Byla vydána nová verze 1.54.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Jan Václav.
Knižní edice správce české národní domény přináší novou knihu zkušeného programátora Pavla Tišnovského s názvem Programovací jazyk Go. Publikace nabízí srozumitelný a prakticky zaměřený pohled na programování v tomto moderním jazyce. Nejedná se však o klasickou učebnici, ale spíše o průvodce pro vývojáře, kteří s Go začínají, nebo pro ty, kdo hledají odpovědi na konkrétní otázky či inspiraci k dalšímu objevování. Tištěná i digitální verze knihy je již nyní k dispozici u většiny knihkupců.
OpenAI zpřístupnila (en) nové nenáročné otevřené jazykové modely gpt-oss (gpt-oss-120b a gpt-oss-20b). Přístupné jsou pod licencí Apache 2.0.
Byla vydána RC verze openSUSE Leap 16. S novým instalátorem Agama, Xfce nad Waylandem a SELinuxem.
Google Chrome 139 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 139.0.7258.66 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 12 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře. S verzí 139 přestal být podporován Android 8.0 (Oreo) a Android 9.0 (Pie).
Společnost JetBrains se stala platinovým sponzorem multiplatformního open source herního enginu Godot. K vývoji her lze používat Rider for Godot. Zdarma pro nekomerční účely.
Byla vydána verze 9.0 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Verze 9.0 je založena na Debianu 13 Trixie. Přehled novinek v poznámkách k vydání a informačním videu.
Operátor O2 dává všem svým zákazníkům s mobilními službami poukaz v hodnotě 300 Kč na nákup telefonu nebo příslušenství jako omluvu za pondělní zhoršenou dostupnost služeb.
Společnost NVIDIA vydala verzi 13.0 toolkitu CUDA (Wikipedie) umožňujícího vývoj aplikací běžících na jejich grafických kartách. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byly vyhlášeni vítězové a zveřejněny vítězné zdrojové kódy (YouTube, GitHub) již 28. ročníku soutěže International Obfuscated C Code Contest (IOCCC), tj. soutěže o nejnepřehlednější (nejobfuskovanější) zdrojový kód v jazyce C.
Ukazatel je proměnná, jejímž obsahem je určitá adresa (ve virtuální paměti, případně RAM). Pokud se budeme např. bavit o ukazateli na znak, tak obsahem ukazatele na znak je adresa určitého jednoho znaku (tedy na této adrese ten určitý znak leží) nebo se může klidně jednat o adresu prvního člena pole znaků.
Chtěl bych zdůraznit, že obsahem ukazatele obecně je adresa, se kterou můžeme pracovat pomocí aritmetiky ukazatelů. Tedy můžeme k této adrese přičíst třeba jedničku ( == posun o jeden údaj vpřed). Vždy se tedy posouváme o x údajů (v případě ukazatele na znak tedy o x znaků). To se využívá v případě dynamických polí.
A protože se ukazatele velmi často používají k tvorbě dynamických polí, tak zde uvedu okomentovaný příklad na použití. Nejdříve ale k tvorbě jednorozměrných polí obecně:
Nejdříve definujeme ukazatele na nějaký datový typ. Potom alokujeme paměť pro x prvků daného datového typu a ukazateli přiřadíme adresu prvního z nich. Pomocí indexů či aritmetiky ukazatelů s polem pracujeme. Nakonec uvolníme alokovanou (zabranou) paměť.
/* Vysvětlíme si, jak se postupuje při vytváření jednorozměrného dynamického pole s pomocí ukazatele. */ #include <stdio.h> #define POCET_PRVKU_POLE 14 int main(void) { char *pznak; /* Ukazatel na znak. */ pznak = (char *) malloc(POCET_PRVKU_POLE * sizeof(char)); /* funkce malloc alokovala paměť pro POCET_PRVKU_POLE znaků. */ /* (char *) je přetypování na ukazatel na znak. */ /* sizeof(char) navrátí velikost jednoho znaku. */ *pznak = 'A'; /* Prvni prvek pole (s indexem 0) bude mít hodnotu 'A'. */ /* "*pznak" znamená, že chceme pracovat s hodnotou na adrese, která je obsahem ukazatele. '*' zde představuje tzv. dereferenční operátor. */ *(pznak + 1) = 'B'; /* Druhý prvek (s indexem 1). *(pznak + POCET_PRVKU_POLE - 1) = 'X'; /* poslední prvek */ /* Poznámka: K hodnotám prvků pole lze přistupovat i pomocí indexů, tedy formou "pznak[index] = 'znak';". Je třeba ale zdůraznit, že se čísluje od nuly! Tedy první prvek má index 0! */ /* Alokovanou (zabranou) paměť uvolníme takto: */ free(pznak); }
Nakonec si vysvětlíme dva velmi důležité pojmy v souvislosti s ukazateli:
pznak = &vstup;
*pznak = 'A';
Dokument vytvořil: Begleiter, 11.11.2010 14:52 | Poslední úprava: Luboš Doležel (Doli), 25.11.2010 11:39 | Další přispěvatelé: David Watzke, Begleiter | Historie změn | Zobrazeno: 1750×
Další pojmy: UDS - UI - UID - ukazatel v jazyce C - UML - Unicode - Universal Disk Format
Filtr: A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Tiskni
Sdílej: