Google Chrome 140 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 140.0.7339.80 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 6 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
LeoCAD (Wikipedie) je svobodná multiplatformní aplikace umožňující také na Linuxu vytvářet virtuální 3D modely z kostek lega. Vydána byla verze 25.09. Zdrojové kódy a AppImage jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
RubyMine, tj. IDE pro Ruby a Rails od společnosti JetBrains, je nově zdarma pro nekomerční použití.
Český LibreOffice tým vydává překlad příručky LibreOffice Calc 25.2. Calc je tabulkový procesor kancelářského balíku LibreOffice. Příručka je ke stažení na stránce dokumentace.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) vývojová verze 3.1.4 příští stabilní verze 3.2 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání.
Zakladatel ChimeraOS představil další linuxovou distribuci zaměřenou na hráče počítačových her. Kazeta je linuxová distribuce inspirována herními konzolemi z 90. let. Pro hraní hry je potřeba vložit paměťové médium s danou hrou. Doporučeny jsou SD karty.
Komunita kolem Linuxu From Scratch (LFS) vydala Linux From Scratch 12.4 a Linux From Scratch 12.4 se systemd. Nové verze knih s návody na instalaci vlastního linuxového systému ze zdrojových kódů přichází s Glibc 2.42, Binutils 2.45 a Linuxem 6.15.1. Současně bylo oznámeno vydání verze 12.4 knih Beyond Linux From Scratch (BLFS) a Beyond Linux From Scratch se systemd.
Organizátoři konference LinuxDays ukončili veřejné přihlašování přednášek. Teď je na vás, abyste vybrali nejlepší témata, která na letošní konferenci zaznějí. Hlasovat můžete do neděle 7. září. Poté podle výsledků hlasování organizátoři sestaví program pro letošní ročník. Konference proběhne 4. a 5. října v Praze.
Byla vydána verze 11.0.0 vizuálního programovacího jazyka Snap! (Wikipedie) inspirovaného jazykem Scratch (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma. Vypíchnout lze, že v Plasmě byl implementován 22letý požadavek. Historie schránky nově umožňuje ohvězdičkovat vybrané položky a mít k ním trvalý a snadný přístup.
Tyhle hromady čísel sou pro mě (asi nebudu sám) težko stravitelný.
gnuplot
by měl být na ty správné grafy.
Konečně bych měl na čem počítat BOINC přes CUDA na grafice a skóre by mi rostlo 10x rychlejš! A ten účet za elektriku potom No ještě si budu muset na takovej luxus chvíli počkat ...
Není problém v tom, že jsou v těch distribucích libcompat librarys z 32bit systému?
To je docela dobře možné. Směrodatnější by bylo porovnání konkrétní aplikace se stejnou konfigurací a stejnými daty, třeba právě toho prohlížeče.
(IA64 32bit neumí)
Spíš konkrétní distribuce, architektura jako taková ano (i když v SW emulaci).
Nejen instrukce, ale hlavně registry. Takhle třeba vypadá funkce sčítající čtyři čísla na x86_64:
0x0000000000400560 <+0>: add %rsi,%rdi 0x0000000000400563 <+3>: add %rdi,%rdx 0x0000000000400566 <+6>: lea (%rdx,%rcx,1),%rax 0x000000000040056a <+10>: retq
a takhle na i586:
0x08048450 <+0>: mov 0x4(%esp),%edx 0x08048454 <+4>: mov 0x8(%esp),%eax 0x08048458 <+8>: add %edx,%eax 0x0804845a <+10>: mov 0xc(%esp),%ecx 0x0804845e <+14>: add %ecx,%eax 0x08048460 <+16>: mov 0x10(%esp),%edx 0x08048464 <+20>: add %edx,%eax 0x08048466 <+22>: ret
a=b+c+d+e
?
V reegistrech bych očekával hlavní nárust zisku. Mohu přehazovat na jeden takt 2x více dat.
Jde hlavně o to, že jich je víc, takže se spousta věcí dá udělat v registrech a nemusí se tak často sahat do paměti. Třeba v případě celočíselných nebo pointerových parametrů se na x86_64 se prvních šest parametrů předává v registrech, zatímco na i586 jen 0-3.
Ty uvodní čísla jsou program counter? add na 64 bitech jsou 3 bytové instrukce?
Ano, jsou to adresy, na kterých je příslušná instrukce. Délka instrukce bude IMHO záviset na tom, co s čím se sčítá.
A ještě tohle je standardní funkce kterou kompilátor zařadí do kódu z přiřazení a=b+c+d+e?
Je to reálně přeložený prográmek
#include <stdio.h> long sum4(long a, long b, long c, long d) { return a + b + c + d; } int main() { printf("%ld\n", sum4(1,2,3,4)); return 0; }
pomocí
gcc -O3 -fomit-frame-pointer -fno-inline -m64 -march=k8 -o reg-64 reg.c gcc -O3 -fomit-frame-pointer -fno-inline -m64 -march=i586 -o reg-32 reg.c
Výpis funkce byl získán pomocí gdb (disassemble sum4
). Samotné přiřazení uprostřed funkce by bylo implementováno různě podle toho, kam zrovna optimalizátor uloží příslušné proměnné; obecně ale platí, že na x86_64 je větší šance, že proměnná bude v registru.
Tiskni
Sdílej: