abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 15:33 | Humor

    PimpMyGRC upravuje vzhled toolkitu GNU Radio a přidává alternativní barevná témata. Primárním cílem autora bylo pouze vytvořit tmavé prostředí vhodné pro noční práci, nicméně k dispozici je nakonec celá škála barevných schémat včetně možností různých animací a vizuálních efektů (plameny, matrix, bubliny...), které nepochybně posunou uživatelský zážitek na zcela jinou úroveň. Témata jsou skripty v jazyce Python, které nahrazují

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    dnes 14:33 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:33 | Zajímavý projekt

    FRANK OS je open-source operační systém pro mikrokontrolér RP2350 (s FRANK M2 board) postavený na FreeRTOS, který přetváří tento levný čip na plně funkční počítač s desktopovým uživatelským rozhraním ve stylu Windows 95 se správcem oken, terminálem, prohlížečem souborů a knihovnou aplikací, ovládaný PS/2 myší a klávesnicí, s DVI video výstupem. Otázkou zůstává, zda by 520 KB SRAM stačilo každému 😅.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 1
    včera 22:55 | IT novinky

    Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa by měla dostat zhruba deset miliard dolarů (asi 214 miliard Kč) za zprostředkování dohody o převzetí kontroly nad aktivitami sociální sítě TikTok ve Spojených státech.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 21:33 | Nová verze

    Projekt Debian aktualizoval obrazy stabilní větve „Trixie“ (13.4). Shrnuje opravy za poslední dva měsíce, 111 aktualizovaných balíčků a 67 bezpečnostních hlášení. Opravy se týkají mj. chyb v glibc nebo webovém serveru Apache.

    |🇵🇸 | Komentářů: 2
    včera 13:00 | Humor

    Agent umělé inteligence Claude Opus ignoroval uživatelovu odpověď 'ne' na dotaz, zda má implementovat změny kódu, a přesto se pokusil změny provést. Agent si odpověď 'ne' vysvětlil následovně: Uživatel na mou otázku 'Mám to implementovat?' odpověděl 'ne' - ale když se podívám na kontext, myslím, že tím 'ne' odpovídá na to, abych žádal o svolení, tedy myslí 'prostě to udělej, přestaň se ptát'.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 11
    včera 00:44 | IT novinky

    Po 8. květnu 2026 už na Instagramu nebudou podporované zprávy opatřené koncovým šifrováním. V chatech, kterých se bude změna týkat, se objeví pokyny o tom, jak si média nebo zprávy z nich stáhnout, pokud si je chcete ponechat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 00:33 | IT novinky

    V lednu byla ve veřejné betě obnovena sociální síť Digg (Wikipedie). Dnes bylo oznámeno její ukončení (Hard Reset). Společnost Digg propouští velkou část týmu a přiznává, že se nepodařilo najít správné místo na trhu. Důvody jsou masivní problém s boty a silná konkurence. Společnost Digg nekončí, malý tým pokračuje v práci na zcela novém přístupu. Cílem je vybudovat platformu, kde lze důvěřovat obsahu i lidem za ním. Od dubna se do Diggu na plný úvazek vrací Kevin Rose, zakladatel Diggu z roku 2004.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    13.3. 12:33 | Zajímavý projekt

    MALUS je kontroverzní proprietarní nástroj, který svým zákazníkům umožňuje nechat AI, která dle tvrzení provozovatelů nikdy neviděla původní zdrojový kód, analyzovat dokumentaci, API a veřejná rozhraní jakéhokoliv open-source projektu a následně úplně od píky vygenerovat funkčně ekvivalentní software, ovšem pod libovolnou licencí.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 17
    13.3. 03:55 | Bezpečnostní upozornění

    Příspěvek na blogu Ubuntu upozorňuje na několik zranitelností v rozšíření Linuxu o mandatorní řízení přístupu AppArmor. Společně jsou označovány jako CrackArmor. Objevila je společnost Qualys (technické detaily). Neprivilegovaný lokální uživatel se může stát rootem. Chyba existuje od roku 2017. Doporučuje se okamžitá aktualizace. Problém se týká Ubuntu, Debianu nebo SUSE. Red Hat nebo Fedora pro mandatorní řízení přístupu používají SELinux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (16%)
     (7%)
     (0%)
     (11%)
     (29%)
     (2%)
     (5%)
     (1%)
     (13%)
     (24%)
    Celkem 1083 hlasů
     Komentářů: 26, poslední 12.3. 08:56
    Rozcestník

    Problémy PGP a možné alternativy

    Společnost Latacora věnující se počítačové bezpečnosti publikovala na svém blogu článek The PGP Problem poukazující na nedostatky PGP, OpenPGP a GnuPG. Článek obsahuje jak odkazy na další zajímavé články, tak i odkazy na alternativní softwarové produkty: Magic Wormhole pro přenos souborů, Tarsnap pro zálohování, Signify nebo Minisign pro podepisování balíčků, kryptografickou knihovnu libsodium nebo nástroj age pro šifrování souborů [Hacker News].

    17.7.2019 11:11 | Ladislav Hagara | Zajímavý článek


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Bystroushaak avatar 17.7.2019 14:33 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problémy PGP a možné alternativy
    Ta část se zálohama je dost divná:
    Encrypting Backups

    Use Tarsnap. Colin can tell you all about how Tarsnap is optimized to protect backups. Or really, use any other encrypted backup tool that lots of other people use; they won’t be as good as Tarsnap but they’ll all do a better job than PGP will.

    Need offline backups? Use encrypted disk images; they’re built into modern Windows, Linux, and macOS. Full disk encryption isn’t great, but it works fine for this use case, and it’s easier and safer than PGP.
    Tarsnap je komerční služba, to vynechávám rovnou když mám vlastní zálohovací server.

    Co se mé zkušenosti týče, tak používání šifrované image disku je přesný opak toho co chci. Je to otravné na používání (LUKS je user friendly asi ještě míň než gpg) a zabírá to ohromné místo (celý disk). VeraCrypt neumí nafukovat soubory, takže zase pevně daná image. Na pár věcí používám, ale vesměs je to dost kostrbaté. Zkoušel jsem používat takové to šifrování adresářů, které používá nafukovací soubory, ale ta infrastruktura kolem toho mi přišla dost bídná a ve výsledku bylo vždy jednodušší použít GPG v kombinaci s yubikeyem.
    17.7.2019 16:22 Nie som robot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problémy PGP a možné alternativy
    ja si vystacim s pzstd a tarom + archiv prezeniem ccryptom a rsyncnem to na zalohovaci server... jedná sa o cca 1-5GB denne prírastkových záloh
    17.7.2019 20:09 jiwopene | skóre: 31 | blog: Od každého trochu…
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problémy PGP a možné alternativy
    Já zálohy dělám pomocí rsync na šifrovaný (LUKS) disk pod LVM, takže oddíl na externím HDD je „nafukovací“ a zároveň docela pohodlně přístupný. (Na zálohovaném počítači mám skript pro připojení, rsync a odpojení disku.) Nechávám si místo na ±1 kompletní zálohu navíc. Provozuji i jednoduché verzování záloh pomocí btrfs snapshotů. V btrfs pořád nemám moc velkou důvěru a tak jednou za čas (několik měsíců) zazálohuji na ext4.

    Takže nemám problémy se stahováním image celého disku a záloveň mám (snad dobře) šifrovanou zálohu. Otravné to není, protože stačí spustit jeden skript, připojit USB disk s klíčem a zadat heslo.

    Trochu jsem se rozkecal… Jak je to se šifrováním jednotlivých souborů na ext4? Nikdy jsem to nezkoušel. Nebylo by to vhodné pro zálohování image disku nebo prostě jen kopie souborů (rsync)?
    .sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky.
    Bystroushaak avatar 17.7.2019 20:30 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problémy PGP a možné alternativy
    Já dělám zálohy tak nějak všude možně, od inkrementální kopie na server, po zálohy vybraných souborů na VPS, SD karty, bluraye, mega.nz a tak podobně. Vesměs pokud to jde mimo kruh mého hardware, tak potřebuji někam kopírovat šifrované soubory, nebo šifrované inkrementální zálohy zabalené v taru.
    Bedňa avatar 18.7.2019 04:42 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problémy PGP a možné alternativy
    Restic

    Plusy:
    • Fylozofia Gitu
    • Nasadiť automatické zálohovanie je úplná sranda (proste sa raz za deň pustí príkaz backup a správa sa to ako Git)
    • Šifrovanie
    • Vlastný server
    • Mega, Google drive a mrte ďalších cez rclone
    Mínusy:
    • Nekomprimuje
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    18.7.2019 07:36 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problémy PGP a možné alternativy
    Vie to deduplikvať dáta medzi rôznymi úložiskami?
    Bedňa avatar 18.7.2019 10:02 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problémy PGP a možné alternativy
    Ono sa to správa presne ako git, takže deduplikáciu si musíš spraviť pred zálohavaním sám.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    18.7.2019 11:00 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problémy PGP a možné alternativy
    To by ma zaujímalo ako to pohodlne a efektívne urobiť pred zálohovaním, a nie počas alebo po zálohovaní.
    Bystroushaak avatar 18.7.2019 17:41 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problémy PGP a možné alternativy
    Restic

    ...
    Díky, to vypadá dost zajímavě, někdy tomu dám šanci.
    Bedňa avatar 21.7.2019 20:37 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problémy PGP a možné alternativy
    Používal som rôzne spôsoby zálohovania, ako si spomínal aj ty, mno ako stárnem, tak ma to čím ďalej viac sralo a tu som zrazu narazil na Restic s filozofiou Gitu.
    • Všetko jednoduché a priamočiare ako Git.
    • Stačí jeden riadok (ak chceš zálohovať worldwide tak viac riadkov) do cronu a pekne sa to verzuje.
    • Som už fakt lenivý zálohovať, ale chcem mať funkčné zálohy.
    • Vie to aj kontroly, ak by sa niečo posralo. (Zas to môžeš dať do cronu)
    • Dokáže šetriť aj miestom, čo sa má časom odmazávať ...
    * Zabudol som spomenúť jedno plusko, nie je to je jednosmerné zálohovanie, vie aj obnovu zo zálohy. Nie všetky zálohovacie nástroje vedia aj toto.

    ** Nesmieš zabudnúť heslo, inak sú dáta nenávratne preč, všetko sa šifruje, aby si to mohol házdať hoci kde (Google drive ...).
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    Jendа avatar 18.7.2019 14:17 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problémy PGP a možné alternativy
    LUKS je user friendly asi ještě míň než gpg
    Zajímavé, s tímhle jsem nikdy neměl problém. Co je tam unfriendly?
    a zabírá to ohromné místo (celý disk)
    Hm, souhlas. Ale většinou mě tohle omezení nějak netrápilo, protože vím kolik místa na zálohování chci vyhradit.
    VeraCrypt neumí nafukovat soubory
    To LUKS taky (koneckonců používá to v kernelu stejné funkce), stačí ho vytvořit jako sparse. Ale má to ten stejný problém, neumí se to zase vyfouknout když něco smažeš. Možná by to šlo nějak přes discard.
    Zkoušel jsem používat takové to šifrování adresářů, které používá nafukovací soubory
    Mně encfs strašně špatně fungovalo v kombinaci s rsyncem.
    18.7.2019 16:40 Lyco | skóre: 14 | blog: Lyco
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problémy PGP a možné alternativy
    Mě se (návrhem) docela líbí CryFS, ale když jsem se díval naposledy, tak mměli v bug trackeru chyby způsobující poškození FS při vysoké zátěži, takže do produkce se asi zatím nehodí.
    Příspěvek se rázem stává až o 37,5 % pravdivější, je-li pod ním napsáno reálné jméno.
    Bystroushaak avatar 18.7.2019 17:48 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problémy PGP a možné alternativy
    Zajímavé, s tímhle jsem nikdy neměl problém. Co je tam unfriendly?
    Zkoušel jsi ho někdy používat a konfigurovat z příkazové řádky? Osobně občas musím a zatímco parametry gpg jsem si zapamatoval tak nějak hned, tak u LUKSu dodnes netuším a musím to vždy znova hledat.
    Hm, souhlas. Ale většinou mě tohle omezení nějak netrápilo, protože vím kolik místa na zálohování chci vyhradit.
    Jo, ale to jsou jen lokální zálohy. Já zálohy obecně geograficky odděluji, aby to přežilo zloděje, blesk, atomový výbuch a tak podobně.
    To LUKS taky (koneckonců používá to v kernelu stejné funkce), stačí ho vytvořit jako sparse. Ale má to ten stejný problém, neumí se to zase vyfouknout když něco smažeš. Možná by to šlo nějak přes discard.
    To zní zajímavě, ale přijde mi to dost jako magie.
    Mně encfs strašně špatně fungovalo v kombinaci s rsyncem.
    Já ho teď zkouším víc používat, ale mám z toho smíšené pocity. Ty soubory co to vybleje se mi nepodařilo přenést na další PC když jsem to zkoušel, ale je fakt že to byl jen takový pokus a nedal jsem tomu moc času.


    Co vnímám jako killer feature gpg je asymetričnost. Možnost například na VPS zašifrovat logy bez nutnosti tam mít heslo a pak je poslat / nahrát někam dál mi přijde super. Ten age zmíněný ve článku zní zajímavě, ale zatím je to podle všeho co se mi podařil dohledat jen ve fázi "fakt by jsme si přáli", či možná nějaký proof of concept. Do praktické použitelnosti, kdy to bude podporovat i externí tokeny imho zbývá > 2 roky.
    Jendа avatar 18.7.2019 21:17 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problémy PGP a možné alternativy
    Zkoušel jsi ho někdy používat a konfigurovat z příkazové řádky?
    Ano, nikdy jsem to ani nedělal jinak. Umím luksFormat, luksOpen, luksClose, luksAddKey, resize a luksKillSlot (tam si nejsem jistý, musel bych se kouknout do manuálu).
    20.7.2019 07:22 jc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problémy PGP a možné alternativy
    K zálohování: borgbackup - https://www.borgbackup.org/

    Používám už delší dobu, je to spolehlivé a efektivní, umí i to šifrování.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.