abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 17:33 | IT novinky

    Apple oznámil, že iPhone a iPad jako první a jediná zařízení pro koncové uživatele splňují požadavky členských států NATO na zabezpečení informací. Díky tomu je možné je používat pro práci s utajovanými informacemi až do stupně „NATO Restricted“, a to bez nutnosti instalovat speciální software nebo měnit nastavení. Žádné jiné běžně dostupné mobilní zařízení tak vysokou úroveň státní certifikace dosud nezískalo.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    dnes 13:00 | IT novinky

    Americký provozovatel streamovací platformy Netflix odmítl zvýšit nabídku na převzetí filmových studií a streamovací divize konglomerátu Warner Bros. Discovery (WBD). Netflix to ve čtvrtek oznámil v tiskové zprávě. Jeho krok po několikaměsíčním boji o převzetí otevírá dveře k akvizici WBD mediální skupině Paramount Skydance, a to zhruba za 111 miliard dolarů (2,28 bilionu Kč).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    dnes 12:44 | IT novinky

    Americká společnosti Apple přesune část výroby svého malého stolního počítače Mac mini z Asie do Spojených států. Výroba v závodě v Houstonu by měla začít ještě v letošním roce, uvedla firma na svém webu. Apple také plánuje rozšířit svůj závod v Houstonu o nové školicí centrum pro pokročilou výrobu. V Houstonu by měly vzniknout tisíce nových pracovních míst.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    dnes 12:11 | Zajímavý článek

    Vědci Biotechnologické společnosti Cortical Labs vytvořili biopočítač nazvaný CL1, který využívá živé lidské mozkové buňky vypěstované z kmenových buněk na čipu. Po úspěchu se hrou PONG se ho nyní snaží naučit hrát DOOM. Neurony přijímají signály podle toho, co se ve hře děje, a jejich reakce jsou převáděny na akce jako pohyb nebo střelba. V tuto chvíli systém hraje velmi špatně, ale dokáže reagovat, trochu se učit a v reálném čase se hrou

    … více »
    karkar | Komentářů: 4
    dnes 01:55 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:33 | Nová verze

    Ben Sturmfels oznámil vydání MediaGoblinu 0.15.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání. MediaGoblin (Wikipedie) je svobodná multimediální publikační platforma a decentralizovaná alternativa ke službám jako Flickr, YouTube, SoundCloud atd. Ukázka například na LibrePlanet.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:44 | Zajímavý software

    TerminalPhone (png) je skript v Bashi pro push-to-talk hlasovou a textovou komunikaci přes Tor využívající .onion adresy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 12:22 | IT novinky

    Před dvěma lety zavedli operátoři ochranu proti podvrženým hovorům, kdy volající falšuje čísla anebo se vydává za někoho jiného. Nyní v roce 2026 blokují operátoři díky nasazeným technologiím v průměru 3 miliony pokusů o podvodný hovor měsíčně (tzn., že k propojení na zákazníka vůbec nedojde). Ochrana před tzv. spoofingem je pro zákazníky a zákaznice všech tří operátorů zdarma, ať už jde o mobilní čísla nebo pevné linky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    včera 03:44 | Komunita

    Společnost Meta (Facebook) předává React, React Native a související projekty jako JSX nadaci React Foundation patřící pod Linux Foundation. Zakládajícími členy React Foundation jsou Amazon, Callstack, Expo, Huawei, Meta, Microsoft, Software Mansion a Vercel.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 01:22 | IT novinky

    Samsung na akci Galaxy Unpacked February 2026 (YouTube) představil své nové telefony Galaxy S26, S26+ a S26 Ultra a sluchátka Galaxy Buds4 a Buds4 Pro. Telefon Galaxy S26 Ultra má nový typ displeje (Privacy Display) chránící obsah na obrazovce před zvědavými pohledy (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (17%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (27%)
     (2%)
     (5%)
     (2%)
     (13%)
     (26%)
    Celkem 968 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Již více než 40 organizací podepsalo GPL Cooperation Commitment

    Společnost Red Hat oznámila, že GPL Cooperation Commitment podepsalo dalších 16 společností. Již více než 40 společností tedy souhlasí s vymáháním dodržování licencí GPLv2 a LGPLv2.1 a v2 dle ustanovení z GPLv3.

    7.11.2018 21:11 | Ladislav Hagara | Komunita


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    8.11.2018 09:48 Nic
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Již více než 40 organizací podepsalo GPL Cooperation Commitment
    Může prosím někdo, kdo má trochu víc přehled, osvětlit jakých částí se to konkrétně týká a na příkladu uvést, co přesně to znamená v praxi? Jedná se o retrospektivu? Jak je možné vymáhat na SW uvolněném dle starší licence ustanovení nějaké novější licence, která v době vzniku SW ještě neexistovala? Vím například že kvůli GPL v.3 ve FreeBSD přešli na Clang, znamená to že nyní nemohou v případě potřeby (např. testování) překládat ani pod staršími verzemi GCC, které byly pod GPL v.2? Znamená to také, že v případě že nějaká společnost tuto dohodu nepodepíše a nebude s ní souhlasit, tak ji v podstatě nemusí zajímat?
    8.11.2018 10:06 Bluebear
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Již více než 40 organizací podepsalo GPL Cooperation Commitment
    Ano Ne Ano
    8.11.2018 14:53 Sten
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Již více než 40 organizací podepsalo GPL Cooperation Commitment
    Tenhle závazek hlavně specifikuje, jak se to má vymáhat (dát šanci porušovateli situaci napravit), je to obrana proti trollům, kteří se živí jen tím, že do nějakého SW protlačí pár nezajímavých řádek (třeba jen opravu gramatiky komentářů) a pak žalují společnosti za porušování GPL u toho SW a nemají zájem na nápravě situace, jen chtějí velké finanční odškodnění.

    Ustanovení novější licence na software licencovaném pod starší licencí samozřejmě nejde a nikdo to dělat nebude. Starší software zůstává pod původními licencemi, pokud si jej sám nepřelicencujete (např. to GCC umožňuje, pokud chcete, použít jakoukoliv novější verzi GPL).

    Pokud nějaká společnost tuto dohodu nepodepíše, tak ji zajímat nemusí, ale upstream od ní zase nemusí chtít začleňovat kód.
    8.11.2018 16:13 Ovrscout
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Již více než 40 organizací podepsalo GPL Cooperation Commitment
    Jako samotné veřejné prohlášení(nic jiného to podle mne není) je to podle mne skvělé gesto a má velký smysl. Je to super jako uklidnění od velkých firem pro investory a uživatele že se je nebudou snažit nemilosrdně zničit.

    Ale samotné jako obrana proti trolům to funguvat nebude(ti to prostě nepodepíšou, nebo najdou nějakou fintu), jedině jak píšete omezit příjem do upstreamu. To mi ale přijde jako dost nebezpečný precedens(podmiňovat příjem do upstreamu dodatečnými požadavky nad rámec licence), zvětšení bariéry kolem GPL a potenciální tříštění komunity.

    I když zas tak moc by mne to nepřekvapilo, trend uzavírání komunity a čištění od "nepravověrných" už začíná být patrný.
    8.11.2018 17:14 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Již více než 40 organizací podepsalo GPL Cooperation Commitment
    Nepravověrný == anonym? No, pak mě to vůbec nepřekvapuje.
    8.11.2018 22:54 Ovrscout
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Již více než 40 organizací podepsalo GPL Cooperation Commitment
    Použil jsem zavádějící a poněkud silný výraz. Za to se omlouvám. Nechtěl jsem se moc rozepisovat a žádný jiný výraz mne v tu chvilku nenapadl. Za používání přezdívky a to že nejsem přihlášen se ale neomlouvám.

    Co jsem psal na poslední řádce je spíše popis jak to vnímám, než fakta. Ale za ty roky co dění kolem GNU a GPL sleduju tak cítím posun od snahy maximálně GNU/GPL rozšířit směrem k většímu důrazu na ochranu, ale spolu s tím k jakémusi vyhranění a uzavření.

    Chcete příklad? Třeba LGPL, dříve prezentováno jako alternativa pro knihovny, ideálně k těm které mají "nesvobodnou" alternativu. Licence ochrání práva autora i uživatelů … .Jistě, není to tak dobré jako GPL ale pokud je potřeba většího rozšíření knihovny tak od toho tu je právě LGPL!

    Postupem času se ale začala více a více zdůrazňovat nutnost "strategického" rozhodování (nejen u LGPL, ale obecně GNU).

    A nyní když se podívám na stránky o LGPL tak hned první odkaz mě odrazuje od LGPL "Why you shouldn't use the Lesser GPL for your next library" popisující jak nyní už je čas na to aby se se používala hlavně čistá GPL licence aby se zabránilo používání knihoven v ne GPL světě, ideálně těch které nemají alternativu v ne GPL světě. Už nejde o aby co nejvíce lidí mohlo užívat výhody LGPL, aby se SW mohl volně šířit upravovat atd. Nyní je to o výhodách pouze pro GPL komunitu a znemožnění používat knihovny mimo GPL svět. To mimochodem platí i pro nezmiňovaný opensource svět ze kterého GPL komunita nemá problém čerpat, respektive překrývat ho svou licencí když se jí to hodí. Ta zpráva má pro mne úplně jiné vyznění než ta za dob první LGPL. A když to tak sleduju jak se pozice GNU/GPL krok za krokem posouvá, říkám si kam to asi dojde za dalších dvacet let.

    Legálně je to jistě OK, GNU si může dělat co jí licence dovolí, a jistě si může směřovat kam chce. Ale jaký vliv to bude mít na tu část GPL komunity která není až tak zaměřená na na ideu svobodného SW? To se ještě uvidí.

    Je pravda že nejsem zrovna skalní fanoušek GNU/GPL, ale i tak si myslím že by byla škoda kdyby se teď GNU/GPL komunita začala rozpadat, stále ještě ji považuji za důležitou a potřebnou.

    Tím jsem se oklikou dostal k tomu proč jsem původně reagoval a na co bych si rád přečetl reakci ( a nikoliv na to že používám přezdívku a nejsem přihlášen:) ).

    A to že se obávám toho že případné omezování příjmu do upstreamu projektů s (L)GPL2 licencí nutností podepisovat nějaká další prohlášení může komunitě jako celku spíše uškodit. Přijde mi to jako přidaná bariéra a další věc kterou budou projekty muset hlídat a potenciální místo pro "nekompatibilitu" mezi (L)GPL2 projekty.
    9.11.2018 13:59 Ondrej Santiago Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Již více než 40 organizací podepsalo GPL Cooperation Commitment
    Ke zmene smerovani GNU v tomto ohledu nedochazi, to je dlouhodobe konzistentni. AFAIK GNU otevrene zastava pozici, ze LGPL je vhodne pouzit jen tam, kde to je nutne vzhledem k alternativam, uz od sameho zacatku LGPL. Ten odkazovany clanek je puvodne z roku 1999, viz kopie na archive.org z roku 2001.
    9.11.2018 17:47 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Již více než 40 organizací podepsalo GPL Cooperation Commitment

    LGPL samotná je ale o dost starší - viz třeba LGPL verze 2.0 z roku 1991. A všimněte si také toho, že původně to první "L" znamenalo "Library". Přejmenování na "Lesser" přišlo až právě ve zmíněném roce 1999 s verzí 2.1 právě proto, aby se zdůraznila její "méněcennost".

    Ale souhlasil bych s tím, že ve skutečnosti nešlo o nějakou změnu směřování nebo filosofie, spíš jakési přitvrzení nebo zvýšení agresivity.

    9.11.2018 21:52 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Již více než 40 organizací podepsalo GPL Cooperation Commitment
    Agresivní může být korporace, např. Suse, ne však GNU.
    9.11.2018 23:21 Ovrscout
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Již více než 40 organizací podepsalo GPL Cooperation Commitment
    Děkuji, za chvíli už budu asi dynosaurus že pamatuju tyhle doby. teď mi vyběhla vzpomínka na dobu kdy došlo k "oddělení" termínů free a opensource software. Přepadá mne nostalgie.

    Ale souhlasím že nejde o změnu směřování. Nicméně jde právě o tu samotnou změnu stavu, změnu chování. To se za tu dlouhou dobu změnilo a ne všem to vyhovuje.(jako když se svezete autem po silnici, tak prostě budete jinde a nemusí se vám líbit kam vás GNU auto dovezlo respektive kam vám ještě dál poveze).

    Nemyslím že jde o agresivitu. Spíš jako by vstřícnost a partnerství(myšleno směrem mimo GNU komunitu) začala nahrazovat uzavřenost a jednání z pozice síly. (ale v souladu s dlouhodobým směrováním)

    V souvislosti s tím je třeba si uvědomit že zdaleka ne všichni podporovatelé či uživatelé GPL software souhlasí s tím kam se věci posunuli a posouvají. Někde jsou důvody pragmatické, např. adoptování licence v3 nevyváží výhody/náklady/Problémy. Ale někdy jde i o rozdíly ideové jako např. rozdíl vnímání toho která práva či zásady je přijatelné obětovat, případně toho zda celková cena za některé zaručené svobody už není příliš vysoká. Všechno tohle znamená rozdělování, "nekompatibilitu", důvody k nespolupráci. Pro toto všechno jsem nebyl nadšen z nápadu který by mohl vést ještě k dalšímu dělení podle toho zda někdo podepsal nebo nepodepsal. Dost ale smutků a chmurných výhledů.

    Původní zprávička je dobrá zpráva, skvělá pro stabilitu :) a snad i příslibem lepších zítřků.
    9.11.2018 23:58 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Již více než 40 organizací podepsalo GPL Cooperation Commitment
    jako když se svezete autem po silnici, tak prostě budete jinde a nemusí se vám líbit kam vás GNU auto dovezlo respektive kam vám ještě dál poveze

    Z toho důvodu také mnozí odmítají poskytnout ten bianco šek skrytý za "or any later version".

    Pro toto všechno jsem nebyl nadšen z nápadu který by mohl vést ještě k dalšímu dělení podle toho zda někdo podepsal nebo nepodepsal.

    Pokud v tom seznamu vidím jména jako Adobe, VMware nebo NVidia, nic podobného bych od toho neočekával. Spíš naopak, odhadoval bych, že je to reakce na aféru s Patrickem McHardym (a možná další podobné) a snahu ujistit další velké firmy, že tohle byl exces zúčastnění k podobným účelům (vymáhání a vydírání peněz místo snahy dosáhnout dodržování podmínek) GPL zneužívat nebudou. To se ostatně píše i v odstavci What is the GPL Cooperation Commitment tady.

    9.11.2018 21:52 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Již více než 40 organizací podepsalo GPL Cooperation Commitment
    Nechci mluvit za někoho, ale myslím si, že je k tomu tlačí situace, kdy komerční subjekty "vykrádají" open source a na oplátku nic nevrací. Osobně nemám problém s tím, aby někdo použil a upravil můj kód, za předpokladu, že ho zachová otevřený, včetně toho co do něj přidal. Ale silně by mi vadilo, kdyby si na něm rozjel byznys a případné vylepšení syslil pro sebe, jako konkurenční výhodu.
    10.11.2018 00:22 Ovrscout
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Již více než 40 organizací podepsalo GPL Cooperation Commitment
    Ta situace tu ale podle mne byla i předtím (a horší než dnes) a byl to dle mne důvod pro vznik GNU/GPL. Naopak dnes se i "velcí hráči" k opensource hlásí více než kdy dříve. Koukněte na jména firem na tom listu. Koukněte kdo přispívá do free a opensource projektů.

    Hnutí GNU způsobilo velké změny. Možná paradoxně to nejvíc vidím na tom, jak (alespoň zatím) funguje LLVM. Co bylo dříve nemyslitelné nyní zdá se funguje a navíc se značně "slabší" licencí než GPL. Jasně, společnosti to dělají hlavně pro zisk a také pro dobrý obraz před veřejností. (Však se taky musí zodpovídat akcionářům). A je taky možné že si začnou syslit změny u sebe jakmile se zdrojová základna stabilizuje. Ale to že tu možnost vůbec připustili a že to zatím funguje je malý zázrak a ukazuje to na zlepšení situace. A já doufám že se to bude dál zlepšovat.

    Jako autor a přispěvatel samozřejmě máte možnost se rozhodnout pro licenci jaká vám vyhovuje. Ale stejně tak i ostatní. Někomu stačí malý plot, někdo chce hradby, někdo něco mezi tím. To je právo každého. Bohužel ale přílišné roztříštění licencí může znamenat problém s kompatibilitou, které nebude celkově ku prospěchu, naopak může přinést problémy i mezi lidmi/projekty které by jinak neměli problém rozdíly tolerovat. (Např. problémy s v2only a v3 u GPL, nebo třeba 4bodová BSD vs GPL). Naproti tomu právě vlivem GNU a FSF se situace kolem licencí značně zpřehlednila a došlo i k nějakým úpravám pro zlepšení kompatibility.

    Proto mě mrzí když vidím kroky směřující k vytváření nových bariér.
    10.11.2018 08:19 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Již více než 40 organizací podepsalo GPL Cooperation Commitment
    Bariér? Jestli jsem to dobře pochopil, tak GPLv3 si vynucuje, že pod stejnou licencí musí být i odvozený kód. Tedy opět otevřený. Což nevidím jako bariéru.

    Nicméně to mohou vidět jako bariéru ti, kterým vyhovovalo, že mohou open source využít u svých closed source projektů.
    10.11.2018 21:07 Ovrscout
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Již více než 40 organizací podepsalo GPL Cooperation Commitment
    Například mezi projekty pod GPLv2 only licencí (bez části "any later version") a GPLv3 je jednoznačná bariéra, její překonání není mnohdy jednoduché, nebo dokonce možné (například linux obsahuje spoustu tohoto kódu, jak jistě víte).

    Pokud lidi a projekty kterým tato bariéra vadí řadíte automaticky do skupiny těch "kterým vyhovovalo, že mohou open source využít u svých closed source projektů." tak se asi neshodnem.
    10.11.2018 18:47 Sten
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Již více než 40 organizací podepsalo GPL Cooperation Commitment
    Tohle komunitu netříští, kdo to myslel s GPL vážně, nemá problém tohle přijmout, protože to jen opakuje, že smyslem GPL je co nejvíc software pod otevřenou licencí (což bylo smyslem GPL od první verze), a naopak to usnadňuje použití takového kódu jinými firmami, protože jim to dává záruku, že když tu licenci i jen omylem poruší, nemusí se bát zničujících žalob, pokud svůj odvozený kód zveřejní pod GPL.
    10.11.2018 21:41 Ovrscout
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Již více než 40 organizací podepsalo GPL Cooperation Commitment
    Souhlasím. A pokud to snad nebylo z mého příspěvku jasné, za potenciální tříštění považuju nápad nepřijímat patche od lidí či společností které nepodepsali, jak nadhodil sten.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.