Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
FFmpeg-mt, větev implementující vícevláknové dekódování videa, byl po dlouhé době konečně zařazen do oficiálního FFmpegu. FFmpeg-mt umožňuje na vícejádrových strojích plynulé přehrávání videa ve vysokém rozlišení (i bez hardwarové akcelerace dekódování grafickou kartou). Jaká je situace ohledně začlenění do forku libav zůstává otázkou, pokud někdo znáte bližší informace, podělte se o ně v diskuzi.
Tiskni
Sdílej:
git merge na -mt repozitář aniž by to pořádně otestoval. Kromě vtipného rozbití celé historie tím způsobil i to, že jejich h.264 dekodér neprochází regresní testy a má několik bugů navíc.
Keďže fork libav vznikol pred 10 dňami, tak ten multithreading framework a implementácia pre theoru a huffyuv bola začlenená do Ffmpeg a nie do libav.+1 :)
A mimochodem pokud jsem to dobre pochopil, tak se udelal unmerge, protoze ten chlivek byl uz v ffmpeg-mt, a ten merge se udela znovu a lepe.No ano, ffmpeg-mt repozitář byl založen ještě na starém git-svn importu, než ffmpeg přešel "nativně" na git a pravidelně se tam mergoval mainline. Rozhodně se nepočítalo s tím, že na něj někdo bezhlavě spustí merge do mainline.
Kdyz uz te tu mame jako zasvecenyho cloveka tak bych se te chtel zeptat na par veci: Spousta lidi ma dojem, ze libav fork se udelal na truc, ale od cloveka co na nem dela by me zajimalo proc jste to vlastne udelali? Ono se totiz natruc vetsinou netrha vic jak jeden az dva lidi, vetsi cisla maj vetsinou vaznejsi duvody nez nedostatek spanku a spatnou naladu. ;).Ve zkratce -- "vůdce" ffmpegu 1) postrádal jakékoliv vůdcovské/diplomatické vlastnosti, vyvolával flamy a urážel lidi; 2) zdržoval vývoj přílišným pedantismem, což odrazovalo potenciální přispěvatele (to je mimochodem jeden z důvodů, proč se -mt tak zdrželo) 3) aplikoval dohodnutá pravidla na všechny kromě sebe. Několik lidí toho mělo dost a chtěli organizovat fork. Pak ale zjistili, že by se přidali prakticky všichni aktivní vývojaři, takže se místo toho udělal převrat. Jenomže vlastník domény fandil druhé straně, takže po dvou měsících zmatku z toho nakonec byl opravdový fork.
No a druha vec je na snade. Co chcete delat lip a jinak?Cílem bylo, aby nějací aktivní vývojáři vůbec zbyli, protože neustálé flamy byly dost demotivující. Takže chceme hlavně příjemnější prostředí pro vývoj bez diktátorů. To by se mělo pozitivně projevit i na všem ostatním.
Tak nejak bych se rad dozvedel komu mam vlastne fanditNám samozřejmě