Na konferenci LinuxDays 2025 byl oficiálně představen nový router Turris Omnia NG.
Přímý přenos (YouTube) z konference LinuxDays 2025, jež probíhá tento víkend v Praze v prostorách FIT ČVUT. Na programu je spousta zajímavých přednášek.
V únoru loňského roku Úřad pro ochranu osobních údajů pravomocně uložil společnosti Avast Software pokutu 351 mil. Kč za porušení GDPR. Městský soud v Praze tuto pokutu na úterním jednání zrušil. Potvrdil ale, že společnost Avast porušila zákon, když skrze svůj zdarma dostupný antivirový program sledovala, které weby jeho uživatelé navštěvují, a tyto informace předávala dceřiné společnosti Jumpshot. Úřad pro ochranu osobních údajů
… více »Google Chrome 141 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 141.0.7390.54 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 21 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich (Heap buffer overflow in WebGPU) bylo vyplaceno 25 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
eDoklady mají kvůli vysoké zátěži technické potíže. Ministerstvo vnitra doporučuje vzít si sebou klasický občanský průkaz nebo pas.
Novým prezidentem Free Software Foundation (FSF) se stal Ian Kelling.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za září (YouTube).
Vyšla kniha Počítačové programy a autorské právo. Podle internetových stránek nakladatelství je v knize "Významný prostor věnován otevřenému a svobodnému softwaru, jeho licencím, důsledkům jejich porušení a rizikům „nakažení“ proprietárního kódu režimem open source."
Red Hat řeší bezpečnostní incident, při kterém došlo k neoprávněnému přístupu do GitLab instance používané svým konzultačním týmem.
Immich byl vydán v první stabilní verzi 2.0.0 (YouTube). Jedná se o alternativu k výchozím aplikacím od Googlu a Applu pro správu fotografií a videí umožňující vlastní hosting serveru Immich. K vyzkoušení je demo. Immich je součástí balíčků open source aplikací FUTO. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí AGPL-3.0.
Lawrence Lessig ve spolupráci s organizací Electronic Frontier Foundation (EFF) a advokátní kanceláří Jones Day podal žalobu na australskou nahrávací společnost Liberation Music. Důvodem je zneužití autorského práva k odstranění přednášky Lawrence Lessiga z YouTube. Lawrence Lessig použil ve své přednášce s názvem Open několik krátkých ukázek z amatérských videoklipů k písni Lisztomania od francouzské kapely Phoenix. Tyto ukázky jsou dle Liberation Music, držitele práv k písni, důvodem k odstranění přednášky z YouTube. Dle Lawrence Lessiga se jedná o férové užití díla (fair use). Další informace na stránce Lawrence Lessig v. Liberation Music.
Tiskni
Sdílej:
Ještě že Lessiga a podobné lidi máme...
Pokud zakážeme tohle, můžeme si být jistí, že do budoucna nic nevznikne.
Ne že bych byl pro zrušení fair use, ale tohle je s prominutím pitomost. Už dnes vznikají filmy, hudba a další díla pod svobodnými licencemi jako CreativeCommons a spousta svobodného softwaru. Pokud se budou likvidovat koláže, ve kterých jsou nesvobodná díla, budou vznikat koláže ze svobodných děl a udělá jim (a jejich autorům) to větší reklamu a pomůže to šíření svobodné kultury.
Ta nesvobodná díla jsou často použita jen jako kulisa, pro dokreslení, ale nejde o to konkrétní dílo (není to např. parodie na něj nebo umělecká odpověď) a v takovém případě jejich volné užívání naopak svobodné kultuře škodí – proč dělat reklamu nějaké proprietární nesvobodné sračce tím, že ji vložím do svého díla? Proč zvyšovat povědomí o ní, její popularitu a zvyšovat šanci, že si lidi koupí jejich CD/DVD/MP3 od vydavatele, když tam můžu použít dílo pod CreativeCommons a zvyšovat pravděpodobnost, že si divák oblíbí tohoto autora a koupí si něco přímo od něj nebo mu pošle příspěvek?
hudba a další díla pod svobodnými licencemi jako CreativeCommons (...) nějaké proprietární nesvobodné sračce
Ty jsi asi moc té svobodné hudby neslyšel, že?
Pár alb z Jamenda jsem si zařadil do své sbírky a normálně je poslouchám. Na Ozzyho nebo Nightwish to nemá no, ale lepší než většina popu1 nebo to, co hrají běžná rádia, to je.
[1] což jsou zrovna ty věci, které spousta lidí krade a/nebo vkládá do svých videoklipů
A to ani nemuseli ten štěk stvořit, jen zastupujou jeho autora...
O to přece nejde, jestli to vytvořili přímo oni nebo práva od původního autora jen koupili. IMHO bys měl mít jako autor možnost svoje majetková práva k dílu prodat tak, aby ten, kdo je koupil, je mohl vykonávat úplně stejně jako ty. Je to prostě tvoje volba, jestli je budeš jako autor uplatňovat sám, nebo převedeš na někoho jiného a získáš jednorázové a rychlé peníze.
Jinak ale souhlas, že právo na citace existuje (a je dobře, že to tak je).
majetková práva k dílu
Jako že jim prodám notes s notami? To dává smysl, jen mi u toho nepasuje ta cenzura Internetu.
Ne, v tom smyslu, že mi jako autorovi zbudou jen osobnostní práva1, ale veškerých ostatních práv k dílu se vzdám ve prospěch toho, komu jsem je prodal. K dílu pak budu mít stejná práva jako kdokoli jiný (až na to autorství, které mi zůstává).
Reagoval jsem na pawleeqa, který vidí rozdíl v tom, jestli svoje práva uplatňuje původní autor nebo ten, kdo je od něj koupil:
A to ani nemuseli ten štěk stvořit, jen zastupujou jeho autora...
Já v tom rozdíl nevidím. Jako autor si můžu vybrat, jestli budu práva uplatňovat sám (a mít z toho průběžný příjem) nebo jestli je prodám (a budu z toho mít jednorázový příjem). Ten komu jsem je prodal, pak má úplně stejná práva jako já (akorát se nesmí vydávat za autora) a já už nemám žádná, kromě těch osobnostních (což dává smysl – taky nemůžu např. prodat barák, vzít si peníze a chtít tam pořád bydlet zadarmo).
Je to podobné, jako když vlastním nějaký stroj – taky si můžu vybrat, jestli pomocí něj budu sám vyrábět a prodávat výrobky, nebo jestli ho prodám a budu mít jisté jednorázové peníze. Stejnou možnost volby by měl mít i autor.
[1] nikdo nebude tvrdit, že je autorem on, vždy tam zůstane moje jméno
Já v tom rozdíl nevidím. Jako autor si můžu vybrat, jestli budu práva uplatňovat sám (a mít z toho průběžný příjem)...Nemůžeš. Podle totalitního autorského zákona tě tzv. zastupují "autorské svazy", a ty si můžeš akorát vybrat, jestli se staneš členem této mafie a získaš příjem, nebo se nestaneš členem této mafie, a celé výpalné propadne mafii. Zakázat autorskému svazu aby parazitoval na tvém autorském díle ze zákona nelze.
To se týká hudby a spol. u SW ta pravidla jsou (byla) rozumnější. Souhlasím, že autorské svazy (resp. jejich nestandardní postavení dané zákonem) by měly zaniknout. Můžou fungovat dál jako standardní občanské sdružení nebo družstvo, ale bez jakýchkoli privilegií daných AZ.