Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Monado, tj. multiplatformní open source implementace standardu OpenXR specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR), bylo vydáno ve verzi 25.1.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byla vydána listopadová aktualizace aneb nová verze 1.107 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.107 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Pornhub zveřejnil podrobné statistiky za rok 2025. V části věnované zařízením a technologiím se lze dočíst, že 87 % přenášených dat směrovalo na telefony, 2 % na tablety a 11 % na desktopy. Operační systém Linux běžel na 6,3 % desktopů. O 22,4 % více než před rokem. Firefox má na desktopu 8,4 % podíl.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak dorazte na prosincovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. O čem budou tentokrát strahováci referovat? Téměř každý už si všiml významného zdražení RAM a SSD, jsou zde ale i příjemnější zprávy. Průša uvádí
… více »Firefox má nové logo (en), do aplikace se dostane v jedné z příštích aktualizací. Oranžová liška i zeměkoule zůstala zachována, celé logo se ale výrazně zjednodušilo, aby odpovídalo požadavkům na moderní ikony a zapadalo do stále více používaného tzv. „flat“ designu.
Tiskni
Sdílej:
aby odpovídalo požadavkům na moderní ikony a zapadalo do stále více používaného tzv. „flat“ designu
Flat UI Elements Attract Less Attention and Cause Uncertainty:
Flat interfaces often use weak signifiers. In an eyetracking experiment comparing different kinds of clickability clues, UIs with weak signifiers required more user effort than strong ones.
The popularity of flat design in digital interfaces has coincided with a scarcity of signifiers. Many modern UIs have ripped out the perceptible cues that users rely on to understand what is clickable.
Nereagoval jsem až tak na logo, jako spíš na to obecné prohlášení:
stále více používaného tzv. „flat“ designu
používaný sice je, ale nemyslím, že by to bylo zrovna šťastné. Na webových stránkách a mobilech to částečně/místy smysl dává, ale třeba na desktopech nebo pracovních stanicích je to vyloženě zlo.
...aby odpovídalo požadavkům na moderní ikony a zapadalo do stále více používaného tzv. „flat“ designu.Flat design už tady jednou byl. Říkalo se tomu Windows 1.0. Pak se dloooouuuuuho ladilo 3D GUI na to, abychom se k němu vrátili? Není to hloupost?
Určitá přirozená touha po nových věcech samozřejmě existuje, ale na druhé straně, spousta uživatelů (zejména na Windows) nové verze odmítá a pokud možno by rádi používali to samé – často říkají, že budou rádi, když to bude fungovat pořád stejně, ať se radši nic nemění, protože z minulosti mají se změnami špatné zkušenosti. K upgradu je většinou donutí až nekompatibilita s okolím (formáty a protokoly, které s původní verzí nemůžou používat).
V případě GUI hrají jistou roli módní trendy i snaha o samoúčelné změny, aby se nová verze lépe odlišila i díky vzhledu – ale tuto „potřebu změny“ lze uspokojit třeba skrze změny barev nebo nějakých nepodstatných detailů, tak aby to nenapáchalo větší škody. Pokud ale v GUI není poznat, který prvek je nahoře a který dole nebo na co se dá kliknout, tak je to objektivně špatné GUI bez ohledu na módní trendy a spor mezi „konzervativci“ a „inovátory“.
Pokud ale v GUI není poznat, který prvek je nahoře a který dole nebo na co se dá kliknout...Teď jsem byl na webu paypalu - to je úplně přesně ten případ.
Nejlepší je, když je ten posuvník skrytý a zobrazuje se až při najetí myší – jenže ty v zrovna nechceš posouvat, ale chceš kliknout na nějaký prvek, který ti to zakrylo (např. ikonu/tlačítko v krajním sloupci tabulky).
Flat design už tady jednou byl. Říkalo se tomu Windows 1.0. Pak se dloooouuuuuho ladilo 3D GUI na to, abychom se k němu vrátili? Není to hloupost?Problém není ve flat designu nebo 3D designu, problém je, že návrháři stepují mezi těmito dvěma pozicemi a nějak nejsou schopni se z toho vymanit a přitoupit na ten skutečně správný styl - RPG.