Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie).
V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 12.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.
Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 155 (pdf) a Hello World 27 (pdf).
Hyprland, tj. kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, byl vydán ve verzi 0.50.0. Podrobný přehled novinek na GitHubu.
Patrick Volkerding oznámil před dvaatřiceti lety vydání Slackware Linuxu 1.00. Slackware Linux byl tenkrát k dispozici na 3,5 palcových disketách. Základní systém byl na 13 disketách. Kdo chtěl grafiku, potřeboval dalších 11 disket. Slackware Linux 1.00 byl postaven na Linuxu .99pl11 Alpha, libc 4.4.1, g++ 2.4.5 a XFree86 1.3.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.
Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.
Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapy a AI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.
Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).
Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Apps that target Android 11 (API level 30) and use Storage Access Framework will no longer be able to grant access to directories, such as the root directory of the SD card and the Download directory. Regardless of target SDK, Storage Access Framework on Android 11 cannot be used to gain access to Android/data and Android/obb directories.source
< manifest xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android" android:compileSdkVersion="29" android:compileSdkVersionCodename="10" android:installLocation="auto" android:label="@string/app_name" package="com.ghisler.android.TotalCommander" platformBuildVersionCode="29" platformBuildVersionName="10">
a
< manifest xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android" android:compileSdkVersion="28" android:compileSdkVersionCodename="9" package="com.arachnoid.sshelper" platformBuildVersionCode="28" platformBuildVersionName="9">
... ze zacal pracovat v Google v oddeleni zabezpeceni Androidu, kde mimo jine resi ochranu/detekci rootovani
u0_a42
– uživ. 0, aplikace 42). Je používán SELinux (snad od Androidu verze cca 4.4) pro omezení přístupu aplikací k HW, souborům jiných aplikací, zápisu do „externího“/sdíleného/„/sdcard“ úložiště (dnes ne nutně SD karta – prostě FS, kam mají aplikace přístup) atd. „Správné“ rozhraní pro meziprocesovou komunikaci je skrz Javovské API – intenty (tj. co spustit + parametry) apod. Klasické Linuxové rozhraní funguje, s tím, že někde od Androidu 5 existuje Storage Access Framework (SAF), který poskytuje abstrakci nad FS – něco a způsob GVfs (soubory nejsou nutně na zařízení, jiná aplikace může obstarávat přístup).
Do /data
a podadresářů jsou přimountovány FS pro jednotlivé aplikace – /data/data/org.example.app
(private data aplikace), /data/app/…
(balíčky), /data/local/tmp
(systémové tmp).
Pak máme sdílená úložiště – interní (překvapivě /sdcard
, dnes spíše /storage/emulated/0
) a další přimountované typicky někam do /storage
. Tam mají aplikace read-only přístup (do Androidu 11?) bez jakýchkoliv oprávnění (nikoliv ta linuxová, ta jsou určena manifestem, u novějších systémů aplikace nemusí mít všechny od instalace a žádá až za běhu). Pro zápis je nutné oprávnění (tj. schválí uživatel při instalaci nebo za běhu). V podadresáři Android/
mají aplikace další podadresáře pro data, kam mohou aplikace vzájemně přistupovat. Aplikace má přístup pro zápis do svého podadresáře. Pak je Android/obb/
, kam se mohou dostáhnout další bloby z Google Play při instalaci (až 2 na aplikaci), které jsou oddělené od balíčku (APK).
Proč „rootovat“? Uživatel nemá na Androidu přístup ke všemu – se systémem muže interagovat jenom prostřednictvím aplikací, které nemohou všude. Snad největší možnosti má uživatel s ADB (Android Debugging Bridge, zpravidla po USB kabelu), kdy může běžet pod uživatelem shell
(dříve i pod rootem), ale i ten nesmí moc sahat na systém (read-only až žádný přístup) a nemá přístup k /data/data
(privátní data aplikací), pokud aplikace není verze k debugování. Do Androidu 10 bylo možné vytvořit zálohu včetně privátních dat přes ADB, teď už ne. Rootnutí znamená zjednodušeně to, že uživatel dostane přístup k rootovským oprávněním (přes ADB, nebo se nainstaluje su
, které umožní aplikaci spouštět příkazy pod rootem, zpravidla se souhlasem uživatele – à la kdesu
). Zpravidla tu trochu zavází SELinux. Možností je několik – zranitelnosti SW (tj. z user-spacu), nahrání vlastního systému bootloaderem nebo úprava systému přes ADB sideload (to dělá recovery, tedy program, který je možné spustit při bootování nebo přes ADB a umožňuje například smazat data nebo přeinstalovat systém) nebo i výměna bootloaderu. Ne každý výrobce to chce uživateli zrovna usnadnit – někde můžete „odemknout bootloader“ (umožnit instalaci nepodepsaného SW) přes USB kabel, jinde chce telefon heslo (pro každý kus samozřejmě jiné) nebo někde je propojka na desce. Často, zejména u starších verzí, pomůžou neopravené chyby v OS. Dříve to bývalo snazší – uživatel měl rootovská oprávnění s ADB už od výroby.
/system/bin
vidí. SUIDnutá binárka su
tam je snad i v běžné instalaci Androidu, ale SELinux její spuštění neumožní, nebo tak nějak. (Pak máme ještě run-as
, který slouží ke spuštění pod UID jiné aplikace, ale ten sám o sobě má omezení jen na debugovatelné aplikace.) U typického rootnutí máte k su
ještě aplikace pro nastavování apod.
su
a pak aplikace, které pro určitou funkcionalitu vyžadují root oprávnění, prostě čekají že je přes su
dostanou?
su
nepoužívají, ale je možné spustit přes USB kabel shell pod rootem, např. pro zálohování.)
... a proč je takový problém tu detekci ošálit?
Nevím, co má tazatel za mobil, ale já jsem byl před pár dny v SAMSUNGU a prodavač mi tam řekl, že pokud rootnu nový model, tak se v něm přepálí nějaký drátek v něčem někde, nebo tak něco a v servisu to potom poznají. Samozřejmě i to by šlo řešit, ale už to vyžaduje nějaké znalosti, zkušenosti a vybavení.
Jo a další problém je, že ten telefon je slisovaný, takže si ani nevyměníš baterii. Pokud bys jej nějak rozdělal, abys řešil ten drátek, tak by pak byl docela problém jej znovu spojit tak, aby to v servisu nepoznali.
VELICE děkuji za vysvětlení. Podívám se na to.
Jsem rád, že taky používáš DuckDuckGO.
Přesně. Proto si teď budu kupovat další mobil. Na stávajícím mám LineageOS. Z něj budu volat, psát sms, mít v něm data atp. Ten druhý mobil budu používat tam, kde to bude nezbytné. Zatím to vidím tak, že bude ležet doma a ty věci budu řešit z domu. Pokud se časem ukáže, že jej budu potřebovat mít u sebe, tak holt budu nosit 2 founy. Co naděláš?
Tiskni
Sdílej: