abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 21:33 | Nová verze

    Desktopové prostředí Budgie bylo vydáno ve verzi 10.10. Dokončena byla migrace z X11 na Wayland. Budgie 10 vstupuje do režimu údržby. Vývoj se přesouvá k Budgie 11. Dlouho se řešilo, v čem bude nové Budgie napsáno. Budgie 10 je postaveno nad GTK 3. Přemýšlelo se také nad přepsáním z GTK do EFL. Budgie 11 bude nakonec postaveno nad Qt 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:00 | Humor

    OpenChaos.dev je 'samovolně se vyvíjející open source projekt' s nedefinovaným cílem. Každý týden mohou lidé hlasovat o návrzích (pull requestech), přičemž vítězný návrh se integruje do kódu projektu (repozitář na GitHubu). Hlasováním je možné změnit téměř vše, včetně tohoto pravidla. Hlasování končí vždy v neděli v 9:00 UTC.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 2
    včera 03:00 | Nová verze

    Byl vydán Debian 13.3, tj. třetí opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie a Debian 12.13, tj. třináctá opravná verze Debianu 12 s kódovým názvem Bookworm. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 a Debianu 12 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.1. 03:00 | Komunita

    Na stránkách Evropské komise, na portálu Podělte se o svůj názor, se lze do 3. února podělit o názor k iniciativě Evropské otevřené digitální ekosystémy řešící přístup EU k otevřenému softwaru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    9.1. 19:44 | Zajímavý software

    Společnost Kagi stojící za stejnojmenným placeným vyhledávačem vydala (𝕏) alfa verzi linuxové verze (flatpak) svého proprietárního webového prohlížeče Orion.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    9.1. 19:11 | IT novinky

    Firma Bose se po tlaku uživatelů rozhodla, že otevře API svých chytrých reproduktorů SoundTouch, což umožní pokračovat v jejich používání i po plánovaném ukončení podpory v letošním roce. Pro ovládání také bude stále možné využívat oficiální aplikaci, ale už pouze lokálně bez cloudových služeb. Dokumentace API dostupná zde (soubor PDF).

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 2
    9.1. 14:22 | Zajímavý článek

    Jiří Eischmann se v příspěvku na svém blogu rozepsal o open source AdGuard Home jako domácí ochraně nejen před reklamou. Adguard Home není plnohodnotným DNS resolverem, funguje jako DNS forwarder s možností filtrování. To znamená, že když přijme DNS dotaz, sám na něj neodpoví, ale přepošle ho na vybraný DNS server a odpovědi zpracovává a filtruje dle nastavených pravidel a následně posílá zpět klientům. Dá se tedy používat k blokování reklamy a škodlivých stránek a k rodičovské kontrole na úrovni DNS.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    9.1. 03:33 | Zajímavý software

    AI Claude Code od Anthropicu lépe rozumí frameworku Nette, tj. open source frameworku pro tvorbu webových aplikací v PHP. David Grudl napsal plugin Nette pro Claude Code.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    9.1. 00:11 | Nová verze

    Byla vydána prosincová aktualizace aneb nová verze 1.108 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.108 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.1. 20:44 | IT novinky

    Na lasvegaském veletrhu elektroniky CES byl předveden prototyp notebooku chlazeného pomocí plazmových aktuátorů (DBD). Ačkoliv se nejedná o první nápad svého druhu, nepochybně to je první ukázka praktického použití tohoto způsobu chlazení v běžné elektronice. Co činí plazmové chladící akční členy technologickou výzvou je především vysoká produkce jedovatého ozonu, tu se prý podařilo firmě YPlasma zredukovat dielektrickou

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 15
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (8%)
     (4%)
     (0%)
     (9%)
     (20%)
     (3%)
     (5%)
     (3%)
     (10%)
     (50%)
    Celkem 374 hlasů
     Komentářů: 8, poslední 10.1. 23:18
    Rozcestník

    Dotaz: Rychlost raid pole

    5.11.2019 11:54 gepard
    Rychlost raid pole
    Přečteno: 497×
    Ahoj, dostal jsem se k tvrzení, že rychlost raid pole je tak velká, jako nejrychlejší disk v poli. Bohužel nevím, co přesně je tím myšleno. IOPS? Různé typy disků?

    Příklad.: předpokládejme sw raid mdadm Mám 6x Intel SSD D3 S4610, 2,5" ... 6x 960GB (raid-6) Pokud bych použil 12x intel ... 12x 960 GB (raid-6) Navýší se hodnota IOPS? O kolik?

    A to samé v případě 6x 960GB (raid-10) vs 12x 960GB (raid-10)

    Děkuji za odpověďi.

    Odpovědi

    5.11.2019 12:00 gepard
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rychlost raid pole

    Je to nepřehledné, takže dotaz znova:

    Ahoj, dostal jsem se k tvrzení, že rychlost raid pole je tak velká, jako nejrychlejší disk v poli.
    Bohužel, nevím, co přesně je tím myšleno. IOPS? Různé typy disků?
    
    Příklad.: předpokládejme sw raid mdadm 
    
    Mám 6x Intel SSD D3 S4610, 2,5"  ...  6x 960GB (raid-6)
    Pokud bych použil 12x intel  ...  12x 960 GB (raid-6)
    Navýší se hodnota IOPS? O kolik?
    
    A to samé v případě 6x 960GB (raid-10) 
    vs 12x 960GB (raid-10) 
    
    Děkuji za odpověďi. 
    
    5.11.2019 12:05 NN
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rychlost raid pole
    Pochopil jsem to tak, ze tvrzeni ma byt spravne "..jako nejpomalejsi disk v poli." a vstahuje se k poli sestavenem z ruznych disku v tom smyslu, ze pomaly disk brzdi vykon celeho pole. V uvedenem prikladu je to tedy irelevanatni.
    5.11.2019 13:06 gepard
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rychlost raid pole
    A když bychom se podívali na uvedený příklad, navýší se tím hodnota IOPS?
    Vždycky jsem si myslel, že ano, výše uvedená věta mě však zmátla.

    Ad zde: http://arcom.cz/index.php/servis/56-kapacita-disku-vykon-disku-iops

    RAID penalty ... je to skutečně tak?
    RAID 1 = 2
    RAID 10 = 2
    RAID 5 = 4
    RAID 6 = 6

    Intel SSD D3 S4610, 2,5" - 960GB ... IOPS read = 96 000; IOPS write = 51 000

    Takže kdybych použil 12 disků, tedy 12x 1 TB v raid-6, tj. celkem 10 TB
    IOPS read = 8x 96 000 = 768 000
    IOPS write = 8x 51.000 / 4 = 102 000

    Počítám správně?
    5.11.2019 13:09 gepard
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rychlost raid pole
    nějak mi to nemyslí. Nepočítám správně.

    Kdybych použil 12 disků, tedy 12x 1 TB v raid-6, tj. celkem 10 TB
    IOPS read = 10x 96 000 = 960 000
    IOPS write = 10x 51.000 / 4 = 127 500

    Je to správně? (alespoň teoreticky)
    5.11.2019 14:58 lazywriter
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rychlost raid pole
    Ne :) Protože pro potvrzení operace budete potřebovat její potvrzení na všech diskách. Navíc, nejen datových (10x), ale i paritních (takže na všech 12) odtud "rychlost jako _nejpomalejší_ disk".

    Takže u RAIDu roste propustnost (např. rychlost lineálního zápisu) a zůstává stejná (resp. spíš klesá kvůli režii) latence (IOPS).

    5.11.2019 15:15 PetebLazar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rychlost raid pole
    Pozn. U RAID1 snad teoreticky může nastat (dle implementace) i situace kdy se latence (při náhodném čtení) může snížit. To v případě, kdy se logika pole s vyřízením požadavku na čtení obrací na různé členy RAID (v konzistentním stavu všechny obsahují stejná data).

    Pozn2. U běžně používaných RAID5(6) je(jsou) paritní informace rozloženy na všech členech tj. nerozlišují se (ne)paritní HDD.
    5.11.2019 15:34 gepard
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rychlost raid pole
    Děkuji za odpovědi. Takže jedině v raid-1 a to ještě pouze při čtení může být IOPS mírně vyšší.
    A co v případě raid-0, bude hodnota IOPS dvojnásobná při čtení i v zápisu?
    5.11.2019 18:40 PetebLazar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rychlost raid pole
    To asi nelze prohlásit, záležet bude na charakteru zátěže možná i také na velikosti stripe a typické velikosti modifikovaných dat.

    RAID (pomineme-li RAID0) je primárně cestou k diskové (případně řadičové) redundanci (z pohledu zastánců ZFS asi ani to ne). Cestu za vyšším IOPS(sekvenčním výkonem) je třeba hledat jinde.

    Při řešení problému bývá zvykem popsat požadavky(zadání), ne řešení.
    5.11.2019 21:57 gepard
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rychlost raid pole
    No mým cílem je maximalizovat IOPS. Ano, počítám s nvme, není podstatné jestli ten princip pochopím na sata nebo na nvme.
    Myslel jsem, že když použiju velké množství malých disků sata, bude to stejné, jako menší počet disků nvme. Možná i levnější. Uvažoval jsem, že bych se nvme vyhnul. Pro nvme není k dispozici hardwarový raid.

    Dobře. Tak tedy mějme disky nvme v software raidu mdadm. Existuje nějaká možnost, jak sestavit pole tak, aby mělo větší hodnotu IOPS, než IOPS jednoho disku? Jde mi o maximalizaci rychlosti čtení/zápisu velkého množství malých souborů.
    5.11.2019 22:50 PetebLazar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rychlost raid pole
    Asi existují i NVMe RAID řadiče, ale asi míří na jiný segment (WS). http://www.highpoint-tech.com/USA_new/series-ssd7101a-1-overview.htm

    Problém s SSD/NVMe v SW RAIDu může být TRIM a či jeho další techniky ovlivňující okamžitý výkon (SLC cache, wear leveling, zaplnění, ...). Zatímco u nešindelových HDD se asi lze vcelku spolehnout na jistotu přístupové doby XXms a klesající sekvenční rychlost se vzálenost okraje disku.

    O jaké průchodnosti MB/s, frekvenci files/s je tu řeč, nakolik paralelně, zda jde o dlouhotrvající zátěž, zda jde o data generovaná v reálném čase, případně co je zdrojem souborů?
    6.11.2019 00:28 gepard
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rychlost raid pole
    Ano, HighPoint SSD7120 NVMe RAID Controller (4x NVMe U.2 RAID) by byl super, jen není kompatibilní v serverech.
    Když nebudu řešit TRIM, jaké to bude mít následky? Snížení rychlosti zápisu? Čtení to neovlivní? Doposud jsem TRIM neřešil, nechal jsem vše na raid řadiči. Teď to však vypadá na software raid.
    Vstupem je databáze v řádech několika TB a časem bude narůstat. Čtení bude dlouhotrvající zátěž, zápisy jen občas.
    Průchodnost? Kdybych se s 12-ti disky (např. Intel SSD DC P4610) dostal na hodnotu 12x 3200 = 38 400 MB čtení / 25 200 MB zápis tak by to bylo skvělé :-)
    a IOPS čtení v raid-6 = 620 000, IOPS zápis v raid-6 = 200 000. Ideálně, kdyby to mělo 7 440 000 IOPS pro čtení, což asi nehrozí.
    Přemýšlím, jestli raid-0 / raid-10 / raid-60 ten IOPS zvýší. Příp. jak to nastavit, aby byl přínos maximální. Je tohle ta cesta?
    6.11.2019 01:38 PetebLazar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rychlost raid pole
    Ty hodnoty ze specifikací SSD budou patrně pro sekvenční přenosy a to za laboratorních podmínek (tedy pouze za omezené zátěže, kde se možná značně projeví účinek SLC cache) jež v reálném provozu prakticky nehrozí. Ty disky jsou technologie TLC, takže budou zamýšlené asi především na čtení.

    Otázkou je zda vůbec režie a schopnosti OS/FS nezastropují dosažitelný výkon (bez ohledu na případný dostatek IOPS).

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.