abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 19:44 | IT novinky

    Americké firmy Tesla a SpaceX postaví v texaském Austinu moderní komplex na výrobu čipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí projektu s názvem Terafab budou dvě moderní továrny na výrobu čipů – jedna se zaměří na automobily a humanoidní roboty, druhá na datová centra ve vesmíru. Uvedl to generální ředitel těchto firem Elon Musk. Projekt by podle odhadů měl stát 20 miliard USD (zhruba 425 miliard Kč).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 15:00 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 6.11 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:44 | Bezpečnostní upozornění

    Ubuntu 26.04 patrně bude ve výchozím nastavení zobrazovat hvězdičky při zadávání hesla příkazu sudo, změna vychází z nové verze sudo-rs. Ta sice zlepší použitelnost systému pro nové uživatele, na které mohlo 'tiché sudo' působit dojmem, že systém 'zamrzl' a nijak nereaguje na stisky kláves, na druhou stranu se jedná o možnou bezpečnostní slabinu, neboť zobrazování hvězdiček v terminálu odhaluje délku hesla. Původní chování příkazu sudo

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 9
    včera 21:33 | Komunita

    Projekt systemd schválil kontroverzní pull request, který do JSON záznamů uživatelů přidává nové pole 'birthDate', datum narození, tedy údaj vyžadovaný zákony o ověřování věku v Kalifornii, Coloradu a Brazílii. Jiný pull request, který tuto změnu napravoval, byl správcem projektu Lennartem Poetteringem zamítnut s následujícím zdůvodněním:

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 19
    včera 17:22 | Nová verze

    Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 163 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    21.3. 15:22 | IT novinky

    Eric Lengyel dobrovolně uvolnil jako volné dílo svůj patentovaný algoritmus Slug. Algoritmus vykresluje text a vektorovou grafiku na GPU přímo z dat Bézierových křivek, aniž by využíval texturové mapy obsahující jakékoli předem vypočítané nebo uložené obrázky a počítá přesné pokrytí pro ostré a škálovatelné zobrazení písma, referenční ukázka implementace v HLSL shaderech je na GitHubu. Slug je volným dílem od 17. března letošního

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 5
    21.3. 15:11 | Zajímavý projekt

    Sashiko (GitHub) je open source automatizovaný systém pro revizi kódu linuxového jádra. Monitoruje veřejné mailing listy a hodnotí navrhované změny pomocí umělé inteligence. Výpočetní zdroje a LLM tokeny poskytuje Google.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    21.3. 04:44 | Zajímavý software

    Cambalache, tj. RAD (rapid application development) nástroj pro GTK 4 a GTK 3, dospěl po pěti letech vývoje do verze 1.0. Instalovat jej lze i z Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    20.3. 14:55 | Nová verze

    KiCad (Wikipedie), sada svobodných softwarových nástrojů pro počítačový návrh elektronických zařízení (EDA), byl vydán v nové major verzi 10.0.0 (𝕏). Přehled novinek v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    20.3. 13:22 | IT novinky

    Letošní Turingovou cenu (2025 ACM A.M. Turing Award, Nobelova cena informatiky) získali Charles H. Bennett a Gilles Brassard za základní přínosy do oboru kvantové informatiky, které převrátily pojetí bezpečné neprolomitelné komunikace a výpočetní techniky. Jejich protokol BB84 z roku 1984 umožnil fyzikálně zaručený bezpečný přenos šifrovacích klíčů, zatímco jejich práce o kvantové teleportaci položila teoretické základy pro budoucí kvantový internet. Jejich práce spojila fyziku s informatikou a ovlivnila celou generaci vědců.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 18
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (15%)
     (7%)
     (1%)
     (12%)
     (29%)
     (2%)
     (5%)
     (1%)
     (13%)
     (24%)
    Celkem 1137 hlasů
     Komentářů: 27, poslední 17.3. 19:26
    Rozcestník

    Dotaz: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.

    26.8.2012 11:14 prco | skóre: 6
    DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    Přečteno: 1073×
    Dobrý deň prajem,

    snažím sa nainštalovať Debian na môj "server" no mám veľké problémy s inštaláciou zavádzača GRUB. Mám 3x 2TB HDD. Rozdelenie všetkých troch diskov som spravil nasledovne:
    sda - sdb - sdc

    č. 1 200 MB
    č. 2 2 GB
    č. 3. 15GB
    č. 4. 10GB
    č. 5 4GB
    č. 6. 2TB (skoro...je to zbytok čo zostal)

    Následne som vytvoril v nastavení RIDE takéto oddiely:

    RAID 1 zariadenie č. 0 200 MB Linux Software Raid Array
    č.1 200 MB ext4 /boot

    RAID 5 zariadenie č. 1 4 GB Linux Software Raid Array
    č.1 4GB swap

    RAID 5 zariadenie č. 2 30GB Linux Software Raid Array
    č.1 30 GB ext4 /

    RAID 5 zariadenie č. 3 20GB Linux Software Raid Array
    č.1 20 GB ext4 /home

    RAID 5 zariadenie č. 4 10GB Linux Software Raid Array
    č.1 10 GB ext4 /var

    RAID 5 zariadenie č. 5 3,9TB Linux Software Raid Array
    č.1 3,9 TB ext4 /data


    Inštalátor sa spýta "Nainštalovať GRUB na hlavný štartovací záznam (MBR)? ja dám "ano"
    Zlyhalo vykonanie grub-install "/dev/sda".

    Viete mi niekto poradiť, kde robím chybu?

    Inštaláciu som robil podľa návodu, ktorý som našiel na youtube. Jedna jediná vec, ktorá nie je identická je, že vôbec sa ma nepýta, či má byť disk primárny alebo logický.

    http://www.youtube.com/watch?v=0QynsHQU1Ec&feature=g-hist

    Zo začiatku som to robil bez bez RAID1.... bez toho oddielu "/boot" Kamarát mi potom povedal, že GRUB nemôže byť inštalovaný na RAID 5....jedine na RAID 1 alebo 0....tak som vytvoril tento oddiel... ale stále rovnaká chyba.


    Pár obrázkov ku chybe
    rozdelenie HDD
    http://imgupload.sk/viewer.php?file=eslrtkr77v5oc571qinq.jpg

    hlasenie chyby
    http://imgupload.sk/viewer.php?file=0s2y8yqe7b32dszrq7vb.jpg

    mdstat
    http://imgupload.sk/viewer.php?file=azrkx8mmnlv4j9mkqk30.jpg

    Odpovědi

    26.8.2012 12:43 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.

    Na /dev/sda sa inštaluje len vtedy ak ide o bežnú inštaláciu s 1 diskom. Môžeš skúsiť /dev/md0 ale neručím za to čo to spraví.

    Iná možnosť je dať na ne-RAID disk.

    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
    26.8.2012 12:50 prco | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    To bola prvá vec ktorú som skúšal.... A nejde. Počkám ešte na nejaké rady, ktoré ma vyvedú z omylov. Ale ďakujem za snahu. :)
    26.8.2012 13:02 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.

    Našiel som niečo cez google. Skús sa pozrieť sem či to pomôže.

    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
    26.8.2012 13:20 prco | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    K tomu článku som sa tiež dostal, len som bol z toho trošku zmetený. Idem to skúsiť nejako vstrebať.
    26.8.2012 13:27 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.

    V ako móde inštaluješ ? V expert ?

    Možno by bol spôsob ako to urobiť z prostredia inštalátora, len neviem ako veľmi je to okresané, či vôbec dovoli takú operáciu zo shellu. Inštalátor obsajuje shell, možno by sa da využiť na ručnú inštaláciu grubu, podľa návodu vyššie.

    Iná možnosť je použiť rescue mód inštaláčného média.

    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
    pavlix avatar 26.8.2012 13:06 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    Nejlepší je použít GRUB2 (měl jsem za to, že ho současné distribuce používají automaticky). Pak se může člověk na tyhle vopičárny vykašlat a udělá si jeden velký RAID. Nad ním postaví LVM a práce s tím je pak mnohem snazší.
    Zo začiatku som to robil bez bez RAID1.... bez toho oddielu "/boot" Kamarát mi potom povedal, že GRUB nemôže byť inštalovaný na RAID 5....
    GRUB2 být může.

    A i kdybych to chtěl stavět na GRUB1, tak bych si vyčlenil jen jednu partition na každém disku na /boot. Tuším, že jsem to kdysi s RAID1 takhle měl, ale už nevím, jestli to obnášelo nějaká speciální triky nebo ne.

    Každopádně selhání grub-install v instalátoru není až taková trága, pokud člověk umí pracovat s mountem, /etc/mtab a chroot.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    26.8.2012 13:18 prco | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    A i kdybych to chtěl stavět na GRUB1, tak bych si vyčlenil jen jednu partition na každém disku na /boot. Tuším, že jsem to kdysi s RAID1 takhle měl, ale už nevím, jestli to obnášelo nějaká speciální triky nebo ne.
    Presne tak to mám spravené...mám 3 HDD. Na každom som vytvoril 200 MB partíciu. Z nich som vtvoril RAID 1 s "/boot" A nejde mi to.
    Každopádně selhání grub-install v instalátoru není až taková trága, pokud člověk umí pracovat s mountem, /etc/mtab a chroot.
    Pre mňa je to totálna tragédia... Ja som nikdy neriešil GRUB ani LILO. Stojím na tom už tretí deň a neviem sa pohnúť.
    26.8.2012 13:28 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.

    Před dávnou dobou :-) jsem nainstaloval Debian "normálně", tzn. na primární oddíl /dev/sda a s RAID jsem si hrál až potom pomocí mdadm

    pavlix avatar 26.8.2012 13:55 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    Pre mňa je to totálna tragédia... Ja som nikdy neriešil GRUB ani LILO. Stojím na tom už tretí deň a neviem sa pohnúť.
    Doporučuju přestat řešit složité věci a udělat to jednoduchým a osvědčeným způsobem.

    1) Vybrat distribuci s GRUB 2

    2) Udělat jednu partition přes každý celý disk (abychom měli MBR a ten volný prostor za ním)

    3) Spojit všechny tyto partition do RAIDu dle tvých potřeb

    4) Tento RAID naformátovat jako LVM physical volume a udělat z něj jednočlennou LVM skupinu

    5) Vytvořit v LVM všechny potřebné oddíly

    GRUB 2 mi nad tímhle setupem fungoval automaticky.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Jendа avatar 26.8.2012 16:21 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    1) Debian má defaultně GRUB 2, instalátor mu ale říká prostě „grub“.

    2-5 souhlasím.

    Pokud by se to tazateli pořád nějak sypalo, je tu ještě možnost přepnout se v instalátoru na druhou konzoli (Alt+F2), chrootnout se do /target a zkusit to vyřešit ručně.
    pavlix avatar 27.8.2012 01:12 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    1) Debian má defaultně GRUB 2, instalátor mu ale říká prostě „grub“.
    Myslel jsem si to.
    Pokud by se to tazateli pořád nějak sypalo, je tu ještě možnost přepnout se v instalátoru na druhou konzoli (Alt+F2), chrootnout se do /target a zkusit to vyřešit ručně.
    To než jsem se naučil… :). Vlastně už vím, co poradit. Místo Debianu nainstalovat Gentoo, tam jsou tyhle postupy popsané nejlépe. Po proškolení Gentoo už klidně používat cokoli.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    26.8.2012 18:47 tark
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    Já budu sice mírně offtopic, ale ze svých zkušeností moc nesouhlasím s instalací systému na RAID-5. Povést se mi to povedlo, ale při výpadku disku to dělalo mírný nepořádek... Já osobně instaluju tak, že dávám RAID-1 pro / a RAID-5/6 pro data. Jen nad tím popřemýšlej...
    27.8.2012 12:32 prco | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    Ak Ti mám pravdu povedať, tak rozmýšľam, že sa celkovo vy.... na celý RAID.
    pavlix avatar 27.8.2012 15:03 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    To mi nějak nedává smysl.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    31.8.2012 15:29 tark
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    No, mě to dávalo smysl v tom, že v případě, že se cokoliv posere (už se mi stalo, že mi řadič nějakou chybou vykopl několik disků naráz) je systém schopný nastartovat z jakéhokoliv disku a dá se opravit přes SSH (některé servery jsou daleko a nemají KVM).
    pavlix avatar 1.9.2012 01:45 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    Při fatální chybě v datovém poli už nevidím důvod, proč spouštět ten systém.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    26.8.2012 20:13 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.

    Skúsil som naištalovať debian podľa tvojho rozloženia. Len s rozdielom, že som použil RAID1 ale to je jedno.

    Dostal som sa po bod inštalácie grubu do MBR a systém to normálne naištaloval. Potom som to zopakoval s /dev/sdb aby tam bol zavadzač pri zlyhaní druhého disku.Inými slovami mne to funguje.

    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
    27.8.2012 12:31 prco | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    Pozri, mne to ide tiež na virtualnej mašine... Ale mám tam taký pocit, že to nejde cez to GPT. Proste keď máš možnosť zvoliť primárny a logický disk, tak to ide. :) GPT sa na to nepýta mám taký pocit... A keď ideš cez GPT, tak vznikne problém aký mám ja.
    26.8.2012 23:12 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    Zabudol si prezradiť kľúčovú informáciu, teda či sa jedná o rozdelenie typu partition table alebo GPT.
    27.8.2012 12:28 prco | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    Jedná sa o GPT. Vôbec to nemajú debianisti domyslené.
    pavlix avatar 27.8.2012 15:05 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    Třeba bude stačit si přečíst nějaké info o instalaci Debianu na GPT.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    pavlix avatar 27.8.2012 15:05 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    typu partition table alebo GPT.
    GPT je partition table, dokonce to má v názvu.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    27.8.2012 15:52 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    Myslel som ten old school s limitom na štyri promárne oblasti s možnosťou rozšírenej versus GPT ktorý už nemá limit na 2T disky. Debian by sa mal dať nahodiť aj na GPT, len by to chcelo niečo čo mu urobí to prastaré rozdelenie diskov podľa GPT.
    pavlix avatar 27.8.2012 21:08 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    A teď nějakým srozumitelným jazykem, prosím.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    27.8.2012 22:14 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    GPT -> MBR keď to už musím tak jednoducho a zrozumiteľne povedať. Ale, môžem to preložiť aj napríklad do iného jazyka.
    pavlix avatar 27.8.2012 22:25 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    Jo, to už by se dalo, rozhodně lepší než „prastaré rozdelenie diskov podľa GPT.“, to jsem fakt nebyl schopný rozluštit, co tím myslíš. Nevím, jak je to na Debianu, Fedora si prostě vynutila správně udělané GPT (byla tam partitiona pro grub), a rozběhlo se to.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    27.8.2012 23:02 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DEBIAN - RAID 5 - Problém so zavedením GRUB.
    Áno. Myslím že sa zodpovedajúci manuál vyskytol takmer presne pred rokom na servri root.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.