abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 12:11 | Nová verze

    Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-10-01. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Jedná o první verzi postavenou na Debianu 13 Trixie.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 05:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 4.6 svobodného notačního programu MuseScore Studio (Wikipedie). Představení novinek v oznámení v diskusním fóru a také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 02:22 | Komunita

    Společnost DuckDuckGo stojící za stejnojmenným vyhledávačem věnovala 1,1 milionu dolarů (stejně jako loni) na podporu digitálních práv, online soukromí a lepšího internetového ekosystému. Rozdělila je mezi 29 organizací a projektů. Za 15 let rozdala 8 050 000 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 20:11 | Nová verze

    Svobodný multiplatformní herní engine Bevy napsaný v Rustu byl vydán ve verzi 0.17. Díky 278 přispěvatelům.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:11 | Nová verze

    Bylo vydáno openSUSE Leap 16 (cs). Ve výchozím nastavení přichází s vypnutou 32bitovou (ia32) podporou. Uživatelům však poskytuje možnost ji ručně povolit a užívat si tak hraní her ve Steamu, který stále závisí na 32bitových knihovnách. Změnily se požadavky na hardware. Leap 16 nyní vyžaduje jako minimální úroveň architektury procesoru x86-64-v2, což obecně znamená procesory zakoupené v roce 2008 nebo později. Uživatelé se starším hardwarem mohou migrovat na Slowroll nebo Tumbleweed.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 16:00 | IT novinky

    Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Národní rozvojovou investiční (NRI) připravuje nový investiční nástroj zaměřený na podporu špičkových technologií – DeepTech fond. Jeho cílem je posílit inovační ekosystém české ekonomiky, rozvíjet projekty s vysokou přidanou hodnotou, podpořit vznik nových technologických lídrů a postupně zařadit Českou republiku mezi země s nejvyspělejší technologickou základnou.

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 12:55 | Nová verze

    Radicle byl vydán ve verzi 1.5.0 s kódovým jménem Hibiscus. Jedná se o distribuovanou alternativu k softwarům pro spolupráci jako např. GitLab.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 03:22 | IT novinky

    Společnost OpenAI představila text-to-video AI model Sora 2 pro generování realistických videí z textového popisu. Přesnější, realističtější a lépe ovladatelný než předchozí modely. Nabízí také synchronizované dialogy a zvukové efekty.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    30.9. 23:11 | Nová verze

    UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch 24.04-1.0, tj. první stabilní vydání založené na Ubuntu 24.04 LTS.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.9. 21:00 | Komunita

    Rakouská armáda přechází na LibreOffice. Ne kvůli licencím (16 000 počítačů). Hlavním důvodem je digitální suverenita. Prezentace v pdf z LibreOffice Conference 2025.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 39
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (41%)
     (47%)
     (15%)
     (16%)
     (18%)
     (14%)
     (17%)
     (14%)
     (14%)
    Celkem 158 hlasů
     Komentářů: 9, poslední 24.9. 17:28
    Rozcestník

    Dotaz: Spojovy seznam v C - osvetleni principu traverzovani

    tomes.io avatar 4.4.2012 20:40 tomes.io | skóre: 12 | blog: tomesh
    Spojovy seznam v C - osvetleni principu traverzovani
    Přečteno: 1715×
    Ahoj,

    neobracim se na vas s problemem, ale s zadosti o radu zkusenych. Snazim se ucit C poctive a vse chapat, ne jen pouzivat predem pripravene sablony aniz bych znal princip, proto jsem jako prvni jazyk na doporuceni zvolil prave C, ne javu ne C++ kde je toho pry spousta predchystaneho :) Ale k veci.

    Jedna se o spojovy seznam. Jeho princip (algoritmus) chapu, nerozumim vsak jedne veci v jeho implementaci - traverzovani.

    Vychazejme treba z tohto prikladu:
    
    
    typedef struct _node {
      struct _node* pNext;  // pointer to next node in dynamically allocated list
      int data;            // data carried by this item
    } Node;
    
    int main() {
        
        char name[1024];
        Node *head = NULL;
    
        do
        {
           printf("Zadej jmeno: ");
           scanf("%s", name);
    
           // dynamic allocation of single structure (heap)
           Node* newNode = malloc(sizeof(Node));
           newNode->data = strlen(name);
           newNode->pNext = NULL;
    
           if(head == NULL) // First element
           {
               head = newNode;
               continue;
           }
    
           // Not first element
           Node* pNode = head;  // current node
           while(pNode->pNext != NULL)
               pNode = pNode->pNext;
    
           // Add
           pNode->pNext = newNode;
        }
        while(strcmp(name, "KONEC") != 0);
    
        Node* pNode = head;
    
    Kdyz si to rozeberu, tak:
    pNode = head; 
    Zkopiruje prvni node do druheho.
    while (pNode->next != NULL) {
                pNode = pNode->next;
              } 
    Tohle prochazi seznam od prvniho node. Ale jak si to mam predstavit? Program v druhe iteraci utvoril kopii stuktury prvniho node (head), tzn. jeho obsah zkopiroval do pointeru na strukturu jmenem pNode.

    V tom pripade podle toho, co vim, polozka pNode->next jako "protejsek" head->next obsahuje adresu na strukturu, ktera je nulova (head->next = NULL). Vysledek WHILE je tedy nenulovy a provede se prikaz:
    pNode = pNode->next;
    A tady nerozumim, co se timto prikazem mysli. Resp. jak se timto zajisti traverze. Co presne udela? Ja to vidim takto:

    pNode je kopie head a pNode->next jako pointer obsahuje adresu na strukturu, ktera ma hodnotu NULL. Prikaz tedy ve druhe iteraci prepise pNode na strukturu, kde maji vsechny prvky NULL hodnotu. Dalsi WHILE tedyneprobehne a dojde k pridani noveho node do pNode-next.

    Pak dojde ke treti iteraci, znovu se vytvori pNode jako kopie head a udela se test. Jenze tady me chapani konci... nechapu, proc se znovu kopiruje head... Vim, ze kopie struktury ukazuje na stejne misto v pameti (kopie "mělká"). Dojde snad k tomu, ze kdyz ve treti (az n-te) iteraci porad kopiruju head, ty predchozi nody jsou nejak uchovavany provazane v pameti, kam ukazuje head? Potom by se jednalo o jakesi pole struktur.

    Ono to asi cele bude jinak ja jen chtel nastinit, k cemu jsem zatim v mych uvahach dospe. Nedokazu jaksi prolomit tu barieru abstrakce, takze kdyby me nekdo nakopl, velmi bych to ocenil.

    Jeste tu mam jednu moznost:

    pNode->next je v definici struktury ukazatel na strukturu samu. Takze struktura se prepise sama sebou? Potom nerozumim, jakym zpusobem je pak propojena s head...


    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    tomes.io avatar 4.4.2012 20:47 tomes.io | skóre: 12 | blog: tomesh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Spojovy seznam v C - osvetleni principu traverzovani
    Sakra, nevsiml jsem si, ze to vkladam do spatne rubriky... tohle ma byt do poradny Programování. Tak kdyby to snad nekdo mohl presunout... omlouvam se
    4.4.2012 21:04 rastos | skóre: 63 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Spojovy seznam v C - osvetleni principu traverzovani
    Kdyz si to rozeberu, tak:
    pNode = head; 
    Zkopiruje prvni node do druheho.
    while (pNode->next != NULL) 
    {
        pNode = pNode->next;
    } 
    Tohle prochazi seznam od prvniho node. Ale jak si to mam predstavit? Program v druhe iteraci utvoril kopii stuktury prvniho node (head), tzn. jeho obsah zkopiroval do pointeru na strukturu jmenem pNode.

    Linkovaný zoznam sa graficky znázorňuje, ako rad krabičiek pospájaných šipkami. Šipka v tom rade, je vlastne to 'next' a je to pointer na štruktúru Node(krabičku). pNode je dočasná premenná. Priradením pNode=head sa povie, že premenná pNode (šípka) ukazuje na tú istú krabičku, na ktorú ukazuje šípka head. Nekopíruje sa celá štruktúra, ale sa kopíruje adresa na štruktúru - teda pointer. V tom while cykle sa potom premenná pNode postupne namieri na ďalšiu a ďalšiu krabičku v zozname a cyklus skončí vtedy, keď bude namierená na poslednú krabičku - teda tú, ktorej next je NULL.

    Po skonečení while cyklu je pNode teda šípka ukazujúca na posledný prvok v zozname. A do pNode->next sa priradí adresa na pridávaný prvok - ten, na ktorý ukazuje šípka newNode. Tým je prvok pridaný na koniec zonamu.

    Lepšie?
    Řešení 1× (buff)
    4.4.2012 20:57 Milan Roubal | skóre: 25
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Spojovy seznam v C - osvetleni principu traverzovani
    Ahoj, pNode = head; Zkopiruje prvni node do druheho.
    Tvoje uvaha je chybna jiz na tomto prvnim kroku. pNode totiz neni kopie head, ale jen ukazatel (pointer, proto to male p) na head.

    Tedy cast
    while (pNode->next != NULL) { pNode = pNode->next; }
    dela to, ze v existujici strukture hleda adresu posledniho prvku v seznamu.

    Koukni se treba sem, ten pNode se posouva stejne jako pAkt na te strance na obrazku 3.
    tomes.io avatar 4.4.2012 22:13 tomes.io | skóre: 12 | blog: tomesh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Spojovy seznam v C - osvetleni principu traverzovani
    Diky vam obema. Uz se mi to vyjasnilo. Me zmatl ten prvek pNode->next, kdyz jsem ho tam videl, neuvedomil jsem si, ze to je prvek ukazatele kterym pristupuji na prvek ve strukture, nak terou odkazuje. Napsal jsem si pro sebe jednoduchy programek a uz je mi to jasne. Je to proste zpusob pristupu na prvky struktury skrze pointer na strukturu.

    Obrazky taky pomohly ;)

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.