Dlouholetý balíčkář KDE Jonathan Riddell končí. Jeho práci na KDE neon financovala firma Blue Systems, která ale končí (Clemens Tönnies, Jr., dědic jatek Tönnies Holding, ji už nebude sponzorovat), někteří vývojáři KDE se přesunuli k nově založené firmě Techpaladin. Pro Riddella se již nenašlo místo. Následovala debata o organizaci těchto firem, které zahraniční vývojáře nezaměstnávají, nýbrž najímají jako kontraktory (s příslušnými důsledky z pohledu pracovního práva).
V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Byla vydána nová major verze 7.0 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově je postavena je na Debianu 13 (Trixie) a GNOME 48 (Bengaluru). Další novinky v příslušném seznamu.
Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu rozepsala o hraní AAA her na Asahi Linuxu. Na YouTube je záznam její včerejší přednášky na XDC 2024 (X.Org Developer's Conference).
Tiskni
Sdílej:
Vlákno bylo přesunuto do samostatné diskuse.
…I threw myself into software development to distract from pain.další vysvětlení, proč podobné věci lidi typicky dělají, je, že si chtějí udělat jméno a mít reference, portfolio, aby získali lepší práci. Pak je tu klasické „dělám to, protože mě to baví“ – což je čistě subjektivní a nemá cenu to rozporovat. Každého může bavit něco jiného a každý rád tráví čas nějak jinak. Z čistě praktického hlediska souhlasím, že to až takový smysl nedává. Psal jsem to tu už, když tenhle projekt začínal – viděl bych smysl v portování svobodného softwaru na hardware, který už mezi lidmi značně rozšířen je (tudíž jim to umožní ten HW používat svobodně nebo ho vůbec používat a nemuset ho vyhazovat, když by jinak byl morálně zastaralý). Ale portovat cokoli na nový uzavřený hardware a tím podporovat jeho výrobce, zvyšovat mu tržby a dělat pro něj práci zadarmo? V tom moc smysl nevidím. Jde tedy o to načasování – když s tím začnu ještě před rozšířením toho hardwaru mezi zákazníky, tak pomáhám hlavně jeho výrobci. Když udělám totéž zpětně, tak pomáhám uživatelům (nebo možná obecně lidstvu), aby lépe využili to, co už mají.
kvuli tomuhle ctu abickoA ja zas kvuli tomuhle Technet. Obcas se i tam nekdo objevi.
Jindřich Lněnička 14. 10. 2024 1:00 Oukej, nevím, jestli je to tvorba autora, nebo odněkud přeložený, ale zkusím to doplnit: 1., 2. Výběr distribuce a výběr grafického rozhraní jsou úplně oddělený věci, které se dají téměř libovolně kombinovat. Za univerzálně dobrou kombinaci považuju buď Fedoru Workstation ve výchozí variantě (GNOME rozhraní, který je fakticky výborný pro produktivitu), nebo s KDE Plasma rozhraním (co má blíž Windows a podporuje i věci jako HDR obsah). S obojím se mi pracuje líp, než s Windows 11. Jinak rozhraní „Linux KDE“ se správně jmenuje KDE Plasma. A vůbec není vázaný na Linux, jen tak na okraj. 3. Jop, dá se souhlasit. Byť i tady jsou při instalaci míň intuitivní věci. BTW, nejlíp má za mě instalaci dneska vyřešenou openSUSE, ale uvidíme, jak se předvede Fedora, kde pracují na nové variantě toho svého. 4. Z kancelářských balíčků za mě dneska s MS formáty nejlíp funguje OnlyOffice. Jinak stále na Linuxu zoufale chybí alternativa třeba Affinity balíčku. Naopak třeba DaVinci Resolve jede hezky. 5. SteamOS má smysl primárně na Steam Decku. Z distribucí pak hry hezky jedou na Bazzite. Reálně stačí ale Steam a hry pojedou na snad jakékoliv aktuální distribuci na pár kliknutí. 5. Kompatibilita doteď zlobí v kombinaci s Nvidia GPU. Nicméně i zde Nvidia výrazně zlepšuje podporu. Ve zkratce: Pokud chcete GNU/Linux zkusit, směle do toho. Stáhnete si třeba Fedoru KDE Spin, nebo výchozí, abych usnadnil výběr distribuce.