Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »
...)
Kvůli nepodpoře Nvidie pro Wayland jsem zkusil jako poslední pokus dát na disk asi po pěti letech klasické Ubuntu 20.04.1 a byl hodně překvapen! Když pominu pro mě krajně neoblíbený GS vše jelo velmi svižně, ale hlavně teplota Radeonu v klidu bez prohlížeče naprosto stejná jako u Win 49°C a core clock=214MHz a Memory clock=300MHz zcela stabilní. Při běžném prohlížení teplota nepřekročí 57°C
Tak bych se chtěl jenom zeptat jako bfu zda je možné že by různá desktopová prostředí mohla tak rozdílně zatěžovat grafiku a že GTK3 s GS vi vede tak skvěle? Vůbec si neumím představit rozdíl ve výdrži na notebooku!
KWin je technologicky zastaralý kompozitor, používá některá výchozí nastavení z dob, kdy byly GPU ovladače výrazně problematičtější, než dnes ...Mám tu 9 rokov starý počítač s Intel Quad Core i5 2500 Sandy Bridge s integrovanou GPU. Pred pol rokom som si všimol, že pri jednej hre (postavenej na SDL) mi stúpa teplota nad 90°C a v logu sa objavili hlášky o thermal throtling. KDE kompozitor mám zapnutý a používal OpenGL 3.1. Po dlhšom skúmaní som zistil, že chladič odpadol od procesora. Pri nejakom baštrngovaní v počítači som musel drgnúť do chladiča a ten sa uvoľnil. Kým som tomu stroju nedal zabrať hrou, čo asi potrebovala N krát za sekundu premaľovať okno, tak to bolo fuk (Firefox, YouTube, LibreOffice, eclipse Java IDE, ... - nemali žiaden problém). Muselo to tak byť dlho, možno aj roky. Kúpil som pastu a teplota ostáva pod 50°C pri hre 55°C. Záver: nech je KDE kompozitor technologicky, aký chce, myslím si, že na HW limity nenaráža.
# cat /sys/kernel/debug/dri/0/amdgpu_pm_info
Clock Gating Flags Mask: 0x3fbcf
Graphics Medium Grain Clock Gating: On
Graphics Medium Grain memory Light Sleep: On
Graphics Coarse Grain Clock Gating: On
Graphics Coarse Grain memory Light Sleep: On
Graphics Coarse Grain Tree Shader Clock Gating: Off
Graphics Coarse Grain Tree Shader Light Sleep: Off
Graphics Command Processor Light Sleep: On
Graphics Run List Controller Light Sleep: On
Graphics 3D Coarse Grain Clock Gating: Off
Graphics 3D Coarse Grain memory Light Sleep: Off
Memory Controller Light Sleep: On
Memory Controller Medium Grain Clock Gating: On
System Direct Memory Access Light Sleep: Off
System Direct Memory Access Medium Grain Clock Gating: On
Bus Interface Medium Grain Clock Gating: Off
Bus Interface Light Sleep: On
Unified Video Decoder Medium Grain Clock Gating: On
Video Compression Engine Medium Grain Clock Gating: On
Host Data Path Light Sleep: On
Host Data Path Medium Grain Clock Gating: On
Digital Right Management Medium Grain Clock Gating: Off
Digital Right Management Light Sleep: Off
Rom Medium Grain Clock Gating: On
Data Fabric Medium Grain Clock Gating: Off
Address Translation Hub Medium Grain Clock Gating: Off
Address Translation Hub Light Sleep: Off
GFX Clocks and Power:
1750 MHz (MCLK)
739 MHz (SCLK)
613 MHz (PSTATE_SCLK)
1000 MHz (PSTATE_MCLK)
900 mV (VDDGFX)
33.57 W (average GPU)
GPU Temperature: 33 C
GPU Load: 0 %
MEM Load: 0 %
UVD: Disabled
VCE: Disabled
Zdar Max
root@Sad-Silke /sys/kernel/debug/dri/0 # cat amdgpu_pm_info
Clock Gating Flags Mask: 0x30be9c4f
Graphics Medium Grain Clock Gating: On
Graphics Medium Grain memory Light Sleep: On
Graphics Coarse Grain Clock Gating: On
Graphics Coarse Grain memory Light Sleep: On
Graphics Coarse Grain Tree Shader Clock Gating: Off
Graphics Coarse Grain Tree Shader Light Sleep: Off
Graphics Command Processor Light Sleep: On
Graphics Run List Controller Light Sleep: Off
Graphics 3D Coarse Grain Clock Gating: On
Graphics 3D Coarse Grain memory Light Sleep: On
Memory Controller Light Sleep: Off
Memory Controller Medium Grain Clock Gating: Off
System Direct Memory Access Light Sleep: On
System Direct Memory Access Medium Grain Clock Gating: On
Bus Interface Medium Grain Clock Gating: On
Bus Interface Light Sleep: On
Unified Video Decoder Medium Grain Clock Gating: Off
Video Compression Engine Medium Grain Clock Gating: Off
Host Data Path Light Sleep: On
Host Data Path Medium Grain Clock Gating: Off
Digital Right Management Medium Grain Clock Gating: Off
Digital Right Management Light Sleep: On
Rom Medium Grain Clock Gating: On
Data Fabric Medium Grain Clock Gating: On
Address Translation Hub Medium Grain Clock Gating: On
Address Translation Hub Light Sleep: On
GFX Clocks and Power:
400 MHz (MCLK)
400 MHz (SCLK)
0 MHz (PSTATE_SCLK)
0 MHz (PSTATE_MCLK)
GPU Temperature: 33 C
GPU Load: 0 %
VCN: Disabled
Přímo spotřebu nehlásí ale dle powertopu je cca 8.5 W. SCLK občas vyskočí na 635 MHz, MCLK drží na 400 MHz. Přijde mi, že přímo v KDE, resp. KWinu problém nebude.
GFX Clocks and Power:
300 MHz (MCLK)
399 MHz (SCLK)
613 MHz (PSTATE_SCLK)
1000 MHz (PSTATE_MCLK)
750 mV (VDDGFX)
31.54 W (average GPU)
Ale mám spuštěných hafec tabů a aplikací, těžko říci, jak se to chová, když bych měl čistou plochu. Každopádně ta spotřeba je podle mně ok a i odpovídá tomu, jak nehlučná je ta GPU, když není zatížena. Řekl bych, že při paření cs 1.6 na tom ta gpu bude stejně :D. Ale když spustím třeba Tomb Raider, tak to jde hodně nahoru.power_dpm_force_performance_level nastaven na low. KWin, OpenGL 3.1, různé efekty (stíny, průhlednost Konsole, …). Jsou zobrazeny Firefox, IntelliJ IDEA, několikrát Konsole.
Frekvence „stojí“, spotřeba je většinou trochu nižší než údaje níže.
GFX Clocks and Power:
300 MHz (MCLK)
214 MHz (SCLK)
214 MHz (PSTATE_SCLK)
625 MHz (PSTATE_MCLK)
800 mV (VDDGFX)
6.72 W (average GPU)
drm/amdgpu).
Máš na mysli RX 5500 TX PULSE?
GFX Clocks and Power:
625 MHz (MCLK)
500 MHz (SCLK)
300 MHz (PSTATE_SCLK)
100 MHz (PSTATE_MCLK)
725 mV (VDDGFX)
16.0 W (average GPU)
GPU Temperature: 55 C
GPU Load: 70 %
MEM Load: 11 %
ps. aj podľa testu Unigine_Superposition-1.1 bolo využite GPU pamete cca 3400MB pri 1920x1200 pri nastavení šáderov keď to ešte nesekalo. Takže 8GB sa neoplatí.
Díky za odpověď. Já budu v brzké budoucnosti pořizovat nové pc a právě si docela lámu hlavu, jakou mám koupit GPU. Tak tahle karta je pro mě teď možnost. Ještě jednou dík.
Tiskni
Sdílej: