Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.
Mozilla začne od ledna poskytovat komerční podporu Firefoxu pro firmy. Jedná se o podporu nad rámec stávající podpory, která je k dispozici pro všechny zdarma.
V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).
Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).
Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.
Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.
Po dvaceti letech skončil leader japonské SUMO (SUpport.MOzilla.org) komunity Marsf. Důvodem bylo nasazení sumobota, který nedodržuje nastavené postupy a hrubě zasahuje do překladů i archivů. Marsf zároveň zakázal použití svých příspěvků a dat k učení sumobota a AI a požádal o vyřazení svých dat ze všech učebních dat.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahajuje sektorové šetření v oblasti mobilních telekomunikačních služeb poskytovaných domácnostem v České republice. Z poznatků získaných na základě prvotní analýzy provedené ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) ÚOHS zjistil, že vzájemné vztahy mezi operátory je zapotřebí detailněji prověřit kvůli možné nefunkčnosti některých aspektů konkurence na trzích, na nichž roste tržní podíl klíčových hráčů a naopak klesá význam nezávislých virtuálních operátorů.
Ne, tento blog opravdu nemá nic společného s vývojem Linuxového jádra :-) Jako "Jaderný blog" jsem jej pojmenoval jen kvůli mé oblibě jaderné fyziky a chemie.
Věnovat se chci především Linuxu a Free Softwaru, prezentovat zde svůj pohled na věc a věnovat se všem palčivým otázkám a problémům, na které narazím. Určitě se zde také objeví články týkající se KDE, jelikož jsem velkým milovníkem tohoto desktopového prostředí a obecně eye-candy (k velké nevůli "pravověrných" Linuxáků ;-)).
No a když už se to tu jmenuje Jaderný blog, možná se někdy dočkáte i nějakého populárně-vědeckého příspěvku, především pokud se bude jednat o nějaké ožehavé aktuální téma...
Titulek říká vše - poté co jsem vyzkoušel novou linuxouvou betaverzi NVIDIA ovladačů 1.0-9625, čekalo mě opravdu nečekané zjištění - betaverze je (alespoň v mém případě) stabilnější než starší "stabilní" verze! Už žádné tvrdé záseky počítače...
Novou betaverzi NVIDIA ovladačů jsem původně nainstaloval z jediného důvodu - přibyla v nich podpora pro glx_ext_texture_from_pixmap OpenGL extenzi, díky které umožňují běh OpenGL kompozitních window managerů (jako je třeba Compiz či jeho propracovanější komunitní fork Beryl) bez nutnosti použití Xgl.
Možná jste někde v diskuzích četli, jak jsem popisoval svoje dlouhodobé problémy s grafickou kartou. Tvrdé záseky počítače (přesněji grafiky, počítač dál funguje, přes SSH se na něj dalo přihlásit) tak cca 4x denně, způsobené zjevně hardwarem karty (typuju to na vadný elektrolytický kondenzátor), které se mi dříve nestávaly (avšak dějí se i pod Windows, tedy není to problém linuxových ovladačů).
No a s novými beta ovladači světe div se tyto záseky zmizely! Tedy ne že by zmizely úplně, místo tvrdého záseku jen problikne obrazovka (na vteřinu zčerná LCD monitor) nebo někdy se i kompletně restartuje X server, nicméně žádný tvrdý zásek se nekoná, což považuji za obrovské zlepšení. Nové ovladače si zjevně umí poradit s nastalým hardwarovým stavem a grafickou kartu nějak "resetují", alespoň tak mi to připadá.
Nyní již spokojeně v KDE jakožto WM používám Beryl se všemi jeho úžasnými grafickými efekty (z nichž některé jsou pro mě jakožto člověka který nepracuje rád s hodně plochami i nesmírně užitečné, třeba výborná obdoba Exposé nebo přehlednější přepínání aplikací pomocí ALT+TAB). Jako milovník eye-candy si doslova chrochtám blahem 
Poslední věc co mi nyní schází ke štěstí je _kompletní_ akcelerace desktopu skrz OpenGL. Pokud totiž používáte AIGLX (případně jako já ovladače od NVIDIE, které mají svou vlastní implementaci akcelerovaného nepřímého renderování), tak se přes OpenGL akceleruje jen samotný WM, avšak aplikace používající X11/XRender stále fungují klasickou cestou (tudíž v tomhle má Xgl stále ještě navrch, tam je naprosto vše renderované přes OpenGL). Řešením je nová OpenGL akcelerační architektura pro X.Org - Glucose. Ta využívá renderovací cesty z kódu Xgl přímo v klasickém X.Org serveru. S využitím Glucose a akcelerovaného nepřímého renderování (ať už AIGLX či implementace od NVidie) tedy získáte klasický X.Org server renderující kompletně vše přes OpenGL, bez potřeby hacků jako je Xglx server.
Btw. ještě taková zajímavost na závěr (pro mě to byla docela novinka, když jsem se to poprvé dozvěděl) - NVIDIA ovladače uměly akcelerované nepřímé renderování OpenGL dokonce už dávno předtím než vznikl projekt AIGLX (jediné co na nich chybělo pro fungování OpenGL kompozitních WM byla podpora glx_ext_texture_from_pixmap extenze).
Tiskni
Sdílej:
To se ale asi bohužel nestane
Ale potom co mě tady pár lidí sprdlo proč jím tykám, tak to střídám
Jednou vykám jindy tykám, podle nálady