O víkendu probíhá v Bostonu, a také virtuálně, konference LibrePlanet 2024 organizovaná nadací Free Software Foundation (FSF).
Nová vývojová verze Wine 9.8 řeší mimo jiné chybu #3689 při instalaci Microsoft Office 97 nahlášenou v roce 2005.
Coppwr, tj. GUI nástroj pro nízkoúrovňové ovládání PipeWire, byl vydán v nové verzi 1.6.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Byla vydána dubnová aktualizace aneb nová verze 1.89 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že v terminálu lze nově povolit vkládání kopírovaného textu stisknutím středního tlačítka myši. Ve verzi 1.89 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Proton, tj. fork Wine integrovaný v Steam Play a umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry určené pouze pro Windows, byl vydán ve verzi 9.0-1 (𝕏). Přehled novinek se seznamem nově podporovaných her na GitHubu. Aktuální přehled her pro Windows běžících díky Protonu také na Linuxu na stránkách ProtonDB.
Byla vydána verze 1.78.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání na GitHubu. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Služba Dropbox Sign (původně HelloSign) pro elektronické podepisování smluv byla hacknuta.
Byla vydána nová major verze 8.0 textového editoru GNU nano (Wikipedie). Podrobný přehled novinek a oprav v oznámení v diskusním listu info-nano nebo v souboru ChangeLog na Savannah. Volbou --modernbindings (-/) lze povolit "moderní" klávesové zkratky: ^C kopírování, ^V vložení, ^Z vrácení zpět, … Tato volba je aktivována také pokud binárka s nano nebo link na ni začíná písmenem "e".
Před 60 lety, 1. května 1964, byl představen programovací jazyk BASIC (Beginners' All-purpose Symbolic Instruction Code).
Byla vydána nová verze 12.0 minimalistické linuxové distribuce (JeOS, Just enough Operating System) pro Kodi (dříve XBMC) a multimediálního centra LibreELEC (Libre Embedded Linux Entertainment Center). Jedná se o fork linuxové distribuce OpenELEC (Open Embedded Linux Entertainment Center). LibreELEC 12.0 přichází s Kodi 21.0 "Omega".
Ukazatel je proměnná, jejímž obsahem je určitá adresa (ve virtuální paměti, případně RAM). Pokud se budeme např. bavit o ukazateli na znak, tak obsahem ukazatele na znak je adresa určitého jednoho znaku (tedy na této adrese ten určitý znak leží) nebo se může klidně jednat o adresu prvního člena pole znaků.
Chtěl bych zdůraznit, že obsahem ukazatele obecně je adresa, se kterou můžeme pracovat pomocí aritmetiky ukazatelů. Tedy můžeme k této adrese přičíst třeba jedničku ( == posun o jeden údaj vpřed). Vždy se tedy posouváme o x údajů (v případě ukazatele na znak tedy o x znaků). To se využívá v případě dynamických polí.
A protože se ukazatele velmi často používají k tvorbě dynamických polí, tak zde uvedu okomentovaný příklad na použití. Nejdříve ale k tvorbě jednorozměrných polí obecně:
Nejdříve definujeme ukazatele na nějaký datový typ. Potom alokujeme paměť pro x prvků daného datového typu a ukazateli přiřadíme adresu prvního z nich. Pomocí indexů či aritmetiky ukazatelů s polem pracujeme. Nakonec uvolníme alokovanou (zabranou) paměť.
/* Vysvětlíme si, jak se postupuje při vytváření jednorozměrného dynamického pole s pomocí ukazatele. */ #include <stdio.h> #define POCET_PRVKU_POLE 14 int main(void) { char *pznak; /* Ukazatel na znak. */ pznak = (char *) malloc(POCET_PRVKU_POLE * sizeof(char)); /* funkce malloc alokovala paměť pro POCET_PRVKU_POLE znaků. */ /* (char *) je přetypování na ukazatel na znak. */ /* sizeof(char) navrátí velikost jednoho znaku. */ *pznak = 'A'; /* Prvni prvek pole (s indexem 0) bude mít hodnotu 'A'. */ /* "*pznak" znamená, že chceme pracovat s hodnotou na adrese, která je obsahem ukazatele. '*' zde představuje tzv. dereferenční operátor. */ *(pznak + 1) = 'B'; /* Druhý prvek (s indexem 1). *(pznak + POCET_PRVKU_POLE - 1) = 'X'; /* poslední prvek */ /* Poznámka: K hodnotám prvků pole lze přistupovat i pomocí indexů, tedy formou "pznak[index] = 'znak';". Je třeba ale zdůraznit, že se čísluje od nuly! Tedy první prvek má index 0! */ /* Alokovanou (zabranou) paměť uvolníme takto: */ free(pznak); }
Nakonec si vysvětlíme dva velmi důležité pojmy v souvislosti s ukazateli:
pznak = &vstup;
*pznak = 'A';
Dokument vytvořil: Begleiter, 11.11.2010 14:52 | Poslední úprava: Luboš Doležel (Doli), 25.11.2010 11:39 | Další přispěvatelé: David Watzke, Begleiter | Historie změn | Zobrazeno: 1648×
Další pojmy: UDS - UI - UID - ukazatel v jazyce C - UML - Unicode - Universal Disk Format
Filtr: A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Tiskni Sdílej: