Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
gsettings set org.gnome.desktop.interface enable-animations false
glxinfo | grep -i render
.
direct rendering: Yes GLX_MESA_multithread_makecurrent, GLX_MESA_query_renderer, GLX_MESA_multithread_makecurrent, GLX_MESA_query_renderer, OpenGL renderer string: Gallium 0.4 on NVAC GL_MESA_texture_signed_rgba, GL_NV_conditional_render, GL_NV_depth_clamp, GL_NV_blend_square, GL_NV_conditional_render, GL_NV_depth_clamp, GL_OES_fbo_render_mipmap, GL_OES_get_program_binary, GL_OES_mapbufferPodle strýčka Google to vypadá, že:
direct rendering: Yes -> 3D akcelerace funguje
OpenGL renderer string: Gallium 0.4 on NVAC -> renderuje se softwarověprotože kdyby se mělo renderovat hardwarově, tak by tam mělo být něco jako:
OpenGL renderer string: ION/PCI/SSE2Je to tak? Potom by to umělo hardwarově renderovat jenom s nesvobodným binárním ovladačem.
Tiskni
Sdílej: