abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 00:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.96.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    28.5. 20:33 | IT novinky

    Společnosti IBM a Red Hat představily Project Lightwell s investicí 5 miliard dolarů. Jedná se o důvěryhodné clearingové centrum pro bezpečnost open source softwaru a zabezpečení dodavatelských řetězců s novým AI modelem a globální skupinou více než 20 000 softwarových inženýrů. Služby centra budou dostupné prostřednictvím komerčních předplatných. Project Lightwell staví na iniciativách jako Anthropic Glasswing nebo OpenAI Trust Access for Cyber.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    28.5. 18:22 | Nová verze

    Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 26.05. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    28.5. 11:44 | IT novinky

    Český stát by v budoucnu mohl provozovat vlastní alternativu ke komunikačním aplikacím typu WhatsApp, Signal, Telegram, Facebook Messenger a podobně. Cílem je zajistit bezpečnou datovou komunikaci pro stát a jeho důležité subjekty, jako jsou bezpečnostní složky, ministerstva a další organizace.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 23
    28.5. 11:22 | Pozvánky

    Už za týden, ve čtvrtek 4. června, se v Národní technické knihovně v pražských Dejvicích uskuteční další konference věnovaná tématům spojeným s IPv6 - Den IPv6. Program akce a registrační formulář jsou k dispozici na webu akce. Kapacita konference je omezená, proto organizátoři doporučují, aby se vážní zájemci přihlásili včas (k dnešnímu dni zbývá přibližně 30 volných míst). Konferenci Den IPv6 2026 organizují i letos společně sdružení CESNET, CZ.NIC a NIX.CZ.

    VSladek | Komentářů: 1
    28.5. 05:22 | IT novinky

    Zařízení Steam Deck OLED bylo znovu naskladněno, ale vlivem rostoucích cen pamětí a úložišť má novou, vyšší cenovku. Steam Deck OLED 512 GB stojí nově 779 EUR (stál 569 EUR) a Steam Deck OLED 1 TB stojí 919 EUR (stál 679 EUR). Samotné zařízení se nijak nezměnilo a nové ceny tedy pouze odráží aktuální náklady na komponenty a další globální logistické výzvy, se kterými se potýká celá branže.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    27.5. 22:22 | IT novinky

    Český telekomunikační úřad zahajuje novou etapu využívání vysokofrekvenčního rádiového spektra v pásmu 26 GHz. Toto pásmo bude od 1. 7. 2026 otevřeno pro provoz moderních bezdrátových sítí, zejména sítí páté generace (5G), pevných bezdrátových přístupových sítí (FWA) a lokálních či průmyslových sítí určených například pro výrobní areály, logistická centra nebo technologické kampusy. Současně s otevřením pásma 26 GHz přistoupil ČTÚ ke zpřístupnění informací o využívání rádiových kmitočtů v tomto pásmu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    27.5. 22:11 | IT novinky

    Logitech představil myš Signature Comfort Plus M850 L s polstrovanou opěrkou dlaně pro větší pohodlí a sadu s touto myší a klávesnicí s integrovanou opěrkou dlaní Signature Comfort Plus Combo MK880.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    27.5. 16:33 | IT novinky

    Gaël Duval se rozepsal o novinkách a plánech Murena a /e/OS. Počet uživatelů telefonů Murena a mobilního operačního systému /e/OS bez aplikací a služeb od Googlu se blíží 100 000. Ambicí je, aby se /e/OS stal třetí mobilní platformou v Evropě i na světě, s potenciálem dostat se i na PC. Blíží se vydání nové verze 4 s funkcemi zálohování a obnova, import e-mailů z Gmailu a rozpoznávání hlasu. Murena Workspace přinese videohovory, elektronický podpis a správu zařízení (MDM).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    27.5. 15:22 | Komunita

    Dnes a zítra probíhá Ubuntu Summit 26.04. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze na YouTube. Úvodní slovo měli Mark Shuttleworth a Jon Seager.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (12%)
     (8%)
     (2%)
     (14%)
     (31%)
     (4%)
     (6%)
     (3%)
     (16%)
     (26%)
    Celkem 1755 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník


    Konec podpory HP-UX

    S koncem roku 2025 skončila standardní podpora operačního systému HP-UX (Hewlett Packard Unix).

    1.1. 16:44 | Ladislav Hagara | IT novinky


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    AsciiWolf avatar 1.1. 18:59 AsciiWolf | skóre: 41 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    R.I.P. :-(
    1.1. 19:41 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    Já s tím dělal naposledy ještě na PA-RISCu někdy v roce 2000, bylo v případě IA64 o co stát?
    1.1. 20:46 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    To je vec nazoru, mame zakazniky kteri maji i tohle protoze prechod na cokoliv jineho by je vysel nizsi stovky mega $$$, zatimco rocni podpora v radu mega je tolik nesere.
    1.1. 20:50 Xerces
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    Ne. Bylo to funkční, ale žádnej zázrak proti Linuxu. Jedinej důvod pro tyhle komerční Unixy je nutnost použít specifický železo.
    2.1. 09:55 [Jooky]
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    Ta "nutnost" bola jedna z vyhod. V kombinacii s ich zelezom, sa dalo dosiahnut takmer 100% uptime.
    5.1. 12:36 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    Byla doba, kdy se na bezpecnost dost sr* a Linux mel tez uptime nekolik let (pozdeji FW s iptables, kde zadna sluzba nebezela, krom SSH zevnitr, nekdy ani to ne) ;-) ale dnes se bezpecnost resi a tak se bud akceptuje kratky vypadek, nebo je cluster - btw v nemocnici kde se rika ze jde o zivot pristroje vydrzi nekolik dnu bez serveru ;-) - takze i na pristroje na JIP neni zadny problem provest kratky restart ;-)
    5.1. 12:47 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    No HP-UX dost padal, stacilo jej pretizi a spadl, dalsi lahudka byl FC - kdyz si daval do nazvu disku i porty na switchi ;-) a tak se pri kazde zmene muselo vse pregenerovat - to slo i online , ale bylo i hure, bezezmeny, treba kdyz vypadl jeden port, nebo switch - jedno zda vadne SFP etc. - nekdy se to kouslo a cesta se nenahodila korektne - a mohlo se delat vsechno mozne a pomohl jen a pouze restart celeho serveru ;-) - nekdy pomohlo rescan FC, nebo dat port na karte dolu a nahoru - ale ne vzdy to fungovalo ...

    A reboot kvuli patchovani byl treba tez - uptime mely jen systemy, na ktere se moc nesahalo a vetsinou meli jen interni diskove pole ;-) nebo nejake dedikovane pres SCSI/nebo FC naprimo bez SAN, ale tyhle masinky myvaly dost pozic pro interni disky - ty pak bezely dlouho, kdyz se na to nesahalo a hlidalo se, ze se to nepretizi ;-)

    Moje zatezove testy ala Linux skoncili vzdy crashem HP-UX a nutnym rebootem, casto se to muselo udelat pres firmware/BIOS consoli - nebot se ani nerestartoval - coz dela pri pretizeni MacOS - yep tez pri pretizeni spadne a zhrouti se - ale provede reboot .. HP-UX jak kdy, casto bylo treba power cycle ;-)

    A proc se tedy tento zravy a nevykonny HW vubec pouzival - co si budem nejlepsi byly Digital Alpha a Tru64 ;-) - bohuzel to HP zarizl a pokracoval v topnych teliscich ala PA-RISC ;-) - nevykonne, ale mely garanci provedene instrukce, co v te dobe nemelo ani AMD, ani Intel - ale mely to vsechny velke RISC jako PA-RISC, Alpha, PowerPC i SPARC ... MIPS to myslim nemel ;-) ale SGI IRIX byl spise na grafiku nez na servery - i kdyz Oracle na tom bezel taky ;-)
    5.1. 12:56 hefo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    Ja ti neviem, takéto skúsenosti nemám, naopak, v časoch, keď som sa v blízkosti technickej podpory HP-UXov vyskytoval (viac ako pred 15 rokmi), tak HP-UX a Linux to bolo "nebe a dudy". Asi aj kvôli hardvéru. Keď spadol HP-UX (resp. sa switchol ServiceGuard package), tak sa vždy presne dalo určiť, čo za komponent to spôsobil, ten sa vymenil a zase všetko išlo ako víno. Pri Linuxe sa (vtedy) skoro nikdy nezistilo, čo bolo zlé. U jedného zákazníka bol Linux čo bežal tri alebo štyri roky v kuse, potom sa zrúbal a už ho nikdy nenahodili, musel sa na novom železe nainštalovať odznova.

    Ale uznávam, že dnes sa aplikácie robia inak, takže sa nemusí stavať jeden mega silný server resp. dvojnodový cluster, ale stačí more lacných virtuálok.
    8.1. 16:44 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    tak Izak vi o tom hovno, HP-UX byl ve srovnani s linuxem neco jako BMW X6 ve srovnani s trabantem bez kapoty... ja mel tu cest s komecnimi Unix systemy pracovat a v te dobe jsem byl mega propagator linuxu ale u prace s unixem jsem pochopil ze linux je takove amaterske reseni... ano, doba je jina, dnes spousta firem resi dostupnost pres mrte virtualu, ale i dnes jsou reseni kde tohle neni cesta bez silenych investic do prepsani reseni...
    2.1. 10:04 jakubtalich
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    Když srovnám uptime Linuxu a klasických UNIXů...nebo radši srovnávat nebudu, abych ještě to neschytal od místních linuxáků...
    2.1. 11:00 Pavel Píša | skóre: 18 | blog: logic
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    No a předpokládám, že kdyby se přidalo VMS, tak zase ty Unixy budou v podobném poměru jako Linux na současném HW proti těm zmiňovaným Unixům na tom sice drahém, ale mainframe grade HW. Na nějaké HW podobné kvality/preciznosti návrhu a stavby na tom GNU/Linux možná bude podobně jako ty Unixy, i když ta komplexita vede určitě k chybám (IO Uring podle mě předbíhá všechny rendezvous bazed mikrojádra, ale je to ošetření všech stavů na roky práce) a nutnost záplatovat chyby jádra (dříve to vystavení útokům z venku bylo o hodně měnší) také průměrné uptime zkracuje. Jak dlouho lze bez rebootu přežít s Kernel Live Patching nemám představu.
    2.1. 11:24 plostenka | blog: plstnk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    Dneska uz se holt uptime a SLA nehoni devitkama, ale online replikacema takze vypadek n stroju nicemu nevadi. Ale zase je na produkci v nejake vrstve hoven zavislost na dostupnosti aws/cf/ggl/...
    AsciiWolf avatar 2.1. 00:28 AsciiWolf | skóre: 41 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    Byly to spolu s AIXem de facto poslední stále žijící "původní oldschool Unixy". Ačkoli si užívám všech výhod moderních linuxových systémů, k původním Unixům chovám úctu. Dnešní Solaris ani BSD se mezi ně bohužel (bohudík?) již nedá počítat.
    2.1. 10:23 random
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    Rozhodně bohudík. Solaris byl ve své době dobrý (asi tak do roku 2010), ale HP-UX i AIX jsou hrozné sračky. HP-UX třeba dlouho přepokládál, že systém má nastavenou jednu pevnou IPv4 adresu, a když ji neměl, nenabootoval do grafického režimu. Sice bylo možné nastavit DHCP nebo mít víc síťovek s více adresami, ale nefungovala pak Xka. Dalo se to různě ohackovat (myslím, že jsem nakonec místo Xfree86 nainstaloval Xorg… nebo jsem to aspoň zkoušel), ale na systematické řešení jsem čekal několik let a nakonec se nedočkal – po verzi 11.11 jsme HP-UX opustili. Podpora HP (kapitola sama pro sebe) nedokázala pochopit, co nám na tom vadí a k čemu to potřebujeme.
    5.1. 12:33 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    DO GUI nenabootoval kdyz nevidel ani jednu nakonfigurovanou DNS ;-) - ne jen do GUI ;-) on i restart v toim priopade trval pres 40 min - resenim bylo jit do single modu, vykomentovat /etc/resolv.conf a pak vse bezelo ... a tez byl v HP-UX slusny bordel, kde co si davalo konfigurace jinam nez do ETC , treba do /var/ - a aby se to dalo pouzivat, muysely se tam dat GNU knihovny a vlastne i programy, pak je tam dal HPE sam ;-) stejne jako IBM do Aixu a SUN do Solarisu
    9.1. 08:37 random
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    No jo, to je taky pravda, když se rozpadla síť, tak HPUXy prostě nenaběhly.

    Taky tam byl VxFS, který ve výchozím stavu neměl všechny funkce a bylo potřeba dokupovat extra licence (snad dokonce i na „opravdový“ fsck? Už je to dávno – ale pamatuji si, že jsme potřebovali kontaktovat Veritas kvůli něčemu, co bylo v Linuxu a Solarisu základ); SSH, které už tenkrát nepodporovalo žádnou rozumnou šifru; ve výchozím stavu zaplé všechno možné včetně sendmailu a rsh, a u některých daemonů nebylo úplně jasné, co je spouští, protože init to nebyl, takže jsme nevěděli, kde je zakázat, a podpora HP se divila, proč je chceme mít vypnuté a radila nám, ať celou tu ZOO nezabezpečených sraček necháme běžet… No ty vole, já mám úplně flashbacky. Bordel na kolečkách to byl.
    5.1. 12:29 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec podpory HP-UX
    Ne ;-) ja jednoho zakaznika migroval na Itanium2 a radeji jsem tam dali Linux, kdyz se zjistilo, ze veskery SW jede a maji licencovany jak na HP-UX tak na Linux ;-)

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.