abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:44 | Komunita

    Bylo oznámeno, že webový prohlížeč Opera GX zaměřený na hráče počítačových her je už také na Flathubu and Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 23:11 | IT novinky

    Akcionáři americké mediální společnosti Warner Bros. Discovery dnes schválili převzetí firmy konkurentem Paramount Skydance za zhruba 110 miliard dolarů (téměř 2,3 bilionu Kč). Firmy se na spojení dohodly v únoru. O část společnosti Warner Bros. Discovery dříve usilovala rovněž streamovací platforma Netflix, se svou nabídkou však neuspěla. Transakci ještě budou schvalovat regulační orgány, a to nejen ve Spojených státech, ale také

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:33 | Nová verze

    Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 26.04 LTS Resolute Raccoon. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 11. vydání s dlouhodobou podporou (LTS).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 11:55 | Nová verze

    V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Gitea (Wikipedie) byla vydána v nové verzi 1.26.0. Přehled novinek v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:44 | Pozvánky

    Ve středu 29. dubna 2026 se v pražské kanceláři SUSE v Karlíně uskuteční 7. Mobile Linux Hackday, komunitní setkání zaměřené na Linux na mobilních zařízeních, kernelový vývoj i uživatelský prostor. Akce proběhne od 10:00 do večerních hodin. Hackday je určen všem zájemcům o praktickou práci s Linuxem na telefonech. Zaměří se na vývoj aplikací v userspace, například bankovní aplikace, zpracování obrazu z kamery nebo práci s NFC, i na úpravy

    … více »
    lkocman | Komentářů: 1
    22.4. 21:55 | Nová verze

    LilyPond (Wikipedie) , tj. multiplatformní svobodný software určený pro sazbu notových zápisů, byl vydán ve verzi 2.26.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.4. 20:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 11.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 237 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 500 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.4. 13:33 | IT novinky

    Společnost SpaceX amerického miliardáře Elona Muska oznámila, že si zajistila opci buď na akvizici startupu Cursor za 60 miliard dolarů (přes 1,2 bilionu Kč) do konce letošního roku, nebo na zaplacení deseti miliard dolarů za nové partnerství s touto firmou zabývající se generováním kódů. SpaceX se dále prosazuje na lukrativním trhu s vývojářskými nástroji pro umělou inteligenci (AI). Cursor, startup zabývající se prodejem modelů AI pro

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    22.4. 13:11 | Komunita

    Díky AI modelu Claude Mythos Preview od společnost Anthropic bylo ve Firefoxu nalezeno a opraveno 271 zranitelností.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    22.4. 04:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.54.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 137 vývojářů, z toho 66 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (2%)
     (13%)
     (31%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (25%)
    Celkem 1400 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Dotaz: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)

    21.12.2010 07:21 RYU.cz | skóre: 16 | Vsetín
    Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    Přečteno: 2424×
    Zdravím, k čemu jsou v ATX zdrojích záporná napětí, resp. jak moc jsou potřeba a co je využívá. O zdrojích jsme se sice něco málo učili na střední ale toho moc nebylo.

    Jde mi o to, že potřebuji pro jednu embeded desku postavit zdroj a při hledání na netu jsem narazil na kousek, který neměl ani jednu zápornou větev.

    Když jsem pak z nefunkčního ATX zdroje kuchal kabel k desce, všiml jsem si, že na konektoru není -5V(bílý), ale -12V(modrý) ano.

    Můžu ze zdroje záporné větve vypustit úplně ?

    Při své konstrukci bych asi vycházel z této konstrukce.
    Linux is like a teepee - no windows, no gates, apache inside. | RYU.cz

    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    21.12.2010 09:15 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    Pokud je deska nevyžaduje, nepoužívá tak je tam mět nemusíš.

    -12V se používá na UART (com) port (0 -> -12V, 1 -> +12V)

    Viz: Napětové úrovně RS232

    Na co se používá -5V nevím, u moderních desek se to už nepoužívá - pokud vím tak záporné napětí potřebovaly taky DRAM paměti (nevím jestly byly používané v PC) a isa karty v PC.

    V nové specifikace už -5V není takže pokud máš novou desku mělo by to chodit i bez -5V.

    Viz: Specifikace zdrojů ATX12V
    21.12.2010 14:00 Dejv | skóre: 37 | blog: Jak ten blog nazvat ... ? | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    (0 -> -12V, 1 -> +12V)
    Mala oprava, ty napetove urovne jsou naopak (<+3V .. +25V> = log 0, <-3V .. -25V> = log 1)

    Dejv
    Pevně věřím, že zkušenější uživatelé mě s mými nápady usměrní a pošlou tam, kam tyto nápady patří...
    21.12.2010 21:55 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    Jasně - blbě jsem se kouknul.
    23.12.2010 01:47 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    Na co se používá -5V nevím
    Tipuju, že to bude souviset se zvukem...
    Quando omni flunkus moritati
    e.lisak avatar 21.12.2010 09:16 e.lisak | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)

    Osobně bych se nejdřív podíval do specifikací k té desce, co výrobce uvádí o napájecích napětích. Pak zkusit změřit kolik ta deska opravdu bere na jednotlivých napětích z normálního ATX zdroje.

    U dobré embeded desky bych čekal, že bude mít napájecí napětí +12V a ostatní si bude dělat sama ;-)

    Jinak, -12V tam podle mě bývá hlavně kůli seriáku... (a chtejí ho i některé přídavné karty).
    -5V nevím, běžné AT/ATX desky mi chodí s novějšími zdroji i bez tohodle napětí, akorát senzory hlásí 0.0V.

    21.12.2010 13:30 RYU.cz | skóre: 16 | Vsetín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    tak přesně toho jsem se bál, že těch -12 budu potřebovat ... COM totiž budu opravdu hojně využívat.

    Poradí někdo nějaký jednoduchý invertor?

    A těch -5V mělo jaký účel ? Mám takový pocit, že ze zdrojů zmizela tato větev v době kdy z desek zmizely ISA sloty.
    Linux is like a teepee - no windows, no gates, apache inside. | RYU.cz
    BigWrigley avatar 21.12.2010 14:28 BigWrigley | skóre: 33
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    Myslim, ze to melo neco spolecneho se "zapornym predpetim substratu" - tahle fraze mi utkvela v pameti, ale nevim, jestli to bylo pro nejake CMOS obvody nebo presne pro co.

    Jinak symetricke napajeni muze vyuzivat treba nejaky ten operacni zesilovac, analogovy zesilovac pro sluchatka na zvukovce...

    Linux is like a wigwam - no windows, no gates and Apache inside.
    21.12.2010 14:37 zzxx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    -5V, tam bolo kvoli ISA slotom. Tusim od zdrojov verzie ATX 1.4 sa uz -5V nepouziva.
    21.12.2010 20:35 zzxx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    co ty na to kupit si hotovy zdroj - http://www.tichepc.sk/Zdroj-picoPSU-80-DC-DC-80W.html?arg1=001041014
    e.lisak avatar 21.12.2010 20:21 e.lisak | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)

    nutnost -12V ... to zalezi na tom, jak jsou řešené převodníky úrovní na RS232. Pokud vím, tak šváby, co se osazují na běžné MB potrebují +12 a -12. Ale pro ty je potřeba možná 50mA pro 2 COMy.

    jednoduchý invertor... a co zkusit udělat pomocné vinutí na cívku měniče 12->5V?

    Řešení 1× (RYU.cz (tazatel))
    21.12.2010 21:34 RYU.cz | skóre: 16 | Vsetín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    Tak, trošku jsem to koumal a vyšlo z toho toto:

    RS232 drivery na desce jsou GD75232 od texas instruments - potřebují i zápornou větev.

    -5V opravdu potřeba nebude, není ani na zdroji na kterém deska původně fungovala.

    Dodat vinutí na cívku měniče nelze, protože žádná cívka není, původně jsem chtěl použít výkonové stabilizátory.

    Ač nerad (kvůli ztrojnásobení původního rozpočtu), tak jsem nakonec objednal hotový zdroj PicoPSU, který doplním buď zdrojem přímo 12V/3A (stačí) nebo trafem z notebooku a obvodem pro zálohovaní olověným aku (kdybych se o svátcích moc nudil).
    Linux is like a teepee - no windows, no gates, apache inside. | RYU.cz
    Petr Tomášek avatar 23.12.2010 00:08 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    A nejde vygenerovat -12V pomocí MAX232?
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    23.12.2010 07:20 RYU.cz | skóre: 16 | Vsetín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    Sakra, to mě nenapadlo. Je to super nápad, nicméně jsem objednal ten PicoPSU, ten si myslím bude mít lepší parametry už co se zahřívání týče. Výrobce uvádí účinnost až 96%.

    MAX232 by určitě pro generování záporného napětí použít šel, ale nemyslím si, že by stačil, odhaduji odběr minimálně 50mA, což bych nevěřil, že MAX232 zvládne.

    BTW: nastala další HW otázka ... jak ten barák zadrátovat? Nechce se mi totiž investovat do 433MHz transreceiverů a pak ještě programovat nějakou organizaci dat a komunikační protokol. (U jednoho čidla to problém není) Našel jsem totiž celkem hezké řešení: http://www.hoppie.nl/tempsens/. jednoznačně se nechám inspirovat. Viděl bych to na telefonní kabel (RJ11), čidla by nemusela potřebovat stínění, spíše mám strach z úbytku na kabelu.
    Linux is like a teepee - no windows, no gates, apache inside. | RYU.cz
    e.lisak avatar 23.12.2010 09:26 e.lisak | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    Zadrátovat barák? Co to vlasně maá dělat?
    23.12.2010 12:06 RYU.cz | skóre: 16 | Vsetín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    No, řekněmě že mimo jiné to bude teploměr který bude měřit toto: Teplota venku, v prvním patře, v přízemí, teplota serveru, teplota trubek hned za kotlem (i rozdíl). Nic není problém až na teplotu venku, kterou bych rád měřil na severní straně, ale PC bude v místnosti na straně jižní. To se nějak vymyslí :-D
    Linux is like a teepee - no windows, no gates, apache inside. | RYU.cz
    24.12.2010 16:23 Martin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    Příloha:
    Mno tak pred 5-7 lety jsem udelal maly modul na mereni teploty. BS18B20 + Attiny15L + MAX1487, komunikace po RS485. Na prikaz spusti mereni teploty a na dotaz posle namerenou teplotu v BCD formatu s presnoti na desetinu, plosnak asi 2x3cm do plastove krabicky. Lze nastavit kalibracni konstantu pro teplotu. Moznost pripojit az 255 modulu na jednu sbernici. Mozna by se vam to mohlo hodit, pouzival jsem to par let a pracovalo to spolehlive. V podstate to lze pripojit i na seriovy port PC, pokud se udela prevodnik 323->485. Propojene to bylo klasickym 4dratovym telefonnim kabelem. Venkovni mereni lze provadet, pokud koupite elektroinstalacni krabici s IP64 a pres tesneni do ni upevnite kovovou trubicku s uzavrenym koncem a do ti vlozite DS18B20, ktery meri teplotu.
    Petr Tomášek avatar 25.12.2010 15:20 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    Hm, jakože softwarový UART bez krystalu atd.? Je tam alespoň nějaká synchronizace hodin přes ten RS-485? :-o
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    27.12.2010 09:48 Martin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    Příloha:
    • a.S (8653 bytů)
    Ano je tam napsany softwarovy UART na jednu rychlost, po detekci START bitu sampluje cca v polovine kazdeho dalsiho bitu. Je to hodne jednoduche, nema tolik kontrol nebo vicenasobne samplovani jako HW UART, ale podle meho na danou aplikaci plne postacuje. Program je jednoduchy assembler, viz priloha. Jelikoz moc nevytvarim dokumentaci :) , tak je potreba trosku prostudovat ten zdrojak. Neni to blbuvzdorne, takze pokud se po UARTu zacnou posilat nesmysli, tak je mozne to rozbit. Ja jsem mel v te aplikaci moznost vypnout napajeni pro tyhle moduly teplomeru, takze se v pripade zkratu nebo vypadku komunikace proste shodilo na chvilku napajeni a pak se zase komunikace obnovila, ale jestli se to nekdy stalo v realu nevim, zadnou statistiku nemam.
    MaFy avatar 27.12.2010 10:04 MaFy | skóre: 24 | blog: kecy | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    A co si to uz koupit hotove, at nemusis nic resit?
    Lidé se dělí do 10 skupin. Na ty, co rozumí binárnímu kódu a na ty ostatní...
    27.12.2010 10:19 RYU.cz | skóre: 16 | Vsetín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    Navrhni mi řešení, které zvládne tohle:

    Monitorování 4 teplot (přízemí, kotel, první patro, venku) Grafování pomocí MRTG Hlídací pes - Při překročení dané meze pošle SMS na určená čísla (zdarma) Při začátku topení pošle také sms na určené číslo.

    Grafy samozřejmě dostupné i z vnějšku, po netu (heslo)

    Mé investice: 1300Kč za Pico PSU, 150Kč za krabičku. Ostatní jsem všecko získal zdarma, nebo vyhrabal ze zásob.

    Další výhodou tohoto je získaný skill, budu muset napsat pár bash skriptů, napsat admina, sestavit načítání pr mrtg.

    Do budoucna by zařízení mohlo posloužit také jako rádio, popřípadě stahovač (na externí HDD).

    Ukažte mi někdo něco to za tyto peníze zvládne všechno z uvedeného a já si asi začnu trhat vlasy.
    Linux is like a teepee - no windows, no gates, apache inside. | RYU.cz
    MaFy avatar 27.12.2010 15:34 MaFy | skóre: 24 | blog: kecy | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    Tak je pravda, ze "nase" zarizeni je o par stovecek drazsi, ale taky to zvladne. S tim, ze vsechno je uz napsane, takze staci zapojit ;-) Ale je pravda, ze skill je k nezaplaceni :-)
    Lidé se dělí do 10 skupin. Na ty, co rozumí binárnímu kódu a na ty ostatní...
    e.lisak avatar 23.12.2010 09:22 e.lisak | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    MAX 232 v doporučeném zapojení dá akorát měkkých 8-9V pro vlastní spotřebu (10mA?).

    To už bude lepší udělat nějaký invertor +12 -> -12 s 34063, jednak to bude stabilizované a hlavně to může dát větší proud (pesimistický odhad... aspoň 200mA).

    Petr Tomášek avatar 23.12.2010 12:38 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    200mA? Pro jeden RS-232 driver? Zbláznili jste se všichni?

    Vždyť těch 200mA skoro ani ta MC34063 nezvládne vygenerovat (alespoň při 5V ⇒ -12V)!

    (Teď jsem se díval do datashitu ke staré ISA kartě Moxa C168P, která má 8 sériových portů a tam se udává 160mA celkem, tj. 20mA na jede RS-232!)
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    30.12.2010 12:00 merlin111 | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    rs232 by mělo být zkratuvzdorné. takže buď to bude fungovat nebo nebude, jinak se nic zvláštního neděje. Čeho by jsem se bál je přepětí, který by se mohlo naindukovat na sběrnici rozvedené po celém domě při blízké bouřce.
    Každá ulice je slepá jen do té doby, než si opatříš buldozer.
    Petr Tomášek avatar 23.12.2010 12:41 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    Jo, ještě k tomu maxovi :-D. To pochopitelně není pro _vlastní_ spotřebu, ale pro sériovou linku, takže když se ta nezapojí, tak je záporné napětí možné použít jinde (např. se to někdy využívá pro podsvětlení LCD, atd...)
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    e.lisak avatar 25.12.2010 09:50 e.lisak | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    Ano, "vlastní" spotřebou MAXe myslím to, co on sám pustí do RS232.
    MaSo avatar 25.12.2010 08:17 MaSo | skóre: 15 | blog: MaSo | Frýdek-Místek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    Místo telefonních kabelů (plochý 4-žilový a pod.) bych použil UTP, který je "odolný" proti rušení právě tím křížením párů mezi sebou, alespoň pro datovou komunikaci, napájení to je vcelku jedno, jestli se bude točit pořád dokolečka nebo pojede po rovné dálnici :-D
    UTP použít ovšem při použití diferenciálních úrovní, jinak postrádá smysl
    event. použít STP (stíněné UTP), což bych považoval za zbytečnost na danou aplikaci
    Webové síťové nástroje: http://nettools.mzettik.cz (pracuje se na tom - pomalu :-) )
    27.12.2010 09:52 RYU.cz | skóre: 16 | Vsetín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Záporné větve u ATX (-12V, -5V)
    Zkoušel jsem teď 18m UTP, ale každý vývod jsem vedl na jiném páru, právě abych vyzkoušel odolnost přenosu a na 18m nebyl problém, takže s klidem můžu použít telefonní kabely.
    Linux is like a teepee - no windows, no gates, apache inside. | RYU.cz

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.