Na YouTube a nově také na VHSky byly zveřejněny sestříhané videozáznamy přednášek z letošního OpenAltu.
Jednou za rok otevírá společnost SUSE dveře svých kanceláří široké veřejnosti. Vítáni jsou všichni, kdo se chtějí dozvědět více o naší práci, prostředí ve kterém pracujeme a o naší firemní kultuře. Letos se dveře otevřou 26. 11. 2025 v 16:00. Můžete se těšit na krátké prezentace, které vám přiblíží, na čem naši inženýři v Praze pracují, jak spolupracujeme se zákazníky, partnery i studenty, proč máme rádi open source a co pro nás skutečně
… více »Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za říjen (YouTube).
Jeff Quast otestoval současné emulátory terminálu. Zaměřil se na podporu Unicode a výkon. Vítězným emulátorem terminálu je Ghostty.
Amazon bude poskytovat cloudové služby OpenAI. Cloudová divize Amazon Web Services (AWS) uzavřela s OpenAI víceletou smlouvu za 38 miliard USD (803,1 miliardy Kč), která poskytne majiteli chatovacího robota s umělou inteligencí (AI) ChatGPT přístup ke stovkám tisíc grafických procesů Nvidia. Ty bude moci využívat k trénování a provozování svých modelů AI. Firmy to oznámily v dnešní tiskové zprávě. Společnost OpenAI také nedávno
… více »Konference Prague PostgreSQL Developer Day 2026 (P2D2) se koná 27. a 28. ledna 2026. Konference je zaměřena na témata zajímavá pro uživatele a vývojáře. Příjem přednášek a workshopů je otevřen do 14. listopadu. Vítáme témata související s PostgreSQL či s databázemi obecně, a mohou být v češtině či angličtině.
Byl vydán Devuan 6 Excalibur. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Kódové jméno Excalibur bylo vybráno podle planetky 9499 Excalibur. Devuan (Wikipedie) je fork Debianu bez systemd. Devuan 6 Excalibur vychází z Debianu 13 Trixie. Devuan 7 ponese kódové jméno Freia.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu poprvé překročil 3 %, aktuálně 3,05 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 27,18 %. Procesor AMD používá 67,10 % hráčů na Linuxu.
Joel Severin v diskusním listu LKML představil svůj projekt linuxového jádra ve WebAssembly (Wasm). Linux tak "nativně" běží ve webovém prohlížeči. Potřebné skripty pro převod jsou k dispozici na GitHubu.
Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Která linuxová distribuce je nejvhodnější pro použití ve vestavěných (embedded) systémech? Dle vývojářů projektu Yocto žádná. Nejvhodnější je vestavěný Linux vytvořený na míru danému zařízení. Cílem projektu Yocto je nabídnout vývojářům vestavěných linuxových systému vše potřebné. Byl uvolněn projekt Yocto ve verzi 1.3.
Tiskni
Sdílej:
Ještě by mě jako "nezasvěcence" zajímalo, nakolik takovýhle multi-meta framework člověku pomůže v sestavování distribuce = "aby se to všecko zkompilovalo dohromady". Speciálně ta finta, že si umí Yocto framework sám stáhnout pro každou součástku source tarball, případně GITové repo, mi přijde jako potenciálně kurz "plnou parou do pekel", dependency hell na úrovni zdrojáků velkými doušky.
O kolik je tohle jiné, než třeba build environment od OpenWRT. Jasně - je to nejmíň o jednu meta-úroveň výš...
Asi to člověku má pomoci udržovat krok s upstreamem různých součástek, pokud se o to chce snažit - aby se nezdržoval opakovatelnými mechanickými záležitostmi (download, rozbalit, aplikovat známé patche) a mohl se soustředit jenom na opravdu užitečnou pitvací a ladící práci...
Myšlenka je to asi dobrá. Osobně se Linuxem neživím do té míry, abych se octl v téhle lize = kde bych tenhle framework uplatnil... Tahkle z dálky mám k tomu jediný jízlivý postřeh: všechna ta krásná videa vyrobil nějaký člověk od Intelu, v examplu mají jako target quemu x86, skoro všechna BSPčka v "BSP downloads section" jsou pro Atom / i3/i6/i7 = pro intelské procesory, na které jdou přímo nainstalovat prakticky všechny dnešní distribuce (protože ty stroje jsou i686 compatible, dokonce snad všecky umí EM64T). Pravda je, že není od věci mít trochu pokročilejší distro, které umí bootovat z read-only flashky, a mít tam zapečený driver pro PowerVR grafiku. Jsou tam ke stažení i BSPčka pro asi dva nějaké ne-intelské SoCy, tak snad je to opravdu multiplatformní...Dalsi BSP jsou tady http://www.openembedded.org/wiki/LayerIndex to co yocto zastresuje je jen zaklad a dalsi vrstvy to rozsiruji. Takze ano, je to multiplatformni.
Hmm... není to nakonec myšleno opačným směrem? Trojský kůň ze strany firmy Intel, aby "embedded softwarový vývoj pro masové spotřebitele", který se v dnešní době odehrává primárně spíš směrem na ARM/MIPS, byl snadno aplikovatelný/překlopitelný taky na platformy od Intelu?Do vsech vrstev prispiva komunita a Intel je sice vyznamnym parnerem Yocto, ale ne jedinym, viz: http://www.yoctoproject.org/about/governance/advisory-board Takze neni treba se kone bat :).![]()
Ještě by mě jako "nezasvěcence" zajímalo, nakolik takovýhle multi-meta framework člověku pomůže v sestavování distribuce = "aby se to všecko zkompilovalo dohromady". Speciálně ta finta, že si umí Yocto framework sám stáhnout pro každou součástku source tarball, případně GITové repo, mi přijde jako potenciálně kurz "plnou parou do pekel", dependency hell na úrovni zdrojáků velkými doušky.Dependency hell se nekona, stejne jako napriklad Gentoo, kazdy recipe (obdoba ebuildu) v OE ma definovane build and runtime dependency. Takze kdyz v obrazu reknes, ktere programy ma obsahovat, tak to stahne a zkompiluje vsechno ve spravnem poradi. Jedine co s resi sloziteji jsou autodetekovane zavislosti, ty se musi bud explicitne povolit (s pridanou zavislosti do DEPENDS) nebo explicitne zakazat (aby se nestalo, ze dana zavislost se zkompiluje pro neco uplne jineho a pristi build pak vypada jinak) a obcas takovy prepinac pro napr. configure neni, tak se bud doplni lokalnim patchem nebo se to prida do DEPENDS i kdyz to je volitelna zavislost.
O kolik je tohle jiné, než třeba build environment od OpenWRT. Jasně - je to nejmíň o jednu meta-úroveň výš... Asi to člověku má pomoci udržovat krok s upstreamem různých součástek, pokud se o to chce snažit - aby se nezdržoval opakovatelnými mechanickými záležitostmi (download, rozbalit, aplikovat známé patche) a mohl se soustředit jenom na opravdu užitečnou pitvací a ladící práci...Jo pomuze to presne s timhle, nakonfigurujes svou "distribuci" a BSP podle svych predstav a pak vyrabis hromadu instalacnich obrazu jednim prikazem (casto pouzivam for cyklus pres vsechny mnou podporovany zarizeni).