Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová stabilní verze 2.10.38 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Google zveřejnil seznam 1220 projektů od 195 organizací (Debian, GNU, openSUSE, Linux Foundation, Haiku, Python, …) přijatých do letošního, již dvacátého, Google Summer of Code.
Na základě DMCA požadavku bylo na konci dubna z GitHubu odstraněno 8535 repozitářů se zdrojovými kódy open source emulátoru přenosné herní konzole Nintendo Switch yuzu.
Webový prohlížeč Dillo (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.1.0. Po devíti letech od vydání předchozí verze 3.0.5. Doména dillo.org již nepatří vývojářům Dilla.
O víkendu probíhá v Bostonu, a také virtuálně, konference LibrePlanet 2024 organizovaná nadací Free Software Foundation (FSF).
Nová vývojová verze Wine 9.8 řeší mimo jiné chybu #3689 při instalaci Microsoft Office 97 nahlášenou v roce 2005.
Coppwr, tj. GUI nástroj pro nízkoúrovňové ovládání PipeWire, byl vydán v nové verzi 1.6.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Byla vydána dubnová aktualizace aneb nová verze 1.89 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že v terminálu lze nově povolit vkládání kopírovaného textu stisknutím středního tlačítka myši. Ve verzi 1.89 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Proton, tj. fork Wine integrovaný v Steam Play a umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry určené pouze pro Windows, byl vydán ve verzi 9.0-1 (𝕏). Přehled novinek se seznamem nově podporovaných her na GitHubu. Aktuální přehled her pro Windows běžících díky Protonu také na Linuxu na stránkách ProtonDB.
Byla vydána verze 1.78.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání na GitHubu. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Už z principu COW to fragmentuje. Jinak se to dělat nedá. BTRFS má v základu příkazy btrfs filesystem defrag
a btrfs filesystem balance
. Ty bude potřeba na klasických diskách prostě občas spustit (rebalance pomůže i volnému místu). Na SSD (až bude uveden jako stable, tak už SSD budou rozšířené), to tak kritické není. Holt je to vyšší liga a potřebuje jistou péči.
Ad pád systému, no BTRFS ovladač je stále ve stavu experimental.
Ad místo na disku. Přístupů k tomu je víc. btrfs filesystem df
; df
; du
- všechny ukáží jiné volné / zabrbané místo. Zaleží na úhlu pohledu.
#btrfs fi df Metadata, RAID1: total=7.25GB, used=2.97GB Data, RAID1: total=419.00GB, used=334.33GB System, RAID1: total=8.00MB, used=76.00KB System: total=4.00MB, used=0.00
# df -h /workspace Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/sdb3 1.9T 338G 1.5T 19% /workspace
Obé vyžaduje znalosti k pochopení. BTRFS ukazuje total 419GB, což není velikost úložiště, ale pouze údaj, kolik místa zatím alokoval. DF ukazuje velikost úložiště 2TB, což ale také není správně, protože na v rámci btrfs mám raid1 na data. Správně je 1TB. I used se liší (se divím, že tak málo). Na tom FS mám něco kolem tisíce snapshotů. Je to dost tricky -- takže v podstatě jedniní, co po tom fs chci je, aby mi včas oznámil, že mu mám přidat další dva disky.
To co zmiňuješ ty je možná místo rezervované pro roota, které mají i ext a ve výchozím stavu je to 5%.
v rámci btrfs mám raid1 na data. Správně je 1TB.Co potom ukazuje
du
na jeden soubor? Jeho skutečnou velikost nebo dvojnásobek, protože je na disku díky RAIDu dvakrát? Nemělo by se od toho abstrahovat -- jedna vrstva řeší RAID a na vyšších vrstvách mne to už nezajímá a chci znát raději skutečné velikosti souborů (ve smyslu: kolik bajtů z toho souboru můžu přečíst)?
Tiskni Sdílej: