Byla vydána (Mastodon, 𝕏) druhá RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).
Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury AFP to uvedlo izraelské ministerstvo školství, které zdůraznilo negativní dopady, které na žactvo používání telefonů má. Izrael se tímto krokem přidává k rostoucímu počtu zemí, které dětem ve vzdělávacích zařízeních přístup k telefonům omezují.
Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise za nedostatečné dodržování pravidel proti upřednostňování vlastních služeb a produktů ve výsledcích vyhledávání. V březnu EK obvinila Google, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje na úkor konkurence vlastní služby, například Google Shopping, Google Hotels a Google Flights. Případ staví Google proti specializovaným
… více »Byl oznámen program a spuštěna registrace na konferenci Prague PostgreSQL Developer Day 2026. Konference se koná 27. a 28. ledna a bude mít tři tracky s 18 přednáškami a jeden den workshopů.
Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.
Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Mám obecně raději jednoduché a účelné věci. Když se něco moc hýbe a bliká, většinou to používám jen nerad. Tohle je ovšem výjimka potvrzující pravidlo. Rozhýbejte své LILO!
Možná už řada z vás používá Grub nebo jiný zavaděč. Pokud byste ale rádi používali dál své oblíbené LILO, ale rádi byste ho nějak ozvláštnili, můžete zkusit (jako já) animované bootovací obrazovky.
K čemu je to dobré? A proč by vlastně všechno mělo být k něčemu dobré. Tohle je dostatečná blbůstka na to, aby to bylo zajímavé samo o sobě. Tak.
LILO už poměrně dlouho umí místo klasického textu při startu nabídnout hezký obrázek s grafickou volbou. Na tom není nic zvláštního a používá to snad každá klikací distribuce. U SUSE šli ale ještě dál a opatchovali zavaděč tak, aby uměl obrazovku i rozhýbat. A nejen to.
Postup, který zde uvedu, jsem zkoušel úspěšně na několika počítačích, včetně svých dvou notebooků a desktopu. Nikdy jsem nezaznamenal nejmenší problém, ale přesto: Pracujeme se zavaděčem systému, takže doporučuji udělat si startovací disketu případně mít po ruce záchranné CD.
Základem je navštívit stránku projektu a omrknout co a jak. Pokud se vám nechce, můžete rovnou stáhnout předvytvořený balíček pro Slackware 8.0 (700KB). Že nemáte Slackware 8.0? Ale to vůbec nevadí. Je to jen obyčejný tarball a my z něj budeme potřebovat jen pár věcí, které si vytáhneme ručně.
Soubor si někam zkopírujeme a pak jej rozbalíme
# tar -xzf lilo-22.3.2.51-i586-1.tgz
Uvnitř najdeme několik adresářů, které samozřejmě korespondují s uspořádáním
disku (balíček se běžně rozbaluje do struktury zmíněného Slackware). V
podadresáři sbin najdeme nejdůležitější soubor, kterým
je samotné
lilo. Doporučuji jej zkopírovat do systémového /sbin
třeba s názvem anililo, abychom si nepřepsali originální
distribuční soubor.
V dalším adresáři, kterým je usr/share/lilo-bootscreens se
nacházejí čtyři soubory. Uvnitř jsou uloženy popisy jednotlivých animovaných
obrazovek. Tyto soubory si zkopírujte třeba do /boot.
Tím jsme "nainstalovali" vše potřebné a můžeme se pustit do konfigurace. Máme dvě možnosti. Buď zeditujeme standardní konfigurační soubor, nebo si uděláme kopii, kterou pak podstrčíme nové verzi LILO. Ovšem to pak musíme každou změnu dělat v obou souborech, což je zbytečné, takže si uděláme zálohu
# cp /etc/lilo.conf /etc/lilo.conf.old
Pak editujeme /etc/lilo.conf a připíšeme do něj na začátek pár
řádek:
message = /boot/penguins.boot
prompt
První řádek zavede animaci z uvedeného souboru a druhý vynutí její zobrazení (v každém případě se ukáže).
No a nakonec stačí spustit naše
# anililo
A pokud se neobjevila žádná chybová hláška, můžeme vesele rebootovat a kochat se novou startovací nabídkou, kterou nám budou všichni závidět.
V základní sadě jsou čtyři různé soubory s animacemi:
Můžete ještě vyzkoušet originální SUSE logo, které bylo dodáváno v distribuci (SUSE 7.3). Bohužel je z neznámých důvodů statické.
Nic vám ale nebrání udělat si vlastní animace. Postup je popsán na stránce projektu. Není to nic extra těžkého. Pokud vyrobíte něco hezkého, podělte se o odkaz v diskusi.
Zdrojáky, dokumentaci a další drobnůstky můžete najít v archivu SUSE.
Děkuji Aničce za odborné SUSE rady a link na archivní FTP.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Potom vsichni uvidi co se ma nabootovat a budou lepe vedet jestli to je to co chteji
).
Zaplatpanbuh se tomu mistni ctenari jenom smeji.
) (Říká se to, ale napsané to vypadá strašně
)
Ačkoliv jak se nám množí všelijaké splashscreeny ... to mi připomíná časy osmibitů, kde velkým uměním bylo zplodit alespoň animaci při nahrávání z pásky, kdy byl CPU už tak vytížen skoro maximálně.
ale nech si kazdy pouziva co chce, rozmyslat zacne az ked sa popali.