Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Gemini CLI umožňuje používání AI Gemini přímo v terminálu. Vydána byla verze 0.10.0.
Konference OpenAlt 2025 proběhne již příští víkend 1. a 2. listopadu v Brně. Nabídne přibližně 80 přednášek a workshopů rozdělených do 7 tematických tracků. Program se může ještě mírně měnit až do samotné konference, a to s ohledem na opožděné úpravy abstraktů i případné podzimní virózy. Díky partnerům je vstup na konferenci zdarma. Registrace není nutná. Vyplnění formuláře však pomůže s lepším plánováním dalších ročníků konference.
 21.1.2021 07:31
Bystroushaak             | skóre: 36
             | blog: Bystroushaakův blog
             | Praha
        21.1.2021 07:31
Bystroushaak             | skóre: 36
             | blog: Bystroushaakův blog
             | Praha
         21.1.2021 12:33
Gréta             | skóre: 37
             | blog: Grétin blogísek
             | 🇮🇱==❤️ ,   🇵🇸==💩 ,  🇪🇺==☭
        21.1.2021 12:33
Gréta             | skóre: 37
             | blog: Grétin blogísek
             | 🇮🇱==❤️ ,   🇵🇸==💩 ,  🇪🇺==☭
        písmenka sou taky takový malinkatý vobrázky :D ;D
 21.1.2021 19:39
Bystroushaak             | skóre: 36
             | blog: Bystroushaakův blog
             | Praha
        21.1.2021 19:39
Bystroushaak             | skóre: 36
             | blog: Bystroushaakův blog
             | Praha
        Jaký je tvůj koncept kamery?Jen držák na webkameru, na vršek monitoru. Bude to takový pevnější stojánek.
 21.1.2021 12:30
Gréta             | skóre: 37
             | blog: Grétin blogísek
             | 🇮🇱==❤️ ,   🇵🇸==💩 ,  🇪🇺==☭
        21.1.2021 12:30
Gréta             | skóre: 37
             | blog: Grétin blogísek
             | 🇮🇱==❤️ ,   🇵🇸==💩 ,  🇪🇺==☭
        Blender ačkoliv je na 3D modelování docela ideální, tak na přesné rozměry moc ne
v blendru de dělat uplně přesně :O :O cos tam jakoby měl za problém udělat přesně?? :O :O
btw tinycad hele se ti možná muže hodit zapnout ;D
 21.1.2021 19:37
Bystroushaak             | skóre: 36
             | blog: Bystroushaakův blog
             | Praha
        21.1.2021 19:37
Bystroushaak             | skóre: 36
             | blog: Bystroushaakův blog
             | Praha
        v blendru de dělat uplně přesně :O :O cos tam jakoby měl za problém udělat přesně?? :O :OMno, třeba včera jsem dělal díry na šroubky, které sice můžeš super přesně napozicovat, ale když je pak chceš dát do středu nějaké komponenty, tak už to není úplně triviální.
btw tinycad hele se ti možná muže hodit zapnout ;DNa to se podívám. Zapnul jsem zatím 3D Print Toolbox (umí vyrobit manifold z non-manifold) a Measureit. Taky používám boxcutter.
 21.1.2021 23:39
Gréta             | skóre: 37
             | blog: Grétin blogísek
             | 🇮🇱==❤️ ,   🇵🇸==💩 ,  🇪🇺==☭
        21.1.2021 23:39
Gréta             | skóre: 37
             | blog: Grétin blogísek
             | 🇮🇱==❤️ ,   🇵🇸==💩 ,  🇪🇺==☭
        dát do středu nějaké komponenty
přepnu si z voběktovýho módu do editačního voznačim třeba všecky strany pěkně dokolečka tý součástky do který jakoby chci něco vyříznout máčknu shift + s a dám 'cursor to selected'
pak se zase jako přepnu do voběktovýho módu a voznačim si voběkt kterým chcem jakože řezat zase máčknu shift a s pozor změna dám 'selection to cursor' noa vybranej voběkt semi svým těžištěm/počátkem přestěhuje na souřadnici tamtoho 3d kurzoru :O ;D
hamouni/chudý lidi cose jim nechce platit za addon si jako mužou udělat remesh hele a pak řezat dotoho voběktu voxelizovanýho :O ;D jeto ale nenažraný a u děsně moc složitejch věcí z moc kostiček se dycky chvilku čeká na náhled ;D
 22.1.2021 07:29
Bystroushaak             | skóre: 36
             | blog: Bystroushaakův blog
             | Praha
        22.1.2021 07:29
Bystroushaak             | skóre: 36
             | blog: Bystroushaakův blog
             | Praha
        přepnu si z voběktovýho módu do editačního voznačim třeba všecky strany pěkně dokolečka tý součástky do který jakoby chci něco vyříznout máčknu shift + s a dám 'cursor to selected'Chápu co myslíš a dělám to taky, ale funguje to imho jen s relativně jednoduchou geometrií. Na něco složitějšího chceš právě nějaký constraint solver, jinak se z toho zblázníš. Další věc je, že blender operuje nad meshema, takže i kdyby tam byl nějaký constraint solver, tak když mu řekneš že tohle má být takhle daleko od tohohle a tohle v tomhle uhlu takhle daleko od tohohle, tak ti hodí pár vertexů na tu pozici a vznikne z toho roztržená ne-euklidovská zmutovanost s obrácenýma normálama, která prochází sama sebou, místo aby to tu součástku upravilo tak jak by člověk intuitivně očekával od fyzického světa.
hamouni/chudý lidi cose jim nechce platit za addon si jako mužou udělat remesh hele a pak řezat dotoho voběktu voxelizovanýho :O ;D jeto ale nenažraný a u děsně moc složitejch věcí z moc kostiček se dycky chvilku čeká na náhled ;DTen boxcutter toho umí podstatně víc :) Já jsem to kopil jako bundle ještě s hardops.
 22.1.2021 12:49
Gréta             | skóre: 37
             | blog: Grétin blogísek
             | 🇮🇱==❤️ ,   🇵🇸==💩 ,  🇪🇺==☭
        22.1.2021 12:49
Gréta             | skóre: 37
             | blog: Grétin blogísek
             | 🇮🇱==❤️ ,   🇵🇸==💩 ,  🇪🇺==☭
        ale funguje to imho jen s relativně jednoduchou geometrií
na řezání děr pro šroubky stačí ale :D ;D
Další věc je, že blender operuje nad meshema, takže i kdyby tam byl nějaký constraint solver, tak když mu řekneš že tohle má být takhle daleko od tohohle a tohle v tomhle uhlu takhle daleko od tohohle, tak ti hodí pár vertexů na tu pozici a vznikne z toho roztržená ne-euklidovská zmutovanost s obrácenýma normálama, která prochází sama sebou, místo aby to tu součástku upravilo tak jak by člověk intuitivně očekával od fyzického světa
blender fakt jako vobčas dělá jakože dost divný věci :D celkem dobrej postup je mit všecko co de z izolovanejch oběktů ane z jedný velikánský meshe protože tak mu jako celkem de zredukovat prostor na blbnutí nějaký :D ;D
taky se dá používat pythoní skriptovaní na hodně moc složitý chování ato jejich api hele je uplně supr třeba když koukneš co maj za zoufalství ve freecadu nebo jinejch ;D ;D
možný problémy bledneru jako nástroje na dělání technickýho malování vidim u modelování nějakejch složitějších věcí nebo u něčeho co nikdo eště předem neví jak to jako bude vypadat hotový a se ví že se to 100% bude v průběhu eště hrozně moc měnit :O :/ to už je fakt asi jako lepšejší nejdřiv všecko dělat v cadu a nakonec jenom v blenderu přimalovat estetiku. držák kamerky jak ho jako vyrobil lyco by vblendru imho šlo udělat uplně vpohodě když víš jak jako bude vypadat hotovej ale hodinkovej stroječek bych vtom třeba prototypovat nechtěla :D ;D
 21.1.2021 09:07
mirec             | skóre: 32
             | blog: mirecove_dristy
             | Poprad
        21.1.2021 09:07
mirec             | skóre: 32
             | blog: mirecove_dristy
             | Poprad
        Tiež som sa chcel pohrať s kamerou a raspberry pi, ale nedokázal som nikde nájsť senzor rozumnej veľkosti. Kľudne by som zaplatil pár stoviek € za senzor veľkosti APS-C, na ktorý by sa dal namontovať normálny objektív a nemal by pritom šialený crop.
 
             22.1.2021 06:18
mirec             | skóre: 32
             | blog: mirecove_dristy
             | Poprad
        22.1.2021 06:18
mirec             | skóre: 32
             | blog: mirecove_dristy
             | Poprad
        Clona je súčasťou objektívu, na ňu nepotrebujem fotoaparát ;) Uzávierka by mi omnoho viac vyhovovala softvérová, kde sa nemá čo pokaziť povedzme pri dlhých timelapsoch. Hlavne by som ale chcel video v RAW-e so spracovaním v reálnom čase v GPU bez nejakej hnusnej kompresie, alebo odstraňovania šumu, alebo čo všetky tieto fotoaparáty robia implicitne pri videu a nedá sa to vypnúť.
 22.1.2021 06:22
mirec             | skóre: 32
             | blog: mirecove_dristy
             | Poprad
        22.1.2021 06:22
mirec             | skóre: 32
             | blog: mirecove_dristy
             | Poprad
        To je tak snímač veľkosti poštovej známky so šialeným crop faktorom. Parametre sú dosť katastrofálne. Na také hranie sa v noci má vysoký šum. Na videokonferencie namontujem normálny objektív a musím to dať kilometer pred seba, aby zo mňa nebolo vidieť len oko pretože šialený crop. Jednoducho ten snmač má asi takú veľkosť a parametre, ako snímače v mobile.
 21.1.2021 19:26
xxxs             | skóre: 25
             | blog: vetvicky
        21.1.2021 19:26
xxxs             | skóre: 25
             | blog: vetvicky
            
         21.1.2021 19:38
Bystroushaak             | skóre: 36
             | blog: Bystroushaakův blog
             | Praha
        21.1.2021 19:38
Bystroushaak             | skóre: 36
             | blog: Bystroushaakův blog
             | Praha
        Tohle je mimochodem fail v UI: při zakládání blogu nikde není volba na upload obrázků, upřímně jsem nechápal jak ostatní autoři dostali obrázky na server.https://github.com/Bystroushaak/abclinuxuapi/tree/master/bin
 21.1.2021 23:48
Gréta             | skóre: 37
             | blog: Grétin blogísek
             | 🇮🇱==❤️ ,   🇵🇸==💩 ,  🇪🇺==☭
        21.1.2021 23:48
Gréta             | skóre: 37
             | blog: Grétin blogísek
             | 🇮🇱==❤️ ,   🇵🇸==💩 ,  🇪🇺==☭
        já myslel že trolling
tady to jako děsně splívá dohoromady :O ;D
kdybych se třeba jako ptala proč natom černým monitoru předtim focením nikdo neutřel prach když jakoby hnedka vtom regálku zatebou vidim prachovku jeto trolling nebo ne?? :O :O :D ;D
 21.1.2021 23:41
Gréta             | skóre: 37
             | blog: Grétin blogísek
             | 🇮🇱==❤️ ,   🇵🇸==💩 ,  🇪🇺==☭
        21.1.2021 23:41
Gréta             | skóre: 37
             | blog: Grétin blogísek
             | 🇮🇱==❤️ ,   🇵🇸==💩 ,  🇪🇺==☭
        
        Tiskni
            
                Sdílej:
                 
                 
                 
                 
                 
                