abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 15:44 | Zajímavý článek

    Ondřej Filip publikoval reportáž z ceremonie podpisu kořenové zóny DNS. Zhlédnout lze také jeho nedávnou přednášku Jak se podepisuje kořenová zóna Internetu v rámci cyklu Fyzikální čtvrtky FEL ČVUT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 14:22 | IT novinky

    Společnost BenQ uvádí na trh novou řadu monitorů RD určenou pro programátory. První z nich je RD240Q.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    dnes 13:00 | IT novinky

    Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem nadále zůstává Frontier od HPE (Cray) s výkonem 1,206 exaFLOPS. Druhá Aurora má oproti loňsku přibližně dvojnásobný počet jader a dvojnásobný výkon: 1,012 exaFLOPS. Novým počítačem v první desítce je na 6. místě Alps. Novým českým počítačem v TOP500 je na 112. místě C24 ve Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Ostravská Karolina, GPU

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 10:11 | Nová verze

    GHC (Glasgow Haskell Compiler, Wikipedie), tj. překladač funkcionálního programovacího jazyka Haskell (Wikipedie), byl vydán ve verzi 9.10.1. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 09:22 | Nová verze

    Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 6.8 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 6.9. Přehled novinek a vylepšení na LWN.net: první a druhá polovina začleňovacího okna. Později také na Linux Kernel Newbies.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.5. 18:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 0.2.0 v Rustu napsaného frameworku Pingora pro vytváření rychlých, spolehlivých a programovatelných síťových systémů. Společnost Cloudflare jej letos v únoru uvolnila pod licencí Apache 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.5. 19:11 | Nová verze

    Open source RDP (Remote Desktop Protocol) server xrdp (Wikipedie) byl vydán ve verzi 0.10.0. Z novinek je vypíchnuta podpora GFX (Graphic Pipeline Extension). Nová větev řeší také několik bezpečnostních chyb.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    10.5. 04:11 | Nová verze

    Rocky Linux byl vydán v nové stabilní verzi 9.4. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.5. 22:22 | Bezpečnostní upozornění

    Dellu byla odcizena databáze zákazníků (jméno, adresa, seznam zakoupených produktů) [Customer Care, Bleeping Computer].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 22
    9.5. 21:11 | Zajímavý článek

    V lednu byl otevřen editor kódů Zed od autorů editoru Atom a Tree-sitter. Tenkrát běžel pouze na macOS. Byl napevno svázán s Metalem. Situace se ale postupně mění. V aktuálním příspěvku Kdy Zed na Linuxu? na blogu Zedu vývojáři popisují aktuální stav. Blíží se alfa verze.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 61
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (70%)
     (7%)
     (11%)
     (12%)
    Celkem 208 hlasů
     Komentářů: 14, poslední dnes 15:03
    Rozcestník

    Dotaz: Raspberry pi4-klonování SD karty

    25.10.2020 21:46 saikop
    Raspberry pi4-klonování SD karty
    Přečteno: 1335×
    Ahoj, chtěl jsem si udělat klon SD karty na pi4, prostě abych měl zálohu systému. Klon se mi daří udělat, ale nejde spustit. Používám CloneZillu a identickou SD kartu jako originál. Na Rpi mám nainstalovaný Buster-lite a Nextcloud. Pro data mám připojené 3 USB disky btrfs na raid0. Linuxu zatím moc nerozumím. Může prosím někdo poradit?

    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    26.10.2020 09:06 Míra
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Tak já klonuju SD kartu pro RPi na jiným stroji nástrojem Disky. Vytvořím obraz SD karty, kterej uložím na HDD. Potom na druhým SD provedu obnovu disku z uloženého obrazu.
    26.10.2020 09:34 saikop
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Jasně Míro, dělám to taky na jiném PC, ale ne ze zálohy, ale z disku na disk. Ono to jako najede, přez ssh se připojím, takže debian asi jede dobře. Ale když se snažím připojit přez web na nextcloud, tak dostanu hlášku server error... Přitom na ext. discích ukládám jenom data, tam by systémového nemělo být nic. Tak nevím.
    Josef Kufner avatar 26.10.2020 19:14 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Prozkoumej, co tvrdí journalctl a co se objeví ver /var/log.

    Pokud chceš užitečnou radu, polož konkrétní otázku. Co jsi přesně dělal, co se stalo (výpis, screenshot), co chceš aby se stalo.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    26.10.2020 20:55 Míra
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Já myslím, že když to uděláš, jak popisuju, musíš dostat identický disky a ještě máš na HDD zálohu. Už jsem takhle zkopíroval několik distribucí na SD kartě a vždycky to bylo OK...
    Jendа avatar 26.10.2020 18:27 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Nezměnilo se UUID disku? Zjistíš fdisk -l, řádek Disk identifier. Raspbian používá ve fstabu i jako parametr jádra UUID disku (nikoli partition)/partuuid.
    26.10.2020 20:08 jiwopene | skóre: 31 | blog: Od každého trochu…
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Pokud chcete mít naprosto identickou kartu, tak můžete kartu nebo jakýkoliv jiný disk zkopírovat příkazem dd, nebo použít třeba cat:

    dd

    dd if=/dev/mmcblkX of=/dev/mmcblkY bs=16k status=progress
    if (input file) je disk, který kopírujete, of (output file) je disk kam kopírujete, bs (block size) je velikost bloku, který se kopíruje. Velikost bloku by měla buď odpovídat velikosti fyzického bloku, ale stačí nějaké číslo. U některých SD kartet a USB disků to má velký vliv na rychlost.

    Dejte si pozor na to, který disk kam kopírujete – v ifof se snadno udělá překlep.

    Pokud používáte sudo, použijte příkaz sudo dd ….

    Kopírování pomocí cat

    Příkaz cat (z anglického concatenate, tedy „spojit“, protože vypisuje obsah souborů hned za sebou) vypisuje na svůj výstup obsah souboru nebo souborů (nebo disku, …). Spuštěním cat soubor zobrazíte obsah souboru soubor. Výstup můžete přesměrovat do souboru (disku, …) zápisem <soubor2. Použití pak vypadá takhle:
    cat /dev/mmcblkX > /dev/mmcblkY
    cat neumožňuje pokročilé nastavení kopírování jako dd.

    Pokud používáte sudo, spusťte tento příkaz z rootovského shellu (se všemi oprávněními, což je i přístup k blokovým zařízením), kam se dostanete příkazem sudo -i. Opustíte ho pomocí příkazu exit.

    Obyčejné sudo před příkazem by nestačilo, protože pak by se s rootovskými právy spustil jen cat (čtení zdrojové karty).

    Pokud chcete vidět průběh, zbývající čas a rychlost, místo cat použijte pv (používá se ± stejně jako cat).

    Zjištění názvů disků

    V ukázkách výše jsem použil názvy mmcblkX pro čtenou kartu a mmcblkY pro zapisovanou kartu. Nahraďte je příslišnými identifikátory disků. V případě použití některých čteček karet mohou názvy být ve tvaru sdx.

    Všechy připojené disky pod Linuxem se ukazují jako tzv. bloková zařízení v adresáři /dev. Chovají se podobně jako běžné soubory, ale jejich obsahem je přímo obsah disků tak, jak je na nich zapsaný. Názvy jsou ve tvaru sdx (SATA, USB a jiné disky), hdx (IDE disky), fdX (diskety), srX (optické mechaniky), nvmeXnY (NVMe disky), mmcblkX (MMC, SD a jiné karty), … (malé x je nějaké písmeno, velké XY je nějaké číslo)

    Oddíly (partition) na discích se označují u třípísmenkových názvů disků číslem za názvem a u názvů s číslem písmenem p a číslem. Z toho pak vzniká např. sda1, nvme0n1p9mmcblk0p1.

    Všechny disku si vypíšete pomocí příkazu lsblk. Zobrazí i stromovou strukturu oddílů.
    .sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky.
    26.10.2020 20:09 jiwopene | skóre: 31 | blog: Od každého trochu…
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Výše uvedený postup doporučuji provádět z vypnutého systému.
    .sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky.
    26.10.2020 21:29 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Tak je to klon SD karty, USB čtečka stojí pár korun.
    Petr Fiedler avatar 26.10.2020 21:23 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty

    Clonezilla přece taky používá dd. Navíc zbytečně nezálohuje volné místo.

    Petr Fiedler avatar 26.10.2020 21:26 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty

    Jak tu Clonezillu spouštíš? Z flešky/CD/DVD, nebo z Linuxu?

    26.10.2020 22:35 saikop
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Clonezillu mám na flešce a spouštim jí ze stolního PC. Taky jsem už vyzkoušel dd, clonePi a rpi-clone z githubu a taky ve windows win32DiskImager a Acronis. Kopírovanou kartu mám ve čtečce vždy zamčenou proti zápisu. Když kontroluju uuid a fstab, tak to sedí. Jak už jsem psal, přistupuju na rpi pomocí ssh (putty). Takže nevidím co to dělá při startu. Taky nevím, jak pořídit nějaký výpis - log nebo něco takového, co by bylo relevantní a napomohlo k vyřešení problému. Na linux jsem docela trubka, ale snažím se to zlepšit. Zatím díky všem za rady.
    Petr Fiedler avatar 26.10.2020 22:42 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty

    A zkusil si ten naklonovaný OS spustit se zapojenými disky? Jestli je máš uvedeny v /etc/fstab kvůli automountu a při zkoušce, jestli ten klon naběhne nejsou zapojeny, tak to může být tím.

    27.10.2020 21:11 saikop
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Jo, to dává logiku. Zatím jsem ale nic neodpojoval. Možná tam někde bude zakopanej pes. Ale nevím jak na to, abych něco nezvojtil. Zkusím se podívat jestli jsou připojený. Pak dám vědět.
    28.10.2020 18:55 saikop
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Tak se zdá, že všechno běží. Vidím disky, mají správné uuid, jsou správně připojené. BTRFS raid je v pořádku a byl připojený jako media/nextcloud a šlo z něj číst. Ale prohlížeč stále hlásí "server error".
    Petr Fiedler avatar 28.10.2020 19:04 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty

    A nedělal jsi těsně před klonováním Busteru v prohlížeči aktualizaci aplikací? Ten původní Buster ti funguje?

    29.10.2020 10:43 saikop
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Originál funguje a u klonu debian taky. Jen pro zajímavost, klonuje se vše včetně oprávnění tak, jak je na originálu? Nebo tam může být problém?
    Petr Fiedler avatar 29.10.2020 11:38 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty

    Klonuje se vše. Clonezilla pracuje pod rootem a vytvoří naprosto identický klon.

    Že Buster funguje mi bylo jasné. Taky jsem to tak měl. OS fungoval a z Firefoxu jsem se do NC nemohl dostat, protože server byl v režimu údržby.

    Kdysi jsem taky používal Buster Lite, ale přešel jsem na distro NextCloudPi. Za chvíli odcházím z bytu, ale až se vrátím, tak zkusím udělat Clonezillou zálohu NextCloudPi a obnovit jí na druhou SD a z ní pak OS spustit a přihlásit se do NC z Firefoxu. Dám pak vědět, jak jsem dopadl.

    Nikdy neklonuji ze zařízení na zařízení, ale vždy vytvořím obraz, abych tu zálohu měl i v pc a pak jí teprve obnovuji kam je třeba. Napadlo mě, jestli nemůže být problém v tomto. Míním tím nějaký bug. Zkus to zatím prosím tě udělat tak jak já a napiš, jak jsi dopadl.

    Petr Fiedler avatar 29.10.2020 19:23 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty

    Takže:

    • Provedl jsem aktualizaci OS na RPi (NextCloudPi).
    • Rebootoval jsem RPi.
    • Zkusil jsem se přihlásit z Firefoxu do NC - OK.
    • Z flešky jsem spustil Clonezillu a na externí hdd jsem udělal zálohu SD karty s NextCloudPi (device > image).
    • Ve čtečce jsem prohodil SD karty a obnovil tu image na tu druhou SD kartu.
    • Dal jsem jí do RPi a spustil je.
    • Z prohlížeče jsem se přihlásil do NC úspěšně.

    Já ti už více neporadím, protože to už je nad rámec mých znalostí a zkušeností. Možná by pomohlo kouknout se do logu. Mělo by stačit tu naklonovanou kartu vložit do čtečky a ten log sem přiložit. Kde se ale nalézá nevím. Buď to najdi na netu, nebo počkej, jestli ti někdo poradí. Každopádně kdyby nikdo nezareagoval, vyzkoušej to distro NextCloudPi. Je to vlastně Buster Lite s NC. Má v sobě vestavěný nástroj ncp-config (něco jako raspi-config), pomocí kterého lze NC snadno konfigurovat. Umí i zálohovat (rsync, snapshoty atd.).

    k3dAR avatar 29.10.2020 12:00 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Ano, klonuje se blokově, nikoliv souborově, kde by se mohlo teoreticky oprávnění pozměnit.
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    29.10.2020 12:26 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    A spraví CloneZilla identický klon aj v prípade ak sa počas klonovania zdrojového disku naň zapisuje?

    Len sa pýtam. Už viac krát som videl na vlastnej koži ako klonovanie za jazdy prenieslo nekonzistentné dáta. Najlepšie bolo, keď mi takto za jazdy vyklonovali databázový disk, a tvrdili že je všetko v poriadku. Ani sa to z nového disku nezaplo.
    k3dAR avatar 29.10.2020 12:57 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Clonezilla Live nedělá klon "za jazdy"...
    Nezkoušel sem přes NonLive jak se chová pri pokusu o klonování disku jehoz oddíl by byl připojen, což samozřejmě obzvlášť při blokovem kopírování by byl problém...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    k3dAR avatar 29.10.2020 13:17 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    U NonLive mysleno samozrejme zda oznami/odmitne, ne jak by dopadla zaloha pokud by to clonezilla pustila a zapisovals na to...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    k3dAR avatar 29.10.2020 15:21 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    vyzkousel sem Clonezillu Ne-Live, nainstalovanou normalne do systemu, pokud mam vlozen USBFlash s 3 oddilama a 1 oddil pripojim, nasledne pustim Clonezillu, tak pri vyberu disku/oddilu k zalohovani NEzobrazi ten pripojenej oddil, jak se chova kdyz bych vybral clon cele flash s tim pripojenym oddilem, zda s full-disk vynecha jeho zalohu, uz se mi zkouset nechce, to prenecham tobe, pokud te to zajima ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    29.10.2020 15:29 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    To je pozitívna správa. Mne to robili cez obyčajné dd, a nebol som rád tej korporátnej logike.
    29.10.2020 12:59 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Clonezilla bootuje sama sebe, takže není důvod na klonovaný disk cokoliv zapisovat. Na disk se samozřejmě při kopírování nic zapisovat nesmí. Standardně nejsou filesystémy namontované, max. jen read-only.
    29.10.2020 13:32 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    V tom rípade je jednoduchšie tú kartu vybrať z rPi a naklonovať na desktope alebo notebooku. Štartovať rPi z iného zariadenia ako z tej karty je krok naviac.
    29.10.2020 14:19 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    29.10.2020 14:43 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Bolo to spomínané aj skôr ako v desiatom príspevku.
    k3dAR avatar 29.10.2020 15:22 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    btw: Clonezilla Live ano, ale je jeste moznost (kterou predpokladam tazatel ale NEpouzil) nainstalovat Clonezillu do systemu a pak poustet pres "sudo clonezilla", viz vejs ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Petr Fiedler avatar 29.10.2020 16:18 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Ano, klonuje se blokově, nikoliv souborově, kde by se mohlo teoreticky oprávnění pozměnit.

    Nebudu se s tebou přít, protože jsi mnohem zkušenější, ale přijde mi divné, aby Clonezilla změnila práva v systému. To by se mohla adresářům a souborům, do kterých může zapisovat pouze root změnit práva a takový systém by tedy moc bezpečný nebyl. Nechce se mi věřit, že tohle může Clonezilla udělat. To by mohlo mít katastrofální následky.

    k3dAR avatar 29.10.2020 17:18 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Ano, klonuje se blokově, nikoliv souborově, kde by se mohlo teoreticky oprávnění pozměnit.

    Nebudu se s tebou přít, protože jsi mnohem zkušenější, ale přijde mi divné, aby Clonezilla změnila práva v systému. To by se mohla adresářům a souborům, do kterých může zapisovat pouze root změnit práva a takový systém by tedy moc bezpečný nebyl. Nechce se mi věřit, že tohle může Clonezilla udělat. To by mohlo mít katastrofální následky.

    to co citujes byla odpoved na "klonuje se vše včetně oprávnění tak, jak je na originálu?", tim ze Clonezilla kopiruje blokove, tak jdou mimo ni zmeny opravneni souboru...
    Pokud by kopirovala souborove (jako ze NE), tak by pri nejakej bugu (ale urcite ne umyslne vlastnosti) mohlo dojit k zmene opravneni
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Petr Fiedler avatar 29.10.2020 17:48 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty

    No to je zase ta moje zbrklost. Jistě, když jsem si tvojí reakci přečetl znovu, tak je to z ní jasné.

    I'm sorry.

    30.10.2020 11:27 saikop
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Díky Petře, v nejbližším možném čase to vyzkouším. Jen nevím, když přejdu na NextCloudPi, tak už se asi nedostanu na ext. disky, protože je mám v raidu. Nebo je nějaké řešení?
    Petr Fiedler avatar 30.10.2020 13:59 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty

    Rádo se stalo.

    RAIDu vůbec nerozumím. Zprovoznit by na tom ale jít měl. A proč by taky ne? Konec konců NextCloudPi je to samé, co používáš ty, akorát s tím při instalaci nemáš tolik práce, protože to už někdo udělal za tebe a k tomu je tam jeden nástroj navíc. Ale stále to je Debian Buster Lite + NextCloud. Nic víc, nic míň.

    Tady máš dokumentaci, užitečná stránka je ještě tahle a podle tohoto návodu jsem instaloval já.

    PS: Klidně si zatím používej to co máš a na té druhé kartě si to zatím můžeš v klidu vyzkoušet. Ta záloha na ní tak jak je je stejně nepřijatelná.

    PS2: Na ten RAID se tu zeptej (nový dotaz).

    PS3: Udělal jsi dobře, že jsi se zaregistroval. Vítej! :-)

    Petr Fiedler avatar 30.10.2020 14:14 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty

    Ještě jedna věc. S jakými volbami zálohuješ a s jakými obnovuješ?

    Petr Fiedler avatar 30.10.2020 14:19 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty

    Ještě jsem si vzpomněl, že jsem si na svém RPi něco (databázi?) přesměroval na externí HDD, který do něj mám zapojen. Kokal jsem se tam teď a nějaké logy tam jsou, ale více jsem to nezkoumal. Možná by ti někdo na základě nich dokázal poradit.

    root@ncrpi:/data/my_pass/nextcloud# ls
    appdata_ocrnfg5r4p1o  index.html  news		 tmp	      updater-ocrnfg5r4p1o
    files_external	      ncp	  nextcloud.log  updater.log
    
    30.10.2020 20:22 saikop
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    1. klonoval jsem v tom přednastaveným módu, pak myslím následoval výběr image nebo z disku na disk, pak už jen výběr zdroje a cíle. Toť vše. 2. s tím raidem s tebou moc nesouhlasím. Pokud jej budu znovu vytvářet, tak přijdu o všechny data. Dělám to pomocí btrfs-tools. Moc tomu nerozumím, ale zatím se mi v minulosti nepodařilo udělat to znovu bez parametru pro formátování. Naštěstí jsem měl všechny data pořád na PC. 3. přesměrování proběhlo pomocí průvodce při instalaci nc. Instalačku mám z githubu: https://github.com/nextcloud/nextcloudpi 4. díky za přivítání a taky za tvoji trpělivost Teď momentálně nemůžu, ale o víkendu budu zase pokračovat v pokusech. Ozvu se.
    30.10.2020 20:28 saikop
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    A ještě jsem zapomněl, samozřejmě že musím taky poděkovat i ostatním zúčastněným za jejich nápady a rady. Díky
    Petr Fiedler avatar 30.10.2020 21:20 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    2. s tím raidem s tebou moc nesouhlasím. Pokud jej budu znovu vytvářet, tak přijdu o všechny data. Dělám to pomocí btrfs-tools. Moc tomu nerozumím, ale zatím se mi v minulosti nepodařilo udělat to znovu bez parametru pro formátování. Naštěstí jsem měl všechny data pořád na PC.

    Tak snad není problém ta data zazálohovat. A i tak to možná jde, jen nevíme jak.

    2.11.2020 21:10 saikop
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Tak jsem zkusil nový klon s uložením na disk a dopadlo to úplně stejně. Zkusím založit nové vlákno s dotazem přímo na NC. Jinak už si nevím rady. Ještě mě napadlo, že musí být někde nějaký log ale jaký a kde, nevím.
    Petr Fiedler avatar 2.11.2020 22:55 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty

    Dotaz přímo na NC bude asi lepší. Jinak zkus se po tom logu ještě mrknout do /var/www/

    k3dAR avatar 3.11.2020 00:01 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    stale klonujes jen Clonezilou (ktera dela nejake upravy v cilovem vhodne (zjednodusene) pro "duplikovani" normalniho pocitace)? zkus co psal jiwopene, pokud si tam nejses necim jistej tak se ptej, jen pridam DURAZNE(JSI) POZOR: nastroj DD ti NEukaze odkud ci kam kopirujes, nazev ci velikost "disku"(zde karty), NEpta se zda ma zacit kopirovat, tzn, pokud napises spatne nazev zarizeni, napr. nazev sveho disku (hdd ci ssd interni, nebo pres usb), tak ho to BEZ ptani PREPISE... tzn. snadno muzes neco podelat, tim kdyz nazev zarizeni pro parametr of= zadas spatne... takze dukladne zkontroluj ze zadavas spravne...

    a k tomu zjisteni spravneho nazvu zarizeni, to jim zmine lsblk poustej takto(abys videl vyrobce a model):
    lsblk -I 8 -o NAME,SIZE,VENDOR,MODEL

    pripadne (hned) po zasunuti karty:
    sudo dmesg | tail
    a nez to DD pustis, tak si to jeste radeji over pres parted ze model, vyrobce, velikost odpovida tomu na co chces zapisovat (resp. i pri tom cteni, ale tam to neni destruktivni kdyz zvolis spatne, jen bys udelal image neceho jineho :-)
    sudo parted /dev/NAZEV_ZARIZENI print
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    k3dAR avatar 3.11.2020 00:04 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    a jestli dobre koukam, tak i kdyz to je logicke, radeji upozornim ze kdyz vytvaris image tak if je cesta k zarizeni a of je cesta k image, kdyz kopirujes image na kartu, tak if je cesta k image, of je cesta k zarizeni...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Petr Fiedler avatar 3.11.2020 00:08 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty

    Nemyslím, že problém bude v Clonezille. Já jsem to zkusil a vše fungovalo.

    k3dAR avatar 3.11.2020 00:29 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    tak treba tu Clonezilu pouzije jinak nez ty, coz u dd se nesplete, pokud tedy nesplete to jedine co tam jde, ten nazev zarizeni :-)

    protoze pokud by pres dd karta1->image->karta2 mu to nefungovalo (coz je "nemozne"), tak ma snad jedine vadnou kartu (ci ctecku v pocitaci)...

    pokud ma opravdu identicke 2 karty resp. radeji overit ze maji obe naprosto stejnou velikost:
    sudo parted /dev/sda unit s print | grep -m1 Disk
    tak muze pres DD (NE pres Clonezillu) udelat pak image i z te druhe naklonovane karty a porovnat je:
    diff zaloha-karta1.dd zaloha-karta2.dd
    s tim ze to musi nenapsat nic (= porovnavane soubory jsou totozne), nesmi to zobrazit "Binarni soubory zaloha-karta1.dd a zaloha-karta2.dd jsou rozdilne"...

    pripadne z te zdrojove udelat dva image po sobe (kdy mezitim samozrejme nesmi z te karty nastartovat) a porovnat ty soubory, cimz overi ze se z te karty opravdu dobre cte...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Petr Fiedler avatar 3.11.2020 12:24 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    tak treba tu Clonezilu pouzije jinak nez ty ...

    Ptal jsem se ho a ponechává výchozí volby, tzn. "Clonezilla čeká na potvrzení", "klonovat skrytá data mezi MBR a prvním oddílem" atd. To je podle mě v pořádku. Je to tak přednastaveno pro lidi, kteří tomu nerozumí a nemělo by to ničemu vadit. Navíc ten Buster mu jede, protože přes ssh se do něj přihlásí.

    3.11.2020 13:36 saikop
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Přesně tak, buster jede, disky v pohodě čtu. A dd jsem zkoušel jako první. Výsledek naprosto stejný. Problém zřejmě bude v nějakém zápisu mimo sd kartu. Tím myslím něco, co bude na ext.disku s nc daty. Ale to je jen moje úvaha.
    k3dAR avatar 3.11.2020 15:02 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Copak tu clon kartu nezkousis v totoznem rpi, resp. s totoznejma usb diskama?
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Petr Fiedler avatar 3.11.2020 15:21 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty

    Zkouší. Na to už jsem se ho ptal. Já osobně jsem si přesměroval adresář "nextcloud" z SD na HDD. Takže pokud bych udělal klon SD a zkusil jej spustit a neměl bych zapojený ten HDD, tak by Buster jel, ale do NC bych se z Firefoxu možná nepřihlásil. Zkusím to.

    k3dAR avatar 3.11.2020 20:02 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    pokud je stejne RPi + stejne USB HDD, tak nemuze byt stejnej obsah sd karty (zjisteni viz viz) protoze by to jinak muselo jet, jedine by NextCloud musel se navazat na serial cislo te zdroj karty (ne UUID oddilu ci filesystemu, ty pri klonu pres dd jsou urcite totozne), ale proc by to delal :-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Petr Fiedler avatar 3.11.2020 21:00 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty

    To je jasné. Lámal jsem si s tím hlavu, ale fakt nemůžu pochopit, proč když někdo udělá identický klon SD Clonezillou s výchozími volbami a zapojí jej do stejného RPi se stále zapojenými stejnými disky, nemůže se z webového prohlížeče přihlásit do NC, ještě k tomu když Buster funguje. To by chtělo, aby tazatel položil nový dotaz ohledně NC a někdo se mu podíval do logů. To už je nad moje znalosti a zkušenosti.

    4.11.2020 21:35 saikop
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty
    Tak to mi hlava taky nebere. Ale teď už můžu s určitostí tvrdit, že karty jsou totožné. Takže chybu klonování můžeme odškrtnout. Taky jsem se díval do souborů na klonu a našel jsem tam složku logs. Je jich tam několik, ale hned první je apache2 a tam nějaký ten error je. Ale s tím mi musí někdo poradit. Taky nevím, jestli to s tím souvisí nebo ne. Zatím budu googlit, jestli něco neobjevím.
    Petr Fiedler avatar 5.11.2020 00:04 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspberry pi4-klonování SD karty

    Jestli ten problém nesouvisí s tím RAIDem.

    Polož nový dotaz ohledně NC. Googlit můžeš u toho.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.