Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Monado, tj. multiplatformní open source implementace standardu OpenXR specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR), bylo vydáno ve verzi 25.1.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byla vydána listopadová aktualizace aneb nová verze 1.107 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.107 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Pornhub zveřejnil podrobné statistiky za rok 2025. V části věnované zařízením a technologiím se lze dočíst, že 87 % přenášených dat směrovalo na telefony, 2 % na tablety a 11 % na desktopy. Operační systém Linux běžel na 6,3 % desktopů. O 22,4 % více než před rokem. Firefox má na desktopu 8,4 % podíl.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak dorazte na prosincovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. O čem budou tentokrát strahováci referovat? Téměř každý už si všiml významného zdražení RAM a SSD, jsou zde ale i příjemnější zprávy. Průša uvádí
… více »Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) podporuje vyjádření partnerů ze Spojeného království, kteří upozorňují na škodlivé aktivity společností Anxun Information Technology (též „I-S00N“) (pdf) a Beijing Integrity Technology (též „Integrity Tech“) působících v kyberprostoru a sídlících v Čínské lidové republice (ČLR). Tyto společnosti jsou součástí komplexního ekosystému soukromých subjektů v ČLR,
… více »Společnost Pebble představila (YouTube) prsten s tlačítkem a mikrofonem Pebble Index 01 pro rychlé nahrávání hlasových poznámek. Prsten lze předobjednat za 75 dolarů.
Společnost JetBrains v listopadu 2021 představila nové IDE s názvem Fleet. Tento týden oznámila jeho konec. Od 22. prosince 2025 již nebude možné Fleet stáhnout.
Byl vydán Mozilla Firefox 146.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 146 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Muze mi nekdo vyslvetlit co to je?
Vzhledem k tomu, co jsem se snazil precist, vim ze to jsou asi nejake knihovny souvisejici s grafikou.
Ale stale nehapu a stale a porad narazim na problemy, ze se softwaru nelibi bud to a nebo ono.
Dalsi vec, ktera pusobi na mou zmatenost je, ze je nemuzu najit v repozitari. Vetsinou, kdyz mi vybehne hlaska, ze neco chybi, tak je velmi snadne ji odstranit, kdyz existuje balicek se stejnym nazvem. U techto knihoven kdyz se je snazim vyhleda, tak nachazim SPOUSTY balicku a OpenGl je jen v popisu.
Co to teda vlastne je a k cemu to potrebuju? (abych neco videl)
Jak zjistim, co vlastne v PC mam?
Jake je zakladni vybaveni? (otazka na kterou asi neni odpoved)
Je nejaky standartni zpusob, jak zjistim, kterej balicek prog. chybi? (mythtv, savage2, xawtv, xfce)
navic jsem ted zjistil, ze i hra (wesnoth) ktera vzdy bezela absolutne bez problemu ma ted mesi potize s zobrazovanim menu.
[jirka@amisek /]$ glxinfo name of display: :0.0 Xlib: extension "Generic Event Extension" missing on display ":0.0". Xlib: extension "Generic Event Extension" missing on display ":0.0". display: :0 screen: 0 direct rendering: Yes server glx vendor string: SGI server glx version string: 1.2 server glx extensions: GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context, GLX_EXT_texture_from_pixmap, GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_MESA_copy_sub_buffer, GLX_OML_swap_method, GLX_SGI_swap_control, GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig, GLX_SGIX_visual_select_group client glx vendor string: SGI client glx version string: 1.4 client glx extensions: GLX_ARB_get_proc_address, GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context, GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_MESA_allocate_memory, GLX_MESA_copy_sub_buffer, GLX_MESA_swap_control, GLX_MESA_swap_frame_usage, GLX_OML_swap_method, GLX_OML_sync_control, GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGI_swap_control, GLX_SGI_video_sync, GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig, GLX_SGIX_pbuffer, GLX_SGIX_visual_select_group, GLX_EXT_texture_from_pixmap GLX version: 1.2 GLX extensions: GLX_ARB_get_proc_address, GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context, GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_MESA_allocate_memory, GLX_MESA_swap_control, GLX_MESA_swap_frame_usage, GLX_OML_swap_method, GLX_SGI_swap_control, GLX_SGI_video_sync, GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig, GLX_SGIX_visual_select_group OpenGL vendor string: Tungsten Graphics, Inc. OpenGL renderer string: Mesa DRI R200 20060602 AGP 8x x86/MMX+/3DNow!+/SSE TCL OpenGL version string: 1.3 Mesa 7.2 OpenGL extensions: GL_ARB_imaging, GL_ARB_multisample, GL_ARB_multitexture, GL_ARB_point_parameters, GL_ARB_point_sprite, GL_ARB_texture_border_clamp, GL_ARB_texture_compression, GL_ARB_texture_cube_map, GL_ARB_texture_env_add, GL_ARB_texture_env_combine, GL_ARB_texture_env_crossbar, GL_ARB_texture_env_dot3, GL_ARB_texture_mirrored_repeat, GL_ARB_texture_rectangle, GL_ARB_transpose_matrix, GL_ARB_vertex_buffer_object, GL_ARB_vertex_program, GL_ARB_window_pos, GL_EXT_abgr, GL_EXT_bgra, GL_EXT_blend_color, GL_EXT_blend_equation_separate, GL_EXT_blend_func_separate, GL_EXT_blend_logic_op, GL_EXT_blend_minmax, GL_EXT_blend_subtract, GL_EXT_clip_volume_hint, GL_EXT_compiled_vertex_array, GL_EXT_convolution, GL_EXT_copy_texture, GL_EXT_draw_range_elements, GL_EXT_fog_coord, GL_EXT_histogram, GL_EXT_multi_draw_arrays, GL_EXT_packed_pixels, GL_EXT_point_parameters, GL_EXT_polygon_offset, GL_EXT_rescale_normal, GL_EXT_secondary_color, GL_EXT_separate_specular_color, GL_EXT_stencil_wrap, GL_EXT_subtexture, GL_EXT_texture, GL_EXT_texture3D, GL_EXT_texture_edge_clamp, GL_EXT_texture_env_add, GL_EXT_texture_env_combine, GL_EXT_texture_env_dot3, GL_EXT_texture_filter_anisotropic, GL_EXT_texture_lod_bias, GL_EXT_texture_mirror_clamp, GL_EXT_texture_object, GL_EXT_texture_rectangle, GL_EXT_vertex_array, GL_APPLE_packed_pixels, GL_ATI_blend_equation_separate, GL_ATI_texture_env_combine3, GL_ATI_texture_mirror_once, GL_ATI_fragment_shader, GL_IBM_rasterpos_clip, GL_IBM_texture_mirrored_repeat, GL_INGR_blend_func_separate, GL_MESA_pack_invert, GL_MESA_ycbcr_texture, GL_MESA_window_pos, GL_NV_blend_square, GL_NV_light_max_exponent, GL_NV_texture_rectangle, GL_NV_texgen_reflection, GL_OES_read_format, GL_SGI_color_matrix, GL_SGI_color_table, GL_SGIS_generate_mipmap, GL_SGIS_texture_border_clamp, GL_SGIS_texture_edge_clamp, GL_SGIS_texture_lod, GL_SUN_multi_draw_arrays 3 GLX Visuals visual x bf lv rg d st colorbuffer ax dp st accumbuffer ms cav id dep cl sp sz l ci b ro r g b a bf th cl r g b a ns b eat ---------------------------------------------------------------------- 0x21 16 tc 0 16 0 r y . 5 6 5 0 0 16 0 0 0 0 0 0 0 None 0x22 16 dc 0 16 0 r y . 5 6 5 0 0 16 0 0 0 0 0 0 0 None 0x89 32 tc 0 16 0 r . . 5 6 5 0 0 16 0 0 0 0 0 0 0 None 16 GLXFBConfigs: visual x bf lv rg d st colorbuffer ax dp st accumbuffer ms cav id dep cl sp sz l ci b ro r g b a bf th cl r g b a ns b eat ---------------------------------------------------------------------- 0x8a 0 tc 0 16 0 r . . 5 6 5 0 0 16 0 0 0 0 0 0 0 None 0x8b 0 tc 0 16 0 r . . 5 6 5 0 0 16 0 16 16 16 0 0 0 Slow 0x8c 0 tc 0 16 0 r y . 5 6 5 0 0 16 0 0 0 0 0 0 0 None 0x8d 0 tc 0 16 0 r y . 5 6 5 0 0 16 0 16 16 16 0 0 0 Slow 0x8e 0 tc 0 16 0 r . . 5 6 5 0 0 16 8 0 0 0 0 0 0 Slow 0x8f 0 tc 0 16 0 r . . 5 6 5 0 0 16 8 16 16 16 0 0 0 Slow 0x90 0 tc 0 16 0 r y . 5 6 5 0 0 16 8 0 0 0 0 0 0 Slow 0x91 0 tc 0 16 0 r y . 5 6 5 0 0 16 8 16 16 16 0 0 0 Slow 0x92 0 dc 0 16 0 r . . 5 6 5 0 0 16 0 0 0 0 0 0 0 None 0x93 0 dc 0 16 0 r . . 5 6 5 0 0 16 0 16 16 16 0 0 0 Slow 0x94 0 dc 0 16 0 r y . 5 6 5 0 0 16 0 0 0 0 0 0 0 None 0x95 0 dc 0 16 0 r y . 5 6 5 0 0 16 0 16 16 16 0 0 0 Slow 0x96 0 dc 0 16 0 r . . 5 6 5 0 0 16 8 0 0 0 0 0 0 Slow 0x97 0 dc 0 16 0 r . . 5 6 5 0 0 16 8 16 16 16 0 0 0 Slow 0x98 0 dc 0 16 0 r y . 5 6 5 0 0 16 8 0 0 0 0 0 0 Slow 0x99 0 dc 0 16 0 r y . 5 6 5 0 0 16 8 16 16 16 0 0 0 Slow [jirka@amisek /]$ glxgears Xlib: extension "Generic Event Extension" missing on display ":0.0". Xlib: extension "Generic Event Extension" missing on display ":0.0". ^C [jirka@amisek /]$ glxgears Xlib: extension "Generic Event Extension" missing on display ":0.0". Xlib: extension "Generic Event Extension" missing on display ":0.0". 7729 frames in 5.0 seconds = 1545.777 FPS ^Z [1]+ Stopped glxgears [jirka@amisek /]$ Vim ze tohle neni skola,ale byl bych rad, kdyby jste nekdo vysvetlil, co vlastne ten output vypsal. Nebo odkaz na ceske vysvetlivky.
Xlib: extension "Generic Event Extension" missing on display ":0.0".Pokud jde o tuhle hlášku, tak na webu píšou lidi, že to nemá vliv, že je to jen warning (pokud si chceš počíst, tak tu hlášku hoď do googlu). Direct rendering ti to píše Yes, takže 3D akcelerace by měla fungovat. Ta aplikace glxgears zobrazila rotující převody, ne? Zdá se, že s grafikou by problém být neměl.
To ze 3D akcelerace funguje vim, protoze jsem ji zde nedavno diky pomoci rozchodil. Akorat nic ostatniho nevim. A kdyz jsem resil problem s mythtv a clovek kterz mi pomahal se udivil, ze nemam podporu openGL, tak vubec nevim o cem mluvil.
No asi byl. Stejne by me zajimalo, proc zrovna wesnoth, kterej vzdy po instalaci z repozitare (ubuntu, debian) chodil uplne v poho a ted ma najednou problemy s vykreslovanim menu. A jeste trochu se tu uteklo od tematu, ale to poradne vysvetleni (pro blbce) bzch uvital. A k tomu opengl a QT bych jeste pridal XV.
.
bezva dik, tak uz mam asi trochu jasno. Takze jestlize progr. haze chybu na qt, tak by melo stacit jen dodat nejake knihovny. A Jestlize se programu nelibi neco ohledne OpenGL a pritom grafika jede v poho, zvlast u jinych programu, ktere taky opengl pouzivaji, tak je jedine reseni jinou kartu, nebo jine ovladace.
Tiskni
Sdílej: