O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Áno, myslel si to bez uváženia. Nevieš sa zmieriť s tým, že vinohrady existujú aj za hranicou Tvojho chotára.Ne, to jsem nemyslel. Myslel jsem to tak, že obézní Pražáci a Bratislaváci z pěkného baravného baráčku na předměstí s nadměrným egem co to kupují a chlastají po kartonech ví o víně ještě věští hovno než já (a že já toho vim), především pak o jeho ceně. Tak jsem to myslel, pokud to nebylo jasné.
.
ja radsi CUDA. Ale zatim jsem nenasel, na co by mi to bylo dobre, ani na to nemam poradne HW. Mnohem bliz mi je DSP nebo FPGA, nez grafarna. Na x86 udelat program, ktery vyuzije plne vsech schopnosti jakehokoli modelu procesoru je nadlidsky ukon. Uz jen ta detekce a asembler/intrisika pro MMX/SSE/SSE2 atd atd. Libilo by se mi neco jako Itanium jako koprocesor k ARMu
OpenCL je docela masakr, pravdaCUDA je stejny shit a OpenCL je alespon portovatelny standard.ja radsi CUDA.
Jo, ale programoval jste OpenCL? Je to naprosto PITAA co SPIR? Když si napíšete nebo seženete kompilátor vámi preferovaného jazyka s výstupem do SPIRu, tak se tomu v zásadě vyhnete. Stížnost na potřebu ovladačů je poněkud pokrytecká, protože třeba bez správného firmwaru na desce si ani neinicializujete řadič DRAM, takže se tomu stejně nevyhnete.
SPIR neznám, ale takovéhlemu řešení bych moc nevěřil. Nějaká takováhle automatizace je teoreticky hezká, ale naivní OpenCL kód je vám k ničemu. Když úlohu nezoptimalizujete ručně, tak asi často skončíte s něčím, co by rychleji běželo na jednojádrovém CPU.Člověk by řekl, že moderní kompilátory by si od vás zasloužily více lásky.
(Ale já jsem možná zaujatý, protože "ruční optimalizace" nad rámec pečlivě vybraných primitivních operací děsně nenávidím.)
Ale dost lepsich ARMu ma nejakou vektorovou jednotku, treba NEON.Fajn, ale SSE*/AVX* je o neco dale.
V nekterych je DSP.Nevim kolik jste delal projektu s hybridnimi SoC, ale casto je trapeni, ted bych preferoval vice stejnych jader.
raspberry drvilo x86x == 3 ? ten mozna
OpenCL na grafike (a to dáva výrazne lepšie výsledky než nejaké smiešne X86)Jste spadl z visne. Moznost pouziti OpenCL na realnych algoritmech je limitovana, ne kazdy algoritmus lze efektivne implementovat.
kdežto naopak ARM... no škoda mluvit, jak standardizované to všechno je - co SoC, to out-of-tree patchset pro jádro, se dá skoro říct.Porovnávej porovnatelné. SoC ARM má i periferie, se samotným x86 procesorem to porovnat nejde. Pokud se chceš aspoň přiblížit, tak porovnej SoC ARM s embedded x86 deskou. A abych pravdu řekl, tak ta tuna LPC/SuperIO čipů, kde jsou rozdíly i u jednoho výrobce taky není zrovna unifikovaná (z historie: export FDD signálů na LPT s nekompatibilitou DVOU! signálů (winbond/smsc), rychlost sériáku zamrzlá na 115200 (ITE)). Taky nezapomínej na 386 linux aféru.
Reálné je, že jsou to procesory, která mají momentálně nejvyšší výkon v rozumné cenové relaciPletes si procesory s architekturou. To ze ma Intel rychle CPU, nesouvisi s tim ze x86 (presneji 32bit cast) je sracka.
IMHO ani ta architektura není tak hrozná.Treba prace s pameti je desiva. U 8086 resili problem, jak na 16bitovem procesoru vyuzit vic pameti (a zachovat kompatibilitu s 8080), vymysleli segmentaci. U 286 je napadlo segmantaci vylepsit, aby zvladla jeste vic pameti a chraneny mod k tomu. U 386 zjistili, ze to je k nicemu a vymysleli strankovani. Takze segmentace pameti (i kdyz je u AMD64 zcasti ignorovana) kvuli zpetne kompatibilite strasi na x86 dodnes. ISA obsahuje hromadu nepouzivanych instrukci (kremik navic), na druhou stranu diky vsemoznym extenzim se neda spolehnout na to, co v tom procesoru je. Do nedavna se de facto nedalo spolehnout ani na pritomnost SSE2.
Do nedavna se de facto nedalo spolehnout ani na pritomnost SSE2.To nejde porad - stale se bezne pouzivaji procesory bez SSE (napr. AMD Geode LX) a Debian AFAIK defaultne kompiluje pro x86 bez SSE.
místních píše kompilátory nebo kód v asembléruJá, díkybohu ne na x86 (jako obecný program ještě ujde, hrál jsem si s vlastním "bootloaderem", ale CPL0 je humus).
Mnoho lidí nemá x86 v lásce, ale [oprava:] k tomu většinou žádné reálné důvody nemají ;)Treba 1) registru to ma jako CR poctivych politiku, a 2) instrukce pracuji nad fixovanymi registry. Tudiz 1/4 vyslednych instrukci nedelaji uzitecnou praci, ale jen presouvaj registre, aby je pristi ins mela v spravnych registrech. A ano, vim ze existuje spousta workaroundu (v CPU) aby to bylo rychlejsi, ale zbytecne to komplikuje kod kompilatoru i navrh CPU. Takze ano je to sracka, a ty duvody jsou realne.
je to na stroji, ktery neadministrujeme, bez site, nemuzeme nic instalovat a logujem se pres hw klic a ctecku otistu - asi tak 80% pravdepodobnost uspechu.Uz pomalu zacinam chapat jak moc dulezite je NDA pro manazery.
Mohu nafotit 7100 screenshotu telefonem a pak si to usporadat.Nejdelsi PDF jsem cetl s cca 2500 stranami a byla to hruza (ackoliv to bylo pomerne velkym pismem a dobre, misty az prilis, clenene ve stylu wiki). 7100 stran ti vsak opravdu nezavidim.
Tiskni
Sdílej: