V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Michael Banck sepsal poslední dění v projektu Debian GNU/Hurd. Popisuje stav základního systému a toolchainu, píše o podpoře Xenu nebo množství sestavovaných balíčků a shrnuje výsledky letošního Summer of Code.
Tiskni
Sdílej:
proces1 -> proces2
narozdil od proces1 -> u-kernel -> proces2
u Machu Navíc není důvod k tomu, aby mu nebyla paměť pro zprávu dočasně nepřístupná, a/nebo aby zprávy nebyly alokovány v paměti sdílené oběma procesy.Ta pamet by musela byt nepristupna behem doby, co s ni pracuje adresat. Aby nemohlo dojit k podvrzeni nejake zpravy (poslu neco hezkeho a pak to zapisem do pameti zmenim na neco oskliveho), tak by musela byt nedostupna pro odesilatele i okamzite po odeslani. Tedy musela by byt nedostupna celou dobu. Cili uz se moc nebavime o asynchronni komunikaci. Navic zkopirovat kus pameti muze vyjit lacineji nez vytvaret sdileni a pak to sdileni zase rusit. To same plati o COW.
A proč by neměl být omezován? Omezení bude, protože se mi prostě chce. Postup "Vyrobit buffer, naplnit buffer, předat buffer, počkat na výsledek." mi nepřijde nijak zvrácený. Spolus s recyklací jednou vyrobených bufferů to bude i rychlé (s výsledkem bude buffer vrácen pro další použití).A kam se podelo to poslu zpravu a muzu delat neco jinyho, kdyz to neco jinyho je treba poslat dalsi zpravu nebo pracovat s daty, ktera jsou na stejne strance? Myslim, ze se to takhle nedela prave proto, ze to ma jiz zminene problemy s: bezpecnosti, asynchronnosti, vykonem a neprakticnosti. Jestli to kvuli pouziti bude kopirovat odesilatel nebo prijemce, tak fakt nevim, kde je ta vyhoda, kdyz zamerem bylo vyhnout se kopirovani.