abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:44 | Komunita

    Ubuntu 26.04 (Resolute Raccoon) už nebude v desktopové instalaci obsahovat GUI nástroj 'Software & Updates'. Důvodem jsou obavy z jeho složitosti pro běžné uživatele a z toho plynoucích bezpečnostních rizik. Nástroj lze doinstalovat ručně (sudo apt install software-properties-gtk).

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 7
    dnes 04:33 | IT novinky

    Thomas Dohmke, bývalý CEO GitHubu, představil startup Entire - platformu pro spolupráci vývojářů a agentů umělé inteligence. Entire získalo rekordních 60 milionů dolarů na vývoj databáze a nástrojů, které mají zefektivnit spolupráci mezi lidmi a agenty umělé inteligence. Dohmke zdůrazňuje potřebu přepracovat tradiční vývojové postupy tak, aby odpovídaly realitě, kdy většinu kódu produkuje umělá inteligence.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    dnes 04:22 | Zajímavý projekt

    Toyota Connected North America oznámila vývoj open-source herního enginu Fluorite, postaveného na frameworku Flutter. Pro renderování grafiky využívá 3D engine Filament od společnosti Google a dle svého tvrzení cílí na konzolovou kvalitu her. Fluorite je zřejmě navržen tak, aby fungoval i na méně výkonném hardware, což naznačuje možnost použití přímo v ICE systémech vozidel. Zdrojový kód zatím zveřejněný není.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    dnes 04:11 | Bezpečnostní upozornění

    Byl vytvořen nástroj a postup pro překonání věkového ověření platforem Discord, Kick, Twitch, Snapchat (a možná dalších), kód je open-source a dostupný na GitHubu. Všechny tyto sítě používají stejnou službu k-ID, která určuje věk uživatele scanem obličeje a na původní server posílá pouze šifrovaná metadata, ty ale sociální síť už nedokáže sama nijak validovat, 'útok' spočívá ve vygenerování a podstrčení legitimně vypadajících ověřovacích metadat.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    včera 14:11 | IT novinky

    Jihokorejská kryptoměnová burza Bithumb přiznala vážné selhání interních systémů, které ji vystavilo riziku sabotáže a nezabránilo chybné transakci v hodnotě přes 40 miliard dolarů (814 miliard Kč). Druhá největší kryptoměnová burza v Koreji minulý týden při propagační akci omylem rozeslala zákazníkům zhruba 620 000 bitcoinů místo 620 000 wonů (8700 Kč). Incident vyvolal pokles ceny bitcoinu o 17 procent. Většinu

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    včera 13:55 | Nová verze

    Google Chrome 145 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 145.0.7632.45 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Zpátky je podpora grafického formátu JPEG XL, viz Platform Status. Odstraněna byla před třemi lety. Nový dekodér JPEG XL jxl-rs je napsán v Rustu. Zobrazování JPEG XL lze vyzkoušet na testovací stránce. Povolit lze v nastavení chrome://flags (Enable JXL image format).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.2. 22:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 1.26 programovacího jazyka Go (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.2. 18:11 | Nová verze

    CrossOver, komerční produkt založený na Wine, byl vydán ve verzi 26. Přehled novinek v ChangeLogu. CrossOver 26 vychází z Wine 11.0, D3DMetal 3.0, DXMT 0.72, Wine Mono 10.4.1 a vkd3d 1.18. Do 17. února lze koupit CrossOver+ se slevou 26 %.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    10.2. 14:22 | Komunita

    KiCad je nově k dispozici také jako balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo na spouštění a spustit [Mastodon, 𝕏].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.2. 13:22 | Zajímavý projekt

    Šenčenská firma Seeed Studio představila projekt levného robotického ramena reBot Arm B601, primárně coby pomůcky pro studenty a výzkumníky. Paže má 6 stupňů volnosti, dosah 650 mm a nosnost 1,5 kilogramu, podporované platformy mají být ROS1, ROS2, LeRobot, Pinocchio a Isaac Sim, krom toho bude k dispozici vlastní SDK napsané v Pythonu. Kompletní seznam součástek, videonávody a nejspíš i cena budou zveřejněny až koncem tohoto měsíce.

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 9
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (26%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
     (12%)
     (28%)
    Celkem 849 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Nebulet, mikrojádro v Rustu spouštějící v ringu 0 moduly ve WebAssembly

    Nebulet je mikrojádro naprogramováno v programovacím jazyce Rust spouštějící v ringu 0 moduly ve WebAssembly. Lachlan Sneff na něm pracoval pod vedením Mozilly v rámci letošního Google Summer of Code (GSoC). Další vývoj je sponzorován společností Oasis Labs.

    29.8.2018 15:33 | Ladislav Hagara | Zajímavý software


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    29.8.2018 19:05 debian     
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nebulet, mikrojádro v Rustu spouštějící v ringu 0 moduly ve WebAssembly
    Fakt super ten "dokonalý" Rust (podle tvrzení jeho komunity), když to musí být procpáno unsafe bloky aby to dělalo víc než hello world :-D :-D
    little.owl avatar 29.8.2018 22:33 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nebulet, mikrojádro v Rustu spouštějící v ringu 0 moduly ve WebAssembly
    Tohle bych nehazel na Rust. Ten kod je skutecne dosti podivna pre-alpha verze. Me spise pobavilo, kdyz pridani pocatecni podpory pro driver sitovky vyzaduje zmeny i v driveru vga. Take jsem si uvedomil jak dobry programator Linus je; tohle je vyvijeno je to od unora a Linus byl schopen za kratsi dobu - od dubna - dostat Linux do podstatne lepsiho stavu nez je Nebulet. Ferovejsi by bylo srovnani s Redox OS, ale ani tam to nevypada pro Rust dobre a pocatecni nadseni vyprchalo. Linus ma pravdu, psani OS neni o primarne o programovacim jazyku.
    A former Red Hat freeloader.
    30.8.2018 11:20 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nebulet, mikrojádro v Rustu spouštějící v ringu 0 moduly ve WebAssembly

    Já vidím problém ještě o krok dřív. Když si přečtu zprávičku nebo popis na Githubu, vybaví se mi okamžitě Zdeněk Pohlreich se svou oblíbenou otázkou "Jaký je vlastně koncept toho vašeho podniku?" A tady odpověď nevidím. V diskusi, na kteorou jsem se dostal odkazem z nedávné debaty o Rustu, někdo velmi výstižně napsal, že nový operační systém má šanci jen v případě, že je v něčem výrazně lepší než stávající a/nebo přináší něco nového.

    Vzhledem k tomu, co jako přednost Rustu uvádějí jeho příznivci, a sázce na mikrojádro bych očekával, že tím tahákem bude bezpečnost. Proč ne, OpenBSD se svým "to se u nás stává maximálně… kolikrát, sestro?… šestkrát za deset let" už se trochu přežilo, takže prostor tu je. Nenecháme prostor pro buffer overflow a race conditions při přístupu k datům, důsledně oddělíme core kernel od modulů, výkon sice nebude nic moc, ale bude to ultra bezpečné. Jenže pak si přečtu, že kvůli výkonu poběží i moduly v ring 0 a všechno to bude v jednom paměťovém prostoru. A jak se zdá, ta principiální bezpečnost Rustu se také pošle k vodě, jakmile se nehodí. Tak proč si potom vůbec komplikovat život mikrojádrem?

    Podle tohoto dokumentu je cílem výkon a prý

    With the minimized system call overhead and potential for faster-than-native performance under certain workloads, Nebulet could be a more performant server os than linux.

    Co znamená "faster-than-native", to moc netuším, ale s ohledem na to, že cíl pro nejbližší období je zvládnout 100 Mb/s (aspoň doufám, že opravdu nemyslel "mbps") síťového provozu, mám obavu, že nemá moc představu, do čeho se pouští.

    30.8.2018 13:57 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nebulet, mikrojádro v Rustu spouštějící v ringu 0 moduly ve WebAssembly
    Jenže pak si přečtu, že kvůli výkonu poběží i moduly v ring 0 a všechno to bude v jednom paměťovém prostoru.
    Ten napad na prvni pohled zni blbeji nez asi ve skutecnosti je. V podstate prebira myslenku, kterou meli pred lety lidi s Microsoft Research, ze pokud mas jistotu (dukaz, nejlepe formalni), ze kod nehrabe kam nema, muzes jej s klidem pustit do ring0 a usetrit si hromadu syscallu, ostatni ale musi byt izolovane v ring3.

    Microsoft kolem toho mel rozpravovanou celou vedu a sadu komplexnich nastroju a vlastne vsechno, vcetne programovacich jazyku pro bezpecnou implementaci OS si psal od zacatku. Z tohoto pohledu, napad vzit Rust + nejaky byte-code, u ktereho je zajistene, ze bude radne omezen, mi prijde jako rozumne reseni, ktere ma minimalni naklady. A je mozne na nem vyzkouset, co pujde a co ne.

    Jeste dva roky zpatky bych asi rekl, proc ne, pri trose snahy by to mohlo fungovat. Ale po serii chyb tu Meltdown, SpectreXY, ... mam trochu pochybnosti, ze pujde udelat kod, u nehoz jde dokazat, ze se bude v ring0 chovat sporadane.
    mám obavu, že nemá moc představu, do čeho se pouští.
    Ano, zkouska je prvni krok k neuspechu, ale proc to nevyzkouset? GitHub je plny projektu, ktere skoncily jeste v rannejsi fazi. Minimalne se s tim projektem dostal dal nez zdejsi komunita pisici CAD.
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    little.owl avatar 30.8.2018 15:51 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nebulet, mikrojádro v Rustu spouštějící v ringu 0 moduly ve WebAssembly
    V podstate prebira myslenku, kterou meli pred lety lidi s Microsoft Research, ze pokud mas jistotu (dukaz, nejlepe formalni), ze kod nehrabe kam nema, muzes jej s klidem pustit do ring0 a usetrit si hromadu syscallu, ostatni ale musi byt izolovane v ring3
    Ne, to nestaci. Design byl zalozen minimalne na predpokladu:
    (a) [Type] safe instrukcniho setu/ABI (pouzili subset MSIL instrukcniho setu).
    (b) Silnou/garantovanou izolaci komunikujich procesu v prostoru a case. (jen izolace v pameti nestaci)
    Oboji nebylo mozne dosahnout na soucasnem HW mimo abstraktni VM a byl to jeden z duvodu proc to cele padlo, stejne jako pokusy naintegrovat casti do Windows pred prichodem Vista.

    Pouziti Rustu s Wasm na standardnim HW neresi ani prvni, ani druhe.
    A former Red Hat freeloader.
    30.8.2018 20:00 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nebulet, mikrojádro v Rustu spouštějící v ringu 0 moduly ve WebAssembly
    ze kod nehrabe kam nema, muzes jej s klidem pustit do ring0
    Ne, to nestaci. Design byl zalozen minimalne na predpokladu:
    Libi se mi, ze se mnou nesouhlasis, abys pak upresnil, co tvrdim.
    (a) [Type] safe instrukcniho setu/ABI (pouzili subset MSIL instrukcniho setu).
    V podobnem duchu by nemelo nic branit pouziti podmnoziny wasm, kde je mozne dobrat se nejakych garanci.
    (b) Silnou/garantovanou izolaci komunikujich procesu v prostoru a case.
    Toho by se melo dat dosahnout rozumne navrzenym ABI, ktere bude davat potrebne garance.
    Pouziti Rustu s Wasm na standardnim HW neresi ani prvni, ani druhe.
    Pouziti jakehokoliv bezneho jazyka (vcetne C/C++) to taky neresi. A? Jazyk je jen prostredek, ne cil.*

    *Ale jsou evidentne situace, kdy Rust funguje zaroven i jako cerveny hadr.

    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    little.owl avatar 30.8.2018 22:41 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nebulet, mikrojádro v Rustu spouštějící v ringu 0 moduly ve WebAssembly
    Libi se mi, ze se mnou nesouhlasis, abys pak upresnil, co tvrdim.
    Rikam, ze to co jste popsal nestaci.
    V podobnem duchu by nemelo nic branit pouziti podmnoziny wasm, kde je mozne dobrat se nejakych garanci.
    Souhlas, i kdyz si nejsem jist s wasm memory modelem, ale asi ano.
    Pouziti jakehokoliv bezneho jazyka (vcetne C/C++) to taky neresi.
    Souhlas.
    A?
    Opodstatnovat reseni v ring 0 na zaklade zkusenosti ze Singularity (a Midori), kde cely OS byl napsan v bezpecnema jazyce a provozovan na bezpecnem [virtualnim] HW, tedy prerekvizity ktere Nebulet nanaplnuje, moc nejde. Jinak myslenka mikrokernelu s wasm nahore se mi jako takova libi, a bral bych i universalni wasm binarku, kterou by slo spoustet na vsech architekturach pres standardni execve() jako treba skripty.
    A former Red Hat freeloader.
    little.owl avatar 30.8.2018 15:47 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nebulet, mikrojádro v Rustu spouštějící v ringu 0 moduly ve WebAssembly
    Proste se uci, objevuje realitu a ziskava zkusenosti ... :-).
    A former Red Hat freeloader.
    Bystroushaak avatar 30.8.2018 02:25 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nebulet, mikrojádro v Rustu spouštějící v ringu 0 moduly ve WebAssembly
    Fakt super ten "dokonalý" Rust (podle tvrzení jeho komunity), když to musí být procpáno unsafe bloky aby to dělalo víc než hello world :-D :-D
    Nebulet!
    30.8.2018 10:00 debian   
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nebulet, mikrojádro v Rustu spouštějící v ringu 0 moduly ve WebAssembly
    Měl to nazvat Neposmívatse, to je fakt
    30.8.2018 10:40 Ján Dráb | skóre: 4 | Banská Bystrica
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nebulet, mikrojádro v Rustu spouštějící v ringu 0 moduly ve WebAssembly
    "spouštějící v ringu 0" - očakával si snáď, že tam unsafe nebude? Potom by to o niečom svedčilo :).. Minimálne o tom, že si mal o ruste nerealistické predstavy dokonalosti.
    Everything has room for improvement.
    30.8.2018 22:18 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nebulet, mikrojádro v Rustu spouštějící v ringu 0 moduly ve WebAssembly

    Zásada číslo 1: Nebulet. I když se všechno posere, prostě nebulet, brát to jako drsňák.

    30.8.2018 23:42 ChronicPain | blog: chronicPain
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nebulet, mikrojádro v Rustu spouštějící v ringu 0 moduly ve WebAssembly
    WannaCry?
    http://www.klaus.sk/ – energeticky úsporné vykurovacie systémy
    31.8.2018 09:24 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nebulet, mikrojádro v Rustu spouštějící v ringu 0 moduly ve WebAssembly
    After Heartbleed.
    1.9.2018 00:42 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nebulet, mikrojádro v Rustu spouštějící v ringu 0 moduly ve WebAssembly
    Já to tam taky furt čtu. Nebulet, Nebát se, Nekrást!
    1.9.2018 02:25 ChronicPain | blog: chronicPain
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nebulet, mikrojádro v Rustu spouštějící v ringu 0 moduly ve WebAssembly
    Nebulet
    Nebulet,

    přec slzy jako hrachy,
    Nebát se
    posral jsem se strachy
    Nekrást
    a ukradl ti prachy.
    http://www.klaus.sk/ – energeticky úsporné vykurovacie systémy

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.