abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:11 | Nová verze

    Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:22 | Nová verze

    Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 15:11 | Nová verze

    Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:44 | Humor

    Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 11:33 | Zajímavý článek Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.9. 21:44 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.9. 17:22 | Nová verze

    Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.9. 12:22 | Nová verze

    Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.9. 00:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 4.5 (𝕏, Bluesky, Mastodon) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (47%)
     (53%)
     (0%)
     (7%)
     (13%)
     (7%)
     (20%)
     (7%)
     (13%)
    Celkem 15 hlasů
     Komentářů: 1, poslední včera 13:49
    Rozcestník

    ukazatel v jazyce C

    Ukazatel je proměnná, jejímž obsahem je určitá adresa (ve virtuální paměti, případně RAM). Pokud se budeme např. bavit o ukazateli na znak, tak obsahem ukazatele na znak je adresa určitého jednoho znaku (tedy na této adrese ten určitý znak leží) nebo se může klidně jednat o adresu prvního člena pole znaků.

    Chtěl bych zdůraznit, že obsahem ukazatele obecně je adresa, se kterou můžeme pracovat pomocí aritmetiky ukazatelů. Tedy můžeme k této adrese přičíst třeba jedničku ( == posun o jeden údaj vpřed). Vždy se tedy posouváme o x údajů (v případě ukazatele na znak tedy o x znaků). To se využívá v případě dynamických polí.

    A protože se ukazatele velmi často používají k tvorbě dynamických polí, tak zde uvedu okomentovaný příklad na použití. Nejdříve ale k tvorbě jednorozměrných polí obecně:

    Nejdříve definujeme ukazatele na nějaký datový typ. Potom alokujeme paměť pro x prvků daného datového typu a ukazateli přiřadíme adresu prvního z nich. Pomocí indexů či aritmetiky ukazatelů s polem pracujeme. Nakonec uvolníme alokovanou (zabranou) paměť.

    /* Vysvětlíme si, jak se postupuje při vytváření jednorozměrného
       dynamického pole s pomocí ukazatele. */
    
    #include <stdio.h>
    #define POCET_PRVKU_POLE 14
    
    int main(void)
    {
      char *pznak; /* Ukazatel na znak. */
      
      pznak = (char *) malloc(POCET_PRVKU_POLE * sizeof(char));
      /* funkce malloc alokovala paměť pro POCET_PRVKU_POLE znaků. */
      /* (char *) je přetypování na ukazatel na znak. */
      /* sizeof(char) navrátí velikost jednoho znaku. */
      
      *pznak = 'A'; /* Prvni prvek pole (s indexem 0) bude mít hodnotu 'A'. */
      /* "*pznak" znamená, že chceme pracovat s hodnotou na adrese,
         která je obsahem ukazatele. '*' zde představuje tzv.
         dereferenční operátor. */
      *(pznak + 1) = 'B'; /* Druhý prvek (s indexem 1).
      *(pznak + POCET_PRVKU_POLE - 1) = 'X'; /* poslední prvek */
    
      /* Poznámka: K hodnotám prvků pole lze přistupovat i pomocí
       indexů, tedy formou "pznak[index] = 'znak';". Je třeba ale
       zdůraznit, že se čísluje od nuly! Tedy první prvek má index 0! */
    
      /* Alokovanou (zabranou) paměť uvolníme takto: */
      free(pznak);
    }
    

    Nakonec si vysvětlíme dva velmi důležité pojmy v souvislosti s ukazateli:

    • Referenční operátor ('&') -- vrací adresu na proměnnou, před níž se uvede. Příklad: pznak = &vstup;
    • Dereferenční operátor ('*') -- umožňuje zapisovat/číst hodnotu na adrese dané obsahem ukazatele. Příklad: *pznak = 'A';

    Dokument vytvořil: Begleiter, 11.11.2010 14:52 | Poslední úprava: Luboš Doležel (Doli), 25.11.2010 11:39 | Další přispěvatelé: David Watzke, Begleiter | Historie změn | Zobrazeno: 1762×

    Další pojmy: UDS - UI - UID - ukazatel v jazyce C - UML - Unicode - Universal Disk Format

    Filtr: A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.