Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
U blogového zápisu Linux a krestanstvi se poměrně živě diskutuje. Nejostřejší diskuse se týká zřejmě problému "ateismus vs. agnosticismus". Jenže ono je to ještě složitější - člověk nemusí věřit v Boha, i když v něj vlastně věří.
Otázka víry je poměrně citlivá. Mnoho lidí si věci okolo víry nechávají pro sebe, jiní naopak své víře podřizují úplně všechno, co dělají. Pokud se hovoří o víře v Boha, většinou se lidé dělí na věřící (ať už je jejich víra jakákoli) a nevěřící (nevěří v žádného Boha nebo jeho existenci odmítají). Může to být ale ještě složitější.
Někteří lidé se totiž při této otázce zařadí do kategorie nevěřících, přestože svoji víru mají. Protože ji ale nespojují s klasickým vnímáním Boha (např. v křesťanském smyslu), volí toto zařazení, přestože by mělo být opačné.
Jeden z takových pohledů nyní nastíním. Je to pohled, ke kterému mám osobně nejblíž, přestože ho samozřejmě nepovažuji za nějaké dogma, které bych chtěl někomu vnucovat.
Tento pohled vychází z materialismu, což je filosofický směr, který za jediné existující považuje hmotu. Nyní to nejdůležitější - i v tomto názoru lze definovat Boha. Lze za něj považovat úplný systém všech fyzikálních zákonů - protože tento systém všechno stvořil a je zodpovědný za cokoliv, co se kdekoliv stane (je všemocný a svým způsobem vševědoucí). Tento Bůh je samozřejmě neoddělitelně spojen s hmotou, nemůže být hmota bez Boha a Bůh bez hmoty.
Znamená to, že se tím dostává do souladu evoluční teorie s teorií stvoření světa (píšu s malým "s", protože mám ve skutečnosti na mysli celý vesmír včetně nepozorovatelné části). Žádné rozpory už se zde nenacházejí.
Takový Bůh také nerozlišuje dobré a zlé, to jsou pojmy vytvořené člověkem a nemají žádný vztah ke konání tohoto Boha. Všem měří stejně, všichni se chovají přesně tak, jak jim Bůh určuje.
Pokud uvažujeme takto definovaného Boha a všechno, co s ním souvisí, vůbec to neznamená rezignovat na obvyklé elementy víry v Boha, jak je známe z klasických náboženství. Mnohé rituály mají svůj smysl i nadále (pro duševní a tělesné zdraví člověka), přestože se stávají poněkud "přízemními":
Zatím toho jako lidstvo víme o existujících fyzikálních zákonech velmi málo a zcela jistě se nikdy nedozvíme všechno. Přesto se ale stále daří objevovat nové a nové takové zákony a skládat tak dohromady obraz, který podle mého názoru směřuje právě k tomu, co jsem popsal, a kde vědecký a duchovní pohled jedno jsou.
Tiskni
Sdílej:
Á, pán má také rád Bhagavadghítu. Osobně preferuji překlad Filipský, Vacek. Tohle je Janíček? Anebo ne? Už se v tom nevyznám. Jo! Taky dobrý, taky dobrý...
No, a jen co na tý káře ti dva doklábosili, tak začala řežba.
Vonkoncom tahle brožůra ,obklopená hradbou textů, z tý jde také vyčíst všechno možný.
Ale pššššš! Nikdy však toto nesděluj tomu, kdo nekoná pokání, kdo mi není oddaný, kdo mi nechce poslouchat nebo mne tupí. :)
He admitted women and slaves into his school and was the only philosopher to do so, introducing the new concept of fundamental human egalitarianism into Greek thought, and was one of the first Greeks to break from the god-fearing and god-worshipping tradition common at the time, even while affirming that religious activities are useful as a way to contemplate the gods and to use them as an example of the pleasant life. Epicurus participated in the activities of traditional Greek religion, but taught that one should avoid holding false opinions about the gods.
ale pokud to někdo bere hlouběji, rozhodně to nemá s ovcemi moc společnéhoako niekto potom moze brat satanizmus vazne?
Nabízí se tedy otázka Kdo by tedy měl být považován za vhodnou lidskou oběť a kdo je oprávněn učinit takové rozhodnutí? Odpověď je brutálně prostá. Každý, kdo vám nespravedlivě ublížil - ten, kdo si dal záležet, aby vám provedl něco špatného nebo aby úmyslné vyvolával problémy a působil utrpení vám nebo vašim drahým. Krátce řečeno člověk, který si svými činy říká o prokletí.
Nedával bych ho za vzor proto, protože ho nepovažuji za vzor kvalitní. Je to spíše komická figurka, nic, co by bylo vhodné následovat.Zásadním nedostatkem téhle úvahy, je fakt, že většina současných křesťanů JK za kvalitní vzor považuje. A myslím, že naprosto nezávisle na tom, že někdo ne. Tedy JK a jeho myšlenky jsou základem křesťanství.
Křesťanský bůh samozřejmě orweliánský je, protože je všemohoucí a vševědoucí.Nejednou jsem zažil diskuse křesťanů, jejichž výsledkem bylo jisté zpochybnění těchto vlastností.....
Zásadním nedostatkem téhle úvahy, je fakt, že většina současných křesťanů JK za kvalitní vzor považuje. A myslím, že naprosto nezávisle na tom, že někdo ne. Tedy JK a jeho myšlenky jsou základem křesťanství.No ale já považuji křesťanství za špatné. Až budou mít vzory a ideje lepší, možná se mi bude líbit.
Ne diskuse, alespoň se mnou, byla o tom, zda je špatné.Asi jsem to nečetl dostatečně pozorně, ale měl jsem pocit, že posledních pár příspěvků je o tom, na čem stojí křesťanství.
Kličkování mezi kapitolami křesťanské bible je jen úhybný manévr (a navíc nesmyslný, protože ta kniha ovlivňuje křesťanství celá.Tady nejde ani tak o kličkování, jako spíš o vztahy mezi jednotlivými částmi a jejich interpretaci a o to na co je kladen důraz.
Protože křesťanství je zkostnatělá dogmaty prolezlá fosilie bez naděje na změnu.Tohle je jednoznačný omyl. Křesťanství se mění. Třeba už jen názory na homosexualitu, předmanželský sex (tyto záležitosti jsou pro mnohé křesťany stejně přirozené asi jako, že člověk má dvě nohy...) a další..
No, ale leckterým křesťanům nadále zůstává "volná láska" (ve všech možných podobách) důvodem k pohoršení, neboť je to v jejich očích hřích.To bez pochyb. Jen jsem uváděl protipříklad a záměrně jsem vybral jeden z nejkřiklavějších.
To se potom dá spekulovat o tom, kteří křesťané jsou ti praví,A taky o tom, co je to pravý křesťan.... Šlo mi o to ukázat, že křesťanství je mnohem rozmanitější záležitost, než se tu někteří snaží naznačit.
ale pro nekřesťana v naší zemi zůstává asi směrodatným názor římského biskupa.Proč? Nechápu, co by mělo být pro nekřesťana směrodatného (předpokládám ve vztahu ke křesťanství) na názoru někoho, koho ani všichni křesťané neuznávají...
Kolik lidí bylo vyvražděno v sovětském Rusku, protože křesťanství neodmítli?Asi hodně, komunismus je ideologie srovnatelná s křesťanstvím. Hitler? Hmm, a co dělal za války současný papež? Náboženské instituce? Já proti většině z nich nic nemám. Když to lidi baví a programově to 2000 let nenutí násilím ostatním, ať uctívají třeba sedminohou žábu.
Bohate staci fyzikalni zakony.Fyzikální zákony jsou jen paradigmata. Kdyby ses před pěti sty lety zeptal tehdejších vědců, jestli je možné létat, tvrdili by ti, že v žádném případě, a taky by ti to nějak dokázali.
"[C] In the days when Witchdom extended far, we were free and worshipped in All their Greatest Temples, but in these unhappy times [35] we must hold our sacred mysteries in secret. So it be Ardane, that none but the Wicca may see our mysteries, for our enemies are many, And torture looseth the tongues of many. It be Ardane that each Coven shall not know where the next Coven bide, or who its members are, save the Priest and Priestess, [40] That there shall be no communication between them, save by the Messenger of the Gods, or the Summoner. Only if it be safe, may the Covens meet, in some safe place, for the great festivals. And while there, none shall say whence they come, or give their true names, to the end that, if any are tortured, in their agony, they can [45] not tell if they know not. So it be Ardane that no one may tell any not of the Craft who be of the Wicca, nor give any names, or where they bide, or in any way tell anything which can betray any to our foes, nor may they tell where the Covenstead be, or where is the Covendom, [50] or where be the meeting s or that there have been meetings. And if any break these laws, even under torture, The Curse of the Goddess shall be upon them, so they never reborn on earth, And may they remain where they belong, in the Hell of the Christians."Dnes jsou ale samozřejmě i zcela otevřené tradice, není to však wicca v celé své šíři.
A pro někoho není jedinečný, milující, spravedlivý, tvůrce... Ostatně to asi není ani ten starozákonní bůh, přinejmenším pro ty, co krutě zabil.Ale je. Bible není o dvou bozích, z nichž jeden je krutý a druhý laskavý. Pokud budeš vytrhávat z kontextu, můžeš dojít k hezkým věcem. Např. se v Bibli dočteš, že, cituji: "šel a osidlem se oběsil". Takže všichni křesťani mají učinit totéž? (To jsem Ti nahrál, co? Už se těším, jak mi odpovíš
Bible prostě není konzistentní. Jednoduše to vidí právě křesťané. Já jsem ten, který tvrdí, že to jednoduché není a každý to vidí jinak. I toho vašeho boha. A křesťané nemají právo prohlašovat svůj názor za jediný správný. Strkáte hlavu do písku.Bible jistě není konzistentní co se týče literární formy. Nicméně pohled na Boha, ať už ho ukazuje z jakékoliv stránky, v ní konzistentní je, byť je někdy velmi těžké najít tu spojnici, která se prodírá Biblí jako jedno pojítko... Podle mě je mnohem jednodušší prohlásit, že Bůh není v Bibli koherentní, než prohlásit, že koherentní je přes všemožné formy pohledu, které jsou v Bibli nabízeny. Takže argument o jednoduchosti neberu. Naopak se domnívám, že jestli tu má někdo zjednodušený pohled, pak to nejsem já, ale Ty. Já jako křesťan si neosobuji právo považovat svůj názor za jediný správný. Dovoluji si pouze tvrdit, že je více informovaný, než Tvůj. A otázku, kdo z nás strká hlavu do písku, bych raději nezodpovídal. Obávám se však, že ke Tvé škodě to nejsem já
Jako křesťan jsi jistě více infoprmovaný o křesťanských pohádkách. Žiješ ovšem v bludu, že mají větší váhu, než pohádky jiné. A to je tvůj problém.To není blud, ale moje rozhodnutí. Přesto však si rád poslechnu ty jiné pohádky a nebudu tvrdit, že v sobě nemají alespoň kousek něčeho, co je blízké mému chápání světa. A rád si sednu s těmi, kdo takové pohádky vyprávějí a povykládám s nimi. Snad jen s jednou vyjímkou: jestliže mi někdo začne tvrdit, že tma je světlo a světlo je tma... Tam se asi nedomluvíme... A dál: těžko si budu vyprávět takové pohádky s těmi, kteří mi budou tvrdit: vždyť ty si stejně myslíš, že ty tvoje pohádky mají větší váhu, než moje pohádky... On mě totiž a priori zařazuje do role toho, kdo nechce naslouchat jeho pohádkám. To znamená, že ode mne očekává, že ho po té, co mi vyjeví, jaká pohádka upravuje jeho pohled na svět (což vnímám jako velmi niterné vyprávění), pošlu s výsměchem do háje. Tzn. předem o mě prohlašuje, že nejsem schopen naslouchání, což mi třeba křivdí, aniž by to zkusil, nedává mi šanci a sám ukončuje vyprávění pohádek... Zdraví
...vychází z materialismu, což je filosofický směr, který za jediné existující považuje hmotu.Nejsem filozof, ale zdá se mi, že tomuto je těžké věřit. Neumím si představit samotnou hmotu, bez její sestry - energie. Pro tu hmotu a energii pak potřebuji ještě prostor a pak ještě nějaké neměnné fyzikální zákony, podle kterých se to všechno bude chovat. Takže bych ten "materialismus" poopravil a řekl: za jediné existující považuji energii (která se občas zhustí do hmoty), prostor a fyzikální zákony. To už je ale uzavřený systém a za systémem bývá systémák. Bez něho by nebyl systém, ale jen černá obrazovka.
Hmota a energie je jedno a totéž. Rozlišování je jenom hra se slovíčky. Prostor (přesněji prostoročas) je s hmotou neoddělitelně spojen a i pro něj platí fyzikální zákony.Už Tomáš Akvinský tento problém vyřešil jinak: idea je tím, co formuje hmotu. Koukněte třeba na architekta: má ideu, jak něco ztvárnit, navrhne to, nakreslí (to je převedení ideje do tvaru, který lze předat ostatním, medializování) a pak se to realizuje, tj. hmota se přetvoří dle ideje. Zdraví Honza Marek
A ta idea je ovšem také hmotné podstaty :)těžko můžu tvrdit, že nemám v hlavě mozek (a ani nechci). Ale je mi těžko uvěřit, že jsou ideje hmotné
Mimochodem, ona skupina kolem Ježíše měla zcela konkrétní cíl. Zbavit Judeu římské okupace. Vůbec je to často provinční, protikladné.Není to pravda. V rozhovoru Ježíše před Pilátem se člověk z té samé Bible dočte: Ano, já jsem král. Ale moje království není z tohoto světa. Kdyby bylo moje království z tohoto světa, moji služebníci by mě bránili, abych nebyl vydán do rukou židů. Ne, moje království není odtud. A Saul nebyl voják, ale rabín, a to i když měl římské občanství. Zdraví Honza Marek
"Bůh nehraje v kostky."Tato citace se nemusí týkat svobodné vůle jednotlivých lidí. Zdraví
Nemusí, ale nedávalo by to smysl. Lidé se řídí stejnými fyzikálními zákony jako hmota kolem nich. Buď se chová deterministicky nebo ne.Ale božínku, vy nejste ženatý, že? To, že se chová deterministicky hmota, neznamená, že se chovají deterministicky lidé. Kdyby se moje děti chovaly deterministicky, tak bych měl mnohem méně šedin
Kdyby se moje děti chovaly deterministicky, tak bych měl mnohem méně šedin
To, že nerozumíte zákonitostem určitého děje, ještě neznamená, že tam žádná zákonitost není.
Proc se teda - kdyz je vsechno dano, tj. i konec - nestane vse jen lusknutim boziho prstu? Proc se to nestane hned? Proc se plizime casem?A ako vieš, že to tak nie je? Ako vieš, že svet nevznikol povedzme pred 5 minútami? Boh to určite vie zariadiť, keď je všemohúci. Možno celú existenciu ľudstva už dávno stvoril ako akýsi film so všetkými udalosťami a spomienkami všetkých ľudí. Má ju uloženú niekde vo filmovom archíve a náhodne si z nej 'prehráva' určité úseky času. A ty v tom úseku času na krátky čas ožiješ, aj keď sa ti zdá že žiješ už niekoľko rokov. Potom ten úsek boh vypne a pustí si iný, ale ty jednoducho rozdiel nespoznáš, lebo všetky podmienky, spomienky a stav tvojho mozgu sú v tom momente nastavené ako keby si ich naozaj prežil. Nemôže to byť celé nejako takto? Možno boh len tak sedí niekde pri telke s pivom v ruke a zabáva sa na našich osudoch
Já tím pouze reagoval na to, jak jste tvrdil že "víte, že je". Chtěl jsem tím poukázat na nesmyslnost toho co říkáte. Pokud budu tvrdit, že tu existuje všemocný růžový jednorožec (který chce abych ho viděl jen já a nikdo jiný), tak to má úplně stejnou relevanci jako ten váš bůh, křesťanský Bůh či jakýkoliv jiní bohové. Zkrátka otázka existence boha je z hlediska racionálního uvažování nesmyslná (věda se jí nemůže zabývat, protože už z principu je nevyvratitelná - je to jen věc pro filosofování). A proč bychom se o tom bavili? Protože troška toho filosofování nikdy neuškodí a je tu pár zaslepencůMěl bych maličkou poznámku: i filozofie je vědaVíra zaslepuje. Kdo věří v boha (skutečně věří, já bych to nazval fanaticky věří), pro toho žádné racionální argumenty nemají žádný význam - zkrátka je zaslepený, má vymytý mozek
Já se řídím rozumem a ve světě podle mě není pro žádného boha místo, byl by zbytečný a nadbytečný (viz ona Occamova břitva).
Vy jste krásným ukázkovým příkladem oné zaslepenosti křesťanů. Ukázkou toho, že víra v Boha skutečně zaslepuje. Křesťané si prostě myslí, že ta jejich víra, ten jejich Bůh, je to jediné správné "měřítko" (jak jste to sám nazval). Zcela ignorujete že každý může mít naprosto jiné měřítko a to vaše není o nic lepší než ta měřítka jiných. Nemáte žádný patent na rozum, už si to konečně uvědomte. Jinak tím zbytkem jste mi dokázal, že víra v Boha je pro ty, kteří nejsou ochotni přijmout zodpovědnost sami za sebe (chcete-li stát se "svým vlastním Bohem" jak jste napsal). Tedy z mého pohledu pro slabochy.Domnívám se, že jsem napsal, že je měřítkem pro _mě_. To, že mají jiní lidé jiná měřítka, respektuju a křesťanského Boha jim nenutím. Teď se peru jen o svobodu mít vlastní názor na svět a vlastní měřítka, kterým ten svět poměřuji, ne o křesťanství jako takové. To, že je mým měřítkem zrovna křesťanský Bůh, je věc v tomto případě vedlejší. Nikde nebylo napsáno, že měřítka ostatních jsou lepší nebo horší. Domnívám se, že čtete moje příspěvky tak, jak se to hodí Vám, ne tak, jak je píšu. Patent na rozum nemám a věřím, že uznáte, že Vy taky ne. A co se týče zodpovědnosti za svůj život: i přes to, že jsem si vybral za své měřítko Boha, mám svobodu dělat to, co dělám a také mám svobodu nést zodpovědnost za své skutky. Křesťanství, ani to, že jsem jako své měřítko přijal Boha, ze mě nijak nesnímá zodpovědnost za mé skutky. A pokud považujete za slabošství na sebe vzít ještě přísnější závazky, než jaké uznává za právní a etické normy společnost okolo, pak se opravdu hlásím ke slabochům. Zdraví
Jinak ještě dodám, že filosofie opravdu _není_ věda. Věda se může zaobírat jen tím, co lze z principu vyvrátit.Pak tomu už vůbec nerozumím: jak chcete vyvrátit Newtonův gravitační zákon? Zdraví
A jak o něm můžete "vědět" smím li se ptát?Co zkušenost? Například vím o tom, že člověka může fyzicky zadržet neviditelná "ruka" nebo "zeď". Kdyby nemohla, nemohl bych o tom teď s tebou nejspíš polemizovat.
Co jineho je věděni nez vlastni zkusenost? Neplet si nastudovane znalosti s vedenim. Muzes si nekde precist, ze existuje Australie, ze ma tolik a tolik obyvatel a lezi tam a tam - to jsou znalosti. Az skutecne poletis do Australie, budes mit zkusenost - prozitek, tj. budes vedet, ze skutecne existuje - tve vedeni jsou tve prozitky. Na druhou stranu Australie je jen nas nazev tohoto kontinentu, klidne mu muzes rikat 'emerika' prijet zpatky a vsem rikat, jak je ta emerika nadherna i kdyz ti ostatni budou vykladat, ze zadna emerika neexistuje, ty budes vedet, ze existuje a bude ti celkem jedno co ti ostatni rikaji.
Boha si muzes pojmenovat jak chces, stejne jako Australii, kdyz budes chtit. Klidne bohu rikej treba priroda, nirvana, satan, penis, fantazii se meze nekladou a buh ma fantazii rad, proto ji take stvoril
Docela chapu, ze clovek zakoreneny jen ve znalostech a logice toto asi nepochopi, inu predkladam pouze sve znalosti, prozit si to musi kazdy sam