Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
NIST vybral vítěze SHA-3. Z pětice finalistů se jím stala funkce KECCAK. Mezi hlavní důvody výběru patří elegantní konstrukce algoritmu umožňující snadnou analýzu, rychlá hardwarová implementace a designová odlišnost od SHA-2.
Tiskni
Sdílej:
Jenže na druhou stranu není praktické zdržovat normální aplikace, které hash používají např. pro autentizaci síťové komunikace. Takže je praktičtější mít rychlý algoritmus a brute force attack znesnadnit tím, že je hash delší, takže je (pokud není zásadní chyba v návrhu) potřeba víc pokusů.
Tam, kde je počet potřebných pokusů principiálně omezený, jako třeba u hashování hesel, se pak používají různé nadstavby. Jako třeba "MD5" jako formát v /etc/shadow
není ve skutečnosti přímo MD5, ale komplikovanější algoritmus, který MD5 používá jako svůj základ.
Jako třeba "MD5" jako formát v /etc/shadow není ve skutečnosti přímo MD5, ale komplikovanější algoritmus, který MD5 používá jako svůj základ.On ještě někdo používá v
/etc/shadow
algoritmus MD5, resp. jeho odvozeninu? Pokud vím, tak se zatraceně dlouho používá Blowfish, nové distribuce (např. openSUSE 12.x) používají SHA-512.
sha256sum --sha2
a sha256sum
by najednou házelo nové Keccak haše? :)
sha3 --256
Spis takto (nebo podobne).
Tak nějak. Spíš bych to ale viděl na něco jako
sha3sum -h 256 sha3sum --hash-length 256
sha3224sum sha3256sum sha3384sum sha3512sum
- bude to super… sha3_256sum
, jeden nikdy neví… :-)
sha3_00256sum
:)