abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 22:32 | Nová verze

    Byla vydána dubnová aktualizace aneb nová verze 1.89 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. V terminálu lze nově povolit vkládání kopírovaného textu stisknutím středního tlačítka myši. Ve verzi 1.89 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 21:22 | Nová verze

    Proton, tj. fork Wine integrovaný v Steam Play a umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry určené pouze pro Windows, byl vydán ve verzi 9.0-1 (𝕏). Přehled novinek se seznamem nově podporovaných her na GitHubu. Aktuální přehled her pro Windows běžících díky Protonu také na Linuxu na stránkách ProtonDB.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 19:33 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.78.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání na GitHubu. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 11:22 | Bezpečnostní upozornění

    Služba Dropbox Sign (původně HelloSign) pro elektronické podepisování smluv byla hacknuta.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 11:00 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 8.0 textového editoru GNU nano (Wikipedie). Podrobný přehled novinek a oprav v oznámení v diskusním listu info-nano nebo v souboru ChangeLog na Savannah. Volbou --modernbindings (-/) lze povolit "moderní" klávesové zkratky: ^C kopírování, ^V vložení, ^Z vrácení zpět, … Tato volba je aktivována také pokud binárka s nano nebo link na ni začíná písmenem "e".

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 23:22 | IT novinky

    Před 60 lety, 1. května 1964, byl představen programovací jazyk BASIC (Beginners' All-purpose Symbolic Instruction Code).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    včera 22:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 12.0 minimalistické linuxové distribuce (JeOS, Just enough Operating System) pro Kodi (dříve XBMC) a multimediálního centra LibreELEC (Libre Embedded Linux Entertainment Center). Jedná se o fork linuxové distribuce OpenELEC (Open Embedded Linux Entertainment Center). LibreELEC 12.0 přichází s Kodi 21.0 "Omega".

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:55 | Nová verze

    Microsoft vydal novou velkou aktualizaci 2404.23 v září 2019 pod licencí SIL Open Font License (OFL) zveřejněné rodiny písma Cascadia Code pro zobrazování textu v emulátorech terminálu a vývojových prostředích.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 05:33 | Nová verze

    OpenTofu, tj. svobodný a otevřený fork Terraformu vzniknuvší jako reakce na přelicencování Terraformu z MPL na BSL (Business Source License) společností HashiCorp, bylo vydáno ve verzi 1.7.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci. Vypíchnout lze State encryption.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.4. 23:55 | Humor

    Spouštět webový prohlížeč jenom kvůli nákupu kávy? Nestačí ssh? Stačí: ssh terminal.shop (𝕏).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 20
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (14%)
     (29%)
     (43%)
     (14%)
    Celkem 14 hlasů
     Komentářů: 3, poslední dnes 19:48
    Rozcestník

    Debian unstable aneb dráždíme hada bosou nohou I.

    18.5.2007 12:32 | Přečteno: 2383× | Za vším hledej Linux | Výběrový blog

    K sepsání mě inspiroval nově nainstalovaný, ještě nezasmrádlý, řádně zakoupený VMware Workstation 6.0 for Linux. Jako vůbec první virtuální stroj jsem si do něj totiž vrazil takového menšího brášku hostitelského OS. Předchozí blogpost se mi nějak zvrtnul v oslavnou ódu na VMware, ale což, vykecal jsem se v něm ze svého nadšení, tak jdeme na věc.
    Dal jsou tomuto blogpostu římskou jedna i když ani zdaleka netuším, bude-li nějaká dvě. Je to povídání o tom, jak řežu unstable experimentalem a co při tom občas používám za zvrhlosti a proč.

    Základem je funkční systém

    Chvíli jsem zápolil s pokusem o instalaci ze staženého obrazu instalačního CD. Nově vytvořený virtuální stroj mi chtěl neustále bootovat po síti, místo aby použil virtuální CD-ROM. Až poté co jsem vyzkoušel místo obrazů CD i spolehlivě fungující CD z něhož jsem kdysi dávno instaloval svůj notes, mne napadlo že může být zakopaný pes v chybně nastaveném typu zařízení CD-ROM. Změnil jsem tedy typ zařízení z scsi na ide a voilá! Začalo to bootovat z CD. Takže jsem to stopnul a přehodil opět na obraz instalačního CD na disku

    Nainstaloval jsem základní systém. Jen to nejzákladnější. Obvykle instaluji jiné počítače tak, že připojím jejich disk přes USB adaptér, naporcuji disk, připojím a pak do něj přes dbootstrap naliju základní systém. Ale v tomto případě jsem se uchýlil k CD protože mi to přišlo jednodušší.

    Zkonfiguroval jsem síťovku, připsal do souboru /etc/apt/sources.list následující řádky:

    deb http://ftp.debian.org/debian/ unstable main contrib non-free
    deb-src http://ftp.debian.org/debian/ unstable main contrib non-free
    deb http://ftp.debian.org/debian/ experimental main contrib non-free
    deb-src http://ftp.debian.org/debian/ experimental main contrib non-free
    

    ..a jako vůbec první příkazy spustil:

    unstable:~# apt-get update
    unstable:~# apt-get dist-upgrade
    

    Po úspěšně provedeném upgrade doinstalil základní sadu svých oblíbených aplikací:

    unstable:~# apt-get install mc less sshfs fakeroot sudo
    

    Nic víc není díky apt třeba, neboť ten se již o závislosti postará.

    Každý, kdo jen trochu častěji aktualizuje a schraňuje po nějaký čas balíky "pro strýčka Příhodu", ví jak posléze utěšeně dokáže adresář /var/cache/apt/archives zaplácnout disk. Osobně řeším tuhle věc tím, že vždy nahradím tento adresář symlinkem na chlívek s těmito balíku co mám na větším disku. U jiného stroje na síti (tento virtuální nevyjímaje) pak stačí tento chlívek přimountit někam třebas pomocí sshfs a rovněž nahradit výše zmíněný adresář symlinkem na přípojný bod.

    Co tím získám? Minimálně to, že se mi nestahují potřebné balíky vícekrát. A pak také to, že tím ušetřím diskový prostor. Takový chlívek se pak také hodí tehdy, když zjistíte že nějaký aktualizovaný balík není košer, nebo je poškozený, k bezproblémovému návratu k původní verzi.

    Bez správného gcc se prostě nehneš

    Takže systém se rozjel, je aktualizován a obsahuje základní nástroje. Prima. K úplné spokojenosti mi chybí nacpat do něj vmware-tools, aby lépe spolupracoval s virtualizačním prostředím. Ale ouha! Verze gcc-4.1 která je v unstable distribuci již dávno neodpovídá té, kterou bylo kompilované distribuční jádro?!

    Malá vsuvka o jaderných modulech

    Aby bylo možné dokompilovávat další jaderné moduly, je třeba aby jádro i modul byly kompilované stejnou verzí kompilátoru. To je nejčastější kámen úrazu unstable distribuce, kde se balíky relativně často aktualizují, ne vždy jsou opraveny všechny závislosti a překompilovány potřebné balíky. Proto je přinejmenším vhodné mít alespoň jedno funkční jádro se všemi potřebnými ovladači, které lze nabootovat v případě problémů.

    Dalším kamenem úrazu - který souvisí s jádrem, jeho moduly a verzí kompilátoru - je že aplikaci, která má jaderný modul používat, někdy stejnou verzí kompilátoru prostě zkompilovat nelze. V takovém případě se rozlučte s podporou této aplikace v jádře. Nemusím pro názorný příklad chodit daleko - qemu. Nezbývá pak, než se pokusit zjistit proč kompilace selhává a chyby opravit. To už však není žádná trivialita a ne vždy se to podaří.

    Ať žje vlastní jádro!

    Nejjednodušší cestou, jak docílit stejné verze kompilátoru pro jádro a ev. dokompilování dalších modulů je zkompilovat vlastní jádro. A když už dráždíme hada bosou nohou, proč rovnou nezkompilovat nejnovější jádro s poslední verzí kompilátoru, že?

    Kdo by nosil v hlavě seznam všech potřebných balíků.. Ještě že APT má tak super příkazy..

    unstable:~# apt-cache search linux-tree | grep linux-tree
    linux-tree-2.6.20 - Linux kernel source tree for building Debian kernel images
    unstable:~# apt-get build-dep linux-tree-2.6.20
    

    Nejprve jsem si našel jakou máme vlastně poslední verzi balíku linux-tree a pak jedním vrzem doinstaloval vše potřebné pro kompilaci nového jádra.

    Méně neklidné duše by se s tímto bodem mohly spokojit a rovnou se vrhnout na kompilaci jádra, mě to však nestačí a tak si doinstalovávám poslední verzi kompilátoru (o které však již vím že je bezproblémová), a do adresáře /usr/src přesouvám rozbalené zdrojáky jádra linux-2.6.22-rc1-cfs-v12. Na tento adresář pak udělám symlink ze kterého se vrhnu na vlastní kompilaci..

    unstable:~# apt-get install gcc-4.2 g++-4.2
    unstable:~# cd /usr/src ; ln -s linux-2.6.22-rc1-cfs-v12 linux
    unstable:/usr/src# cd linux
    unstable:/usr/src/linux# export MAKEFLAGS="CC=gcc-4.2"
    unstable:/usr/src/linux# make-kpkg --initrd --config menuconfig binary-arch modules-image
    unstable:/usr/src/linux# cd ../ ; ls linux*deb
    linux-headers-2.6.22-rc1-cfs-v12_2.6.22-rc1-cfs-v12-10.00.Custom_amd64.deb
    linux-image-2.6.22-rc1-cfs-v12_2.6.22-rc1-cfs-v12-10.00.Custom_amd64.deb
    unstable:/usr/src# dpkg -i linux*deb
    

    Po kompilaci a instalaci nového jádra jsem si rebootnul tak abych měl najeté toto jádro

    Instalace vmware-tools

    Nejprve jsem si k virtuálnímu stroji připojil obraz CD /usr/lib/vmware/isoimages/linux.iso. Ve virtuálním stroji jsem normálně přimountil cdrom a obsah balíku s vmware-tools rozbalil do dočasného adresáře

    Ještě před vlastní kompilací jsem si však upravil systém tak aby se mi kompilovalo vše již gcc-4.2

    Jak zajistit Debian unstable ať se nerozhasí?

    Jednoduchá rada: Naučte se využívat soubor /etc/apt/preferences! Pro ty co nevědí jak na to tady mám odkaz na wikibooks. Osobně doporučuji pro klid duše zafixovat kompilátor, libc6 knihovnu a jádro a příslušnými vlastními moduly. Ev. nějaké kritické aplikace.

    Pokud je systém ve virtualizovaném prostředí, pak doporučuji udělat snapshot.

    Na co se můžete těšit příště..

    O čem bych chtěl napsat příště? O tom, jak na hostitelský systém s obdobnou kombinací jak je uvedeno výše nainstalovat VMware Workstation 6.0 včetně jaderných modulů a jak na něm rozběhnout 3D akceleraci.. Ovšem kdo se těší na Beryl, těší se marně. Né že by se mi jej nějak pofiderně nepodařilo rozjet, ale s příšernou ATI grafikou co má můj notes to byl děs a hrůza. Navíc mi stejně k ničemu není, používám XFCE4.

    P.S.: Na viděnou dnes odpoledne v Narcisu!

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Dalibor Smolík avatar 18.5.2007 13:02 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian unstable aneb dráždíme hada bosou nohou I.
    No, někdo má adrenalin v krvi rád :-)
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    18.5.2007 13:45 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian unstable aneb dráždíme hada bosou nohou I.
    Já jsem klikač, takže si to raději naklikám v aptitude :-D
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    18.5.2007 13:57 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian unstable aneb dráždíme hada bosou nohou I.
    Tomu jsem nikdy nepřišel na chuť. Jsem pak nervózní, že nevím, co se děje (aspoň mám ten pocit). Jen jsem si pro apt-get vytvořil několik aliasů, abych nemusel pořád vypisovat celé příkazy. Je to hodně návykové...
    alias apg='apt-get -u dist-upgrade'
    alias apd='apt-get update'
    alias api='apt-get -u install'
    alias apr='apt-get --purge remove'
    alias apc='apt-get clean'
    alias acs='apt-cache search'
    alias acsh='apt-cache show'
    alias acg='apt-cache gencaches'
    alias apf='apt-get -f install'
    alias dpg='dpkg -l|grep -i'
    alias dpl='dpkg -L'
    alias dpr='dpkg --purge'
    18.5.2007 14:02 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian unstable aneb dráždíme hada bosou nohou I.
    Já moc aliasy nepoužívám. Při své skleróze bych asi pozapomínal syntaxi, takže si raději osvěžuji paměť tím že to píšu stále dokola. HISTSIZE taky obvykle nastavuji nejmíň na hodnotu 10000
    Dalibor Smolík avatar 18.5.2007 14:05 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian unstable aneb dráždíme hada bosou nohou I.
    Tak to jsme na tom asi stejně :-)
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    18.5.2007 14:14 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian unstable aneb dráždíme hada bosou nohou I.
    Ale to přeci není žádný problém, pokud apt-get, či apt-cache nahradíš za aptitude, tak zjistíš, že se příkazy chovají úplně stejně. Pouze příkaz aptitude bez parametrů zobrazí CLI rozhraní, jinak se dá používat stejně, jako apt.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    18.5.2007 14:15 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian unstable aneb dráždíme hada bosou nohou I.
    Teda úplně stejně ne, protože aptitude umí nabízet různé scénáře pro řešení konfliktů, což apt afaik nedělá. Ale v zásadě je to prakticky k nerozeznání :)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    18.5.2007 17:38 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian unstable aneb dráždíme hada bosou nohou I.
    Na žádný neřešitelný konflikt jsem zatím (za 5 let s Debian unstable) nenarazil, takže nemám důvod...
    Josef Kufner avatar 19.5.2007 10:05 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian unstable aneb dráždíme hada bosou nohou I.
    Ale s aptitude se daji resit lepe a pohodlneji ;-)
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    19.5.2007 12:24 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian unstable aneb dráždíme hada bosou nohou I.
    Jednou jsem aptitude po dlouhý době zkusil... poté, co na aptitude install chtěl nainstalovat všechny recommended i suggested balíky, jsem se rychle vrátil k apt-get.
    Quando omni flunkus moritati
    michich avatar 19.5.2007 13:00 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian unstable aneb dráždíme hada bosou nohou I.
    aptitude ve výchozím nastavení instaluje recommended balíky, ale suggested určitě ne. Obojí chování je ale nastavitelné. V tvém případě bych dal do /etc/apt/apt.conf:
    Aptitude::Recommends-Important "false";
    Aptitude::Suggests-Important "false";
    19.5.2007 14:43 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian unstable aneb dráždíme hada bosou nohou I.
    Jo, to jsem tušil, že to jde nějak nastavit. Nicméně u apt-getu to dělat nemusím a to, co umí, mi bohatě postačuje, takže vlastně nemám důvod používat něco jiného.
    Quando omni flunkus moritati
    Milhouse avatar 18.5.2007 16:09 Milhouse | skóre: 15 | blog: MilhouseLand
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian unstable aneb dráždíme hada bosou nohou I.
    Taky jsem si vytvořil zkratky. Ovšem škoda je, že pak nefunguje doplňování názvů balíků. Takže často to stejně píšu celé. :)
    "...naše práce není vidět, ale je důležitá!"
    18.5.2007 16:56 Trained.Monkey | skóre: 12 | blog: monkey
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian unstable aneb dráždíme hada bosou nohou I.
    A proc v takovehle situaci nepouzit Ubuntu server? Nechci flame, jen prosim odlisnosti od debianu stable/unstable..
    18.5.2007 17:37 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian unstable aneb dráždíme hada bosou nohou I.
    Neměla by ta otázka spíše znít, proč _použít_ Ubuntu server? Proč by člověk přecházel na jinou distribuci, když mu ta dosavadní vyhovuje?
    18.5.2007 18:07 Trained.Monkey | skóre: 12 | blog: monkey
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian unstable aneb dráždíme hada bosou nohou I.
    Jo, proto se ptam. Predpokladam ze autor, stejne jako ja a zbytek sveta, pouziva Ubuntu ;-)

    Zajimaji me duvody proc autor pouzil debian unstable. Rekl bych ze Ubuntu ma blize k Debianu stable. Asi mel nejake duvody a ty by sly vyresit i prechodem na Blbuntu.
    18.5.2007 20:51 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian unstable aneb dráždíme hada bosou nohou I.
    Predpokladam ze autor, stejne jako ja a zbytek sveta, pouziva Ubuntu ;-)
    Tipuji, že předpokládáš špatně - jak v případě autora, tak zbytku světa.
    Rekl bych ze Ubuntu ma blize k Debianu stable.
    Zkus spíše Debian testing nebo unstable. Ke stable opravdu moc blízko nemá.
    18.5.2007 19:37 KKL | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian unstable aneb dráždíme hada bosou nohou I.
    Zdravím, nemáte někdo zkušenost ve VMWare WKS 6.0 připadně VMWare Virtual serveru s funkcialitou postupu který nazývají "Integrované Physical-to-Virtual (P2V) funkce" - Nějaká součást, která umí převést fyzický server do virtualního prostředí ? Docela bych si rád udělal "snapshot" živého serveru, který beží pořád a otestoval jak dopadnou nějaké zásahy ( třeba upgrade Woody -> Etch ).
    fx-95 avatar 18.5.2007 20:19 fx-95 | blog: Achjo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian unstable aneb dráždíme hada bosou nohou I.
    Prostě vyhradíš celej jeden server pro virtualizaci jednoho virtual serveru...
    Most Inteligent Consumer Realize Our Software Only for Fools (and) Teenagers
    18.5.2007 21:05 KKL | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian unstable aneb dráždíme hada bosou nohou I.
    Ok, ale jsou nějaký praktický zkušenosti ? Popravdě si nedovedu představit, že by to fungovalo :) Převedení několika win a lin serverů a možnost je testovat/ladit, případně dělat zálohy snapshotováním zní pěkně. Myslel jsem spíš jestli to někdo používá, jak to funguje, spolehlivost, náklady apd. Stahuju tu free verzi VMware Converter (Starter Edition), tak vyzkoušíme co to umí :-) Když mi to úspěšně naklonuje můj stroj (takže pak budu hostovat ve VM Ware playeru kopii sebe sama ( OS na kterým běží ) tak by stála za zkoušku nějaká větší akce ...

    BTW, našel jsem si na webu co je to STM, ale stůl tam vyfocenej nebyl, nevím kde pracuješ, ale pohodlnější místo než (určitě) tvrdý stůl tam nemáte ? ;-)
    30.5.2007 10:28 Čech Antonín | skóre: 17 | blog: CzechTony
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Debian unstable aneb dráždíme hada bosou nohou I.
    Uz jste nejak pokrocil ve virtualizaci stavajicich stroju? Jak to dopadlo? Pouzivam jen free produkty vmware player a free server a zatim k plne spokojenosti. Rad bych v budoucnu take prestehoval nejake stroje do virt.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.