Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Ethernet (IEEE 802.3) je protokol linkové (spojové) vrstvy určený pro sdílené médium.
Protože předpokládá připojení více účastníků v jeden okamžik, musí řešit kolize. Ethernet implementuje metodu CSMA/CD (Carrier Sense Media Access/Collision Detection): Každá vysílání chtivá stanice nejprve ověří, zda je na médiu ticho, poté vyšle rámec a současně poslouchá, zda nezačal vysílat někdo jiný. Pokud se tak stane, dojde k poškození přenášené zprávy. Stanice proto preventivně linku zahltí (tzv. jam), náhodně dlouho počká, a svůj pokus opakuje.
Jednotlivé stanice jsou identifikovány tzv. MAC adresou (48bitové číslo), která je uvedena v hlavičce každého rámce (jak zdrojová, tak i cílová adresa). Zvláštní adresa ff:ff:ff:ff:ff:ff značí adresu broadcastovou (všesměrové vysílání), některé prefixy jsou vyhrazeny pro rámce multicastu.
Kromě adres a dat obsahuje rámec synchronizační sekvenci na začátku, délku datové části, číslo protokolu vyšší úrovně (např. IP) a na konci výplň pro dorovnání rámce na minimální velikost. Maximální velikost rámce je u 10- a 100 Mb/s Ethernetu stanovena na 1500 B (bez synchronizační hlavičky).
Během vývoje se Ethernet nasazoval nad různými médii:
Pro svoji univerzálnost se Ethernet rozšířil či stal základem pro další protokoly a média (např. 802.11).
Dokument vytvořil: Laupe, 30.12.2005 02:27 | Poslední úprava: Nicky726, 16.12.2009 22:25 | Další přispěvatelé: petr_p | Historie změn | Zobrazeno: 1573×
Další pojmy: ELF - emerge - enlightenment - ethernet - EXA - FAQ - feature
Filtr: A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Tiskni Sdílej: