abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:00 | Nová verze

    ESPHome, tj. open source systém umožňující nastavovat zařízení s čipy ESP (i dalšími) pomocí konfiguračních souborů a připojit je do domácí automatizace, například do Home Assistantu, byl vydán ve verzi 2024.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:11 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:55 | Nová verze

    Neziskové průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo verzi 1.1 specifikace OpenXR (Wikipedie), tj. standardu specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro AR (rozšířenou realitu) a VR (virtuální realitu). Do základu se z rozšíření dostalo XR_EXT_local_floor. Společnost Collabora implementuje novou verzi specifikace do platformy Monado, tj. open source implementace OpenXR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    17.4. 17:55 | IT novinky

    Společnost Volla Systeme stojící za telefony Volla spustila na Kickstarteru kampaň na podporu tabletu Volla Tablet s Volla OS nebo Ubuntu Touch.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    17.4. 17:44 | IT novinky

    Společnost Boston Dynamics oznámila, že humanoidní hydraulický robot HD Atlas šel do důchodu (YouTube). Nastupuje nová vylepšená elektrická varianta (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    17.4. 15:11 | Nová verze

    Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.0.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    KDE Plasma 6
     (68%)
     (10%)
     (2%)
     (19%)
    Celkem 556 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Dotaz: PC sestava - všechny komponenty

    Petr Fiedler avatar 22.1.2021 02:03 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    PC sestava - všechny komponenty
    Přečteno: 1458×

    Zdravím,
    tak jsem si tak nějak vybral komponenty pro svoji novou sestavu a rád bych je zde vystavil kritice. Třeba mi něco uniklo a poradíte mi. Už jsem zde jednou dotaz ohledně pc sestavy položil, ale spoustu věcí jsem od té doby přehodnotil a proto raději pokládám dotaz nový. Takže zatím jsem si vybral tohle:

    MB
    ASRock X570 Phantom Gaming 4

    PSU
    Corsair HX Series HX1000 1000W CP-9020139-EU

    CPU
    AMD Ryzen 5 5600X 100-100000065BOX

    Chladič
    Noctua NH-D15 SE-AM4

    RAM
    G-Skill F4-3200C14D-16GFX

    NVMe
    GIGABYTE AORUS Gen4 1TB GP-AG41TB

    HDD
    WD 4TB SATA3 6Gbps WD4005FZBX

    GPU
    Gigabyte GV-R55XTOC-8GD 2.0 (Radeon 5500 XT OC 8G rev. 2.0)

    Externí zvukovka
    Asus Xonar U7

    Skříň
    Corsair Carbide Series 200R CC-9011023-WW

    Trackball
    Kensington K72327EU

    Klávesnice
    HP OMEN Encoder 6YW76AA#BCM

    Mechanika
    Dell 784-BBBI

    Monitor
    Asus ROG Strix XG438Q

    Počítač by měl sloužit na internet, poslech audia, sledování videa, běžnou kancelářskou práci, programování v Pythonu, vzdělávání se v oblasti administrace GNU/Linuxu a virtualizaci Windows. Mám totiž koupenou hlasovou syntézu, která funguje jen ve Windows a místo čtení článků na internetu je budu poslouchat.

    MB jsem chtěl se 2 sloty PCI-E x16, protože je možné, že časem koupím další GPU pro VM. Zatím mi ale přijde zbytečné, když nebudu hrát hry, dát za Radeon RX 6800, který asi jako jediný nemá reset bug, ~20k Kč.

    PSU 1000W jsem vybral proto, protože 750W stojí jen o 900 Kč méně, což není zase tak moc.

    RAM bych chtěl koupit 32GB, tzn. 2x ten kit za 3000 Kč. 32GB RAM se dá ale koupit jen za ~3000 Kč. Chci se zeptat, proč je tahle tak drahá? Má nejnižší CL, jen 14. S CL 16 se dá koupit RAM za poloviční cenu. Je to jen tím?
    Chtěl bych 4x8GB. Správně, nebo je lepší 2x16GB?
    A pak mě ještě zajímá, v čem je oproti jiným tato RAM lepší, protože o ní výrobce píše, že byla vyvinuta přímo pro novou generaci Ryzenů. Není to jen marketing?

    NVMe je super rychlý a měl by být TLC, nikoliv QLC. A výrobce uvádí malý odběr v klidu.

    GPU jsem si vybral tuhle proto, protože zvládá 7‎680x4320@60Hz, takže doufám, že při nižším rozlišení zvládne těch 120Hz, co umí monitor. Jistý si tím ale nejsem. Jsem ochotný místo Gigabyte koupit třeba Saphire, když pro to bude dobrý důvod. Jen by ta karta měla mít grafický čip Radeon RX 5500 XT. Úplně netrvám ale ani na tom. Určitě ale ne nVidii.

    Externí zvukovu mám proto, protože ve VM Windows používám headset a když se u této zvukovky zmáčkne kolečko pro hlasitost, tak se zvuk přepne z repro do sluchátek, což mi maximálně vyhovuje. Jinak mám Genius 5+1 100W+5x20W, ale zapojeny mám jen přední repráky a nepoužívám ani SW. Ten slouží jen jako zesilovač. A je od toho DO, takže pohoda.

    Klávesnici jsem vůbec nevěděl jakou, tak jsem si tady našel jedno vlákno, kde se někdo ptal na radu ohledně klávesnice a pochopil jsem z něj, že jsou dobré spínače Cherry MX red. Takže jsem si na Heurece jako kritéria zadal "drátové", "české" a "Cherry MX red". Na výběr bylo jen ze 2, tak jsem si vybral tuhle. Vůbec tomu ale nerozumím a budu rád, když poradíte.

    Monitor je tak velký, protože velmi špatně vidím a budu dost zvětšovat font. A má docela dobrou spotřebu a obnovovací frekvenci. Celkově je myslím dobrý.

    U ničeho jsem neověřoval kompatibilitu s GNU/Linuxem, protože myslím, že by vše mělo fungovat. Tak co na to říkáte?


    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    Petr Fiedler avatar 22.1.2021 02:34 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    U MB odkaz nevede na specifikaci, tak když tak tady. DP je jen ve verzi 1.2 a max. rozlišení je 4K@60Hz, takže se zkusím podívat po jiné desce.

    Petr Fiedler avatar 22.1.2021 03:18 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Tak jsem na Heurece projel všechny MB ASRock s čipsetem X570 a 5120x2880@120Hz umí až ta nejdražší "Creator" za ~13k Kč. Takže jsem si vybral ASRock B550 Steel Legend s čipsetem B550. Druhý slot PCI-E x16 nebude 4.0, ale jen 3.0, ale má DP 1.4, takže umí 120Hz. Takže paráda. A stojí jen ~4,5k Kč.

    Petr Fiedler avatar 22.1.2021 03:23 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    No a teď je tedy otázka, jestli to dá ta GPU?

    Petr Fiedler avatar 22.1.2021 03:44 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Omlouvám se za zmatky, ale vzhledem k tomu, co napsal Radek to zatím vypadá na tu původní MB.

    23.1.2021 23:37 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    To platí jen pro procesory s grafikou integrovanou, Ryzeny 5000X ji ale nemají, takže to nemá smysl řešit. (leda že byste koupil Ryzen 7 4750G)
    k3dAR avatar 22.1.2021 03:24 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Klávesnici jsem vůbec nevěděl jakou [...] že jsou dobré spínače Cherry MX red [...]
    pred casem sem si koupil Motospeed K83 s red spinacema, nevim 100% zda jsou to original Cherry MX (jinou klavesnici sem v ruce nemel), ale za me je to naprosta tragedie, nejhorsi klavesnice co sem za 30let mel :-) z duvodu, ze klavesa reaguje kdyz se ji jen zlehoucka dotknu, pri psani bez soustredeni a naprosto kolmeho stisku prstama zvrchu, sem mel 50% proklepu... udajne (od zastancu) se na ni musi umet (jinak) psat, udajne2 (z ruznejch zdroju) jsou red pro hrace, a pro "psace" jsou vhodne Blue (nebo Brown?), ty sem pod prstama ale nemel tak netusim... takze za me na 1000% si tu klavesnici nejdriv nekde vyzkousej ;-)

    ad DP 1.2 na desce, to je ti asi jedno, kdyz porizujes Radeona kterej ma DP sve :-)

    na zbytek nereaguju, protoze nejsem "stavar" ani "desktopak" :-) ale prekvapilo me ze ten HDD ma 256MB cache a pritom to NEni SMR :) k disku pak jen doporuceni poridit ho 2x (nebo druhej pozdeji) a dat to RAID1/Mirror (pokud bys koupil 1, tak RAID1 v degradovanem single aby pak druhej sel do pole snadno(s mdadm) pridat (nevim jak to ma btrfs))....

    jeste k 4x8 Vs 2x16, obecne - deska ma 4 ram sloty, takze kdyz das 4x8 tak uz nic nepridas, navic deska ma "jen" DualChannel, takze z 4x8 si nepomuzes k vicekanalu (ani nevim zda tripple/quadro kanalove ram radice maj prinos v praxi, nebo jen v benchmarkach (a promile app)) :-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Petr Fiedler avatar 22.1.2021 03:41 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Ad klávesnice. Já mám teď MS Sidewinder X4 a ta mi úplně vyhovuje. Ale nedovedu posoudit, s čím se to dnes dá srovnat. Třeba sem napíše David a poradí mi.

    Ad RAID. Ten HDD je pouze na zálohy. NVMe bude rozdělen (Zdravím Andreji) a na prvním 100GB oddílu bude OS a na zbytku budou data. HDD bude přes SATA switcher vypnutý a budu jej zapínat jen tak 1x za 3 týdny, takže to bude tiché a rychlé. Proč si mi vlastně radil RAID? Kvůli duplicitě?

    Tak RAM bych mohl koupit jen 2x16 a možná by to méně hřálo.

    22.1.2021 08:00 Gorge
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Tu klávesnici si vem s brown switchema.

    Ano cena těch pamětí je jen kvůli lepšímu CL. Ale radši si vem 2x16GB než 4x8GB. Officiálně Ryzen 5XXXX na 4 kanálech nepodporuje ani 3200MHz. A 3600 CL16 bude mít stejnou latenci jako 3200CL14, ale budeš mít větší bandwidth.
    Petr Fiedler avatar 22.1.2021 17:03 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Tu klávesnici si vem s brown switchema.

    Mohl bys mi prosím tě vysvětlit proč?

    Officiálně Ryzen 5XXXX na 4 kanálech nepodporuje ani 3200MHz.

    Odkud tuhle informaci máš. Na amd.com je o tom Ryzenu málo informací a datasheet nemůžu najít vůbec. Ptám se proto, abych příště věděl, kde hledat.

    A 3600 CL16 bude mít stejnou latenci jako 3200CL14, ale budeš mít větší bandwidth.

    Promiň, že se tak ptám, ale jakto, že latence bude stejná? A v čem je lepší větší šířka pásma?

    RAM jsem si tedy vybral tuhle: G.Skill DDR4 32GB 3600MHz F4-3600C16D-32GTZNC, OK?
    Jestli to správně chápu, tak i když ten CPU podporuje RAM do 3200MHz, tak tam můžu dát RAM 3600 MHz. Frekvence bude jen 3200MHz, ale budu mít širší pásmo, ano?

    Jinak díky, že pomáháš.

    22.1.2021 20:12 Gorge
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Jak už psal k3dAR, na red se jen podíváš a už píšou. Brown mají hmatovou odezvu a jsou stejně hlasité jako red. Pro přechod membrány je to lepší a opravdu dobře se na nich píše.

    Ano AMD není moc sdílná, mám to z manuálů u desek. Třeba i ta tvoje vybraná to má ve specifikaci: https://www.asrock.com/MB/AMD/X570%20Phantom%20Gaming%204/index.asp#Specification

    Latence se počítá takhle: (CL / MHz(resp. MT/s)) * 1000 = latence v ns

    Přenosové pásmo pro DDR takhle: (reálná frekvence v MHz * 2) * šířka paměti v bytech * počet kanálů = pásmo v MB/s

    Také viz https://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency

    Šířka pásma udává kolik dat můžeš přenést a latence jak rychle. Tj. první je lepší co největší a druhé co nejmenší.

    CPU oficiálně podporuje 3200 MHz, ale jde taktovat výš. Pokud zapneš XMP, tak se ta pamět přetaktuje na to co má v tom XMP profilu a tahle tam bude mít 3600 MHz CL16. I ty 4 paměti bys mohl mít na 3200 MHz nebo víc i když to deska officiálné neumí, ale hůř se těch rychlostí dosahuje než u dvou. A procesor má stejně jen dva kanály.
    Petr Fiedler avatar 22.1.2021 20:28 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Moc díky za vysvětlení. A já si říkal, proč jsou na webu ASRock u té specifikace ty tabulky? :-D

    Stabilita je pro mě důležitější, než výkon. Když bych tedy nepřetaktovával, tak by stačila RAM 3200Mz CL16?

    22.1.2021 21:33 Gorge
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Ano pak bys provozoval CPU podle specifikací. Ještě si musíš pohlídat napětí pamětí, některé pro dosažení lepší latence nebo frekvence potřebují zvyšené napětí. Pro DDR4 je ve specifikaci 1.2V. Ale zbytečně se bojíš, pokud si koupíš pamět která deklaruje určitou frekvenci nebo latenci za určitého napětí tak ji skoro jistě dosáhne, samozřejmě záleží i na desce a procesoru. Ale na to stačí pustit na pár dní memtest a máš jasno. A tu lepší paměť, vždy můžeš pustit na horších parametrech.
    Petr Fiedler avatar 22.1.2021 23:39 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Počkej. Vybral jsem si ještě jinou paměť. Odkaz je úplně dole. Ve specifikaci má 3200MHz CL16 XMP 2.0. Chceš říct, že když nezapnu to XMP, tak těch 3200MHz při zapojení Dual Channel nebude dosahovat?

    Petr Fiedler avatar 23.1.2021 04:55 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Bude. Když bych ale měl RAM s větším kmitočtem, tak bych musel zapnout XMP a pustilo by mě to podle toho, jak velký OC dovolí deska. Tedy možná ještě s ohledem na CPU. OK?

    25.1.2021 01:06 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Vysvětlení jak jsou konstruované cherry switche je např. zde. Já píšu na MX blue a jsem velmi spokojen. To že jsou hlučnější mi nevadí ale přesnost je skvělá a výdy mís přesně kde klávesa provede stisk. a to že je hlučnějsí mi nevadí.
    22.1.2021 08:22 Gorge
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Rozlišení u desky vůbec nereš.

    Tvoje vybraná karta dá přes DP 120Hz až do 5120x2880 a monitor máš jen 3840x2160, takže pohoda.
    22.1.2021 08:33 Gorge
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Jinak koukám, že řešíš spotřebu a teploty, takže X570 a 1kW zdroj je trošku overkill pro kancelářský stroj. Co budeš chtít běhat na té budoucí samostatné grafice pro virtuál windows?
    Petr Fiedler avatar 22.1.2021 17:32 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Nic náročného. Budu tam pouze poslouchat články na netu přes hlasový odečítač a na netu používat headset. Nic víc. Na desktopu mi v současné chvíli ani moc nevadí, že nemám pro VM hw akceleraci, protože na to, co tam dělám mi to tak zatím stačí. Když ale spustím VM Windows na nb, kde mám slabší CPU, sice i7 4/8, ale základní frekvence je jen 1,8GHz a passthrough GPU nemám, tak když tam jen chytím myší okno a posunu je někam, tak než jej pustím, tak není vidět obsah. CPU to tam prostě nezvládá. Ale na desktopu se tohle neděje. Takže pokud do budoucna budu do desktopu kupovat nějakou GPU, tak jen něco základního. Ještě je otázka, jak na tom bude MB s IOMMU. Prý k tomu moc info není a u nových desek asi skoro vůbec.

    Myslíš, že bych místo X570 měl koupit B550? Spotřebu řeším a vlastně si uvědomuji, že ta přápadná druhá GPU ani nemusí být PCI-E 4.0, ale bude stačit 3.0. PCI-E 4.0 má podstatně větší spotřebu, než 3.0?

    Zdroj bych chtěl Corsair, ale úplně na tom taky netrvám. Má ale záruku 10 let a mám s Corsair dobrou zkušenost. Na Heurece je nejmenší zdroj Corsair s účinností 92% 750W. Je to tenhle. Teď je všeho nedostatek. Když by se ale v budoucnu objevil 650W, tak bych jej klidně vzal. OK?

    22.1.2021 20:14 Gorge
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Na tohle určitě nepotřebuješ dedikovanou GPU pro virtuál. Stačí jen použít správnou virtuální grafiku a k tomu příslušející virtuální drivery, ale zřejmě by to upočítal i CPU na generické grafice.

    X570 je sám o sobě žravější chipset a desky s ním jsou i vybavenější takže opět další nárůst spotřeby. Bude se jednat maximálně o 20W ve prospěch B550, ale vzhledem k nízké spotřebě v idle je to hodně. A jestli sis nevšiml, tak X570 má aktivní chlazení.

    650W je i tak pořád dost. Ten počítač bude mít v klidu spotřebu 50~60W a v kancelářském provozu i stou virtualizací jen o málo víc, plná zátěž CPU+GPU bude kolem 250W.
    Petr Fiedler avatar 22.1.2021 20:37 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    A jestli sis nevšiml, tak X570 má aktivní chlazení.

    Nemůžu najít, co to znamená?

    k3dAR avatar 22.1.2021 21:02 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    na chladici chipsetu leta vetracek ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Petr Fiedler avatar 22.1.2021 21:43 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Jo vlastně, Max o tom něco psal.

    Max avatar 24.1.2021 22:58 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    V pondělí večer to vydám, tak si pak počteš mé zkušenosti a bližší info.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Petr Fiedler avatar 24.1.2021 23:27 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    No pořád to vyhlížím. :-)

    Petr Fiedler avatar 22.1.2021 23:15 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Ještě si nejsem jistý něčím u MB. Ve specifikaci píší, že deska má nějaký hyper M.2 socket (M2_1). To NVMe, které jsem si vybral, tam pojede OK?

    23.1.2021 23:39 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Jo, "hyper" nic neznamená, to je jenom marketing :)
    Petr Fiedler avatar 22.1.2021 22:18 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Takže jsem pár věcí přehodnotil a některý hw změnil. Vše, co je uvedeno v dotazu platí, až na níže uvedené komponenty:

    MB
    ASRock B550 Steel Legend

    PSU
    Corsair HXi Series HX750i 750W CP-9020072-EU. Zatím na Heurece není zdroj Corsair s účinností 92% a více a menším výkonem, jak 750W. Když se ale objeví, vezmu 450W.

    Klávesnice
    HP OMEN Encoder 6YW75AA#BCM. Tohle je na Heurece zatím jediná drátová česká klávesnice s Cherry MX Brown v rozmezí 1k-3k Kč.

    Petr Fiedler avatar 22.1.2021 23:02 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Ještě jsem zapomněl na paměť:

    RAM
    G.Skill DDR4 32GB 3200MHz F4-3200C16D-32GIS

    Petr Fiedler avatar 23.1.2021 06:19 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Ještě jsem se rozhodl pro změnu chlazení. Díval jsem se na pár videí na YT a s tím chladičem uvedeným v dotazu je docela problém kvůli RAM. Jeden člověk ani nedostal druhý ventilátor na věž ze strany od RAM a musel jej otočit a dát na druhou stranu věže. Jenže tam já budu mít ventilátor z výroby, který tam on neměl. Takže jsem se rozhodl pro můj oblíbený chladič, který už 5 let spokojeně používám. Ve specifikaci uvádějí, že v roce 2019 byla zahrnuta podpora i pro AM4.

    Chladič
    Noctua NH-D15S

    23.1.2021 23:41 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    tak tak, když ho už máš a napíšeš do noctuy, tak ti zadara pošlou kit na AM4
    Petr Fiedler avatar 24.1.2021 00:38 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    No já právě stávající sestavu prodávám i s tímhle parádním chlazením. Jsem s ním ale tak spokojen, že si to samé pořídím asi znovu. Je to o pár set levnější, než to z dotazu a bohatě stačí. A hlavně je tiché (při min. otáčkách).

    24.1.2021 01:58 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Mi přijde, že musí být levnější si skříň/chladič/zdroj nechat a prodat jenom desku/CPU
    Petr Fiedler avatar 24.1.2021 02:01 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Ano, levnější by to bylo, ale nemůžu to tak udělat.

    23.1.2021 13:30 Ondro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Kup radsej 450W 80Plus Gold zdroj(platinum neviem, ci sa vobec vyraba, nieje to sranda vyrobit). Pri tom zatazeni, co bude mat tvoja zostava(teoreticke max +-200W, pri beznej praci to bude po vecsinou pod 100W), bude mat ten tvoj 750W 80Plus Platinum zdroj rovnaku alebo horsiu ucinnost ako 450W 80Plus Gold zdroj. Lebo ucinnost zdroja nie rovnaka v celom spektre zatazenia ale meni sa a pri nizkej zatazi vyraznejsie klesa. Tych 92% ma pri 20% zatazi, co v pripade 750W zdroja je 150W a taku spotrebu dosiahnes pri tvoje zostave apraci vynimocne, ak vobec.

    Pozri si krivku ucinnosti tvojho zdroja a vsimni si ucinnost toho zdroja medzi 50-100W, kde sa bude pohybovat spotreba tvojej zostavy pri tebou planovanej praci. https://www.anandtech.com/show/8835/corsair-hx750i-power-supply-review/3

    Corsair nieje jedina dobra znacka. V podstate hocijaky zdroj s 80Plus Gold alebo vyssou certifikaciou je kvalitny zdroj. Smejd zdroje vecsinou koncia na 80Plus Bronze.

    Ak nemas skusenosti s klavesnicami a uz vobec nie s mechanickymi, tak v tvojom pripade vidim kupu mechanickej ako vyhadzovanie penazi. Tomu kto nie zvyknuty, moze mechanicka klavesnica dokonca aj vadit(vyssie klavesy a zdvih). Za PC stravim kopec casu ale mechanicku by som nechcel kvoli jej konstrukcii a za druhe nevidim rozdiel medzi mechanickou a trochu lepsou membranovou.

    Ako spomina kolega nizsie, tak ta GK je zbytocne vykonna na tu tvoju pracu.

    Zvukovka na doske je slusna a davat zhruba 80 eur za externu kvoli tomu prepinaniu mi pride vela ale je to tvoja vec.

    Dalej nechapem tu Dell externu DVD mecahniku. Je zbytocne predrazena. Kup nejaku normalnu nerebrandovanu bez vysokohorskeho priplatku a bude ta stat aj o viac ako polovicu menej.
    Petr Fiedler avatar 23.1.2021 22:18 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Díky za tak komplexní odpověď.

    A taky za vysvětlení ohledně zdroje. V současnosti mám tento. Jenže něco takového se teď koupit nedá. Na Heurece jsem při výběru zdroje zadal jen "450W" a "modulární" (účinnost jsem nedefinoval) a vyjelo mi jen tohle. Stále více se utvrzuji v tom, že budu muset koupi odložit a být pár měsíců bez desktopu a vystačit si jen s nb.

    Mohl bys mi prosím tě tedy nějakou klávesnici doporučit? I když nebude v nabídce, tak se to třeba časem zlepší.

    Co se týká mechaniky, tak jsem byl původně rozhodnutý, že si jí vůbec kupovat nebudu. Ani u nb už jí nemám. Jenže před pár týdny jsem si pořídil audio knihu, u které jsem čekal, že mi po zaplacení pošlou odkaz na stažení obrazu, ale poštou mi přišlo CD. Takže v dnešní době je mechanika ještě třeba. Externí jsem si vybral proto, protože jí můžu používat i s nb a případně jí přenášet. Je fakt, že teď mám v pc tu nejlevnější mechaniku, která byla na trhu a vzhledem k tomu, že jsem jí za 5 let pustil jen párkrát, tak stačila a vždy posloužila.

    23.1.2021 15:03 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Ještě je otázka, jak na tom bude MB s IOMMU (MB ASRock B550 Steel Legend)
    Tady najdeš jak jsou rozděleny IOMMU skupiny u ASrock B550m Steel Legend iommu groups.

    Má tam 2 GPU. První GPU (ve skupině 0) je společně s dalšími zařízeními, takže ji do VM nepředáš. On ji používá pro HostOS a zřejmě je v primárním slotu (x16) - Gen4x16 mode. Druhá GPU (ve skupině 2) je sice společně s "Host bridge" a "PCI bridge" (což by nemělo vadit, taky to tak mám) a jak píše, tak ji lze předat do VM, ale pojede jen v módu - Gen3 x4 mode.
    reset bug
    Ano, taky v tom odkazu píše, že narazil na reset bug. Takže jestli jsi s tím smířený...
    Určitě ale ne nVidii.
    Jen z filozofického důvodu, že nemá otevřené ovladače, nebo víš o nějakém nedostatku nVidie, který tě odradil?
    CPU AMD Ryzen 5 5600X 100-100000065BOX
    Stejně tak by mne ze zvědavosti zajímalo proč jsi dal přednost Ryzenu před Intelem. Vím jen o výhodě PCIe Gen4, ale nevěřím, že to ve tvém případě poznáš na rychlosti (ať už NVMe Gen4 nebo GPU Gen4). Nesleduji moc benchtesty, takže jsem jen zvědavý jestli je to o sympatiích ke značce nebo je opravdu Ryzen lepší pro Linux než Intel?
    Petr Fiedler avatar 23.1.2021 20:43 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Za IOMMU dík.

    Ano, taky v tom odkazu píše, že narazil na reset bug. Takže jestli jsi s tím smířený...

    Já myslel, že reset bug je věcí GPU a ne MB.

    nVidii nechci z filozofického důvodu. Jinak jsem jí už od svého mládí považoval za lepší, než AMD.

    Co se týče Intel vs AMD, tak jsem taky měl vždy raději Intel. Ten je ale teď pozadu. Že Intel neumí PCI-E 4.0 je pro mne naprostá novinka, kterou jsi mi oznámil ty. :-D Mě se u Intelu třeba nelíbí IMEI, takže už jen proto bych si AMD vybral, i kdyby na tom bylo hůře, než Intel. No a vzhledem k tomu, že je na tom výkonostně lépe a je 7nm, nebylo co řešit.

    Myslíš, že bych tu sestavu měl celou překopat? APU, MB s PCI-E 3.0, NVMe 3.0 atp?

    23.1.2021 22:36 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Já myslel, že reset bug je věcí GPU a ne MB.
    Ano týká se GPU. Narážel jsem na odstaveček ve tvém úvodním dotazu "Zatím mi ale přijde zbytečné, když nebudu hrát hry, dát za Radeon RX 6800, který asi jako jediný nemá reset bug, ~20k Kč. On v tom odkazu popisuje, že narazil na problém, že první nabootování VM proběhne na 100%, ale následující boot VM selže. Odkazuje na návod, kde to nějak vyřešil nějakým scriptem (uvnitř VM), ale problém je při aktualizaci Win10 kdy se daný script nespustí. Asi jsou i jiné způsoby fixnutí resetbugu, každopádně bys měl být s těmito komplikacemi smířený když budeš kupovat AMD kartu, která resetbug obsahuje.
    Mě se u Intelu třeba nelíbí IMEI, takže už jen proto bych si AMD vybral, i kdyby na tom bylo hůře
    Hmm... a nemá AMD to samé akorát, že tomu říká AMD Secure Technology?
    No a vzhledem k tomu, že je na tom výkonostně lépe a je 7nm, nebylo co řešit.
    No jo, ale výkon není vše a pokud nebudeš hrát hry, tak pokud rozdíl ve výkonu není příliš velký, tak to stejně nepoznáš. Je potřeba se dívat i na jiné vlastnosti CPU jako je např. GVT-g což by se ti mohlo hodit při virtualizaci. Zaleží co je pro tebe důležitější.
    Myslíš, že bych tu sestavu měl celou překopat? APU, MB s PCI-E 3.0, NVMe 3.0 atp?
    No jak jsem ti psal i níže - mám dojem, že ještě nemáš ujasněné "jak a co" budeš na tom novém kompu provozovat:

    Jestli vůbec chceš provozovat VGA-passthrough? Už ti někdo psal, že by ti mohla stačit i virtuální grafika uvnitř VM (QXL).

    Jestli budeš potřebovat 2 GPU?

    Jestli chceš mít 2 GPU, tak jak výkonově (APU + výkonná GPU nebo obě GPU středně výkonné?)?

    Pokud budeš mít jednu AMD GPU hodně výkonnou, tak jsi smířený s tím, že ji nemůžeš přehazovat mezi HostOS a VM? Protože resetbug. Takže budeš mít výkonnou GPU jen pro občasné spuštění Win10?

    Jestli vůbec chceš/potřebuješ výkonnou GPU?

    Pokud nepotřebuješ výkonnou grafiku, tak má cenu kupovat dražší MB+CPU s PCIe Gen4, když Gen4 využiješ jen pro NVMe?

    Nemusíš na otázky odpovídat, jsou to jen řečnické otázky k zamyšlení :-)
    23.1.2021 09:42 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Není ta grafická karta trochu overkill, vzhledem k tomu, že v předpokládaném využití není nic o náročných hrách? Na to, co tam píšete, by bohatě stačil třeba Radeon Pro WX2100, který má TDP 35W (oproti 135W RX5500T), nepotřebuje ani dodatečné napájení a vejde se do jednoho slotu.
    Petr Fiedler avatar 23.1.2021 15:29 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Díky za reakci.

    Overkill to jistě je. Když jsem ale na Heurece hledal GPU, tak jsem jako kritéria zadal "amd" a "Radeon RX 5500 XT. Nic víc. A vyjel mi tento seznam. Nejlevnější Gigabyte stojí 5k Kč a má 4GB paměti. A ta Gigabyte, co jsem si vybral já stojí jen o 1k Kč více, ale paměti má dvojnásobek. Uvažoval jsem tak, že je to výhodné, koupit 4GB paměti za 1k Kč. Nemám ale problém vzít jinou kartu. Klidně i tu, co jsi mi radil. Jen mě opravdu vadí, že není vyrobena 7nm procesem, ale 14nm, nemá GDDR6, ale GDDR5 a není PCI-E 4.0, ale jen 3.0. Výkonnostně by jistě stačila, ale říkám si, proč kupovat starší technologii, když je tu něco novějšího/lepšího? A kór v IT to platí dvojnásob. Vše se rychle mění. A je mi prostě líto, když deska umí PCI-E 4.0, tam dát 3.0.

    Díval jsem se na tu spotřebu a ta je opravdu skvělá. Chci se zeptat, jestli ta RX 5500 XT bude mít tu spotřebu 135W, i když nebude plně vytížená? Jakou by podle tebe měla spotřebu např. při brouzdání po netu (monitor 43", 3840x2160@120Hz, pozadí černá, písmo zelená)?

    23.1.2021 17:14 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    A ta Gigabyte, co jsem si vybral já stojí jen o 1k Kč více, ale paměti má dvojnásobek. Uvažoval jsem tak, že je to výhodné, koupit 4GB paměti za 1k Kč.

    Při tom způsobu použití, které předpokládáte, nevidím důvod, proč by neměly stačit třeba i jen 2GB. Pro představu: kompletní bitmapa pro 4K monitor s 32 bity na pixel zabere 36MB, i při 48 bitech na pixel by to pořád bylo 54MB. Takových se vám do 4GB vejde 113 resp. 75. V nějakých náročnějších hrách to samozřejmě rozdíl bude, ale určitě ne při běžné práci s desktopem.

    Jen mě opravdu vadí, že není vyrobena 7nm procesem, ale 14nm, nemá GDDR6, ale GDDR5 a není PCI-E 4.0, ale jen 3.0.

    V čem konkrétně to vadí? Na to, k čemu ji chcete používat, jsou GDDR5 paměti a PCI-E 3.0 propustné až až. Sice je pravda, že by se 7nm procesem dala vyrobit karta se srovnatelnou spotřebou a vyšším výkonem, ale jednak vyšší výkon nepotřebujete, jednak taková na trhu zatím není a AFAIK ani v nejbližších měsících není v plánu. Nebo by se dala udělat karta se stejným výkonem a ještě úspornější, třeba i pasivně chlazená, ale kdo ví, jestli nějaká taková vůbec někdy bude.

    Chci se zeptat, jestli ta RX 5500 XT bude mít tu spotřebu 135W, i když nebude plně vytížená?

    Nebude samozřejmě mít pořád 135W, to byste se nedoplatil. TDP je maximální spotřeba - a jen pro srovnání, i takový Ryzen 3900X nebo 5900X mají TDP nižší. Třeba WX2100 má podle sensors v klidu 3.2W, při aktivnější práci s desktopem tak 6-8W, při konverzi 1080p videa do HEVC mi to ukazovalo necelých 12W a ani když jsem zkoušel nějaká WebGL dema, nedostal jsem se nad 17W. Ale když už řešíte dvě procenta účinnosti zdroje, nedává mi moc smysl dávat tam zbytečně výkonnou dvouslotovou grafickou kartu.

    Petr Fiedler avatar 23.1.2021 17:24 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Přesvědčil jsi mě. Tak tedy Radeon Pro WX2100. A zůstane mi volný slot PCI-E 4.0, kdybych někdy potřeboval výkon.

    23.1.2021 19:32 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Tak v tom případě není lepší si připlatit tisícovku oproti Ryzenu 5600X a vzít APU Ryzen 7 PRO 4750G?

    Výkon CPU ve srovnání s tvým vybraným Ryzen 5 5600X je srovnatelný a výkon GPU (a zřejmě i spotřeba) je u 4750G lepší než u Radeon Pro WX2100.
    Petr Fiedler avatar 23.1.2021 19:40 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    No já původně APU chtěl, ale bylo mi tu v minulosti řečeno, že to není dobré a že je lepší plnohodnotná GPU. Teď přemýšlím, že si koupím oboje. A ještě jsem i nahlodaný koupit lepší GPU :-D

    Na to nahoře ti za chvíli odpovím.

    Petr Fiedler avatar 23.1.2021 19:48 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Koukal jsem na web AMD a jestli to správně chápu, tak ten Ryzen 7 Pro umí jen PCI-E 3.0. Je to tak? To by znamenalo vybrat i jiný NVMe. To budu muset promyslet.

    23.1.2021 21:14 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Ne nutně. Ten disk bude fungovat i s PCI-E 3.0 řadičem, jen propustnost bude nižší než s PCI-E 4.0. Ale pro x4 slot se bavíme o (teoretických) hodnotách 3.9 resp. 7.9 GB/s, takže dá-li se opravdu věřit těm hodnotám z datasheetu, s PCI-E 3.0 byste se trochu ošidil, ale ne tak moc, aby to bylo v běžném provozu znát.

    V každém případě ale není potřeba hledat jiný disk jen proto, že tenhle umí PCI-E 4.0, ale řadič na desce ani v procesoru ne.

    Petr Fiedler avatar 23.1.2021 21:19 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Nemám to ověřeno, ale uvažuji tak, že komponenty s PCI-E 4.0 jsou dražší, takže pokud by mi PCI-E 3.0 stačilo po výkonnostní stránce, tak proč platit za něco, co nevyužiju?

    23.1.2021 22:51 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Pokud bys šel do PCIe Gen3, tak doporučuji NVMe WD SN550 1TB. Je dobře hodnocená a ušetříš cca 1500 Kč oproti GIGABYTE AORUS Gen4 1TB.
    Petr Fiedler avatar 23.1.2021 22:53 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Dík, podívám se.

    23.1.2021 21:29 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Ryzen 7 Pro umí jen PCI-E 3.0. Je to tak?
    Vypadá to, že ano. Na PCtuningu píší, že je to hlavně z důvodu úspory el. energie.
    Teď přemýšlím, že si koupím oboje. A ještě jsem i nahlodaný koupit lepší GPU
    Vypadá to, že ještě nejsi úplně rozhodnutý. Ze začátku jsi psal spíše o "kancelářském" stroji, proto tě spousta lidí odrazovala od zbytečně výkonné grafiky. Jestli naopak chceš výkonnou grafiku, tak je zase nutné použít CPU, který nebude pro danou grafickou kartu úzkým hrdlem.
    Petr Fiedler avatar 23.1.2021 21:26 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Nikde nejsem schopen najít, jestli APU Ryzen 7 Pro 4750G zvládne 3840x2160@120Hz. Nevíš, kam se podívat?

    Když jsem to hledal, tak mě napadlo, že bych počkal na další APU Ryzen 6000. Tak jsem si o tom něco našel a měl by podporovat USB 4.0, DDR5 a PCI-E 5.0. Tak to už je fakt nářez.

    24.1.2021 22:58 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    No, možná by bylo lepší si nejdřív položit otázku, na co vlastně potřebujete těch 120 Hz. Když se na ten váš vybraný monitor podívám, tak je to jednoznačně cílené na hráče - a navíc ASUS není zrovna značka, která by v monitorech měla zvuk.
    Petr Fiedler avatar 24.1.2021 23:39 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    120Hz chci kvůli tomu, že je to šetrnější k očím. Ne při statickém obrazu, ale při pohybu. Sice nehraji hry, ale na videa se občas koukám. I když tak rychlá jako hry nejsou, 120Hz by měl být přínos. Myslíš, že v tomto případě je jedno, jestli máš 120Hz, nebo 60Hz?

    ASUS nemá zvučné jméno v monitorech. To je pravda. Poradil bys prosím nějaký monitor? Trvám na jediné věci a to je úhlopříčka ~43 palců. A aby to nebyl úplný žrout. Ten ASUS si bere skvělých 48W.

    25.1.2021 07:00 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    120Hz chci kvůli tomu, že je to šetrnější k očím.

    Už jednou jsem se vám snažil vysvětlit, že tohle je jen relikt z dob CRT, který u LCD vzhledem k odlišné technologii neplatí.

    Sice nehraji hry, ale na videa se občas koukám. I když tak rychlá jako hry nejsou, 120Hz by měl být přínos.

    Téměř všechna videa mají 25fps, občas člověk narazí na 24 nebo 30, a i když je něco točené jako HFR, je to buď 48 nebo 60 Hz. A vyznavači Pravého Umění vám navíc stejně vysvětlí, že cokoli nad 24 (nebo 25) fps je rouhačství a fuj, protože to "z filmu dělá soap operu" (někteří píší "domácí video"). (Po mně to vysvětlit nechtějte, já s tím nesouhlasím.)

    Myslíš, že v tomto případě je jedno, jestli máš 120Hz, nebo 60Hz?

    Pokud nechcete netriviální část času strávit hraním rychlých akčních her, tak rozhodně.

    Poradil bys prosím nějaký monitor? Trvám na jediné věci a to je úhlopříčka ~43 palců.

    Tak to asi nemůžu sloužit, nevím, jestli bych něco takhle obrovského na stůl vůbec nechtěl. V práci mám sice 2x24", což je na šířku ještě o něco širší, ale tohle by bylo navíc dvakrát vyšší, což znamená pohybovat hlavou i ve svislém směru. Pokud bych chtěl dát třicet tisíc za monitor, tak bych spíš uvažoval o něčem jako tohle EIZO. Ale zatím to řešit nemusím, protože jeho 27" předchůdce, který ve čtvrtek oslaví sedm let, pořád věrně slouží a zatím nejeví známky, že by se chystal přestat.

    Petr Fiedler avatar 25.1.2021 14:05 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Dobře, od 120Hz tedy upouštím. Problém je v tom, že teď na Heurece opravdu nic není. Když jako kritéria zadám pouze "40"-45"", "4K" a "spotřeba 44-66W", tak mi vyjede pouze tohle. No. Co z toho chceš vybrat?

    Mě 27" monitor nestačí a je to hlavní důvod mého upgradu.

    25.1.2021 14:29 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    27" je ten sedm let starý, který používám; ten, na který jsem odkazoval, je 32" (nebo 31.5" nebo tak nějak). Těch 40" úhlopříčky (nebo dokonce víc) už mi přijde dost šílené, ale proti gustu žádný dišputát. Jen jsem napsal, co bych si vybral, kdybych chtěl dnes dát za monitor ~30K, ale každý má samozřejmě jiné preference.
    25.1.2021 13:40 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Zkusím ještě doplnit Michala Kubečka. Videa většinou mají 25 nebo 30 Hz, opět je to starobylý relikt, který je navázán na frekvenci střídavého proudu v Evropě (50Hz) a USA (60 Hz) z doby televizí s CRT, které v této frekvenci zobrazovaly vždy půlsnímek, tedy sudé nebo liché řádky. A při navázání na frekvenci sítě se jejich obvody pro zobrazení obrazu v těch cca 50-90 léta minulého století dělaly jednodušeji.

    Vyšší frekvence a šetrnost k očím má skutečně smysl primárně pro CRT zobrazovače, které zobrazují tak, že paprsek elektronů je směřován na luminiscenční vrstvu a rastruje celou obrazovku, takže pro jeden bod se vždy rozsvítí a pak postupně slábne a až paprsek projede celý snímek tak ho znovu rozsvítí. Jak rychle rozsvícení slábne závisí na konstrukci, pokud pomalu dostaneš duchy při pohybu, pokud moc rychle je pocit blikání. Více to bylo vidět v okrajových částech zorného pole (mimo žlutou skvrnu), kde máme v oku větší podíl tyčinek proti čípkům a které reagují rychleji.

    Pro LCD/LED zobrazovače o tohle nejde, máš tam konstantní světlo z podsvícení a LCD body ti to světlo zavírají a zavírají konstantně v tom časovém intervalu.

    120Hz se dělá primárně pro hry, kdy hra skutečně vypočítá 120 rozdílných snímků za sekundu a pošle je do zobrazovače. Pro video má smysl primárně, pokud víš, že těch 120 rozdílných snímků jsi schopen vyrobit ze signálu, který má 30 (25) snímků. Mnohé televize tohle dělají, kdy mají specializované čipy, obraz je o několik snímků zpožděn a ony se pokoušejí dopočítat těch několik (3) snímky, které by mohly být mezi snímkem v čase 0 a snímkem v čase 1/30 (potřebuješ snímky v časech 1/120, 2/120=1/60 a 3/120=1/40 než budeš mít skutečný přijatý snímek v čase 4/120=1/30) Třeba při pohybu hráče na hřišti nebo nějaké akční scény je potřeba v obraze identifikovat, které části obrazu se proti sobě, jak pohnuly. Pokud tohle nebude ti nic dělat a všechny 4 snímky (0,1,2,3)/120 budeš mít stejné, tak nic nezískáš. Neříkám, že to nejde, nestudoval jsem to. Na druhou stanu, pak to může být ta "soup opera", jak píše Michal, protože se vlastně díváš na něco, kde 3/4 je něco "vypočítaného lokálně" a jen 1/4 je reálný záznam. Obzvláště, když analýza obrazu situaci rozebere špatně a rozpohybuje to jinak.

    Jak to je v linuxovém software netuším.
    25.1.2021 14:37 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Na druhou stanu, pak to může být ta "soup opera", jak píše Michal, protože se vlastně díváš na něco, kde 3/4 je něco "vypočítaného lokálně" a jen 1/4 je reálný záznam.

    Narážel jsem na to, že pro vyznavače Pravého Umění je fuj nejen interpolace, ale dokonce i filmy skutečně natočené jako HFR (typicky 48 fps). Jejich argument - který asi nedokážu přesvědčivě reprodukovat, protože ho považuji za uhozený - je, že to nemá ten správný "feeling", protože je pohyb "moc hladký", takže to nepůsobí tak, jak film působit má, ale podobá se to domácím videům nebo televizi. Osobně to považuji za stejný nesmysl, jako když se kdysi dávno brojilo proti zvukovému filmu, pak proti barevnému atd. (Vždy s argumentem, že nová technologie nepůsobí dost umělecky.) Koneckonců se dodnes najdou fajnšmekři, kteří trvají na tom, že jediná správná fotografie je černobílá a pokud možno s výrazným zrnem (samozřejmě na film).

    Petr Fiedler avatar 23.1.2021 18:40 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Zapomněl jsem ti poděkovat, takže dík. :)

    23.1.2021 23:46 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Není ta grafická karta trochu overkill, vzhledem k tomu, že v předpokládaném využití není nic o náročných hrách? Na to, co tam píšete, by bohatě stačil třeba Radeon Pro WX2100, který má TDP 35W (oproti 135W RX5500T), nepotřebuje ani dodatečné napájení a vejde se do jednoho slotu.
    Jenže ta asi například nebude mít funkci vypnutí ventilátorů v nízké zátěži (moc dobrá věc - ticho, šestří do watík energie a asi i životnost chladiče).
    Petr Fiedler avatar 24.1.2021 00:40 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Tichost taky dost řeším. Podívej se na horní část case v dotazu. :-D

    23.1.2021 23:36 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Noctua NH-D15 SE-AM4
    Na Rypák 5600X je to overkill, ale jestli musí bejt nutně Noctua... (osobně bych dal max. Scythe FUma2, ale IMHO to uchladí i Fera3 nebo něco za tisícovku - tam moc nevím co je nejvýhodnější)
    MB jsem chtěl se 2 sloty PCI-E x16, protože je možné, že časem koupím další GPU pro VM. Zatím mi ale přijde zbytečné, když nebudu hrát hry, dát za Radeon RX 6800, který asi jako jediný nemá reset bug, ~20k Kč.
    Nestačila by deska B550 se slotem ×4, v kterém by pak byla karta RX 5500 a v hlavním slotu ×16 ta nová výkonná grafika pro VM?

    RAM bych chtěl koupit 32GB, tzn. 2x ten kit za 3000 Kč. 32GB RAM se dá ale koupit jen za ~3000 Kč. Chci se zeptat, proč je tahle tak drahá? Má nejnižší CL, jen 14. S CL 16 se dá koupit RAM za poloviční cenu. Je to jen tím?
    Chtěl bych 4x8GB. Správně, nebo je lepší 2x16GB?
    A pak mě ještě zajímá, v čem je oproti jiným tato RAM lepší, protože o ní výrobce píše, že byla vyvinuta přímo pro novou generaci Ryzenů. Není to jen marketing?

    Bacháč, teĎ jsem slyšel, že dneska už často když člověk koupí dva dvoukanálové kity a chce je provozovat naráz, tak už to není stabilní/nejde XMP a musí se ručně snižovat frekvence a nastavovat časování. Prostě ten profil je vytuněnej na provoz dvou modulů, ne na čtři moduly.

    Stejný problém je jinak s Intel/AMD - pokud nesjou moduly speciálně vyladěné na Ryzen, tak nemusí jet hned na první dobrou, protože jejich profil XMP je vyladěnej tak, aby byl stabilní na Intelu. Když člověku nevadí, že musí třeba ručně měnit to časování nebo nastavit nižší frekvenci, tak to není konec světa.

    GPU jsem si vybral tuhle proto, protože zvládá 7?680x4320@60Hz, takže doufám, že při nižším rozlišení zvládne těch 120Hz, co umí monitor. Jistý si tím ale nejsem. Jsem ochotný místo Gigabyte koupit třeba Saphire, když pro to bude dobrý důvod. Jen by ta karta měla mít grafický čip Radeon RX 5500 XT. Úplně netrvám ale ani na tom. Určitě ale ne nVidii.

    Jo, lepší kartu to nepotřebuje, ten monitor nemá HDMI 2.1, aby byla potřeba novější grafika.

    Externí zvukovu mám proto, protože ve VM Windows používám headset a když se u této zvukovky zmáčkne kolečko pro hlasitost, tak se zvuk přepne z repro do sluchátek, což mi maximálně vyhovuje. Jinak mám Genius 5+1 100W+5x20W, ale zapojeny mám jen přední repráky a nepoužívám ani SW. Ten slouží jen jako zesilovač. A je od toho DO, takže pohoda.

    Nešlo by to řešit softwarově? Na integrovaným Realteku když zapojím sluchátka do portu čelního panelu, tak si v audio panelu Od Gigabyte (je třeba instalovat jejich verzi audio ovladače) můžu kliknout, zda se má zapnout repro, nebo sluchátka. AKorát když zapojím sluchátka i repro dozadu, tak mi to nejde udělat :(
    PSU 1000W jsem vybral proto, protože 750W stojí jen o 900 Kč méně, což není zase tak moc.

    Šíleně drahý, nevím, co má řada HX navíc, ale koupil bych Corsair RMx Series RM750x za 3300. Nebo i jinej než Corsair ale nechci vám mluvit do značky.

    Ono totiž, ušetří se 500-700 na chladiči, 2000 na zdroji, kdesi cosi a už se nemusí koupit relativně nevýhodný šestijádro Ryzen 5 5600X, ale rovnou Ryzen 7 5800X, kterej je hned zajímavější (nic porit Ryzenům 5000, sou super naopak, ale 6jádro je u nich drahý. Osmi a dvanáctijádro taky, ale už to není tak nevýhodný).

    Vždycky mi přišlo chyba přeplácet za zbytečně luxusní bižuterii, když ty peníze můžou jít do core hardwaru, kterje dělá reálnej rozdíl.

    Petr Fiedler avatar 24.1.2021 00:52 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Nestačila by deska B550 se slotem ×4, v kterém by pak byla karta RX 5500 ...

    Že můžu dát GPU do slotu x4 je pro mě novinka. :)

    Šíleně drahý, nevím, co má řada HX navíc, ale koupil bych Corsair RMx Series RM750x za 3300. Nebo i jinej než Corsair ale nechci vám mluvit do značky.

    A co tohle? Ale vzhledem k tomu, že piší, že je to kompatibilní s platformou Haswell, tak už to není zrovna novinka.

    Petr Fiedler avatar 24.1.2021 01:33 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Spíše tenhle. Sice má menší účinnost a je "jen" gold a ne platinum, ale má záruku 10 let a "zero RPM mode".

    24.1.2021 02:06 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Jasně, když není třeba super-duper wattáž, není o čem, sám mám 400W. (Ale Be Queita. Be Quiet staví na platformě FSP a Stright Power 11 550W je platinum - bohužel to nemá vypnutí ventilátoru, i když je myslím v praxi neslyšný. ale ten Corsair teď i stojí míň, takže asi lepší.)
    Petr Fiedler avatar 24.1.2021 02:41 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Tak jsi mě inspiroval. Beru ten, co máš asi i ty. :)

    24.1.2021 16:58 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Já mám staršího 400W Straight Power 10 (taky jenom 80+ Gold). Nemodulární verze se v Mironetu jednu chvíli ke konci dala koupit za asi 1620 Kč, tak proto. Polopasivní zdroje byly tehdá o poznání dražší. Ty nemodulární kabely jsou teda děs, zaberou příliš mnoho místa (víc, než jsem počítal), ale holt když to muselo být levný, tak co bych chtěl :)

    11ka by měla být lepší.
    Pavel 'TIGER' Růžička avatar 24.1.2021 00:08 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Ať se na to dívám, jak se na to dívám, na to, na co to budeš používat mi to přijde celé dost předimenzované.
    Petr Fiedler avatar 24.1.2021 00:43 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Proto jsem to vystavil kritice, aby se vyjádřili zkušenější a mohl to upravit. Už pomalu polevuji. Dokonce přemýšlím i o B450/X470.

    24.1.2021 17:03 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    To nevím jestli má ještě cenu (i když podpora Ryzenu 5000 se tam nakonec dostává), ale popravdě nevím, kolik se tam dá ušetřit/jaké jsou tam výhodné modely.

    Třeba ASRock B550M Pro4 už dost zlevnil a to mi přijde jako dobrá entry/laciná deska (dokonce má i DisplayPort pro APU) - i když nevím, jak to tam má s těma IO skupinama a možností virtualizace grafiky.
    Petr Fiedler avatar 24.1.2021 17:19 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Třeba ASRock B550M Pro4 už dost zlevnil ...

    Taky jsem si toho už všiml, takže B450/X470 jsem už zavrhl. Dokonce pár desek s těmito staršími čipsety stojí více, jak desky s nejnovějšími čipsety.

    24.1.2021 14:06 migelo | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Technické:

    Ptal jsi se, zda-li 4750 PRO zvládá 4k@120Hz → ne, je v něm modifikovaná Vega, tedy HDMI 2.0b (3840x2160@60Hz), DisplayPort 1.4 (3840x2160@60Hz). A to mne vede k vybranému monitoru, který má osazen HDMI 2.0, ne 2.0b. To jen abys něco nepřehlédl.

    Filozofické:

    Mezi řádky se dá vyčíst, že bys rád novější technologie a zároveň by ses námi rád nechal trochu poslat na zem. Zaznělo, že jsi někde četl, že APU na virtualizaci není dobré. Byla to pravda v minulosti, kdy grafické ovladače AMD stály za vyliž kapsu. To se za poslední rok a půl rapidně změnilo. Pokud nebudeš naráz provozovat několik VM, problém to nebude. Přidávám se k bandě, která tě pro tvé využití nasměruje k APU, ale zároveň, pokud na novou sestavu nechvátáš, není úplně od věci se zamyslet, zda-li nepočkat na APU 6000, které bude snad někdy v létě. Je třeba se ale také připravit na to, že nebude úplně levné (Ryzen 5000 + Navi 2GEN). Na druhou stranu bude podporovat technologie, které by sis přál.

    Ještě jedna věc, která mne v diskuzi praštila do očí byl na jednu stranu argument, že čipset X570 žere víc a na stranu druhou se mluvilo o tom, proč ne CPU Intel. Pakliže se bavíme o spotřebě, není od věci si říct, že nyní je na tom i se spotřebou Intel hůře, nemluvě o ovladačích GPU. Zde bych se na tvém místě rozhlédl po relevantních informacích.
    Petr Fiedler avatar 24.1.2021 15:38 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Díky, že jsi napsal. :)

    Ptal jsi se, zda-li 4750 PRO zvládá 4k@120Hz → ne, je v něm modifikovaná Vega, tedy HDMI 2.0b (3840x2160@60Hz), DisplayPort 1.4 (3840x2160@60Hz). A to mne vede k vybranému monitoru, který má osazen HDMI 2.0, ne 2.0b. To jen abys něco nepřehlédl.

    Ve specifikaci monitoru je v sekci "Display" uvedeno "Refresh Rate(max): 120Hz". V sekci "I/O Ports" je zmíněn "DisplayPort 1.4" a v sekci "Signal Frequency" uvádějí, že přes DisplayPort monitor 120Hz zvládne. O DisplayPortu toho moc nevím, ale když jsem hledal MB (B550/X570), tak jsem si všiml, že pokud MB obsahuje DisplayPort 1.4, tak je u něj vždy uvedeno rozlišení@120Hz. Je to tak (sekce "Graphic") i v případě desky, kterou mám zatím vybranou. Takže z toho usuzuji, že přes DP těch 120Hz monitor zvládne. HDMI mě absolutně nezajímá.

    Jsi si opravdu jistý tvrzením: "Ptal jsi se, zda-li 4750 PRO zvládá 4k@120Hz → ne, je v něm modifikovaná Vega, tedy HDMI 2.0b (3840x2160@60Hz), DisplayPort 1.4 (3840x2160@60Hz)."?

    ... pokud na novou sestavu nechvátáš, není úplně od věci se zamyslet, zda-li nepočkat na APU 6000, které bude snad někdy v létě.

    Tak relativně chvátám, ale vzhledem k současné situaci na trhu, kdy nic není, budu asi stejně muset nějaký ten pátek vydržet. Takže pokud by se situace zlepšila třeba až v květnu, tak už bych počkal.

    24.1.2021 18:08 migelo | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Ano, jsem si tím jistý, jinak bych to nenapsal. Víme, že se výrobci nepřetrhnou se zveřejňováním specifikací, obzvláště těch nepohodlných. Vím, že to kolega dotazoval u AMD a utkvělo mi to v paměti. Pokud hledáš veřejný zdroj parametrů, poměrně dobře se mi osvědčil server heise.de , který mi doporučil kolega před nějakým časem. Mají zde poměrně podrobné informace o HW (rozklikni si "Alle Produkteigenschaften anziegen").

    Jinak to uvádí i Mironet

    Ale není nic jednoduššího, než si to ověřit přímo u AMD.

    Jasný, teď je nejhorší období na pořizování, teda spíše shánění, hardwaru. Vůbec ti to nezávidím. Nicméně kolega níže upozorňuje, že mi unikla informace, že mnou popsaná konfigurace APU bude až jako přespříští generace, takže se uvidí, jestli aspoň pro budoucí Vegu v APU změní alespoň výstupní hodnoty, ideálně i relativně postarší multimediální podporu. Od APU 2000 se to evidentně nezměnilo.

    U monitoru se vůbec nepřu, jen upozorňuji na fakt (verze HDMI), který tam je. Pokud budeš používat DP, je to v naprostém pořádku.
    Petr Fiedler avatar 24.1.2021 18:34 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Plánoval jsem zeptat se přímo u AMD, ale s tou mojí angličtinou jedině strojově a to taky někdy stojí za to.

    Petr Fiedler avatar 24.1.2021 18:39 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Dobrý web ten heise.de. Jinak ano, DP u 4750G umí jen @60Hz.

    Velké díky!

    PS: stejně ale raději napíšu do AMD. :)

    24.1.2021 19:03 migelo | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Nemáš zač.

    Jen jim napiš, ideálně všichni a vždy, ať se to naučí dávat do specifikací rovnou, kaňouři.
    Petr Fiedler avatar 24.1.2021 19:55 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Umíš prosím tě anglicky? Předpokládám, že ano. Google Translator mi to přeložil takto:

    Greetings,
    I want to ask you if your APU AMD Ryzen 7 Pro 4750G can handle a refresh rate of 120Hz via DisplayPort 1.4?
    Thank you for answer,
    Petr Fiedler

    Můžu to tam takhle poslat? Dává to smysl? :-)

    Petr Fiedler avatar 24.1.2021 20:17 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Trochu jsem to upravil a poslal. Tak uvidíme.

    24.1.2021 22:34 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Já bych dotaz směřoval na prodejce (předpokládám, že českého) od kterého budeš kupovat MB ať to vykomunikuje, protože kabel od monitoru budeš strkat do MB a né do GPU. A když ti sdělí špatnou informaci, tak mu to pak omlátíš o hlavu :-)
    Petr Fiedler avatar 27.1.2021 18:05 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    @Já

    Greetings,
    I want to ask you if your APU AMD Ryzen 7 Pro 4750G can handle 3840x2160@120Hz via DisplayPort 1.4?

    Thank you for answer,
    Petr Fiedler

    @AMD

    Dear Petr Fiedler,

    Thank you for your email.

    It depends on motherboard port configuration, so I request you to confirm from the motherboard manufacture.

    Thanks for contacting AMD.

    Co k tomu dodat?

    27.1.2021 20:33 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Já to čtu tak, že záleží (i) na motherboardu, tj. GPU v procesoru to sama o sobě umí, ale ne s každým motherboardem to bude fungovat.
    Petr Fiedler avatar 27.1.2021 20:38 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    No já bych z jejich strany čekal spíše něco jako: Náš CPU fresh rate 120Hz podporuje, ale musí to podporovat i MB. Tahle jejich odpověď mi přijde z jejich strany podivná. Pokud přece něco můj výrobek zvládá a zákazník se mě zeptá, jestli to zvládá, tak mu s radostí odpovím, že ano. Proč bych mu to měl "tajit"?

    27.1.2021 20:46 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Já opravdu nevidím rozdíl ve významu mezi tím, co vám napsali, a tím, co jste napsal teď. Kdyby to ten CPU (APU) neuměl vůbec, tak to na motherboardu záviset nebude. Pokud to na motherboardu závisí, znamená to, že s některými to půjde a s některými ne.

    Samozřejmě je pořád teoretická možnost, že APU to v principu umět bude (s některými základními deskami), deska to taky v principu umět bude (s některými APU), ale tahle konkrétní kombinace z nějakého důvodu fungovat nebude (nebo třeba až od nějaké verze BIOSu). Ale i tak by to asi měl primárně vědět výrobce té základní desky (pokud AMD nemá nějaký hadware compatibility list, na kterém ta deska je).

    24.1.2021 18:48 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Ono ta 3D část bude sice stejné (maximálně + 100 MHZ), ale ta elektronika co dělá obrazovej výstup by mohla být aktualizovaná. Údajně totiž tyhle APU Cezanne možná budou mít akceleraci AV1, což by si vyžádalo novou verzi multimediálního bloku. A teoreticky by se mohl podobně aktualizovat i výstupní modul "Display Core Next" (DCN) - to by se možná dalo zjistit podle open source ovladačů, mě napadá (ale tam zjistíme jenom, jestli je ten hardware revidovanej, ne jaký rozlišení bude umět).
    24.1.2021 19:15 migelo | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Co si budeme povídat, u APU nečekáme nějaké velké zázraky ohledně 3D, ale multimediální podpora je jiná písnička. To trochu zanedbali a bude jenom dobře, když bude následující řada umět AV1. Pokud vymění i výstupní elektroniku, bylo by to fajn. Všude se cpe na sílu 4k, už začínají blbnout s 8k, což je v kontrastu s tím, o čem si povídáme.
    Petr Fiedler avatar 24.1.2021 16:53 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše APU AMD Ryzen 7 Pro 4750G - refresh rate

    Tak celkem jsem strávil hledáním informace o obnovovací frekvenci této iPGU ~2 hodiny a jediné co jsem našel je tohle 3 roky staré vlákno. A to se ani netýká Ryzenu 4000. Nikde se o tom prostě nepíše.

    24.1.2021 18:05 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: APU AMD Ryzen 7 Pro 4750G - refresh rate
    Myslím, že APU 4700G/4750G na DP umí @120hz. První informace uváděly 120hz:
    APU Renoir zdá se bud posíleno a jeho výstup podporuje rozlišení až 5120 × 2880 bodů s obnovovací frekvencí 60 Hz (podle ASRocku dokonce i na 120 Hz).
    A jelikož se ve specifikaci MB uvádí:

    • Integrated AMD Radeon Vega Series Graphics in Ryzen Series APU

    • Supports HDMI 2.1 with max. resolution up to 4K x 2K (4096x2160) @ 60Hz

    • Supports DisplayPort 1.4 with max. resolution up to 5K (5120x2880)@120Hz

    Takže nevidím důvod proč by @120hz nemělo fungovat.

    Tady je celkem dlouhá recenze na 4750G. Celkem čumím, že tam ty hry jedou plynule, sice to testuje jen na 1080p, ale vzhledem k tomu, že to je APU, tak dobrý.
    24.1.2021 18:20 migelo | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: APU AMD Ryzen 7 Pro 4750G - refresh rate
    Budu rád, když se budu mýlit, ale nemyslím si to.

    Specifikace desky obsahuje maximum, co umí deska. Nikoliv libovolné APU do ní strčené. Vždy je potřeba koukat na to, co umí jak deska, tak APU. Odkazy jsem vložil výše.
    Petr Fiedler avatar 24.1.2021 18:31 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: APU AMD Ryzen 7 Pro 4750G - refresh rate

    Mě to taky tak přijde, že to spíše ukazuje na to, co umí deska bez ohledu na to, co v ní je za CPU a jestli to ten CPU zvládá.

    24.1.2021 19:13 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: APU AMD Ryzen 7 Pro 4750G - refresh rate
    Nikoliv libovolné APU do ní strčené.
    Jenomže jediné podporované APU na tu desku je řada 4000G - viz https://www.asrock.com/mb/AMD/B550%20Steel%20Legend/index.asp#CPU

    Takže pokud se píše v manuálu MB o "Vega Series Graphics in Ryzen Series APU", tak to jiné APU než 4000G být nemůže.
    24.1.2021 19:28 migelo | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: APU AMD Ryzen 7 Pro 4750G - refresh rate
    Není nic jednoduššího, než napsat na podporu AMD. Pokud ti řeknou, že to APU řady 4000 zvládá, rád uznám svoji chybu. S tím problém nemám.

    Vycházet ale ze specifikace desky, kdy zcela jistě výrobce počítá i s následující generací APU, které zcela jistě v tom přehledu nebude, je podle mne rozhodně zavádějící. Nepřišel jsem se sem dohadovat, jen doplnit info tazateli.
    24.1.2021 22:26 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: APU AMD Ryzen 7 Pro 4750G - refresh rate
    Taky jsem se nepřišel dohadovat, ale tím, že je to ve specifikacích uvedeno mně to přišlo tak křišťálově čisté, že prostě ani křišťál křišťálověji čistší být nemůže. :-)
    Vycházet ale ze specifikace desky, kdy zcela jistě výrobce počítá i s následující generací APU
    To si právě nemyslím, že počítá s následujícími generacemi APU. To by pak museli mít opravdu křišťálovou kouli. I u MB pro Intel jsou ve specifikacích jen max. rozlišení, které podporují aktuální CPU Intelu.

    Hledal jsem desktopové PC, které se prodávají s CPU 4750G a jeden, od Lenova uvádí max. 4096x2160@60Hz(DP) takže ruku do ohně jak to vlastně je taky nedám.
    24.1.2021 18:14 migelo | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: APU AMD Ryzen 7 Pro 4750G - refresh rate
    Odkazy výše. Mimochodem ten odkaz od tebe obsahuje mylné informace. APU řady 2000 má stejné parametry, jako APU řady 4000. Mám 2200GE → 4k@60Hz.
    24.1.2021 17:09 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    není úplně od věci se zamyslet, zda-li nepočkat na APU 6000, které bude snad někdy v létě. Je třeba se ale také připravit na to, že nebude úplně levné (Ryzen 5000 + Navi 2GEN

    Pozor - grafika bude pořád Vega, dokonce ta samá jako teď v Ryzenech 4000G. AMD ji nevyměnilo, nová grafika Navi2 bude až v APU "Rembrandt" s DDR5, o jednu generaci dál. Tohle co teď vyjde (v noteboocích snad v únoru, v desktopu možná v létě, uvidíme, ale těžko říct, jak moc to bude dostupné v běžných obchodech) je APU Cezanne a to má ještě pořád grafiku Vega s 512 shaderama.

    A tipuju, že to bude označené spíš 5000G, ne 6000.

    Jinak mě taky štve, že nikde nemůžu zjistit, jaký je maximální rozlišení těch Ryzenů 4000 na DisplayPortu. ASRock třeba u B550 desek naznačuje, že by mohly dát 5K, ale kdo ví, může to být chyba.

    24.1.2021 18:12 migelo | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    S tím APU mi to uniklo, já měl za to, že to bude již v této generaci. Moje chyba.

    Specifikace, které nenajdeš na webu výrobce se neboj vyžádat od něj mailem. To funguje poměrně dobře. Ale jak jsem psal výše, někde se ty informace dají dohledat. Špatně.
    Max avatar 24.1.2021 22:52 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Mám G.Skill "F4-3600C16D-32GVKC" (tato verze má čipy od Hynixu) a to je důvod, proč jsem ještě nevydal info o sestavě. Nyní už mám vypilované nastavení, takže zítra večer, až budu u PC, a budu moci udělat update obrázků s časováním, to vydám.

    Jinými slovy, pokud jsi hračička, rád si chceš hrát s nastavením milionů parametrů u pamětí, tak jdi do G.Skill (já je nechtěl, ale v době koupě nebyla jiná možnost). Pokud chceš koupit paměti, nastavit XMP profil a prostě jet, tak na G.Skill bych zapomněl, resp. oni do něj dávají snad i čipy od Samsungu, ale já osobně se všude držím osvědčeného Crucialu, který má v sobě čipy od Micronu.
    Taktéž bych šel do pamětí, které umí standardně 3600MHz a né 3200MHz.

    Radeon od Gigabyte také nechceš, Radeon chceš od značek Saphhire, XFX, Asus a v krajním případě od MSI, ale to nevím, protože nedávno jsem od MSI jednu 5500 koupil (nebyla jiná možnost) a skoro to vypadá, že půjde na reklamaci :-/.

    Jinak nevím, k čemu u té sestavy kW zdroj, když by to dal 550W. Já pak šel do 650W Seasonic Core GC 650W Gold, abych měl rezervu do budoucna pro lepší GPU.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Petr Fiedler avatar 25.1.2021 00:09 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Jinými slovy, pokud jsi hračička, rád si chceš hrát s nastavením milionů parametrů u pamětí, tak jdi do G.Skill (já je nechtěl, ale v době koupě nebyla jiná možnost). Pokud chceš koupit paměti, nastavit XMP profil a prostě jet, tak na G.Skill bych zapomněl, resp. oni do něj dávají snad i čipy od Samsungu, ale já osobně se všude držím osvědčeného Crucialu, který má v sobě čipy od Micronu.
    Taktéž bych šel do pamětí, které umí standardně 3600MHz a né 3200MHz.

    Klidně bych si hrál, ale nerozumím tomu.
    Jak prosím tě funguje to XMP? Máš třeba paměti s frekvencí 3600MHz. Ve specifikaci je uvedeno, že tested speed je 3600MHz, ale SPD speed je 2133MHz. Znamená to, že tento modul, u kterého je na Heurece uvedeno 3600MHz pojede v pc při napětí 1,2V jen rychlostí 2133MHz a pokud zapneš XMP (a možná zvedneš napětí na 1,35V), tak teprve potom dosáhneš těch 3200MHz?

    Radeon od Gigabyte také nechceš ...

    Proč? Už jsi to psal, ale nevím proč? Pokud to řešíš v tom zápisu, tak nemusíš odpovídat.

    Jinak nevím, k čemu u té sestavy kW zdroj, když by to dal 550W. Já pak šel do 650W Seasonic Core GC 650W Gold, abych měl rezervu do budoucna pro lepší GPU.

    Zdroj už jsem snížil na 400W na základě toho, co napsal Ondro:

    Kup radsej 450W 80Plus Gold zdroj(platinum neviem, ci sa vobec vyraba, nieje to sranda vyrobit). Pri tom zatazeni, co bude mat tvoja zostava(teoreticke max +-200W, pri beznej praci to bude po vecsinou pod 100W), bude mat ten tvoj 750W 80Plus Platinum zdroj rovnaku alebo horsiu ucinnost ako 450W 80Plus Gold zdroj. Lebo ucinnost zdroja nie rovnaka v celom spektre zatazenia ale meni sa a pri nizkej zatazi vyraznejsie klesa. Tych 92% ma pri 20% zatazi, co v pripade 750W zdroja je 150W a taku spotrebu dosiahnes pri tvoje zostave apraci vynimocne, ak vobec.

    Našel jsem ale ještě lepší zdroj, než ten 400W. Má ale 550W. Myslíš, že by to s ohledem na to, co napsal Ondro bylo ještě OK?

    Max avatar 25.1.2021 00:42 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Teď si do jedné sestavy půjdu pro tohle: Crucial Ballistix 32GB (2x16GB) 3600 MHz červená (BL2K16G36C16U4R).
    Tu rychlost 3600MHz při CL16-18-18-38 a napětí 1.35V to dává v XMP profilu (= režim částečného přetaktování, u kterého se výrobce zaručuje za stabilitu pamětí).
    XMP profil se nastavuje v Biosu v sekci s pamětí na stejném místě, kde se dělá OC.

    Samozřejmě s vyšší frekvencí mají čipy horší latence, ale reál je takový, že pro většinu nasazení (práce s videem, hraní her apod.) oceníš lepší propustnost (= vyšší frekvence) než lepší latence.

    Mám z jednoho zdroje, že Gigabyte neměl moc dobře vyřešenou napájecí část a docela se na horní straně (pokud bereme již nainstalovanou GPU ve skříni) přehřívaly a šly po pár letech do háje. Kamarád takto nakoupil a pak když mu odešla, zjišťoval proč. Důvěru tedy ve mně nebudí. Naproti tomu Sapphire a XFX jsou osvedčené bezproblémové značky a Asus též.

    Ohledně zdroje a účinnosti, tak třeba ten Seasonic, co běžně beru (S12III SERIES) je 80 Plus Bronz, což ta spec říká, že účinnost je 82%, 85% a 82% při zatížení 20%, 50% a 100%.
    Takže u dnešních zdrojů by nemělo mít jeho zatížení/nezatížení tak velký vliv na efektivitu jako tomu bylo v dobách dávných. Proto kupuju silnější zdroje pro případ, kdybych chtěl třeba v budoucnu lepší GPU. Stejně tak kupuju silnější zdroje, abych měl dostatek konektorů. Řešit rozdvojky je peklo, hloupost. Pak je tu ještě ta věc, že kromě nedostatku konektorů mají i některé nižší modely kratší kabely (nevím jak dnes, dřív to některé měly a bylo to k nasrání).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Petr Fiedler avatar 25.1.2021 00:51 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Tu rychlost 3600MHz při CL16-18-18-38 a napětí 1.35V to dává v XMP profilu ...

    No ale jak poznám, kolik to dává bez XMP profilu? Ve specifikaci na webu výrobce to není uvedeno. Co mám vlastně hledat?

    Max avatar 25.1.2021 01:37 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Hledáš něco, co nedává tak moc smysl. Všichni výrobci jedou na XMP, čím udávají optimální provozní podmínky. Pokud hledáš, na jakých frekvencích a latencích jsou schopni běžet bez XMP / jakoby bez přetaktování na 1.2V, tak to je dáno JEDEC specifikací, viz tabulka třeba zde: JEDEC standard DDR4 module.
    ASRock ti pak v biosu ukáže tři druhy JEDEC spec při 1.2V a pak XMP profil při 1.35V. Nevidím důvod nejet XMP profil nebo něco tomu blízkému.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Petr Fiedler avatar 25.1.2021 03:43 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Špatně jsem něco chápal, dík.

    25.1.2021 07:05 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Samozřejmě s vyšší frekvencí mají čipy horší latence

    Zdánlivě ano, ve skutečnosti to bývá tak, že výrobce typicky nabízí třeba 2400MHz CL12, 3200MHz CL16 a 3600MHz CL18, takže skutečné latence jsou přesně (nebo aspoň přibližně) stejné. Často je to i tak, že ty moduly s vyšší frekvencí mají víc XMP profilů, takže ten 3600MHz CL18 můžete provozovat i jako 3200MHz CL16 nebo 2400MHz CL12.

    25.1.2021 13:41 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Samozřejmě s vyšší frekvencí mají čipy horší latence, ale reál je takový, že pro většinu nasazení (práce s videem, hraní her apod.) oceníš lepší propustnost (= vyšší frekvence) než lepší latence.

    Fakticky je to podle mne tak, že ty máš ten vybavovací čas pořád skoro stejný, CAS latence je pořád nekde mezi 12-15 ns (a to už od DDR2) asi se to nedá moc urychlit. A se zvyšující se frekvencí je to na více cyklů. Co mne ale ještě více fascinuje, je že od doby DDR1 pořád chipy jedou na 100-266MHz a prakticky nezrychlují. Vyšší číslo u DDR je jen vyšší paralelizace, kdy DDR2 v jednou cyklu pošle 2 data DDR3 pošle 4 a DDR4 pošle 8. viz DDR DDR2 DDR3 a DDR4
    Petr Fiedler avatar 25.1.2021 05:29 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Děkuji za laskavost všem, kteří do mě investovali svůj čas a pomohli mi.
    Vyřešeno.

    25.1.2021 22:17 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    I přesto, že píšeš, že to máš vyřešené, tak napíšu svůj názor. Třeba se bude hodit někomu jinému, který staví PC ke stejnému užití jako ty.

    Z diskuze jsem nabyl dojem, že PC budeš využívat pro:
    • Linux
    • kancelářinu
    • virtualizaci Win10
    • s možností dokoupení výkonnější GPU
    • s možností tu výkonnější GPU přiřadit Win10
    • nejlépe bez Intelu a Nvidie.
    Takže bych to viděl takto:
    • CPU: APU Ryzen 7 4700G/4750G nebo 5700G/5750G (asi 2Q/2021) - iGPU by se používala jen pro HostOS (Linux)
    • MB: nějaká MB, která má min. 1x PCIEx16 Gen3 v samostatné IOMMU skupině. Nejlépe i možnost nastavit ACS patch v Biosu. Jak jsem se ještě jednou díval na B550M Steel Legend IOMMU, tak to vypadá, že PCIEx16 i jeden USB řadič je v samostatné IOMMU skupině, takže dobrý.
    • PSU: Corsair RM550x/RM650x se zárukou 10 let, případně jiný co má zero-rpm a dlouhou záruku
    • NVMe: WD SSD Blue SN550, M.2 - 1TB; pokud to má být Gen4 tak možná Samsung SSD 980 PRO, M.2 - 1TB, ale tvůj vybraný GIGABYTE AORUS Gen4 1TB GP-AG41TB se mi dle recenze nezdá být tak zázračný, abych byl ochoten si připlatit
    • HDD: WD Blue (EZRZ), 3,5" - 4TB (pro desktop dostatečný a proti Black ušetříš 2tis Kč)
    • Monitor: bude ti stačit 60hz (pro hry by 120hz mohlo mít význam)
    Zdá se mi to nejlepší poměr cena/výkon. Pokud vybereš jinou komponentu záleží na tobě, ale pro budoucí upgrade bych se držel pravidla o IOMMU skupině s GPU u MB a minimálně 550W u PSU (osobně bych volil 650W). 1000W bych volil např. při stavění PC pro multiseat se dvěmi GPU.

    S takovu kombinací MB a PSU budeš mít možnost v budoucnu dokoupit výkonou GPU a zahrát si na ni áčkové hry (i kdyby byly jen pro Windows). Třeba se na staré kolena rozhodneš hrát hry :-). Nebo kdybys začal využívat SW na zpracování obrazu/videa (nezáleží jestli Linuxový nebo pro Win), který využívá GPU k renderování. Kdybys koupil jen PSU 400W, tak si zavřeš dveře k případnému upgradu nebo bys byl při upgradu velmi limitován. Mimochodem co je to za konkrétní PSU 550W s 92% účinností cos vybral?
    Petr Fiedler avatar 25.1.2021 22:52 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    nějaká MB, která má min. 1x PCIEx16 Gen3

    Když na Heurece v parametrech pro MB nastavíš "ASRock", "AM4", "DDR4" a zobrazíš si ~30 výsledků od nejnižší ceny, tak deska s čipsetem B450 stojí ~2k Kč a s čipsetem B550 jen o ~300 Kč navíc. To je IMHO lepší koupit B550 s PCI-E 4.0.

    Mimochodem co je to za konkrétní PSU 550W s 92% účinností cos vybral?

    Ne 92%, ale 94% a je to tenhle. Na Heurece. Možná na tebe ale dám a podívám se raději po 650W. Asi oželím i ta 2% účinnosti a vezmu toho Corsaira.

    25.1.2021 23:05 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    To je IMHO lepší koupit B550 s PCI-E 4.0.
    Klidně, ale platí to samé co jsem ti doplnil níže. Pokud máš zapojen APU (Renoir) tak nejen NVMe, ale i PCIEx16 ti pojede jen na Gen3. Je to v manuálu na straně 3 (platí to i u jiných výrobců):
    AMD Ryzen series CPUs (Matisse)

    • 2 x PCI Express x16 Slots (PCIE1: Gen4x16 mode; PCIE3: Gen3 x4 mode)*

    AMD Ryzen series APUs (Renoir)

    • 2 x PCI Express x16 Slots (PCIE1: Gen3x16 mode; PCIE3: Gen3 x4 mode)*

    * Supports NVMe SSD as boot disks
    Asi oželím i ta 2% účinnosti a vezmu toho Corsaira.
    Jak budeš mít volnou chvíli, tak to zkus na kalkulačce vypočítat kolik ušetří na elektřině. Podle mně to bude nula, nula, nic. :-)
    25.1.2021 23:37 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    ...asi jsem tě trochu zmát když jsem prve napsal:
    MB: nějaká MB, která má min. 1x PCIEx16 Gen3
    To "Gen3" jsem psát nemusel, protože dnes mají všechny desky minimálně Gen3. :-) Prostě jde jen o to, aby GPU zasunutá ve slotu PCIEx16 byla v samostatné IOMMU skupině a šlo na ni aplikovat VGA passthrough.
    Petr Fiedler avatar 26.1.2021 00:01 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Nezmátl. :)

    Petr Fiedler avatar 26.1.2021 00:08 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    O PCI-E x16 3.0 vím.

    Petr Fiedler avatar 26.1.2021 04:32 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Tak jsem to předělal na Corsair RMx650W, ať máš radost. :-)

    BTW: když jsem si četl tu recenzi, tak tam píše, že AORUS má 3x větší výdrž než 970 EVO (papírově). Pokud je to pravda, tak by to byla dobrá investice. Vlastně bys měl za stejnou cenu "3 úložiště". Oproti WD Blue nevím. Nedíval jsem se, kolik má přepisů.

    26.1.2021 11:19 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    AORUS má 3x větší výdrž
    Ano všiml jsem si, že má papírově 1800TBW. Ani to by pro mne nebyl důvod si připlácet 2tis Kč. WD SN550 má 600TBW, což nejsi schopen při běžném používání vyčerpat. Raději si za ty 2tis Kč (které bych si musel připlatit za AORUS) koupím třeba za 5 let nový NVMe s vyšší kapacitou a výrazně rychlejší než používat pořád (na tu dobu už zastaralý) AORUS.
    26.1.2021 15:23 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    V praxi bys neměl narazit ani u toho 970 Evo, pokud na tom z nějakého důvodu deně nebudou přepisované velké (desítky) gigabajty dat. Osm deset let by všechny tyhle lepší SSD měly vždycky dávat a pak už je to asi o tom, jestli nechcípnou na firmware nebo nějakou podobnou nemoc.
    25.1.2021 22:54 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    ... u MB je napsáno:
    1 x Hyper M.2 Socket (M2_1), supports M Key type 2230 / 2242 / 2260 / 2280 M.2 PCI Express module up to Gen4x4 (64 Gb / s) (with Matisse) or Gen3x4 (32 Gb / s) (with Renoir)
    Takže jelikož budeš mít APU (Renoir), tak si NVMe Gen4 škrtni. Pojede ti tam jen Gen3.
    Petr Fiedler avatar 26.1.2021 00:10 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Pokud půjde sehnat. Pokud ne a byl by to jediný zádrhel, tak bych asi nečekal a koupil Ryzen 7.

    26.1.2021 11:57 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Už bych počkal na 5750G, ale to už záleží na tobě jak na to spěcháš.
    26.1.2021 15:24 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    To IMHO bude zase asi nejdřív v létě (červenec ~ srpen a pak bude zase ještě otázka, jestli ho bude AMD chtít pustit mimo OEM).
    26.1.2021 20:31 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Poslední odstaveček článku o AMD Ryzen 7 5800G Cezanne Desktop APU říká, že jejich zdroj (informátor) zmínil, že Cezanne Desktop APU bylo odsunuto na 2. čtvrletí, aby mohly být zajištěny dodávky pro mobilní segment a že bude dostupný v běžném segmentu narozdíl od Ryzen PRO 4000G APUs.
    27.1.2021 15:08 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Když on WCCFtech jsou kecalové, nikdy nevím, kdy něčemu vod nich můžu věřit a kdy si to vymysleli a dělaj, že jako "mají zdroje."

    Ale jestli se to fakt stane, tak to bude fajn.
    27.1.2021 16:13 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Tak velcí nedočkavci to můžou koupit na ebay už teď, ale zatím bez driverů pro GPU a zřejmě bez záruky.
    7.8.2021 13:27 LarryL | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Tak tentokrát nekecali. Jsou venku: https://diit.cz/clanek/ryzeny-7-5700g-5-5600g-jsou-dostupne-od-9-390-6-790-kc a dokonce se trefili i do toho 2. kvartálu. ;-)

    Nedalo mi to :-)
    Petr Fiedler avatar 7.8.2021 13:51 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Lehce OT: Ten 5700G je fakt parádní. Dokonce má oproti 5800X i menší TDP - 65 vs 105. Ale taky má oproti 5800X poloviční L3 cache.

    BTW: S 5800X jsem moc spokojený.

    David Ježek avatar 25.1.2021 19:28 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Pár bodových postřehů pro případné čtenáře, co řeší něco podobného.-...

    • nechceš hrát hry a vybíráš zbytečně nabušenou GAMING desku a 5500XT? Proč?
    • 43" je strašná krááááva, u toho se nedá sedět, přijdeš o krk
    • jen 6 CPU jader? Proč ne (aspoň) 8?
    • Opravdu potřebuješ 1TB NVMe SSD?
    • 1000W PSU je poměrně dost overkill. Takovýto stroj klidně vystačí s něčím á la 600W, a to s velkou rezervou. Cenu neřeš, potřebuješ hlavně dobrou účinnost pod 100W odběrem.
    • Těch 120Hz spíše cílí na použití s Freesync ve hrách, ne na čučení na GUI systému. Nenech se zblbnout marketingem
    • Cherry MX RED jsou super. Původně jsem se jich taky bál a spíše koukal směrem Black/Blue (Brown ještě tehdy neexistovaly). Ale v roce 2014 jsem začal RED používat a jedu na té klávesnici dodnes. Mám k dispozici i Blue a Brown a nejsem schopen to používat. Ano, na RED je potřeba si zvyknout, spínají se velmi lehko, ale dá se na to navyknout a já díky právě této věci (sepnutí hned na začátku dráhy a současně nižší mechanický odpor chodu) píšu rychleji / s menší únavou v psaní (a že toho napíšu denně fakt HODNĚ)
    Petr Fiedler avatar 25.1.2021 19:57 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    nechceš hrát hry a vybíráš zbytečně nabušenou GAMING desku a 5500XT? Proč?

    MB jsem přehodnotil na B550. GPU chci, abych případně měl výpočetní výkon.

    43" je strašná krááááva, u toho se nedá sedět, přijdeš o krk

    Buď rád, že dobře vidíš a nemáš jako já plný invalidní důchod na zrak.

    jen 6 CPU jader? Proč ne (aspoň) 8?

    Vůbec nevím, na co využiji 12 vláken? Co s 16? K čemu by mi to bylo dobré? Klidně to ještě přehodnotím.

    Opravdu potřebuješ 1TB NVMe SSD?

    Ano. Bude rozdělen na 100 GB / a 900 GB /data. Je to tiché a rychlé. HDD mám jen na zálohy. Když se podíváš na vrchní stranu mojí case, pochopíš, proč nechci, aby se mi stále točily plotny. Skoro stejnou skříň teď mám a když pustím na SATA switcheru HDD, je to hrůza. I když ještě uvažuji, že bych koupil od Cooler Master Silentium pc case, ale úplně mi nevyhovuje počet slotů. Marně jsem hledal case, která by mi vyhovovala. A to jsem hledal i mezi Big Tower.

    1000W PSU je poměrně dost overkill.

    Změnil jsem na 550W platinum 94%.

    Těch 120Hz spíše cílí na použití s Freesync ve hrách, ne na čučení na GUI systému.

    Už mi to bylo vysvětleno a vybral jsem si jiný monitor.

    Cherry MX RED jsou super.

    Možná ano. Já si ale takovou klávesnici nekoupím, dokud si jí nevyzkouším. A protože to teď nejde, tak jsem si vybral membránovu, která je podobná té, kterou teď mám. Pokud se rozvolní opatření dostatečně brzy, tak si někde Cherry MX * vyzkouším a uvidím.

    David Ježek avatar 25.1.2021 21:49 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Aha, to s tím zrakem, to chápu. Já tedy mám své 4 dioptrie, běžná tuctovka, ale i tak jsem dal 21,5" FullHD monitor tchyni a vytáhl starej 27" QuadHD a už se těším, až do Mageiy přiteče novější GNOME než 3.32 a já nahodím 125% zvětšení GUI.

    Jinak možná zkus právě tohle ... řekněme 32" 4k monitor a nahodit na něm nějaké zvětšení, třeba 150% či více. 43 sice bude mít hodně velký znaky, ale přijde mi, že si ukroutíš hlavu. 32" 4k jsem měl před 6 lety na testu a osobně bych u toho asi nevydržel a 43% je ještě o notný kus dál.

    Klávesnici chválím, také bych MX spínače nekupoval na blind. Jinak k jádrům CPU, hovoříš o 5500XT jako o dostupnosti výkonu do budoucna, proto jsem se vlastně ptal. Já bych třeba vzal spíš 512GB SSD atd atd atd a ušetřený peníz vrazil do 8 jader (či více). Ale zkrátka máme asi jinak priority. Čili v poho, pěkné
    Max avatar 25.1.2021 22:18 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Já bych Ježka neposlouchal :D. Je to individuální. Já mám 34" širokoúhlý a přijde mi to střídmé, tak nějak normál. Kolega v práci má 43" 4k a myslím si, že bych si také rychle zvykl.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    25.1.2021 22:27 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Na 27" jsem si po 22" monitoru zvykl okamžitě a vím skoro jistě, že 32" je naprosto v pohodě. U té 43 si vemte, že je to jenom 11 palců navíc, tj jeden tablet/mininotebook a něco v rohu navíc. Takže si myslím, že to bude jen lehce za hranou.

    Asi to chce vyšší posaz na židli a aby spodní hrana obrazovky byla níž - třeba až co nejvíc úplně u desky stolu místo ve vzduchu. Hlavní je podle mě nemít moc vysoko horní okraj, to vede k pohybům hlavy/krku. Takže si myslím, že 40" by měla být únosná za určitých podmínek, možná i 43palec by tedy měl jít.

    Je ale možný, že uživatelé těch 43" kráv od toho často sedí dál, což by tady nebylo.
    Petr Fiedler avatar 25.1.2021 23:12 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Mám to vygómaný. Bude to cajk. :)

    27.1.2021 18:44 Ondro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Neda mi nereagovat.

    43" vs 32" je len o 11" naviac ale to neznamena, ze je to o jeden tablet v rohu naviac.

    Plocha 43" LCD je skoro 2x taka velka ako 32" LCD. Presnejsie 5097.26 cm² vs 2822.93 cm² . To je brutal skok a to uz fakt nieje pre hocikoho a musi byt k tomu adekvatna pozorovacia vzdialenost.

    Ja mam taku TV a ked si sadnem blizsie, tak som znej po chvili totalne oziareny a to mam jas stiahnuty skoro na polovicu. Je to uz slusnal plocha, ktora generuje slusny svetelny tok.
    Petr Fiedler avatar 27.1.2021 18:47 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Já úplně všude používám černé pozadí a zelený font.

    Petr Fiedler avatar 25.1.2021 23:03 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Jinak možná zkus právě tohle ... řekněme 32" 4k monitor a nahodit na něm nějaké zvětšení, třeba 150% či více.

    Už teď mám zvětšení všeho na 220%. K tomu si zvětšuji font jak v editorech, tak v terminálu a třeba ve Firefoxu si ještě zvyšuji velikost stránky na 130%. Problém je v tom, že pak máš vše zdeformované a třeba v terminálu naprosto rozhozené. Řádek je na 2 řádcích, takže když máš nějakou tabulku, tak je to masakr. Chci se učit Python. Při programování zalamovat řádky, nebo posouvat myší bar je masochismus. Prostě potřebuji velký monitor, abych mohl mít vše velké a nezdeformované.

    Petr Fiedler avatar 25.1.2021 23:13 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Jinak vezmu teda Ryzena 7.

    k3dAR avatar 25.1.2021 21:19 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    ad RED spinace sem psal nahore, pokud tam teda nemam cinske kopie, tak u me zvyknout proste neslo, po pul roce pripojene klavesnice u Desktopu (kde sem teda sedel par hodin/tejden) sem klavesnici odpojil, hodil do "suplete" a pripojil klasickou Thinpadackou(v CZ rozlozeni) 1000x pohodlnejsi na psani a zaroven totozna co mam ve vetsine NB ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Petr Fiedler avatar 25.1.2021 21:27 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Já si zatím vybral tuhle. Má odolnost proti vodě, široký levý shift a enter do "L", programovatelné klávesy (vlevo) a podsvícení nastavím všude na zeleno.

    Max avatar 25.1.2021 22:20 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Já jsem po x letech různých výběrů, bádání a experimentů skončil u Logitech K120.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Petr Fiedler avatar 25.1.2021 23:06 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty

    Na mě moc malý levý shift a bez maker. Ale jinak by byla dobrá.

    Max avatar 26.1.2021 12:32 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    Mám rád verzi s dlouhým levým shiftem a malým enterem, ale reálně je mi to jedno a zvládám obě klávesnice stejně dobře.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    xxxs avatar 25.1.2021 21:55 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PC sestava - všechny komponenty
    ved mu ju posli za par supov. co bude v supliku, ked moze sluzit?

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.