abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 17:22 | IT novinky

    Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 17:00 | Komunita

    Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:11 | IT novinky

    V pořadí šestou knihou autora Martina Malého, která vychází v Edici CZ.NIC, správce české národní domény, je titul Kity, bity, neurony. Kniha s podtitulem Moderní technologie pro hobby elektroniku přináší ucelený pohled na svět současných technologií a jejich praktické využití v domácích elektronických projektech. Tento knižní průvodce je ideální pro každého, kdo se chce podívat na současné trendy v oblasti hobby elektroniky, od

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 03:11 | Komunita

    Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:11 | Zajímavý článek

    Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:00 | Nová verze

    OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:00 | IT novinky

    Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    18.12. 14:44 | IT novinky

    Na lepší pokrytí mobilním signálem a dostupnější mobilní internet se mohou těšit cestující v Pendolinech, railjetech a InterPanterech Českých drah. Konsorcium firem ČD - Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. dokončilo instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino a InterPanter. Tento krok navazuje na zavedení této technologie v jednotkách Railjet z letošního jara.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    18.12. 12:22 | Bezpečnostní upozornění

    Rozšíření webového prohlížeče Urban VPN Proxy a další rozšíření od stejného vydavatele (např. 1ClickVPN Proxy, Urban Browser Guard či Urban Ad Blocker) od července 2025 skrytě zachytávají a odesílají celé konverzace uživatelů s AI nástroji (včetně ChatGPT, Claude, Gemini, Copilot aj.), a to nezávisle na tom, zda je VPN aktivní. Sběr probíhá bez možnosti jej uživatelsky vypnout a zahrnuje plný obsah dotazů a odpovědí, metadata relací i

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    18.12. 05:22 | Zajímavý software

    QStudio, tj. nástroj pro práci s SQL podporující více než 30 databází (MySQL, PostgreSQL, DuckDB, QuestDB, kdb+, …), se stal s vydáním verze 5.0 open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí Apache 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    Kdo vám letos nadělí dárek?
     (18%)
     (0%)
     (9%)
     (0%)
     (5%)
     (5%)
     (14%)
     (32%)
     (18%)
    Celkem 22 hlasů
     Komentářů: 12, poslední dnes 16:06
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    Luk avatar 5.12.2008 22:30 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Právní rada - lze se vzdát možnosti reklamace?
    Pokud to kupoval jako spotřebitel (tj. neidentifikoval se prodejci jako podnikatel, nikde nefiguruje jeho IČ atd.), nemůže se možnosti reklamace vzdát. Toto právo je ze zákona, a pokud se ho vzdal, je toto vzdání právně neplatné. Čili může reklamovat i poté, ale asi to bude reálně znamenat řešení soudní cestou.

    Něco jiného by bylo, kdyby kupoval jako podnikatel (resp. obecně nikoli jako spotřebitel). Pak jsou ujednání okolo záruky a reklamací čistě záležitostí smlouvy mezi oběma stranami. Čili se lze například vzdát záruky.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    5.12.2008 23:02 Magda | blog: Magdino
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Právní rada - lze se vzdát možnosti reklamace?

    Děkuji za odpověď. Podnikatel to není. Četla jsem část 2 zákona o ochraně spotřebitele a tam jsem zmínku o tom, že se záruky nelze vzdát nenašla (snad to bylo platné znění). Který jiný zákon to upravuje? Nebo jsem to jen přehlédla?

    Soudit se asi nemá smysl - stálo by to mnoho úsilí a výsledkem by asi byla jen možnost reklamovat další vady u - zjevně neseriózního - prodejce. Ten by pak znovu mohl říct, že je reklamace neoprávněná a následoval by znovu soud.

    Pokud je toto jednání skutečně nezákonné, dala bych podnět České obchodní inspekci, ta by mohla aspoň prodejce pokutovat. Pak by se dal také zveřejnit výsledek šetření na internetu a upozornit na nekalé praktiky této firmy.

    6.12.2008 00:29 miro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Právní rada - lze se vzdát možnosti reklamace?
    Který jiný zákon to upravuje?

    Občanský zákoník. Přesněji řečeno, práva na uplatnění záruky se vzdát lze, ale nikoli předem. Což se v případě vašeho bratra stalo.

    Luk avatar 6.12.2008 00:32 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Právní rada - lze se vzdát možnosti reklamace?
    Četla jsem část 2 zákona o ochraně spotřebitele a tam jsem zmínku o tom, že se záruky nelze vzdát nenašla (snad to bylo platné znění). Který jiný zákon to upravuje?
    Je to § 627, odst. 3 občanského zákoníku:

    Jakákoliv ujednání mezi prodávajícím a kupujícím, uzavřená před uplatněním práva z odpovědnosti za vadu prodané věci, pokud by v jejich důsledku toto právo zaniklo nebo bylo omezeno, jsou neplatná.
    Pokud je toto jednání skutečně nezákonné, dala bych podnět České obchodní inspekci, ta by mohla aspoň prodejce pokutovat.
    Je otázka, zda by ten postup byl vůbec postižitelný. Nepřipadá mi, že by tím totiž prodejce porušil § 19 zákona o ochraně spotřebitele, podle ničeho jiného ho v tomto případě pokutovat nelze.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    5.12.2008 23:11 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Právní rada - lze se vzdát možnosti reklamace?
    nejucinnejsi zpusob, jak se vzdat reklamace, je to jit reklamovat do jineho obchodu a pak se rozcilovat, ze tu reklamaci neuznali. ;-]
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    5.12.2008 23:19 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Právní rada - lze se vzdát možnosti reklamace?
    Good one :-)
    6.12.2008 10:56 depka | skóre: 20 | blog: eterity
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Právní rada - lze se vzdát možnosti reklamace?

    :D a je to tu zas

    6.12.2008 19:13 Wire64 | skóre: 7 | blog: wireblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Právní rada - lze se vzdát možnosti reklamace?

    To máš tak. Někteé výmysly se holt nikdy neohrají. Zvlášť, když pravda je jiná a nudná :-D naštěstí si to každý může přečíst

    xxxs avatar 6.12.2008 15:10 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Právní rada - lze se vzdát možnosti reklamace?
    funguje to aj s inym tovarom ako so sandalkami?
    brk avatar 6.12.2008 07:00 brk | skóre: 29 | blog: broukoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Právní rada - lze se vzdát možnosti reklamace?
    Ještě by tady měla být možnost reklamovat přímo v autorizovaném servisu, pokud to není nějaká "šedivka" a podobně. Záleží na ochotě se dohadovat s prodejcem.
    USE="-qt -kde"
    6.12.2008 13:02 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Právní rada - lze se vzdát možnosti reklamace?

    Můžeme tu mudrovat jak chceme, ale planě. Dokud nevíme, co přesně Vaše babička podepsala, tak jakákoli rada Vám bude k ničemu.

    6.12.2008 22:13 CET
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Právní rada - lze se vzdát možnosti reklamace?

    Osobne bych to videl tak, ze on se nevzdal prava na reklamaci.

    Dneska hodne firem neuznava reklamace. Pokud si spotrebitel mysli, ze je to neopravnene neuznana reklamace, mel by s tim jit k soudu. Bohuzel je to hodne narocny.

    V tomhle pripade bych ale rekl, ze se jedna trosku o neco jinyho. Nevim to presne podle zakonu, ale mam dojem, ze pravo na reklamaci ma zakaznik pouze v pripade, ze do zarizeni neodborne (rozumnej sam) nezasahoval. Obavam se, ze prodejce nemel taky pravo zasahovat do pristroje, protoze takova oprava nemohla byt brana jako autorizovana-odborna a tim padem prisel zakaznik o zaruku, ikdyz do vyrobku neodborne nezasahl primo sam. Nechal ale proste nekoho neautorizovaneho zasahnout do vyrobku a tim ztratil narok na zaruzni opravu. Rozhodne jsem nekolikrat cetl a slysel, ze obcan se nemuze vzat svym zakonnych prav na zaklade nejake jine dohody nebo smlouvy, jako kdyz treba firmy davaji do svych obchodnich podminek, ze reklamacni lhutu zkracuji na 1 rok - to nejde. Takze bych rekl, ze se nemuze vzdat ani reklamacni lhuty.

    Bohuzel tohle bylo neco cernyho/sedivyho, proto to prodejce nechtel reklamovat. Meli jsme podobnou zkusenost s firmou BuldokTel. Nechteli reklamovat bublinku na plastove krytce na telefonu, ze by to bylo na mesic s nejistym vysledkem. Tak jsem zase do autorizovanyho servisu SonyEricsson. Tam mi rekl, ze na zarucni opravu nemam narok, protoze ten telefon nebyl urcen pro CR (mozna by se to dozvedel i tvuj bratr), ale nabidli mi, ze mi krytku za hodinu a 100kc vymeni. Takze jsem bral i tohle.

    6.12.2008 22:25 40/1964
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Právní rada - lze se vzdát možnosti reklamace?

    To ujednání je absolutně neplatné, takže směle může jít reklamovat znovu. Potom ještě jednou a pak odstoupit od smlouvy. Ať si koupí (v nejbližším knihkupectví) sešit ÚZ - občanský zákoník, tam si najde kupní smlouvu - zvláštní ujednání o prodeji v obchodě a jde jim to omlátit o hlavu.

    6.12.2008 22:58 CET
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Právní rada - lze se vzdát možnosti reklamace?
    To ujednání je absolutně neplatné, takže směle může jít reklamovat znovu. Potom ještě jednou a pak odstoupit od smlouvy. Ať si koupí (v nejbližším knihkupectví) sešit ÚZ - občanský zákoník, tam si najde kupní smlouvu - zvláštní ujednání o prodeji v obchodě a jde jim to omlátit o hlavu.

    No, nerekl bych, ze je to takhle jednoduche. Za prve si myslim, ze reklamace opravdu zanika neodbornym zasahem, a rekl bych, ze tou opravou opravdu neodborny zasah prodejce provedl, cili zakaznikovi sam vedome reklamacni lhutu ukoncil (mozna by se maximalne s nim dalo hadat o tohle, ale zakaznik s tou neodbornou opravou souhlasil, takze by to asi zakaznik prohral).

    A za druhe to neni tak jednoduche s tim "takže směle může jít reklamovat znovu. Potom ještě jednou a pak odstoupit od smlouvy". Ona totiz ta reklamace nebyla uznana. Takze prakticky se zadna prvni oprava nekonala v reklamacni lhute nekonala. Zakaznik bud mel odmitnout prijmout vysledek reklamace (ikdyz presne nevim, jestli to znamena vubec zbozi neprevzit, nebo jenom na reklamacni vyjadreni a k podpisu o prevzeti zbozi pripsat, ze s vyjadrenim reklamacniho oddeleni nesouhlasi) a mel si nechat udelat soudni posudek a pokud by to vypadalo na opravdu neopravnene odmitnuti reklamace, tak jit k soudu. Sice je to na delsi dobu, clovek s tim musi trosku behat, ale pokud se nepletu, tak vsechny vylohy by nakonec hradil ten, kdo by prohral (a pokud by mel nezavisly posudek, tak by mel zakaznik sanci na vyhru). Nevim, jak dlouho by to trvalo, ale moznost to je.

    Bohuzel casto u hadru a bot dneska prodejci hrajou na to, ze vada vyrobku neni zpusobena vadnou vyrobou nebo vadnym materialem, ale pouze bud beznym opotrebenim nebo nespravnym pouzivanim. Zrejme pokud prodejce, resp. reklamacni pracovnik v oddeleni vidi, ze zbozi bylo zrejme pouzivano spravne, tak to nahraje na bezne opotrebeni a jeste nezapomene dodat, ze reklamacni lhuta neni zivotnost produktu. To pak je dulezite se pri nakupu obleceni a bot ptat i na zivotnost produktu pri beznem pouzivani a zadat od prodejce potvrzeni teto doby zivotnosti.

    xxxs avatar 6.12.2008 23:22 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Právní rada - lze se vzdát možnosti reklamace?
    ak to bol naozaj neodborny zasah, zaruku predajca rozhodne nezrusil. to by bolo naramne pohodlne zbavit sa povinnosti vlastnou fuserinou. odporucam opatovne reklamovat. akoze dohoda o zruseni zaruky je najskor ustna, cize ziadna. ak je nahodou pisomna, predajcovi by to mohlo pri pripadnom spore este viac uskodit. to, ze zavadu predajca neuzna, nic neznamena. smer obchodna inspekcia.
    7.12.2008 23:27 CET
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Právní rada - lze se vzdát možnosti reklamace?
    ak to bol naozaj neodborny zasah, zaruku predajca rozhodne nezrusil. to by bolo naramne pohodlne zbavit sa povinnosti vlastnou fuserinou.

    ale ja netvrdim, ze to byla fuserina. ja si dokazu taky nejaky veci opravit sam. Ale pokud nebudu autorizovanej od vyrobce, tak je to proste neautorizovanej zasah a tudiz vyrobce negarantuje spolehlivost a uz se o tom s tebou nebude bavit. To by mohlo byt spousta vykuku, ktery vlezou do telefonu, neco tam podelaji a pak pujdou reklamovat a budou chtit novy:-) Takze bych rekl, ze jakykoliv neodborny zasah rusi zarucni lhutu. Nebo taky jinak. Oni mohli ten vypinac opravit, ale behem ty opravy mohli poskodit neco jineho na tom vypinaci. A to uz je poskozeni vlastni vinou. A je jedno, jestli to udelam ja sam (vlastnik zbozi), nebo to zbozi nekomu pujcim a nekdo jinej to udela s mym svolenim.

    akoze dohoda o zruseni zaruky je najskor ustna, cize ziadna.

    Zase spatne. I ustni dohoda je platna dohoda. Samozrejme, hur se prokazuje, kdo se na cem dohodnul, obchodnik by mel asi dat zakaznikovi podepsat souhlas s neautorizovanou opravu, cimz zakaznik obetuje ztratu zarucni lhuty. Tak by byl prodejce 100% kryty proti tomu, ze zakaznik bude pri pripadnem soudu tvrdit, ze mu prodejce o neautorizovanem zasahu a zaniku zaruky nic nerekl.

    ak je nahodou pisomna, predajcovi by to mohlo pri pripadnom spore este viac uskodit.

    No, kdyz by to prodejce nenapsal opravdu nejak zvlast nevhodne, tak myslim, ze formulace "zakaznik dava souhlas k neautorizovane oprave pristroje, cimz ztrati narok na zarucni lhutu", by mu opravdu u soudu moc neuskodila

    to, ze zavadu predajca neuzna, nic neznamena. smer obchodna inspekcia.

    No, jsou o tom uz dost casto diskuze a casto jsem to slychal i ja, ale viz. www.spotrebitele.cz

    DOTAZ:
    Dobry den,
    reklamovala jsem detske boty, ktere jsou po 1mesicnim noseni kompletne znicene (diry v podrazce takze do nich tece,otrhane,odrene).Reklamace byla zamitnuta s tim, ze zivotnost detskych bot nemusi byt stejne dlouha jako zarucni lhuta.To chapu, ale mit znicene - nepouzitelne boty po 1 mesici je snad prehnane.Takhle bych synovi kupovala 12 boty do roka?Cely den je ve skolce a boty nosi asi 2 hodiny denne.Mam nejakou jinou moznost nez soudniho znalce?Predpokladam,ze obratit se na soudniho znalce atd by me stalo vic nez ty boty...?
    ODPOVĚĎ:
    Jediná možnostje opravdu soudní znalec. Pokud vystavený posudek bude hovořit ve Váš prospěch, máte právo na vyřízení reklamace i zaplacení výloh spojených s reklamací (poštovné, jízdné, cena za posudek..) - §509 a 598 občanského zákoníku.

    Nebo

    Dobrý den, na pobočce BauMax v Brně jsem si zakoupil 9 ks úsporných zářivek LUXUS, které v záruční době přestaly svítit, chtěl jsem je na prodejně vyměnit za jiné, ale prodavač mi sdělil, že záruční doba 2 roky neplatí, ale platí údaj na krabičce, "životnost 8000h" a ta od doby nákupu již uplynula a tudíž že výměnu neprovede.
    Ano, na žárovku se jako na každé jiné spotřební zboží vztahuje 2 letá záruční doba, ale tato záruka se nevztahuje na opotřebení. (619 odst 2 a §620 odst 1 občanského zákoníkú.) Domnívám se, že u žárovky je opravdu garantována pouze určitá doba svítivosti na to je rozhodující nikoli ta dvouletá záruční doba. POkud již byla daná svítivost využita, už by se na ni reklamace vztahovat enměla.

    Nebo jeste

    DOTAZ:
    Dobry den, reklamoval jsem u spolecnosti A3Sport zakoupene kopacky, ktere se mi po peti mesicich uzivani roztrhly v jednou ze švů. Reklamace byla zamitnuta s oduvodnenim ze jde o mechanicke poskozeni (kopacky jsou urceny pro kopani do balonu...) a ze zamenuji dobu zivotnosti se zarucni dobou. I pri telefonickem rozhovoru s osobou ktera je zkoumala mi toto bylo potvrzeno, s tim, ze pet mesicu je asi odpovidajici doba!
    ODPOVĚĎ:
    Prodejce má právo reklamaci zamítnout. Ve Vašem případě by bylo zřejmě možné odvolat se na §616 občanského zákoníku, neboť se může jednat o rozpor s kupní smlouvou. Pokud se vada projeví do 6 měsíců od zakoupení, považuje se za vadu, kterou výrobek měl v okamžiku nákupu. V takovém případě máte nárok na opravu nebo výměnu. Délku životnosti by skutečně musel posoudit soudní znalec.

    Takze jak vidis, alespon podle zakonu CR prodejce/vyrobce reklamaci uznat nemusi, protoze zarucni doba neni zivotnost. Pak nezbyva nic jinyho, nez se obratit na soudniho znalce a resit to tak. To se sice nevaze k tomuhle pripadu, ale jenom ti ukazuju, ze to neni tak jednoduche "neuzna - nic neznamena".

    BTW: Nejsem pravnik, takze informace jsou bez zaruk.

    xxxs avatar 8.12.2008 14:22 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Právní rada - lze se vzdát možnosti reklamace?
    zareagujem na celok. som zakaznik a reklamujem u predajcu. je srdecne jedno, co mi predajca nahovori, alebo k comu ma dotlaci ustnou, ci pisomnou dohodou. to ho zavazkov nezbavi. povinnosti ho nezbavi ani odborna, alebo neodborna oprava, ktoru zadal on. ak by zakaznik sam opravil telefon, alebo ho dal opravit niekomu inemu, potom by bolo spravne hovorit o poruseni zarucnych podmienok. to sa nestalo, zaruka je platna.

    k inspekcii. obuv a spotrebny material sa reklamuju tazko. toto tak nevyzera.
    12.11.2012 15:55 rainbof | skóre: 16 | blog: Svet_podle_rainbofa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Právní rada - lze se vzdát možnosti reklamace?
    ačkoliv je to nekolik let toto tema, narazil jsem na podobnou vec. Slo o to ze narazem se mi u Blackberry Bold 9000 urazilo tlacitko (vmacko dovnitr). Dostal jsem nabidku, bud si opravu zaplatim dle podminek RIMu (1500 za desku) nebo mi to opravi oni zdarna ale tim zaruka pada protoze se nejedna o autorizovanou opravu. Hned to cele vypada jinak ze :D

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.