V červenci loňského roku organizace Apache Software Foundation (ASF) oznámila, že se částečně přestane dopouštět kulturní apropriace a změní své logo. Dnes bylo nové logo představeno. "Indiánské pírko" bylo nahrazeno dubovým listem a text Apache Software Foundation zkratkou ASF. Slovo Apache se bude "zatím" dál používat. Oficiální název organizace zůstává Apache Software Foundation, stejně jako názvy projektů, například Apache HTTP Server.
Byla vydána (𝕏) srpnová aktualizace aneb nová verze 1.104 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.104 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Spotify spustilo přehrávání v bezztrátové kvalitě. V předplatném Spotify Premium.
Spoluzakladatel a předseda správní rady americké softwarové společnosti Oracle Larry Ellison vystřídal spoluzakladatele automobilky Tesla a dalších firem Elona Muska na postu nejbohatšího člověka světa. Hodnota Ellisonova majetku díky dnešnímu prudkému posílení ceny akcií Oraclu odpoledne vykazovala nárůst o více než 100 miliard dolarů a dosáhla 393 miliard USD (zhruba 8,2 bilionu Kč). Hodnota Muskova majetku činila zhruba 385 miliard dolarů.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-09 aneb Eclipse 4.37. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
T-Mobile od 15. září zpřístupňuje RCS (Rich Communication Services) zprávy i pro iPhone.
Společnost ARM představila platformu Arm Lumex s Arm C1 CPU Cluster a Arm Mali G1-Ultra GPU pro vlajkové chytré telefony a počítače nové generace.
Unicode Consortium, nezisková organizace koordinující rozvoj standardu Unicode, oznámila vydání Unicode 17.0. Přidáno bylo 4 803 nových znaků. Celkově jich je 159 801. Přibylo 7 nových Emoji.
Apple představil (YouTube) telefony iPhone 17 Pro a iPhone 17 Pro Max, iPhone 17 a iPhone Air, sluchátka AirPods Pro 3 a hodinky Watch Series 11, Watch SE 3 a Watch Ultra 3.
Realtimová strategie Warzone 2100 (Wikipedie) byla vydána ve verzi 4.6.0. Podrobný přehled novinek, změn a oprav v ChangeLogu na GitHubu. Nejnovější verzi Warzone 2100 lze již instalovat také ze Snapcraftu a Flathubu.
Souběžně s prací Novellu na Xgl probíhala i práce Red Hatu na vlastní (tak trochu konkurenční) architektuře umožňující využívat OpenGL při renderingu desktopu. Pojďme se jí nyní podívat trochu na zoubek...
Nejdříve je potřeba říct si něco málo o architektuře X serveru. Mnoho lidí si pod pojmem "indirect rendering" představuje pomalé softwarové renderování OpenGL přes Mesu. Tato představa je však zcela zcestná, většinou tomu tak sice je, ale není to pravidlem či podmínkou.
Jak všichni víme, X11 je klient-server protokol. Všechny volání funkcí jdou z klienta (aplikace) na server. V případně OpenGL se takto děje přes GLX. "Direct rendering", tedy přímé renderování, znamená pouze to, že je tento systém obcházen. Nemusí to ovšem nutně znamenat hardwarovou akceleraci, i když ve většině případů tomu tak je (aplikace se "baví" např. prostřednictvím DRI přímo s hardwarem). Ovšem stejně tak jako neznamená "direct rendering" nutně hardwarovou akceleraci, tak "indirect rendering" neznamená nutně softwarový rendering. X server může OpenGL volání taktéž přeposílat grafické kartě a tak je akcelerovat. A toto je právě věc, na které Red Hat v poslední době pracoval.
Vývoj Accelerated Indirect Rendering (dále jen AIR či AIGLX) probíhal již od začátku zcela otevřeně v xorg CVS. Tímto se liší od Xgl, které začalo sice zcela nezávisle a otevřeně, nicméně největší pokrok ve vývoji byl proveden za zavřenými dveřmi Novellem (nyní již je však i Xgl součástí xorg CVS). Toto je ovšem jen dalo by se říci nepodstatný detajl (i když Red Hat ho dává okázalým způsobem najevo ). Daleko podstatnější je to, že zatímco Xgl je zhola nová grafická architektura pro X server (nahrazující současné DDX) postavená čistě nad OpenGL, tak AIR je jen rozšířením možností současné grafické architektury.
Tento fakt, že AIR je jen rozšířením současné architektury, vyhovuje spoustě vývojářů X.Org více než to o co se snaží Xgl (grafickou architekturu zcela nahradit a postavit jí čistě nad OpenGL). Někteří vývojáři X.Org také projevili obavy, že Xgl by de facto "uvrhlo lidi do područí proprietárních driverů". Naštěstí většina zřejmě tento zealotismus nesdílí. Red Hat komentuje situaci takto:
How is this different than XGL?
XGL is a different X server. This is a more incremental change which is slated to become part of Xorg. We don't believe that replacing the entire X server is the right path, and that improving it incrementally is a better way to modernize it. After talking to people at xdevconf, it felt like much of the upstream Xorg community shares this view. You can search [WWW] Adam Jackson's notes for "large work for Xgl" to get the blow-by-blow or NVidia's [WWW] presentation from XDevConf 2006 on using the existing model.
We've been working on the AIGLX code for a some time with the community, which is in direct contrast with the way that XGL was developed. XGL spent the last few months of its development behind closed doors and was dropped on the community as a finished solution. Unfortunately, it wasn't peer reviewed during its development process, and its architecture doesn't sit well with a lot of people.
Je zcela jisté, že pohled Red Hatu je zaujatý Nicméně to že jak většina vývojářů X.Org, tak i samotní vývojáři NVidie, preferují AIR před Xgl, je faktem (viz. např. prezentace NVidie na XDevConfu). Faktem také je, že AIR by měl být schopný zvládnout prakticky to samé, co Xgl (Red Hat pracoval na zakomponování OpenGL composite manageru přímo do Metacity, ovšem teoreticky by měl být i Compiz od Novellu určený pro Xgl použitelný pod AIR). Zatím AIR funguje pouze s opensource drivery (Radeon r200, Intel 810, atp.), ale v okamžiku kdy NVidia (a snad i ATI) implementuje novou GLX_EXT_texture_from_pixmap OpenGL extension, bude fungovat i s proprietárními drivery.
Mně osobně se víc líbí přístup Xgl. Postavení celé grafické architektury nad OpenGL považuji za dobrou investici do budoucna. Ovšem příchod AIR taktéž vítám, rozhodně má své opodstatnění a konkurence je vítána, alespoň bude vývoj probíhat rychleji Celkově vzato jsem velmi potěšen tím, jak se ledy okolo grafické architektury X serveru v poslední době začly hýbat. Bylo to už opravdu potřeba.
Pokud se chcete o AIR dozvědět něco více (nebo ho dokonce vyzkoušet), můžete tak učinit na stránkách Fedoraproject.org. Další zajímavé informace najdete v prezentaci Kristiana Høgsberga z XDevConfu.
UPDATE:
David Reveman (hlavní vývojář Xgl z Novellu) napsal do xorg mailing listu jeho vlastní názor na současnou situaci: AIGLX, metacity, nvidia and Xgl
Tiskni
Sdílej: