Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 4.5 (zprávička) oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 4.6 (LKML). Přehled nových vlastností a vylepšení například na Kernel Newbies. Zdůraznit lze podporu USB 3.1 SuperSpeedPlus (10 Gbps), nový distribuovaný souborový systém OrangeFS nebo vylepšený OOM (Out Of Memory) killer.
Tiskni Sdílej:
posix_spawn_file_actions_t *file_actions
, ale v tu chvíli se už interně efektivní přístup přes vfork+execve nepoužije (záleží na implementaci v libc, testováno na Debianu) a při vypnutém overcommitu a "málo" paměti to selže. Přitom ruční volání vfork+dup2+close+execve použít lze.
Manuálová stránka k vfork()
to IMHO říká dost jednoznačně:
the behavior is undefined if the process created byvfork()
either modifies any data other than a variable of type pid_t used to store the return value from vfork(), or returns from the function in which vfork() was called, or calls any other function before successfully calling_exit(2)
or one of theexec(3)
family of functions
Navíc celkově ta manuálová stránka dost jasně dává najevo, že vfork()
jako takový je spíš historická slepá ulička, které je dnes lépe se vyhnout.
jak vytvořit nový proces a připojit se na jeho stdin/stdout, pokud není k dispozici alespoň dvojnásobek paměti než kolik potřebuje hlavní program (bez zapnutí memory overcommit v kernelu)?
Za prvé: termínem "zapnutí" ve skutečnosti asi myslíte "nevypnutí". Za druhé: ta otázka mi přijde asi tak smysluplná, jako byste se ptal, jak co nejrychleji a nejpohodlněji běžet, pokud si svážete nohy v kolenou. Pokud byste to potřeboval jako teoretické cvičení nebo pro nějaký specifický corner case, možná by toho šlo docílit vhodnou kombinací flagů pro clone()
.
Pokud se jedná o Linux only řešení nebo může být přidaná alternativní cesta pro Linux, tak lze použít volání clone(), v něm lze například nastavit, že se má použít nový "prostor" otevřených I/O deskriptorů, pokud se nenastaví CLONE_IO tak nebudou deskriptory sdílené.
Pokud bude nastavené CLONE_VM a CLONE_VFORK a nebude nastavené CLONE_IO, tak by mělo jít požadované řešení pro spuštění child procesu s minimem vyplýtvaných prostředků vyřešit. Problém je, že clone() je nízkoúrovňové volání a je potřeba ověřit, co všechno dalšího je potřeba udělat, aby byl výsledek z pohledu libc, zavírání deskriptorů a dalších pravidel, na která můžete spoléhat v pořádku.
Před časem jsem si dost podrobně GLIBC posix_spawn prohlížel a zdálo se mi celkem dobře implementované. Zdrojový kód je zde
https://sourceware.org/git/?p=glibc.git;a=blob;f=sysdeps/unix/sysv/linux/spawni.c
P5itom posix_spawn_file_actions_t *file_actions vybadají i když se na to dívám teď, plně vyřešené v __spawnix a není důvod, aby se při jejich použití přešlo na fork(). Alespoň v současné implementaci.
Ale jak se dívám do logu, tak podstatnému přepsání došlo v lednu tohoto roku (2016), takže je možné, že předchozí implementace na fork() přecházela.