plwm je nový, poměrně minimalistický správce oken pro X11. Podporuje dynamické dláždění okny, plochy, pravidla pro okna atd. Zvláštností je, že je napsaný v logickém programovacím jazyce Prolog. Používá implementaci SWI-Prolog.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Sean Heelan se na svém blogu rozepsal o tom, jak pomocí OpenAI o3 nalezl vzdálenou zranitelnost nultého dne CVE-2025-37899 v Linuxu v implementaci SMB.
Jiří Eischmann v příspěvku na svém blogu představuje typy, jak lépe chránit své soukromí na mobilním telefonu: "Asi dnes neexistuje způsob, jak se sledování vyhnout úplně. Minimálně ne způsob, který by byl kompatibilní s tím, jak lidé technologie běžně používají. Soukromí ovšem není binární věc, ale škála. Absolutního soukromí je dnes na Internetu dost dobře nedosažitelné, ale jen posun na škále blíže k němu se počítá. Čím méně dat se o vás posbírá, tím nepřesnější budou vaše profily a tím méně budou zneužitelné proti vám."
Byla vydána nová stabilní verze 25.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Warbler. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Multiplatformní open source spouštěč her Heroic Games Launcher byl vydán v nové stabilní verzi 2.17.0 Franky (Mastodon, 𝕏). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 26 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Klávesnice IBM Enhanced Keyboard, známá také jako Model M, byla poprvé představena v roce 1985, tzn. před 40 lety, s počítači IBM 7531/7532 Industrial Computer a 3161/3163 ASCII Display Station. Výročí připomíná článek na zevrubném sběratelském webu Admiral Shark's Keyboards. Rozložení kláves IBM Enhanced Keyboard se stalo průmyslovým standardem.
Vyšlo Pharo 13 s vylepšenou podporou HiDPI či objektovým Transcriptem. Pharo je programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností.
Java má dnes 30. narozeniny. Veřejnosti byla představena 23. května 1995.
Došlo k finální standardizaci kodeku Opus jakožto RFC 6716. Opus je otevřený, patenty nezatížený ztrátový kodek pro kódování hlasu i hudby vzniknuvší spojením starších kodeků SILK a CELT. Opus má bitrate v rozmezí 6—510 kbit/s, dokáže využívat sampling rate od 8 do 48 kHz, umí stereo a dokáže pracovat v režimu s velmi nízkou algoritmickou latencí (až 2,5 ms). Také efektivita tohoto kodeku je velmi slušná. Dá se předpokládat, že si Opus najde cestu do VoIP (a to především do nového standardu WebRTC) i do speciálních aplikací.
Tiskni
Sdílej:
a jinak uz si brousi zuby i na video.Tomu fandím (tedy lépe řečeno, fandím vývoji kodeku s rpacovním označením Daala), leč jak vidíte z archivu toho ML, tak to zatím bouřlivý ohlas nesklidilo. No, snad časem. Na Daale bohužel dělají stejní lidé co na Opusu (a Theoře, který díky tomu dva roky stojí, tuším ani nevydali verzi 1.2). Osobně bych byl radši, kdyby se na to audio byli vyflákli a zapracovali na video kodeku, který je o dost důležitější (ruku na srdce, jaký datový tok ušetří nasazení Opusu oproti Vorbisu? Trt a dva orechy, řekl bych.)
Osobně bych byl radši, kdyby se na to audio byli vyflákli a zapracovali na video kodeku, který je o dost důležitější (ruku na srdce, jaký datový tok ušetří nasazení Opusu oproti Vorbisu?Ono jde i o tu latenci a výpočetní náročnost, obzvlášť u interaktivních věcí. K čemu by asi bylo dobrý dokonalý video kodek, když se kvůli vorbisu všechno zpozdí o 200 ms? Třeba zrovna pro jeden z projektů v patičce je vorbis právě kvůli tomu prakticky na guvno, proto se tam používá celt a jsou s tím problémy.
ale když je cenou za Opus několikaleté zpoždění v kvalitativním vývoji video komprese, tak to je kurva vysoká cena.Opus je na světě AFAIK něco přes dva roky, není to zanedbatelné, ale několikaleté zpoždění to podle mě ještě není.
Jde o to, že kvůli Opusu se nepracuje nejen na Theoře (prakticky opuštěna před vydáním verze 1.2)Na Theoře zbyla ještě nějaká práce?
Opusu oproti VorbisuOpus je audio-formát se zaměřením na přenos hlasu. Spodní pásma (ty které zůstávají když se snižuje kvalita) obstarává SILK (při nižších bitrate CELT zcela vypadává) což není nic jiného jen klasické LPCčko. Vorbis s Opusem či CELTem nijak nesouvisí. Mají naprosto jiné zaměření.
Vorbis s Opusem či CELTem nijak nesouvisí. Mají naprosto jiné zaměření.
Nicméně Vorbis je Opusem/CELTem nahraditelný (a kvalita Opusu je s Vorbisem přinejmenším srovnatelná, i když u větších bitrate v tom není nějaký zásadní rozdíl)... [Jediné, kde Opus za Vorbisem kulhá je vícekanálové audio, tj. >2 kanálů, anžto Opus umí jen (joined-)stereo].
OpusemS Opusem moc ne. Nejsem si jistý jestli se u něj dá ta LPC část úplně vypnout ve prospěch čistého CELTu.
CELTemNo,…nebyl to účel. Má nižší komplexnost a celkově se mi líbí víc mechanismus než u Vorbisu, nicméně překódovávat nebudu. Požít pro hudbu se díky tomu, že je to formát pro obecné použití dá, nicméně bych tu hudbu stejně radši ze setrvačnosti kódoval do Vorbisu (když nic, má větší podporu).
OpusemS Opusem moc ne. Nejsem si jistý jestli se u něj dá ta LPC část úplně vypnout ve prospěch čistého CELTu.
Pochopitelně. Opus funguje tak, že při (velmi) nízkých bitrate používá výlučně SILK, při středních SILK+CELT a při vysokých jen CELT. Dělá to automaticky.
CELTemNo,…nebyl to účel. Má nižší komplexnost a celkově se mi líbí víc mechanismus než u Vorbisu, nicméně překódovávat nebudu. Požít pro hudbu se díky tomu, že je to formát pro obecné použití dá, nicméně bych tu hudbu stejně radši ze setrvačnosti kódoval do Vorbisu (když nic, má větší podporu).
No, jistě, nebyl to účel... Proto mi přijde škoda, že už zase nedělají na Ghostovi, i když ještě cca před rokem na tom makal Mothy... Očividně s takovou latencí, jakou má Vorbis, by se mělo dát dosáhnout o poznání lepší efektivita kódování...
a jinak uz si brousi zuby i na video.Tomu fandím (tedy lépe řečeno, fandím vývoji kodeku s rpacovním označením Daala), leč jak vidíte z archivu toho ML, tak to zatím bouřlivý ohlas nesklidilo. No, snad časem.
Hm, takže Ghost zase půjde k šípku? Škoda... .
Mno, Monthy na tom už delší dobu (přes rok) nic (vnějšně pozorovatelnýho) neudělalTak kdo čte Montyho blogy také ví, že má rodinu a že u čtvrtého dema nebyl moc spokojen s výsledky. Navíc mám pocit, že říkal, že to oficiálně píše pro Red Hat (vykazování činosti?). Že nic nenapíše ještě neznamená, že nic nedělá.
Taky nevím, jak si vysvětlit tuto jeho poznámku...No, soudím že tím chce naznačit, že prostě nemá čas. ("potřeboval bych se na to naklonovat")
Já narážím na toAha.
Já vím co je Ghost. Já narážím na to, že když si celej Xiph bude hrát s videem, tak nebudou mít čas na Ghost...Ale zase u toho audia moc bitů neušetříte, zatímco u videa by dejme tomu 20% zlepšení bylo hodně znát. Takže vývoj videa je podle mě potřeba víc než vývoj audia.