Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Byla vydána nová verze 4.5 (𝕏, Bluesky, Mastodon) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 3.0 (Mastodon) nástroje pro záznam a sdílení terminálových sezení asciinema (GitHub). S novou verzí formátu záznamu asciicast v3, podporou live streamingu a především kompletním přepisem z Pythonu do Rustu.
Canonical oznámil, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie) v Ubuntu.
Tržní hodnota americké společnosti Alphabet, která je majitelem internetového vyhledávače Google, dnes poprvé překonala hranici tří bilionů dolarů (62,1 bilionu Kč). Alphabet se připojil k malé skupině společností, které tuto hranici pokořily. Jsou mezi nimi zatím americké firmy Nvidia, Microsoft a Apple.
Spojené státy a Čína dosáhly dohody ohledně pokračování populární čínské platformy pro sdílení krátkých videí TikTok v USA. V příspěvku na síti Truth Social to dnes naznačil americký prezident Donald Trump. Dosažení rámcové dohody o TikToku vzápětí oznámil americký ministr financí Scott Bessent, který v Madridu jedná s čínskými představiteli o vzájemných obchodních vztazích mezi USA a Čínou. Bessentova slova později potvrdila také čínská strana.
MKVToolNix, tj. sada nástrojů pro práci s formátem (medialnym kontajnerom) Matroska, byl vydán ve verzi 95.0. Podpora přehrávání formátu Matroska míří do Firefoxu [Bug 1422891, Technický popis]. Přehrávání lze již testovat ve Firefoxu Nightly.
Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 211. sraz, který proběhne v pátek 19. září od 18:00 ve Studentském klubu U Kachničky na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického na adrese Božetěchova 2/1. Na srazu proběhne přednáška Jiřího Eischmanna o nové verzi prostředí GNOME 49. Nemáte-li možnost se zúčastnit osobně, přednáškový blok bude opět streamován živě na server VHSky.cz a následně i zpřístupněn záznam.
Došlo k finální standardizaci kodeku Opus jakožto RFC 6716. Opus je otevřený, patenty nezatížený ztrátový kodek pro kódování hlasu i hudby vzniknuvší spojením starších kodeků SILK a CELT. Opus má bitrate v rozmezí 6—510 kbit/s, dokáže využívat sampling rate od 8 do 48 kHz, umí stereo a dokáže pracovat v režimu s velmi nízkou algoritmickou latencí (až 2,5 ms). Také efektivita tohoto kodeku je velmi slušná. Dá se předpokládat, že si Opus najde cestu do VoIP (a to především do nového standardu WebRTC) i do speciálních aplikací.
Tiskni
Sdílej:
a jinak uz si brousi zuby i na video.Tomu fandím (tedy lépe řečeno, fandím vývoji kodeku s rpacovním označením Daala), leč jak vidíte z archivu toho ML, tak to zatím bouřlivý ohlas nesklidilo. No, snad časem. Na Daale bohužel dělají stejní lidé co na Opusu (a Theoře, který díky tomu dva roky stojí, tuším ani nevydali verzi 1.2). Osobně bych byl radši, kdyby se na to audio byli vyflákli a zapracovali na video kodeku, který je o dost důležitější (ruku na srdce, jaký datový tok ušetří nasazení Opusu oproti Vorbisu? Trt a dva orechy, řekl bych.)
Osobně bych byl radši, kdyby se na to audio byli vyflákli a zapracovali na video kodeku, který je o dost důležitější (ruku na srdce, jaký datový tok ušetří nasazení Opusu oproti Vorbisu?Ono jde i o tu latenci a výpočetní náročnost, obzvlášť u interaktivních věcí. K čemu by asi bylo dobrý dokonalý video kodek, když se kvůli vorbisu všechno zpozdí o 200 ms? Třeba zrovna pro jeden z projektů v patičce je vorbis právě kvůli tomu prakticky na guvno, proto se tam používá celt a jsou s tím problémy.
ale když je cenou za Opus několikaleté zpoždění v kvalitativním vývoji video komprese, tak to je kurva vysoká cena.Opus je na světě AFAIK něco přes dva roky, není to zanedbatelné, ale několikaleté zpoždění to podle mě ještě není.
Jde o to, že kvůli Opusu se nepracuje nejen na Theoře (prakticky opuštěna před vydáním verze 1.2)Na Theoře zbyla ještě nějaká práce?
Opusu oproti VorbisuOpus je audio-formát se zaměřením na přenos hlasu. Spodní pásma (ty které zůstávají když se snižuje kvalita) obstarává SILK (při nižších bitrate CELT zcela vypadává) což není nic jiného jen klasické LPCčko. Vorbis s Opusem či CELTem nijak nesouvisí. Mají naprosto jiné zaměření.
Vorbis s Opusem či CELTem nijak nesouvisí. Mají naprosto jiné zaměření.
Nicméně Vorbis je Opusem/CELTem nahraditelný (a kvalita Opusu je s Vorbisem přinejmenším srovnatelná, i když u větších bitrate v tom není nějaký zásadní rozdíl)... [Jediné, kde Opus za Vorbisem kulhá je vícekanálové audio, tj. >2 kanálů, anžto Opus umí jen (joined-)stereo].
OpusemS Opusem moc ne. Nejsem si jistý jestli se u něj dá ta LPC část úplně vypnout ve prospěch čistého CELTu.
CELTemNo,…nebyl to účel. Má nižší komplexnost a celkově se mi líbí víc mechanismus než u Vorbisu, nicméně překódovávat nebudu. Požít pro hudbu se díky tomu, že je to formát pro obecné použití dá, nicméně bych tu hudbu stejně radši ze setrvačnosti kódoval do Vorbisu (když nic, má větší podporu).
OpusemS Opusem moc ne. Nejsem si jistý jestli se u něj dá ta LPC část úplně vypnout ve prospěch čistého CELTu.
Pochopitelně. Opus funguje tak, že při (velmi) nízkých bitrate používá výlučně SILK, při středních SILK+CELT a při vysokých jen CELT. Dělá to automaticky.
CELTemNo,…nebyl to účel. Má nižší komplexnost a celkově se mi líbí víc mechanismus než u Vorbisu, nicméně překódovávat nebudu. Požít pro hudbu se díky tomu, že je to formát pro obecné použití dá, nicméně bych tu hudbu stejně radši ze setrvačnosti kódoval do Vorbisu (když nic, má větší podporu).
No, jistě, nebyl to účel... Proto mi přijde škoda, že už zase nedělají na Ghostovi, i když ještě cca před rokem na tom makal Mothy... Očividně s takovou latencí, jakou má Vorbis, by se mělo dát dosáhnout o poznání lepší efektivita kódování...
a jinak uz si brousi zuby i na video.Tomu fandím (tedy lépe řečeno, fandím vývoji kodeku s rpacovním označením Daala), leč jak vidíte z archivu toho ML, tak to zatím bouřlivý ohlas nesklidilo. No, snad časem.
Hm, takže Ghost zase půjde k šípku? Škoda... .
Mno, Monthy na tom už delší dobu (přes rok) nic (vnějšně pozorovatelnýho) neudělalTak kdo čte Montyho blogy také ví, že má rodinu a že u čtvrtého dema nebyl moc spokojen s výsledky. Navíc mám pocit, že říkal, že to oficiálně píše pro Red Hat (vykazování činosti?). Že nic nenapíše ještě neznamená, že nic nedělá.
Taky nevím, jak si vysvětlit tuto jeho poznámku...No, soudím že tím chce naznačit, že prostě nemá čas. ("potřeboval bych se na to naklonovat")
Já narážím na toAha.
Já vím co je Ghost. Já narážím na to, že když si celej Xiph bude hrát s videem, tak nebudou mít čas na Ghost...Ale zase u toho audia moc bitů neušetříte, zatímco u videa by dejme tomu 20% zlepšení bylo hodně znát. Takže vývoj videa je podle mě potřeba víc než vývoj audia.