Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
#! /bin/bash function aaa() { e=0 while((e != 0)); do echo 1 echo 2 e=1 echo 3 echo 4 done echo 5 } aaa =================================== vypíše se výsledek pouze 5 místo očekáváného výsledku 1 2 5Poraďte prosím. Dík
Řešení dotazu:
1 2 3 4 5
#! /bin/bash function aaa() { echo 1 echo 2 echo 5 } aaa
Co je to za nesmysl, tenhle očekávaný výsledek? Napřed nastavíš proměnnou na 0. Potom se ptáš, jestli je proměnná odlišná od 0. Není odlišná od 0, takže se cyklus nikdy neprovede.
Nechtěl jsi náhodou until
?
function aaa() { local -i e=0 until ((e != 0)); do echo 1 echo 2 e=1 echo 3 echo 4 done echo 5 }
Tady^^^ se samozřejmě vypíše i zbytek cyklu, tedy 3 a 4, protože podmínka v cyklu se nekontroluje magicky na každém řádku; kontroluje se na začátku cyklu, přesně jak syntaxe napovídá. Pokud chceš cyklus ukončit předčasně, použij třeba break
.
function aaa() { local -i e=0 for ((;;)); do echo 1 echo 2 if ((++e != 0)); then break; fi # 1. možnost # ((++e != 0)) && break # 2. možnost echo 3 echo 4 done echo 5 }
Tohle^^^ sice vypíše 1 2 5, ale je to celé neužitečný nesmysl. Nejspíš bys měl příště dotaz začít popisem problému, který se snažíš vyřešit.
Trochu jsem poopravil tu proměnnou. Pokud ji nedeklaruješ jako lokální, projeví se její přiřazení i v kontextu shellu mimo funkci, což by mohlo hodně vadit, pokud bys jinde měl jinou proměnnou e
. Taky může být dobré ji deklarovat jako integer, protože pak se každé přiřazení vyhodnotí aritmeticky, nikoliv stringově. Například můžeš napsat e='2 + 3 * 4'
místo e="$((2 + 3 * 4))"
.
1) co prosím znamená tento zápis, znám jenom 'e++'
++e2) je tento zápis stejný
local -i e=0jako tento?
local -i e e=03) Neznáte nějaké české stránky jak deklarovat prooměnné? Děkuji
Díky pane, měl bych k tomu dotazy,1) co prosím znamená tento zápis, znám jenom 'e++'
++e
Prefixní ++e znamená zvýšení proměnné o 1 a vrácení nové hodnoty.
Postfixní e++ znamená zvýšení proměnné o 1 a vrácení staré hodnoty.
<off_topic>Kdo někdy programoval s přetíženými operátory v C++, ten instinktivně raději používá prefixní notaci, kde je to možné, protože postfixní notace, která vyžaduje zachování staré hodnoty většinou u různých objektových reprezentací (čísel, matic, různých algebraických struktur) znamená alokaci další paměti, zatímco prefixní notace nejčastěji vrací referenci na tentýž (změněný) objekt a bývá efektivnější. U obyčejných integerů to samozřejmě nehraje roli.</off_topic>
2) je tento zápis stejnýlocal -i e=0jako tento?local -i e e=0
Ano.
Ten první zápis se hodí třeba v případě, že ta proměnná má být jen pro čtení. Pak se do ní samozřejmě už nedá přiřadit a hodnota se musí specifikovat rovnou (local -i -r e=7
).
3) Neznáte nějaké české stránky jak deklarovat prooměnné? Děkuji
Neznám. Bez angličtiny to nepůjde, obávám se. Existují sice nějaké české články o Bashi z let 2000 a 2005, ale jsou naprosto beznadějně zastaralé. Vše, co se tam píše o řídicích strukturách a proměnných, zavání až příliš 80. a 90. léty. Obecně je dobré se vyhnout dokumentaci, která je víc než cca 5 let stará.
V manuálové stránce Bashe je kapitola Shell Builtin Commands. V té je přesný popis, jak funguje příkaz declare a jeho obdoba local.
Obecně se většina proměnných v Bashi deklarovat nemusí. Deklarují se jen tehdy, chceme-li od nich něco neobvyklého. (Například aby byly lokální pro funkci, se vyhodnocovaly a přiřazovaly numericky, aby byly asociativní pole, aby byly jenom pro čtení, aby byly reference na jinou proměnnou atd.)
Co je to za nesmysl, tenhle očekávaný výsledek?
To není až tak těžké uhodnout. Tazatel prostě špatně pochopil fungování té konstrukce. Místo toho, že se jedná o cyklus, kde se podmínka vyhodnocuje před každým opakováním těla cyklu, si myslel, že je to série příkazů, které se provádějí jeden po druhém a přestane se, jakmile přestane platit podmínka.
Tiskni
Sdílej: