abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
včera 22:22 | Komunita

Společnost Purism představila kryptografický token Librem Key. Koupit jej lze za 59 dolarů. Token byl vyvinut ve spolupráci se společností Nitrokey a poskytuje jak OpenPGP čipovou kartu, tak zabezpečení bootování notebooků Librem a také dalších notebooků s open source firmwarem Heads.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 20:33 | Nová verze

Společnost NVIDIA oficiálně vydala verzi 10.0 toolkitu CUDA (Wikipedie) umožňujícího vývoj aplikací běžících na jejich grafických kartách. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 20:00 | Upozornění

Příspěvek Jak přežít plánovanou údržbu DNS na blogu zaměstnanců CZ.NIC upozorňuje na historicky poprvé podepsání DNS root zóny novým klíčem dne 11. října 2018 v 18:00. Software, který nebude po tomto okamžiku obsahovat nový DNSSEC root klíč, nebude schopen resolvovat žádná data. Druhým důležitým datem je 1. února 2019, kdy významní výrobci DNS softwaru, také historicky poprvé, přestanou podporovat servery, které porušují DNS standard

… více »
Ladislav Hagara | Komentářů: 4
včera 15:55 | Pozvánky

Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 156. brněnský sraz, který proběhne v pátek 21. září od 18:00 v restauraci Na Purkyňce na adrese Purkyňova 80.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 13:22 | Nová verze

Alan Griffiths z Canonicalu oznámil vydání verze 1.0.0 display serveru Mir (GitHub, Wikipedie). Mir byl představen v březnu 2013 jako náhrada X serveru a alternativa k Waylandu. Dnes Mir běží nad Waylandem a cílen je na internet věcí (IoT).

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
20.9. 22:00 | Nasazení Linuxu
Stabilní aktualizace Chrome OS 69 (resp. Chromium OS), konkrétně 69.0.3497.95, přináší mj. podporu linuxových aplikací. Implementována je pomocí virtualizace, a proto je tato funkce také omezena na zařízení s dostatkem paměti a podporou hardwarové akcelerace, tudíž nejsou podporovány chromebooky s 32bitovými architekturami ARM, či Intel Bay Trail (tzn. bez Intel VT-x).
Fluttershy, yay! | Komentářů: 5
20.9. 21:32 | Zajímavý projekt
Došlo k uvolnění linuxové distribuce CLIP OS, vyvíjené francouzským úřadem pro kybernetickou bezpečnost ANSSI, jako open source. Vznikla za účelem nasazení v úřadech, kde je potřeba omezit přístup k důvěrným datům. Je založená na Gentoo.
Fluttershy, yay! | Komentářů: 1
20.9. 16:00 | Komerce

Zjistěte více o bezpečné a flexibilní architektuře v cloudu! IBM Cloud poskytuje bezpečné úložiště pro Vaše obchodní data s možností škálovatelnosti a flexibilitou ukládání dat. Zároveň nabízí prostředky pro jejich analýzu, vizualizaci, reporting a podporu rozhodování.

… více »
Fluttershy, yay! | Komentářů: 12
20.9. 12:22 | Nová verze

V dubnu letošního roku Mozilla představila webový prohlížeč pro rozšířenou a virtuální realitu Firefox Reality (GitHub). V úterý oznámila vydání verze 1.0. Ukázka na YouTube. Firefox Reality je k dispozici pro Viveport, Oculus a Daydream.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
20.9. 12:00 | Komunita

V srpnu loňského roku společnost Oracle oznámila, že Java EE (Enterprise Edition) bude uvolněna jako open source. O měsíc později bylo rozhodnuto, že tato open source Java EE bude přejmenována a předána Eclipse Foundation. Nové jméno bylo oznámeno v únoru letošního roku. Z Java EE se stala Jakarta EE. Eclipse Foundation včera oznámila dosažení dalšího milníku. Zdrojové kódy aplikačního serveru GlassFish jsou již k dispozici v git repozitářích Eclipse Foundation (GitHub).

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
Na optické médium (CD, DVD, BD aj.) jsem naposledy vypaloval(a) data před méně než
 (13%)
 (14%)
 (21%)
 (23%)
 (25%)
 (4%)
 (1%)
Celkem 384 hlasů
 Komentářů: 33, poslední 16.9. 11:55
Rozcestník

Grafické programy v Qt 4 – 11 (vláknování s QThreadPool)

18. 8. 2010 | David Watzke | Programování | 6001×

Hlavním tématem tohoto dílu je implementace vláknování s využitím objektů QThreadPoolQRunnable. Součástí článku je plnohodnotný program s grafickým uživatelským rozhraním využívající QThreadPool pro paralelizaci zadaných příkazů.

K čemu je QThreadPool a QRunnable?

QThreadPool je třída, která spravuje vlákna (QThread). Je součástí Qt od verze 4.4. Pokud váš program používá vlákna a často vytváří a ničí jejich instance, je vhodné použít QThreadPool, který umí efektivně znovupoužít objekty QThread. Jak se používá? Nejdříve si musíte vytvořit novou třídu založenou na QRunnable, což je obyčejná třída, která v základu ani není QObject (ale může být, chcete-li z ní třeba vysílat signály). Této třídě je třeba implementovat chráněnou (protected) metodu void run() tak, jak to znáte, pokud jste již používali QThread (viz článek Grafické programy v Qt 4 – 5 (regexpy, vlákna a ukazatel průběhu)). Zkrátka tato metoda obsahuje příkazy, které se budou provádět v jednom vlákně.

class Runnable : public QRunnable
{
public:
	Runnable() {}
	~Runnable() {}

protected:
	void run()
	{
		qDebug() << "Pozdrav z vlákna" << QThread::currentThread();
	}
}

Jakmile máte implementovanou třídu založenou na QRunnable, můžete začít spouštět vlákna. Každý Qt program má jednu globální instanci QThreadPool. Ukazatel na tuto instanci vám vrátí statická metoda QThreadPool::globalInstance(). Použití (z funkce) potom vypadá takto:

Runnable *runnable = new Runnable();

/* spustí se okamžitě, pokud není překročen počet běžících vláken
 * QThreadPool::maxThreadCount() a pokud je, zařadí se příkaz do fronty
 * a spustí se až nějaké vlákno skončí */

QThreadPool::globalInstance()->start(runnable);

Runnable *run2 = new Runnable();

/* pokusí se spustit hned a když to vyjde, vrátí true
 * ale pokud to nejde, ihned vrátí false a nepřidá runnable do fronty */

bool started = QThreadPool::globalInstance()->tryStart(run2);

if(!started)
	qDebug() << "run2 se nespustil";

Jednu instanci Runnable lze spustit i víckrát než jednou. Ve výchozím režimu je povolené automatické ničení objektů Runnable ihned poté, co skončí vykonávání metody run(), takže jediná možnost je přímo z této metody zavolat QThreadPool::globalInstance->tryStart(this). Ovšem když automatické ničení objektů zakážete pomocí metody QRunnable::setAutoDelete(false) (a budete se o něj starat sami, jinak dojde k únikům paměti), tak se vás toto omezení netýká a můžete stejnou instanci pouštět znova a znova, jak se vám bude chtít.

Ještě se sluší zmínit vychytávky jako podpora priorit a rezervování vláken. Spouštíte-li runnable přes QThreadPool::start(), můžete uvést i prioritu (integer), podle které se příkaz zařadí do fronty dolů nebo nahoru. Větší číslo symbolizuje větší prioritu.

QThreadPool->globalInstance->start(runnable, 10);

Rezervování vlákna se hodí, pokud nutně potřebujete vlákno pro zvláštní účely a nezáleží vám na tom, že se může dočasně přesáhnout předem nastavený maximální počet vláken. Toto se provádí metodou QThreadPool::reserveThread() a je to také důvod, proč QThreadPool::activeThreadCount() (počet aktivních vláken) může převýšit hodnotu QThreadPool::maxThreadCount() (maximální počet vláken). Poté co s rezervovaným vláknem skončíte, zavolejte QThreadPool::releaseThread(), aby mohlo být vlákno dále běžně používáno.

Program QtJobs

Program QtJobs jsem začal psát proto, abych si vyzkoušel práci s threadpool a zároveň aby rovnou vzniklo něco trochu užitečného. Na ukázkový program je sice docela velký, ale aspoň je na něm vidět použití spousty věcí, které jsem zmiňoval v minulých dílech (hlavní okno programu, nastavení, Qt Designer, regulární výrazy, vlákna a ukazatel průběhu, externí procesy, taby, modální oknalokalizace). Uživatelské rozhraní vypadá takto:

qt qt qt

Program slouží k paralelnímu spouštění příkazů v tolika vláknech, kolik je ideální pro váš systém (případně si můžete zvolit vlastní počet vláken). Znáte-li program xjobs, tak můj program by se dal považovat za něco podobného s GUI. Představte si, že chcete dekódovat MP3 (do WAV) pomocí lame --decode, které pracuje v jednom vlákně. Zkusil jsem takto dekódovat jedno album a trvalo to na mém dvoujádrovém CPU s HT skoro 38 sekund. Když jsem použil QtJobs, který dle počtu logických procesorů zvolil 4 vlákna, stejného výsledku jsem docílil za 20 sekund.

Použití je vcelku jednoduché. Na prvním tabu je seznam souborů, do kterého přidáte vstupní soubory (v našem případě by to byly MP3 soubory). Na dalším tabu nastavíte příkaz, který se na soubory bude pouštět a název výstupních souborů (změnu přípony, výstupní adresář, atp.). Do příkazu nezapomeňte uvést proměnnou $FILE, která bude nahrazena za název vstupního souboru, a proměnnou $OFILE, která bude nahrazena za název výstupního souboru. Použití proměnné $OFILE je volitelné, ale má-li se projevit nastavení výstupního souboru, je třeba ji uvést. Příkaz pro dekódování MP3 by tedy vypadal takto:

lame --decode $FILE $OFILE

Program podporuje profily, takže nemusíte stále dokola vyplňovat to samé, stačí to udělat jednou a profil uložit například s názvem „Dekódování MP3“ a příště jej jen načíst. Když máte vše nastavené, stisknete tlačítko „Spustit“, čímž to celé odstartujete. Program vás přepne na třetí tab, kde je ukazatel průběhu, možnost příkazy zastavit či zabít, a také seznam běžících příkazů, seznam úspěšně zpracovaných souborů a seznam příkazů, které skončily s nenulovou návratovou hodnotou.

A následuje okomentovaný kód, který uvolňuji pod GPLv3. Celý projekt si můžete stáhnout přes Git pomocí příkazu:

git clone git://repo.or.cz/qtjobs.git

Zkompilujete jej jako vždy spuštěním příkazu qmake && make v adresáři s kódem. Lokalizaci sestavíte příkazem: lrelease qtjobs.pro. Aktuální i starší verze zdrojáků si můžete prohlédnout přes gitweb.

main.cpp: Nic nového: Nastavíme název programu a doménu (či organizaci) pro QSettings, načteme případnou lokalizaci, zobrazíme hlavní okno a spustíme smyčku událostí.

#include <QtGui/QApplication>
#include <QtCore/QTextCodec>
#include <QtCore/QLocale>
#include <QtCore/QTranslator>
#include "mainwindow.h"

int main(int argc, char *argv[])
{
	QApplication app(argc, argv);

	// údaje pro QSettings (konfigurák)
	app.setApplicationName("qtjobs");
	app.setOrganizationDomain("watzke.cz");

	// nastavíme kódování pro lokalizaci a řetězce C
	{
	QTextCodec *utf8 = QTextCodec::codecForName("UTF-8");
	QTextCodec::setCodecForCStrings(utf8);
	QTextCodec::setCodecForTr(utf8);
	}

	// načteme lokalizaci
	QTranslator tr;
	tr.load(app.applicationName() + "_" + QLocale::system().name());
	app.installTranslator(&tr);

	// zobrazíme hlavní okno
	MainWindow wnd;
	wnd.show();

	// spustíme smyčku událostí
	return app.exec();
}

mainwindow.h: API.

#ifndef MAINWINDOW_H
#define MAINWINDOW_H

#include <QList>
#include <QMainWindow>
#include <QSettings>
#include <QDebug>

#include "runnable.h"

namespace Ui
{
	class MainWindow;
}

class MainWindow : public QMainWindow
{
	Q_OBJECT
public:
	MainWindow(QWidget *parent = 0);
	~MainWindow();

//	friend class Runnable;

protected:
	void changeEvent(QEvent *e);

private:
	Ui::MainWindow *ui;
	QSettings m_profiles;
	QList<Runnable*> m_runnables;
	bool m_ok;

	void loadProfiles(bool load_default = true);
	void checkProcessing();

private slots:
	void addFiles();
	void forceExtensionChange(bool force);
	void removeSelectedFiles();

	void removeSelectedProfile();
	void loadSelectedProfile();
	void saveProfile();

	void runJobs();
	void stopJobs();
	void killJobs();

	void setGuiProcessingState(bool processing);

	void removeRunnable(Runnable* runnable, bool ok = true);

	void startedJob(QString cmd);
	void doneJob(QString cmd, QString file, int retcode);
	void failedJob(QString error);
};

#endif // MAINWINDOW_H

mainwindow.cpp: Implementace hlavního okna. Hlavní okno v případě tohoto programu dělá vše kromě samotného spouštění příkazů, které probíhá ve vláknech voláním Runnable::run(). Uživatelské rozhraní je navržené v Qt Designeru, čímž odpadá velká část nudného rutinního kódu.

#include "mainwindow.h"
#include "ui_mainwindow.h"

#include <QtGui>
#include <QThreadPool>

MainWindow::MainWindow(QWidget *parent) :
	QMainWindow(parent),
	ui(new Ui::MainWindow), m_ok(true)
{
	// načte navržené GUI
	ui->setupUi(this);

	// aktivuje první tab
	ui->tabWidget->setCurrentIndex(0);

	// nastaví počet ideální vláken do spinboxu
	ui->threadBox->setValue(QThread::idealThreadCount());

	/* za jak dlouho se vlákno zničí při nečinnosti…
		výchozích 30 s je moc, protože pak se může stát, že
		program nebude respektovat nastavení počtu vláken */
	QThreadPool::globalInstance()->setExpiryTimeout(100);

	// načte profily
	loadProfiles();
}

/* nechá uživatele vybrat soubory přes souborový dialog a
	přidá je do seznamu */
void MainWindow::addFiles()
{
	QStringList files = QFileDialog::getOpenFileNames(this,
				tr("Select files to be processed"),
				QDir::homePath());
	ui->fileList->addItems(files);
}

/* odstraní vybrané soubory ze seznamu */
void MainWindow::removeSelectedFiles()
{
	QList<QListWidgetItem*> items = ui->fileList->selectedItems();

	ui->fileList->setUpdatesEnabled(false);

	while(!items.isEmpty())
		delete items.takeLast();

	ui->fileList->setUpdatesEnabled(true);
}

/* načte profily a případně vytvoří výchozí (prázdný) profil */
void MainWindow::loadProfiles(bool load_default)
{
	// ujistíme se, že je comboBox prázdný (důležité pro znovunačtení)
	while(ui->comboProfile->count())
		ui->comboProfile->removeItem(0);

	QStringList profiles = m_profiles.childGroups();

	// vytvoříme výchozí (prázdný) profil, pokud žádný neexistuje
	if(!profiles.contains("default"))
	{
		m_profiles.beginGroup("default");
		m_profiles.setValue("name", tr("Default"));
		m_profiles.setValue("command", QString());
		m_profiles.setValue("extension", QString("ext"));
		m_profiles.setValue("outdir", QDir::homePath());
		m_profiles.setValue("samedir", false);
		m_profiles.setValue("want_extension", false);
		m_profiles.setValue("autothread", true);
		m_profiles.setValue("threadcount", QThread::idealThreadCount());
		m_profiles.endGroup();

		profiles << "default";
	}

	// přidáme dostupné profily do comboBoxu
	foreach(QString profile, profiles)
	{
		m_profiles.beginGroup(profile);
		QString name = m_profiles.value("name").toString();
		m_profiles.endGroup();

		if(name.isEmpty())
			continue;

		//qDebug() << "adding profile" << profile << "as" << name;

		ui->comboProfile->addItem(name, profile);
	}

	if(load_default)
	{
		// nalistujeme v comboBoxu výchozí profil
		int index = ui->comboProfile->findData("default");
		ui->comboProfile->setCurrentIndex(index);

		// načteme jej
		loadSelectedProfile();
	}
}

/* odstraní vybraný profil */
void MainWindow::removeSelectedProfile()
{
	// zjistíme index vybraného profilu
	int index = ui->comboProfile->currentIndex();
	// a jeho název
	QString profile = ui->comboProfile->itemData(index).toString();

	if(profile.isEmpty())
		return;

	// nedovolíme smazat výchozí profil
	if(profile == "default")
	{
		QMessageBox::critical(this, tr("Error!"),
				      tr("You cannot remove the default profile!"));
		return;
	}

	// odstraníme z comboBoxu
	ui->comboProfile->removeItem(index);

	// nalistujeme výchozí profil
	index = ui->comboProfile->findData("default");
	ui->comboProfile->setCurrentIndex(index);

	// odstraníme z konfiguráku
	m_profiles.remove(profile);
}

/* načte vybraný profil */
void MainWindow::loadSelectedProfile()
{
	// zjistíme index vybraného profilu
	int index = ui->comboProfile->currentIndex();
	// a jeho název
	QString profile = ui->comboProfile->itemData(index).toString();

	// touhle dobou už bychom měli znát název profilu (pro načtení)
	Q_ASSERT(!profile.isEmpty());

	// načteme proměnné z nastavení
	m_profiles.beginGroup(profile);
	QString command = m_profiles.value("command").toString();
	QString extension = m_profiles.value("extension", "ext").toString();
	QString outdir = m_profiles.value("outdir", QDir::homePath()).toString();
	bool samedir = m_profiles.value("samedir", false).toBool();
	bool want_extension = m_profiles.value("want_extension", false).toBool();
	bool autothread = m_profiles.value("autothread", true).toBool();
	int threadcount = m_profiles.value("threadcount", QThread::idealThreadCount()).toInt();
	m_profiles.endGroup();

	// nastavíme načtené nastavení:
	// 1) příkaz
	ui->commandEdit->setText(command);

	// 2) příponu
	if(!want_extension)
		ui->extCb->setChecked(false);
	else
	{
		ui->extCb->setChecked(true);
		ui->extEdit->setText(extension);
	}

	// 3) výstupní adresář
	if(samedir)
		ui->radioSame->setChecked(true);
	else
	{
		ui->radioOther->setChecked(true);
		ui->outDirEdit->setText(outdir);
	}

	// 4) nastavení vláken
	ui->threadcountCb->setChecked(!autothread);
	ui->threadBox->setValue(threadcount);
}

/* uloží profil */
void MainWindow::saveProfile()
{
	// název profilu načteme z patřičného textového pole
	QString profile = ui->profileEdit->text();

	// pokud název nebyl zadán, přepíšeme aktuálně nalistovaný profil
	if(profile.isEmpty())
	{
		int index = ui->comboProfile->currentIndex();
		profile = ui->comboProfile->itemData(index).toString();
	}

	// touhle dobou už bychom rozhodně měli znát název profilu (pro uložení)
	Q_ASSERT(!profile.isEmpty());

	// uložíme požadované hodnoty
	m_profiles.beginGroup(profile);
	m_profiles.setValue("name", profile);
	m_profiles.setValue("command", ui->commandEdit->text());
	m_profiles.setValue("extension", ui->extEdit->text());
	m_profiles.setValue("outdir", ui->outDirEdit->text());
	m_profiles.setValue("samedir", ui->radioSame->isChecked());
	m_profiles.setValue("want_extension", ui->extCb->isChecked());
	m_profiles.setValue("autothread", !ui->threadcountCb->isChecked());
	m_profiles.setValue("threadcount", ui->threadBox->value());
	m_profiles.endGroup();

	// znovu načíst seznam profilů
	loadProfiles(false);

	// vybrat nově uložený profil
	int index = ui->comboProfile->findData(profile);
	ui->comboProfile->setCurrentIndex(index);

	// načíst nově uložený profil
	loadSelectedProfile();

	// vyprázdnit pole s názvem pro nový profil
	ui->profileEdit->setText("");
}

/* spustí příkazy */
void MainWindow::runJobs()
{
	// obnovit stav widgetů z minulého běhu
	ui->commandList->clear();
	ui->processedList->clear();
	ui->errorList->clear();
	ui->progressBar->reset();

	// vytvoříme seznam názvů souborů
	QStringList fileList;
	int count = ui->fileList->count();

	for(int i=0; i < count; ++i)
		fileList << ui->fileList->item(i)->text();

	// kontrola, zda byly zadány nějaké soubory
	if(count < 1)
	{
		QMessageBox::critical(this, tr("Error!"),
			tr("Please add some files to the file list on the \"File "
			   "list\" tab."));
		return;
	}

	// je zadána přípona?
	if(ui->extCb->isChecked() && ui->extEdit->text().isEmpty())
	{
		QMessageBox::critical(this, tr("Error!"),
			tr("Please either enter an extension or uncheck the option "
			   "for it's changing."));
		return;
	}

	// byl zadán platný výstupní adresář?
	if(ui->radioOther->isChecked())
	{
		QFileInfo dirInfo(ui->outDirEdit->text());
		if(!dirInfo.isDir() || !dirInfo.isWritable())
		{
			QMessageBox::critical(this, tr("Error!"),
				tr("Please select a valid writable output directory."));
			return;
		}
	}

	// obsahuje příkaz proměnnou $FILE?
	if(!ui->commandEdit->text().contains("$FILE"))
	{
		QMessageBox::critical(this, tr("Error!"),
			tr("The command must contain the $FILE variable (and should "
			   "also contain the optional $OFILE variable)."));
		return;
	}

	// nastavíme ukazatel průběhu
	ui->progressBar->setRange(0, count);
	ui->progressBar->setFormat("%v/%m (%p%)");
	ui->progressBar->setValue(0);

	// nastavíme počet vláken
	int threadcount = QThread::idealThreadCount();

	if(ui->threadcountCb->isChecked())
		threadcount = ui->threadBox->value();

	QThreadPool::globalInstance()->setMaxThreadCount(threadcount);

	// přepneme GUI do stavu zpracovávání
	setGuiProcessingState(true);

	// přidáme všechny příkazy do fronty…
	foreach(QString fileName, fileList)
	{
		// naše struktura s nastavením
		RunnableSettings s;

		// příkaz
		s.command = ui->commandEdit->text();
		// přípona
		s.extension = ui->extEdit->text();
		// výstupní adresář
		s.outdir = ui->outDirEdit->text();
		// vstupní soubor
		s.infile = fileName;
		// chceme příponu?
		s.bExtension = ui->extCb->isChecked();
		// chceme ukládat do adresáře, kde je uložen vstupní soubor?
		s.bSameDir = ui->radioSame->isChecked();

		Runnable *runnable = new Runnable(s);
		// propojíme signály
		connect(runnable, SIGNAL(destroyMe(Runnable*,bool)),
			this, SLOT(removeRunnable(Runnable*,bool)));
		connect(runnable, SIGNAL(started(QString)),
			this, SLOT(startedJob(QString)));
		connect(runnable, SIGNAL(done(QString,QString,int)),
			this, SLOT(doneJob(QString,QString,int)));
		connect(runnable, SIGNAL(failed(QString)),
			this, SLOT(failedJob(QString)));

		// přidáme objekt do seznamu
		m_runnables << runnable;

		// a přidáme job do threadpoolu
		QThreadPool::globalInstance()->start(runnable);
	}

	// přepnout na tab s průběhem
	ui->tabWidget->setCurrentIndex(2);
}

/* zastaví příkazy */
void MainWindow::stopJobs()
{
	foreach(Runnable *runnable, m_runnables)
		runnable->stop();
}

/* zabije příkazy */
void MainWindow::killJobs()
{
	foreach(Runnable *runnable, m_runnables)
		runnable->kill();
}

/* odstraní dokončený příkaz (instanci Runnable) */
void MainWindow::removeRunnable(Runnable *runnable, bool ok)
{
	m_runnables.removeAll(runnable);
	delete runnable;

	if(!ok)
		m_ok = false;

	checkProcessing();
}

/* slot pro „příkaz byl spuštěn“ */
void MainWindow::startedJob(QString cmd)
{
	// přidá příkaz do seznamu příkazů
	new QListWidgetItem(cmd, ui->commandList);
}

/* slot pro „příkaz byl dokončen“ (s názvem souboru a návratovou hodnotou) */
void MainWindow::doneJob(QString cmd, QString file, int retcode)
{
	// aktualizujeme hodnotu v ukazateli průběhu
	int done = ui->progressBar->value()+1;
	ui->progressBar->setValue(done);

	/* podle návratové hodnoty přidáme soubor do seznamu úspěšně zpracovaných
	   nebo přidáme příkaz do seznamu chyb */
	if(!retcode)
		ui->processedList->addItem(file);
	else
	{
		QString error = QString(tr("command returned %1: %2")).arg(retcode).arg(cmd);
		ui->errorList->addItem(error);
	}

	// najdeme v seznamu běžících příkazů ten, který právě skončil
	QList<QListWidgetItem*> item = ui->commandList->findItems(cmd,
						Qt::MatchExactly|Qt::MatchCaseSensitive);

	//Q_ASSERT(item.count() == 1);

	// ověříme, zda jsme nalezli jen 1
	if(item.count() != 1)
	{
		qDebug() << "WARNING: removeCommandFromList() found >1 item."
			 << "This shouldn't happen. Items:";
		foreach(QListWidgetItem* it, item)
			qDebug() << "> " << it->text();
	}

	// a smažeme jej
	if(item.count() > 0)
		delete item.at(0);
	else
		qDebug() << "BUG: removeCommandFromList() found no items."
			 << "This should never happen.";
}

/* slot pro „příkaz selhal“ */
void MainWindow::failedJob(QString error)
{
	// aktualizujeme hodnotu v ukazateli průběhu
	int done = ui->progressBar->value()+1;
	ui->progressBar->setValue(done);

	// přidáme do seznamu chyb
	ui->errorList->addItem(error);
}

/* přepne GUI do stavu zpracovávání (nebo naopak) */
void MainWindow::setGuiProcessingState(bool processing)
{
	ui->runBtn->setDisabled(processing);
	ui->stopBtn->setEnabled(processing);
	ui->killBtn->setEnabled(processing);

	if(processing)
		m_ok = true;
}

/* zkontroluje, zda už je vše hotovo a ukáže patřičnou zprávu */
void MainWindow::checkProcessing()
{
	// pokud v seznamu jsou ještě úlohy, tak hned vrátíme
	if(m_runnables.count())
		return;

	// zdá se, že máme hotovo

	if(QThreadPool::globalInstance()->activeThreadCount() != 0)
		qDebug() << "looks like processing is done but"
			 << "QThreadPool::activeThreadCount() != 0";

	// vrátíme GUI do klidového stavu
	setGuiProcessingState(false);

	// vyprázdníme seznam příkazů (pro jistotu)
	ui->commandList->clear();
	//ui->processedList->clear();

	// hotovo bez chyb
	if(m_ok && !ui->errorList->count())
		QMessageBox::information(this, tr("Done!"),
			tr("Done! All the files were successfully processed!"));
	else if(m_ok)
	{ // hotovo s chybami
		QMessageBox::StandardButton btn;
		btn = QMessageBox::warning(this, tr("Done with errors!"),
				tr("Done with errors! See the list of the failed "
				   "commands on the \"Progress\" tab."));
		if(btn == QMessageBox::Ok)
			ui->tabWidget->setCurrentIndex(2);
	} // přerušeno uživatelem
	else
		QMessageBox::critical(this, tr("Interrupted!"),
			tr("Processing was interrupted by pressing the Stop or "
			   "the KILL button."));

	// resetujeme ukazatel průběhu
	ui->progressBar->reset();
}

/* vynutí změnu přípony
	-> hodí se (nejen), když výstupní soubory ukládáte do stejného adresáře */
void MainWindow::forceExtensionChange(bool force)
{
	// pokud změnu přípony chceme vynutit, tak zaškrtneme příslušné pole
	if(force)
		ui->extCb->setChecked(true);

	// povolí nebo zakáže změnu zaškrtávacího pole
	ui->extCb->setDisabled(force);
}

/* výchozí destruktor */
MainWindow::~MainWindow()
{
	delete ui;
}

/* tuhle funkci vygeneroval Qt Creator sám;
 umožňuje měnit lokalizaci za běhu… */
void MainWindow::changeEvent(QEvent *e)
{
	QMainWindow::changeEvent(e);

	switch(e->type())
	{
	case QEvent::LanguageChange:
		ui->retranslateUi(this);
		break;
	default:
		break;
	}
}

runnable.h: API. Zde je jedna malá zvláštnost: Objekt zakládáme nejen na QRunnable, ale i na QObject, protože potřebujeme vysílat signály hlavnímu oknu. Zasahovat do uživatelského rozhraní z jiného vlákna, než je to hlavní (tzv. GUI vlákno), není příliš moudré: V lepších případech se projeví varováním na výstupu, ovšem častěji spíše pádem programu. To je důvod, proč komunikujeme pomocí signálů.

#ifndef RUNNABLE_H
#define RUNNABLE_H

#include <QObject>
#include <QRunnable>
#include <QString>

// struktura s informacemi pro Runnable
struct RunnableSettings
{
	QString command;
	QString extension;
	QString outdir;
	QString infile;
	//QString outfile;
	bool bExtension;
	bool bSameDir;
};

// chceme ze třídy vysílat signály, proto ji zakládáme i na QObjectu
class Runnable : public QObject, public QRunnable
{
	// nezapomeneme na makro Q_OBJECT
	Q_OBJECT
public:
	Runnable(const RunnableSettings &s);

	void stop() { m_stop = true; }
	void kill() { stop(); m_kill = true; }

protected:
	void run();

private:
	QString m_command;
	QString m_infile;

	bool m_stop;
	bool m_kill;

signals:
	void started(QString);
	void done(QString,QString,int);
	void failed(QString);
	void destroyMe(Runnable*,bool);
};

#endif // RUNNABLE_H

runnable.cpp: Implementace.

#include "runnable.h"

#include <QDebug>
#include <QDir>
#include <QFileInfo>
#include <QProcess>
#include <QRegExp>

Runnable::Runnable(const RunnableSettings &s)
	: m_stop(false), m_kill(false)
{
	/* zakážeme automatické ničení objektů Runnable, protože se o
		jejich správu staráme sami */
	setAutoDelete(false);

	// uložíme příkaz a název vstupního souboru do členské proměnné
	m_infile = s.infile;
	m_command = s.command;

	// sestavíme cestu k výstupnímu souboru…
	QFileInfo fileInfo(m_infile);
	QString outfile;

	// adresář (stejný nebo zadaný?)
	if(s.bSameDir)
		outfile = fileInfo.dir().canonicalPath() + "/";
	else
		outfile = s.outdir + "/";

	// soubor
	QString fileName = fileInfo.fileName();

	// změna přípony
	if(s.bExtension)
	{
		QRegExp regex("^(.*)\\.(\\w+)$", Qt::CaseInsensitive,
						 QRegExp::RegExp2);
		fileName.replace(regex, "\\1." + s.extension);
	}

	outfile += fileName;

	// nahradíme proměnné $FILE a $OFILE
	m_command.replace("$FILE", "\""+m_infile+"\"");
	m_command.replace("$OFILE", "\""+outfile+"\"");
}

void Runnable::run()
{
	// pokud uživatel stiskl „Zastavit“ či „ZABÍT“, tak ani nezačínáme
	if(m_stop)
	{
		//qDebug() << "user pressed Stop or KILL, so not even starting";
		emit destroyMe(this, false);
		return;
	}

	//qDebug() << this << "running" << m_command;

	QProcess process;

	// spustíme příkaz
	process.start(m_command, QIODevice::ReadWrite|QIODevice::Text);

	// počkáme, až se spustí
	if(process.waitForStarted(1000))
	{
		// vyšleme signál, že příkaz byl spuštěn
		emit started(m_command);
	}
	else
	{ // pokud spouštění příkazu selhalo
		// chybová hláška
		QString errorString = tr("command failed to start");

		if(process.error() != QProcess::FailedToStart)
			errorString = tr("command failed due to an unknown error");

		// vyšleme signál, že příkaz selhal
		emit failed(errorString + ": " + m_command);

		/*process.kill();
		// počkáme na zabití procesu, maximálně 1 s
		process.waitForFinished(1000);*/

		emit destroyMe(this, true);

		return;
	}

	// smyčka kontrolující, zda uživatel stiskl „ZABÍT“
	while(m_kill || !process.waitForFinished(200))
	{
		// pokud ne, dále čekáme na dokončení procesu
		if(!m_kill)
			continue;

		qDebug() << "killing" << m_command;

		// zabijeme proces
		process.kill();

		break;
	}

	// počkáme na zabití procesu, maximálně 1 s
	process.waitForFinished(1000);

	// příkaz doběhl
	emit done(m_command, m_infile, m_kill ? 137 : process.exitCode());
	// vyžadáme zničení objektu
	emit destroyMe(this, !m_kill);
}

Není-li vám něco jasné, určitě se zeptejte v diskusi. Zrovna tak tam napište, když v programu najdete chybu; hodně jsem jich opravil při testování, ale jsem jen člověk, mohl jsem něco přehlédnout.

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Nástroje: Tisk bez diskuse

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

18.8.2010 11:32 JoHnY2
Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 – 11 (vláknování s QThreadPool)
Dik za dalsi clanek o Qt. Diky tem predchozim jsem udelal semestralku z C++ka :-).
18.8.2010 21:44 Xwinus
Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 – 11 (vláknování s QThreadPool)
Díky za super sérii článků, která mě přivedla ke Qt. Doufám že tento není poslední.
20.8.2010 23:57 oryctolagus | skóre: 29 | blog: Untitled
Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 – 11 (vláknování s QThreadPool)
Pěknej článek. Líbí se mi terminus technicus "vláknování" ;-)

(Teda on by ten prográmek šel řešit celkem dobře i bez ThreadPoolu, no ale samozřejmě chápu, že na tom by se špatně vysvětloval ThreadPool ;-))
27.8.2010 11:55 smoegel
Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 – 11 (vláknování s QThreadPool)
Velmi uzitocne :-) Dakujem za namahu a ochotu vysvetlovat pre niekoho mozno trivialne veci. Pre prilezitostneho programatora ako som ja je to 100x nazornejsie ako dokumentacia QT.

este raz dik

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.