abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 00:55 | Zajímavý projekt

    PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.

    vlk | Komentářů: 0
    včera 19:44 | Nová verze

    Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:33 | Nová verze

    Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 05:33 | Komunita

    Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    včera 03:55 | Komunita

    sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.5. 22:11 | Nasazení Linuxu

    Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    6.5. 13:22 | IT novinky

    Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    6.5. 04:55 | Nová verze

    Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    6.5. 00:33 | Komunita

    Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 32
    5.5. 23:22 | Pozvánky

    Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou

    … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (57%)
     (1%)
     (8%)
     (22%)
     (4%)
     (2%)
     (3%)
     (1%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 549 hlasů
     Komentářů: 25, poslední včera 20:12
    Rozcestník

    Lawrence Lessig v. Liberation Music

    Lawrence Lessig ve spolupráci s organizací Electronic Frontier Foundation (EFF) a advokátní kanceláří Jones Day podal žalobu na australskou nahrávací společnost Liberation Music. Důvodem je zneužití autorského práva k odstranění přednášky Lawrence Lessiga z YouTube. Lawrence Lessig použil ve své přednášce s názvem Open několik krátkých ukázek z amatérských videoklipů k písni Lisztomania od francouzské kapely Phoenix. Tyto ukázky jsou dle Liberation Music, držitele práv k písni, důvodem k odstranění přednášky z YouTube. Dle Lawrence Lessiga se jedná o férové užití díla (fair use). Další informace na stránce Lawrence Lessig v. Liberation Music.

    24.8.2013 08:58 | Ladislav Hagara | Komunita


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Kamil Páral avatar 24.8.2013 13:41 Kamil Páral | skóre: 13 | blog: Kamil Páral | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music

    Ještě že Lessiga a podobné lidi máme...

    24.8.2013 17:41 loki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    -1 Podminky uziti dila se proste musi dodrzovat. A autor, pripadne drzitel prav k dilu, ma plne moralni pravo stanovit si, jak a kdo bude s jeho dilem nakladat. Koncept fair use se mi osobne nelibi, ale kazdopadne bude zajimave sledovat, jak tento spor dopadne.
    24.8.2013 18:42 potato
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    Na konci svého příspěvku jsi použil bez povolení formulaci z článku http://www.revuepolitika.cz/clanky/290/slovnicek-evropskych-levicovych-pojmu. Doufám, že tě zavřou, až zčernáš.
    24.8.2013 18:55 potato
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    Dodal bych, že nejmenší mně známý útržek autorského díla, který u nás soud uznal za chráněný a rozhodl o vysoké kompenzaci pro autora (200 tis. Kč), jsou tři slova. Obhajoba, že jde o náhodnou shodu formulací, nebyla uznána.
    24.8.2013 19:12 Ovocníček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    V tomto případě by ale soud takovou obhajobu nepochybně uznal a rozhodl by ve prospěch údajného "poškoditele", takže zpátky pod mosty ;)

    (Je evidentní, že nebyl ani motiv, ani příliš velká pravděpodobnost, aby se jednalo o kopírování! Pokud použijete nějaká *známá* tři slova v reklamě, tak je zase evidentní přesný opak - motiv i pravědpodobnost je tu.)

    Jinak já bych zase fair use uznával, i když mi přijde, že to asi nejde definovat předem a závazně, asi je to taky taková věc, co se musí posuzovat případ od případu.
    24.8.2013 19:17 anonymator | skóre: 3 | blog: anonymator
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    pán loki sa odvolával na morálne princípy...
    pavlix avatar 24.8.2013 20:36 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    +1

    Loki se neopíral o zákony, ale o své (dle mého názoru pochybné) představy o morálce.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    24.8.2013 19:38 potato
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    Určitě se to musí posuzovat případ od případu. Ale prohlásí-li někdo kategoricky, že se mu nelíbí koncept fair use, tak ať necituje bez povolení cizí autorská díla.

    Co se týká oněch tří konkrétních slov, tak lidi nad 35 si je sice asi často s oním autorským dílem dokáží spojit, ale na druhé straně to není žádné originální sousloví a lze ho použít náhodně. Nesouhlasím s představou, že už navěky[*] pokaždé, když někdo řekne ‚postav třeba zeď‘, cituje Svěráka a měl by mu platit.

    [*] Extrapolace prodlužování doby ochrany.
    24.8.2013 21:34 Ovocníček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    To s jeho principy nemá nic co dělat (však já s ním v otázce fair use taky nesouhlasil). Jenom jsem vám napsal, že ta snaha mu připsat, že "neoprávněně cituje", neobstojí...
    24.8.2013 23:05 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    až mi předvedeš, jak se zdi stavěné z toho, co lze v Bauhausu běžně koupit (a jak se to normálně používá[*]), pečou, tak ti uvěřím, že jsi myslel vážně, že to "lze použít náhodně"

    [*] abych se vyhnul extrémům typu jak se kdosi rozhodl dokázat, že se dá poslat do vesmíru raketa postavená z komponent/materiálů/pomocí nástrojů dostupných v nejbližším hobbymarketu, nebo cože to ten člověk stavěl ... prostě když se zeptáš malého dítěte do 35 let, jak si představuje, že vzniká zeď
    24.8.2013 19:23 anonymator | skóre: 3 | blog: anonymator
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    Ako držiteľ práv k tomuto komentáru ti zakazujem ho prečítať. Prípadné porušenie bude mať šokujúcu dohru!
    24.8.2013 21:38 Ovocníček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    Docela by mě zajímalo, jestli už tohle někdo u soudu zkusil (někdo, kdo rád hradí výlohy, řekl bych).
    25.8.2013 10:39 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    S komentarem samotnym by to neslo, tam jde o fair use (ci obdobna pravidla v ceskem AZ), ale neco podobneho by asi slo udelat s (treba trivialni) javascriptovou aplikaci na webu. Tedy od kazdeho, kdo ten web navstivil (napr. odkazem z Googlu), pozadovat licencni poplatek a pripadne se s nim soudit (mit treba na jinem webu cenik za 'uziti' dane webove aplikace a argumentovat tim, ze ten druhy web je jen distribucni kanal pro zakazniky).
    D.A.Tiger avatar 24.8.2013 22:08 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    Mazec. Aji bych se zasmál. Jenže tahle témata většinou moc k smíchu nejsou :-(
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    25.8.2013 09:19 skeptik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    Zrušení fair use totálně zabíjí kreativitu. Typický příklad jsou dnešní děti, které v hojné míře vytvářejí různá videa z her nebo koláže filmů a na pozadí obvykle umístí nějakou oblíbenou písničku. Autory písničky i další použitých materiálů obvykle napíšou v popisu. Video umístí na youtube a tyto případy jsou hodnocené jako porušení práv. Pokud zakážeme tohle, můžeme si být jistí, že do budoucna nic nevznikne. Jak se má člověk něco naučit, když mu zákony výslovně zakazují inspirovat se u ostatních.

    Přitom před dobou internetu tohle nikdo neřešil. Hodně oblíbené bylo třeba odposlouchávání písniček z rádia do not pro místní kapely. A to nemluvím o Shakespearovi, který prakticky vykradl některé antické divadelní hry. Dnes by nejspíš skončil s dluhem rovnajícím se polovině světového majetku.
    xkucf03 avatar 25.8.2013 09:58 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    Pokud zakážeme tohle, můžeme si být jistí, že do budoucna nic nevznikne.

    Ne že bych byl pro zrušení fair use, ale tohle je s prominutím pitomost. Už dnes vznikají filmy, hudba a další díla pod svobodnými licencemi jako CreativeCommons a spousta svobodného softwaru. Pokud se budou likvidovat koláže, ve kterých jsou nesvobodná díla, budou vznikat koláže ze svobodných děl a udělá jim (a jejich autorům) to větší reklamu a pomůže to šíření svobodné kultury.

    Ta nesvobodná díla jsou často použita jen jako kulisa, pro dokreslení, ale nejde o to konkrétní dílo (není to např. parodie na něj nebo umělecká odpověď) a v takovém případě jejich volné užívání naopak svobodné kultuře škodí – proč dělat reklamu nějaké proprietární nesvobodné sračce tím, že ji vložím do svého díla? Proč zvyšovat povědomí o ní, její popularitu a zvyšovat šanci, že si lidi koupí jejich CD/DVD/MP3 od vydavatele, když tam můžu použít dílo pod CreativeCommons a zvyšovat pravděpodobnost, že si divák oblíbí tohoto autora a koupí si něco přímo od něj nebo mu pošle příspěvek?

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    25.8.2013 11:50 w4rr10r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    hudba a další díla pod svobodnými licencemi jako CreativeCommons (...) nějaké proprietární nesvobodné sračce

    Ty jsi asi moc té svobodné hudby neslyšel, že?

    25.8.2013 23:10 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    no co, proč by nemohl chtít dělat reklamu radši nějaké neproprietární svobodné sračce?
    26.8.2013 01:23 w4rr10r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    Proč dělat reklamu sračce?
    26.8.2013 10:34 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    mě se neptej, lidi to tak prostě dělaj, to asi nezměníš (mám připomínat oblibu Evy a Vaška?) ... takže když toto bereme jako fakt, potom mi názor kolegy jako menší zlo - když už sračka, tak aspoň svobodná
    xkucf03 avatar 25.8.2013 23:18 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music

    Pár alb z Jamenda jsem si zařadil do své sbírky a normálně je poslouchám. Na Ozzyho nebo Nightwish to nemá no, ale lepší než většina popu1 nebo to, co hrají běžná rádia, to je.

    [1] což jsou zrovna ty věci, které spousta lidí krade a/nebo vkládá do svých videoklipů

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    26.8.2013 01:37 w4rr10r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    Jamendo mi prosím ani nepřipomínej.

    Před časem jsem tam hledal něco tak prostého jako irské lidovky. Po seřazení podle hodnocení byla na vrcholu nějaká elektronická hudba se samply houslí a německý písničkář, který sice hraje irské lidovky, ale zpívá s odporným přízvukem. Naprostá ztráta času.

    Jindy jsem si zkusil pustit to jejich "rádio", jako žánr jsem si vybral rock. Výsledek? První hodinu se mi tam střídal francouzský garážový hardcore s klasickou hudbou zahranou na syntetizátory. Rock jak sviňa.

    To slavné Jamendo si můžou narvat do špic.
    pawleeq avatar 24.8.2013 22:44 pawleeq | skóre: 19 | blog: pawlixblg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    Fair use a zdrojovaná citace... Ve vědě se to používá normálně, nikdo nepindá: "vymažte ten článek, protože ten kretén mě cituje v úplně blbym kontextu". Jasně, občas autor původního textu dostane prostor k vyjádření a tím to hasne. Tyhlety mediální mrdky by nejradši z každýho štěku měly nějakej bakšiš. A to ani nemuseli ten štěk stvořit, jen zastupujou jeho autora...
    Overground against monoculture.
    xkucf03 avatar 24.8.2013 23:48 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    A to ani nemuseli ten štěk stvořit, jen zastupujou jeho autora...

    O to přece nejde, jestli to vytvořili přímo oni nebo práva od původního autora jen koupili. IMHO bys měl mít jako autor možnost svoje majetková práva k dílu prodat tak, aby ten, kdo je koupil, je mohl vykonávat úplně stejně jako ty. Je to prostě tvoje volba, jestli je budeš jako autor uplatňovat sám, nebo převedeš na někoho jiného a získáš jednorázové a rychlé peníze.

    Jinak ale souhlas, že právo na citace existuje (a je dobře, že to tak je).

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    25.8.2013 09:59 w4rr10r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    majetková práva k dílu

    Jako že jim prodám notes s notami? To dává smysl, jen mi u toho nepasuje ta cenzura Internetu.

    xkucf03 avatar 25.8.2013 10:22 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music

    Ne, v tom smyslu, že mi jako autorovi zbudou jen osobnostní práva1, ale veškerých ostatních práv k dílu se vzdám ve prospěch toho, komu jsem je prodal. K dílu pak budu mít stejná práva jako kdokoli jiný (až na to autorství, které mi zůstává).

    Reagoval jsem na pawleeqa, který vidí rozdíl v tom, jestli svoje práva uplatňuje původní autor nebo ten, kdo je od něj koupil:

    A to ani nemuseli ten štěk stvořit, jen zastupujou jeho autora...

    Já v tom rozdíl nevidím. Jako autor si můžu vybrat, jestli budu práva uplatňovat sám (a mít z toho průběžný příjem) nebo jestli je prodám (a budu z toho mít jednorázový příjem). Ten komu jsem je prodal, pak má úplně stejná práva jako já (akorát se nesmí vydávat za autora) a já už nemám žádná, kromě těch osobnostních (což dává smysl – taky nemůžu např. prodat barák, vzít si peníze a chtít tam pořád bydlet zadarmo).

    Je to podobné, jako když vlastním nějaký stroj – taky si můžu vybrat, jestli pomocí něj budu sám vyrábět a prodávat výrobky, nebo jestli ho prodám a budu mít jisté jednorázové peníze. Stejnou možnost volby by měl mít i autor.

    [1] nikdo nebude tvrdit, že je autorem on, vždy tam zůstane moje jméno

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    25.8.2013 10:35 heh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music
    Já v tom rozdíl nevidím. Jako autor si můžu vybrat, jestli budu práva uplatňovat sám (a mít z toho průběžný příjem)...
    Nemůžeš. Podle totalitního autorského zákona tě tzv. zastupují "autorské svazy", a ty si můžeš akorát vybrat, jestli se staneš členem této mafie a získaš příjem, nebo se nestaneš členem této mafie, a celé výpalné propadne mafii.

    Zakázat autorskému svazu aby parazitoval na tvém autorském díle ze zákona nelze.
    xkucf03 avatar 25.8.2013 11:15 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lawrence Lessig v. Liberation Music

    To se týká hudby a spol. u SW ta pravidla jsou (byla) rozumnější. Souhlasím, že autorské svazy (resp. jejich nestandardní postavení dané zákonem) by měly zaniknout. Můžou fungovat dál jako standardní občanské sdružení nebo družstvo, ale bez jakýchkoli privilegií daných AZ.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.