Živé ISO obrazy Debianu Bookworm jsou 100 % reprodukovatelné.
Boudhayan "bbhtt" Bhattcharya v článku Uzavření kapitoly o OpenH264 vysvětluje, proč bylo OpenH264 odstraněno z Freedesktop SDK.
Představeny byly nové verze AI modelů: DeepSeek V3-0324, Google Gemini 2.5 a OpenAI 4o Image Generation.
XZ Utils (Wikipedie) byly vydány ve verzi 5.8.0. Jedná se o první větší vydání od backdooru v XZ v loňském roce.
Byla vydána nová verze 0.40.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.
Byla vydána nová verze 2.20 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
LibrePCB, tj. svobodný multiplatformní softwarový nástroj pro návrh desek plošných spojů (PCB), byl vydán ve verzi 1.3.0. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v aktualizované dokumentaci. Vypíchnut je interaktivní HTML BOM (Bill of Materials) a počáteční podpora Rustu. Zdrojové kódy LibrePCB jsou k dispozici na GitHubu pod licencí GPLv3.
Minulý měsíc Hector "marcan" Martin skončil jako upstream vývojář linuxového jádra i jako vedoucí projektu Asahi Linux. Vývoj Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon, ale pokračuje dál. Byl publikován březnový přehled dění a novinek z vývoje. Vývojáře lze podpořit na Open Collective.
Ruská firma Operation Zero nabízí až $4 miliony za funkčí exploit komunikační platformy Telegram. Nabídku učinila na platformě X. Firma je známá prodejem exploitů ruské vládě a soukromým společnostem. Další informace na securityweek.com.
Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 6.13 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 6.14. Proč až v pondělí? V neděli prostě zapomněl :-). Přehled novinek a vylepšení na LWN.net: první a druhá polovina začleňovacího okna a Linux Kernel Newbies.
Hector "marcan" Martin, vedoucí projektu Asahi Linux aneb Linux na Apple Siliconu, skončil jako upstream vývojář linuxového jádra. Se slovy "už nemám žádnou důvěru v proces vývoje jádra … další vývoj Apple/ARM bude pokračovat downstream" odstranil své jméno ze souboru MAINTAINERS. Důvodem jsou neshody kolem Rustu v linuxovém jádru [Hacker News, No rust code in kernel/dma, please.].
Tiskni
Sdílej:
další vývoj Apple/ARM bude pokračovat downstreamTakže de facto žádný další relevantní vývoj nebude.
I wanted to write an operating system in three weeks I first wanted to write my own systems programming language but I thought that's too complicated for people and then I discovered Rust and now I just don't mind that it's too complicated for peopleZ interview se Rust Senior Dev.
Martin je ukazkovy priklad rustoveho vyvojare. Bud to bude tak, jak on chci, nebo vy ostatni to delate vsichni spatne.Ten konflikt ale nebyl o tom, jak by se něco mělo udělat, to je o tom, že Hellwig prostě odmítl vícejazyčný codebase a čus. Na tom není moc co vymyslet.
Linus ubreceneho Martina pekne utrel.Utřel ho za social media brigading (to nevim, jak se řekne česky), což je v pořádku, to Martin podělal. Ale jinak k té samotné záležitosti se AFAIK ani Linus ani Greg KH nevyjádřili vůbec nijak. Nebo jo a nevim o tom?
cargo
nebo podobný nástroj.
Teď koukám, že někdo zkouší napsat ekvivalent pro C++. Třeba z toho něco bude :)
Šikovný systémový vývojář se C naučí velmi rychle a je jedno, kolik mu je.O to nejde. Jde o to, že psát v C je otročina. Veškeré abstrakce si musíš dělat velmi ručním způsobem, API datových struktur je celkem příšerný, veškerou bezpečnost a invarianty si musíš taky hlídat velmi růčně, a nakonec stejně ani ti nejlepší si to nedokážou skutečně všechno pohlídat. Je to trochu taková hladová zeď...
podle nejruznejsich prouzkumu mladi v C psat nechtejProtože Céčko je tak jednoduché, že jim to hlava nepobírá. Nedokážou ho v celé šíři pochopit. Mladého psa starým kouskům nenaučíš
"Nemám argumenty, ale chci mít poslední slovo."Také to, nikoliv náhodou, připomíná zvuk dunění prázdné hlavy
2B||!2B;
mladi programatori nechapou dnes ani assembler, je to podle me o snaze se neco naucit... pokud to dnesni programator nechape do 5 minut tak to vzdava...To je dost mimo názor v diskusi týkající se Rustu, který je známý pro svoji relativně dlouhou učící křivku...
Ptam se jak rust jako jazyk vyresi multiplatformnost aplikaci... odpovim si sam, nijak, je to stejne jako u cecka nebo cehokoliv jineho...No to není, třeba jednoduchý multiplatformní síťový server napíšeš v Rustu na pár řádkách a knihovny k tomu nepotřebuješ (podpora je v stdlib). Pokud bys chtěl autisticky trvat na tom, že se máme bavit fakt jen o jazyku jako takovém a stdlib se nepočítá, pak už jen to, že ten jazyk má standardizovaná makra pro odlišení platforem nebo vestavěnou plnohodnotnou podporu Unicode stringů a jejich převodu z/do platformních, jsou věci, které pomáhají. No a pak je tady třeba celá kapitola cross-kompilace, která je v Rustu celkem pohoda, v C/C++ totální peklo...
Njn, napises hello world a ma to 15MB.Stovky kB.
Napises webovy server a ma to pul giga v ram.No tak to ani náhodou.
O te multiplatformnosti bych se hadalTak se hádej s někym jiným. Ptal ses na multiplatformnost, já ti píšu, jakými způsoby Rust v tomhle ohledu pomáhá. Panacea samozřejmě neexistuje. Jestli tě ty vlastnosti zajímají/nezajímají už je tvoje věc.
Umis to? Klidne te pak zamestnam.Díky, ale je velmi nepravděpodobné, že bys dal nabídku, která by pro mě byla zajímavá.
aha, tak proto ten cirat "a vy zas mlatite cernochy" s Boostem..Tu věc s Boostem jsem napsal proto, že to je něco, na co jsem skutečně v praxi narazil při vývoj multiplatformní GUI C++ apliakce. Jednoho krásného dne to prostě přestalo sestavovat, protože mezi Boostem v1.X a v1.Y odstranili pár tříd. A není to jediná zkušenost podobného typu v C++ ekosystému. Takže z tohohle důvodu mě tyhle stížnosti na verzie <1.0 nebo absence standardů nechávají naprosto chladným, protože veškeré standardy a "stabilní" verze knihoven v praxi znamenají celkem málo.
foo.h
na Unixu a bar.h
na Windows.
Není to náááhodou tak, že ty různý makra pro psaní multiplatformního kódu si definujou kompilátory jak se jim zachce a standard ti ohledně toho negarantuje vůbec, ale vůbec nic?
O build toolingu nemluvě...
a pokud v tuhle chvili rves "to se nestane" tak ja rvu Python 2 vs Python 3..Tos napsal hezky že řveš, to dobře vystihuje tuhle diskusi - ty na mě pořváváš různé random memy, které sis někde přečetl a přijdou ti jako suprové argumenty, ale nemáš k tomu reálnou znalost. Python 2/3 je výborný příklad, protože přesně právě z téhle situaci si lidi od Rustu už před lety vzali ponaučení a v reakci na Python 2/3 fiasko vytvořili tzv. Editions, což je způsob, jak zavádět nekompatibilní změny, aniž by se rozbil starý kód. Nový kód deklaruje novou edici, starý kód, který ji nedeklaruje, jde stále přeložit a balíčky s různými edicemi jdou spoli slinkovat dohromady. Zatím byly tyhle edice dvě, jedna větší, jedna menší, a fungovalo to obstojně. Tohle je v C++ docela problém, protože standard sice zaručuje keywordy na 1500 let dopředu, jenže se pak nedá nic změnit, ani když by to bylo prospěšné. V důsledku toho pak vznikají třeba věci jako Carbon.
netrolim, nastavuju zrcadloZbytečně. Já jsem nikde netvrdil, že Rust je nějaká panacea multiplatformního vývoje, a už vůbec ne že je vhodný na vývoj mobilních appek. Příklad s mobilními appkami IMO není moc relevantní, protože existují dva větší frameworky pro dva jazyky - touhle logikou bys mohl prohlásit, že C, Rust, Haskell, Erlang a Befunge jsou všechno vlastně to samý, protože ani v jednom nepůjde rozumně vyvíjet appka pro iOS a Android pohodlně z jedné codebase. Přitom to jsou jazyky značně odlišný, akorát sis zvolil metriku, která víceméně zplacatí všechno kromě JS/TS a Dartu. To bys taky třeba mohl posuzovat multiplatformnost jazyků podle toho, jestli podporují vývoj pro Сетунь a Minecraft redstones z jedné codebase. Já jsem zmiňoval konkrétní věci, kterými Rust pomáhá při multiplatformním vývoji, které vycházejí z praktických problémů z vývoje aplikací v C++. Věci jako Unicode text, správa dependencí nebo cross-kompilace jsou věci, které jsou obecně v Rustu lépe podporované (mohou existovat specifické protipříklady, samozřejmě). Samozřejmě má Rust i mnohé nevýhody. Stačí to takhle?
OSS a proc kurna? OSS projekty jsou zpravidla smetiste, cest vyjimkam. Ti nejlepsi Rust programatori delaji v komerci
Rust komunita vydelava a do OSS dava jen pet projektyVy a tilda se díváte z vrchu na OSS projekty, ale z neznámého důvodu je Vám proti mysli, že byste měli hrát v tom největším z nich pouze druhé housle. A to se říká, že Rust je prý komunitou elitářů, nevím jak to mohlo někoho vůbec napadnout.![]()
drive ci pozdeji rust v kernelu bude - faktNo to fakt opravdu není.