Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Společnost SAS zveřejnila na svých stránkách studii s názvem Open Source vs Proprietary: What organisations need to know (pdf). Organizace by měly například vědět, že ideální je mix 40 % open source softwaru a 60 % proprietárního softwaru [Slashdot].
Tiskni
Sdílej:
A teď si to porovnejme s tím, co se v tom dokumentu skutečně píše:
On average, surveyed senior decision makers report that their organisations currently use 67% proprietary and 33% open source technology. In an ideal world, they would increase use of open source to 40%, meaning proprietary would still form the majority of their total technology in use at 60%
Konkrétně to číslo vzniklo jako průměr z odpovědí na otázku
In your opinion, what would be the ideal split between your organisation's use of proprietary technologies and open source technologies?
V průzkumu pořádaném mezi určitou skupinou vysokých manažerů.
In your opinion, what would be the ideal split between your organisation's use of proprietary technologies and open source technologies?Dává tahle otázka někomu smysl? Proč by si měla organizace určovat poměr mezi oss a proprietálním software? A proč by měl být nějaký poměr ideální? Která konkrétní vlastnost toho software má dělat ten poměr ideálním? Trochu mi to přijde: na blbou otázku, blbá odpověď.
Tam byla dvojice otázek, které bych volně přeložil asi takto:
Pro vývojáře je ta druhá otázka (a do značné míry i ta první) samozřejmě nesmyslná (a ještě nesmyslnější počítat z takových odpovědí průměr), ale manažeři podobná čísla generují zcela běžně, takže jim na tom asi nic divného nepřišlo.
Hlavní problém vidím v tom, že ti, kdo o tom referovali, z průměru odpovědí na tu druhou otázku udělali jakýsi objektivně ideální poměr, což je samozřejmě nesmysl.
ideální je mix 40 % open source softwaru a 60 % proprietárního softwaruIdeální k čemu?