plwm je nový, poměrně minimalistický správce oken pro X11. Podporuje dynamické dláždění okny, plochy, pravidla pro okna atd. Zvláštností je, že je napsaný v logickém programovacím jazyce Prolog. Používá implementaci SWI-Prolog.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Sean Heelan se na svém blogu rozepsal o tom, jak pomocí OpenAI o3 nalezl vzdálenou zranitelnost nultého dne CVE-2025-37899 v Linuxu v implementaci SMB.
Jiří Eischmann v příspěvku na svém blogu představuje typy, jak lépe chránit své soukromí na mobilním telefonu: "Asi dnes neexistuje způsob, jak se sledování vyhnout úplně. Minimálně ne způsob, který by byl kompatibilní s tím, jak lidé technologie běžně používají. Soukromí ovšem není binární věc, ale škála. Absolutního soukromí je dnes na Internetu dost dobře nedosažitelné, ale jen posun na škále blíže k němu se počítá. Čím méně dat se o vás posbírá, tím nepřesnější budou vaše profily a tím méně budou zneužitelné proti vám."
Byla vydána nová stabilní verze 25.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Warbler. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Multiplatformní open source spouštěč her Heroic Games Launcher byl vydán v nové stabilní verzi 2.17.0 Franky (Mastodon, 𝕏). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 26 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Klávesnice IBM Enhanced Keyboard, známá také jako Model M, byla poprvé představena v roce 1985, tzn. před 40 lety, s počítači IBM 7531/7532 Industrial Computer a 3161/3163 ASCII Display Station. Výročí připomíná článek na zevrubném sběratelském webu Admiral Shark's Keyboards. Rozložení kláves IBM Enhanced Keyboard se stalo průmyslovým standardem.
Vyšlo Pharo 13 s vylepšenou podporou HiDPI či objektovým Transcriptem. Pharo je programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností.
Java má dnes 30. narozeniny. Veřejnosti byla představena 23. května 1995.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu aktuálně činí 0,57 %. Před měsícem to bylo 0,90 %. Výrazně vzrostl počet uživatelů používajících čínštinu (Simplified Chinese 47,18% +30,22%, English 25,63% -16,23%) a Windows 7 (Windows 7 64 bit 26,74% +22,35%, Windows 10 64 bit 69,40% -19,88%).
Tiskni
Sdílej:
Tohle nesouvisí až tak s (GNU)/Linuxem, jako spíš se Steamem a kvalitou her. Zkoušel jsem např. Mafii II a bylo to tragické – vyzkoušel jsem postupně všechny verze Protonu, s nejnovější to nefungovalo vůbec. Máš tam hromadu zavádějících chybových hlášek, o kterých se pak na různých fórech dočteš, že je máš prostě ignorovat, zatímco skutečná chyba, která vede k nespuštění hry, se snad ani neloguje. S jednou starší verzí Protonu se hru podařilo spustit, ale jen jednou, pak se to rozbilo a už to nešlo ani s tou starou verzí. A i tu chvilku, co hra náhodou běžela, byl výkon tak mizerný, že to nešlo hrát. Hlavní je ale ta nespolehlivost – fakt nemám náladu na to, aby se to samo náhodně rozbíjelo.
Proton, DXVK atd. jsou teoreticky skvělé věci a je za tím spousta práce… ale výsledky mi zatím nepřijdou moc přesvědčivé.
Co jsem četl, tak se to často rozbíjí kvůli jejich DRM. Existují nějaké opatchované EXE soubory… ale ani to nepomáhá. Možná to za určité konstelace Merkuru a Venuše spustit půjde, ale na tohle nemám nervy. Každopádně to není vina GNU/Linuxu, ale Steamu a proprietárních zaDRMovaných her. Vyvozovat z těchto statistik cokoli týkajícího se GNU/Linuxu je mylné.
To je taková definice kruhem. Když ta implementace bude nekvalitní, nefunkční, tak i procento uživatelů bude nízké. Zakládat na takové statistice jakékoli rozhodování je nesmysl. K tomu bys potřeboval dvě podobně použitelné implementace Steamu (a her) pro dvě platformy. Pokud by ses pak rozhodoval, zda jednu z nich zaříznout a pokračovat jen s tou druhou, tak by dávalo smysl přihlédnou k procentu uživatelů. Ale pokud na jedné platformě nabízíš polofunkční/nefunkční zmetek a na druhé odladěné a oficiálně podporované řešení, tak je ta statistika naprosto irelevantní a je předem jasné, jaká procenta z toho vyjdou.
Já jsem si kdysi pořídil Mafii (na DVD v kamenném obchodě, ale nakonec to stejně vyžadovalo Steam) a teď se mi tu válí jedno nevyužité osmijádro s 32 GB paměti, tak jsem si říkal, že na něm Steam + Proton vyzkouším a zahraji si Mafii (na normální pracovní počítač bych si to nedával). Nehledám způsob jak zabíjet čas hraním nějaké náhodné hry, která zrovna funguje – chtěl jsem si zahrát právě tuhle konkrétní. Chápu, že to není zrovna reprezentativní vzorek a i jsem psal, že za Protonem je určitě dost práce a jsem rád, že to existuje.
Co jsem se snažil hlavně říct, je to, že těm procentům z těchto statistik nemá smysl přikládat jakoukoli váhu a vyvozovat z nich jakékoli závěry o GNU/Linuxu – s jeho kvalitami to absolutně nesouvisí. Roli tu hraje jednak setrvačnost (když hrál někdo roky na MS Windows, tak mu chvíli potrvá, než přejde jinam, i kdyby k tomu měl poměrně dobrý důvod) a jednak kvalita Steamu a samotných her.
Jak se dalo čekat, statistiky už byly upraveny, protože asi chyba měření.Uvidíme, jak se to vyvine dál...
https://twitter.com/gamingonlinux/status/1345501691622412288