Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »
Takže se těším na příklad, jak zachytit třeba přerušení programy z klávesnice, nebo jak v Perlu ošetřit pomocí výjimek chyba v syntaxi natahovaného modulu.
Takže šup šup do práce, ještě tohle zbývá na rovocennost s Pythonem.
P.S.: Jinak ale klobouk dolů, tohle kouzlo s Perlem se mi líbí, i když Perl kritizuju, kde můžu. Mám rád jazyky, kde základní věci jsou v syntaxi jazyka a ne emulovány něčím jiným.

$SIG{INT} = sub { throw "Uplne zbytocna vynimka"; };
eval {require module && module->import(use_params)}
if ($@) {
$@ =~ /syntax error/ and print "syntx error in module\n"
or print "somethink error when try use module: $@"
}a pythonish way užívající to hezké try/excepttry {
require module && module->import(use_params)
} except {
/syntax error/ and print "syntx error in module \n"
or print "somethink error when try use module: $@"
}Pokud chceš aby to fungovalo stejně jako běžné use, tak to ještě zavřeš do BEGIN bloku. No a exception jako objekt máme taky, takže si ve svých modulech/třídách nadefinuješ vlastní hierarchii a je vymalováno, prakticky nic co jde udělat v pythonu není problém udělat perlu, něco jde elegantněji něco naopak. Třeba generátory se v perlu nepíšou tak jednoduše jak pythonu pomocí yeld, ale na druhou stranu v pythonu máš jen jeden typ objektů, který je ekvivalentem blessnutého hashe v perlu. V podstatě všechny objekty, třídy, jmenné prostory, funkce, ... jsou v pythonu objekty typu blessnutý hash (pythonní dict), to je trochu chudé, ne? Just joking, na druhou z toho plynou pythonu některé výhody, to nesporně
Třeba mi přijde, že python má potenciál být rychlejší, než perl. Skutečnost je taková jaká je.
Jinak to zachycování výjimek pomocí signálů (chápu to správně, že jsou to signály?) má tu nevýhodu, že je nedostane thread, kterého se to týká, nebo ano? V případě klávesnice to asi nevadí.Vzhledm k tomu, že je to signál zaslaný procesu (zaslaný terminálem), nevím, jak by jste to chtěl udělat jinak. I v pythonu keyboard interupt musí fungovat stejně. V perlu asi nějak takto:
eval {
local $SIG{INT} = sub { die "Keyboard interupt"; };
code
};
if ($@) {
$@ =~ /Keyboard interupt/ and print "Don't disrupt me!\n"
or die $@
}A to samozřejmě je thread safe, i když netuším podle čeho se určí, jestli ten signál zpracuje ten který thread.Jinak dokážou ty výjimky taky to co python, to znamená mít v sobě informaci o call stacku, tedy o řádcích programu, kde chyba nastala, a o všech podprogramech ze kterého se tento řádek volal?Ano, jestliže si tam tu informaci přidáte. Standardní výjimky jsou textové, protože jsou tam od doby, kdy ještě ani perl nebyl objektový. Vlastní výjimky si člověk může udělat objektové a call stack si tam doplnit. Standardní textová výjimka nekončící na EOL je vždy doplněna o informaci, kde k ní došlo. Není problém (až na určité spomalení) si nad každou funkcí udělat eval wrapper a všechny výjimky odchytávat, měnit na objektové a doplňovat o call stack. V pythonu to už udělali za vás. V tomhle je python lepší, o tom žádná. Možná je na to v perlu už udělaný nějaký modul, nebo nějaká vlastnost, která jde zapnout, zatím jsem po tom nepátral.
python je postaven na jmenných prostorech, stejně tak jako každý dynamický jazyk, ať už vezmu php, smalltalk, nebo třeba objective c.a nebo třeba perl, to je přece jasné. A je taky celkem logické, že to v těch jazycích implementovali pomocí prostředků toho samého jazyka. Proč se s tím implementovat dvakrát, že. Takže v perlu jsou jmenné prostory hash a v pythonu objekt a ten je v podstatě dict. Mimochodem, perlový
local. To jde udělat i v pythonu, ale zdaleka to nejde tak jednoduše pomocí jednoho klíčového slova jako v perlu. Jak říkám, každý jazyk je v něčem lepší a v něčem horší.
Informácie o kontexte: miesto die používať Carp::confess.
Samotný die umožňuje aj iný parameter ako scalar
die new XYZ::Exception;Ono, aj catch sa dá implmentovať štýlom
try {}
catch qr/aaa/ => {}
catch 'AAA::Exception' => {}
...
Btw, keď spomínate local, také jeho použitie na "dočasné" prekrytie ľubovoľnej funkcie môže byť zaujímavé 
Od včera mi bohužiaľ panikári kernel, takže len naznačím rozpracovanú myšlienku:
sub try (&;@) {
my (my ($try, %subs) = @_;
return new Exception::Block ($try, \ %subs) if defined wantarray;
...
}
# priklad použitia
my $block = try { ... } catch A => { ... } catch qr/B) => { ... };
$block->('www.abclinuxu.cz');
$block->('www.example.com');
$block->catch (A => sub { ... })->('...');
ono, programovať multithreadovo treba vedieť, osobne si myslím, že 9 z 10tich ľudí živiacich sa programovaním to neovláda. Takisto výnimky, tiež ich treba ovládať.Tak to ani zdaleka není to o čem jsem mluvil.Informácie o kontexte: miesto
diepoužívaťCarp::confess.
Carp::confess produkuje textový výstup, který by se pro další zpracování musel parsovat a to je vždy nespolehlivé. Také to neřeší systémové výjimky generované přímo perlem. V těch die nahradíte celkem těžko. To první jde samozřejmě nahradit vhodnými objektovými výjimkami, které si call back naplní do své vnitřní struktury pomocí caller a mohou být dále strojově zpracovány. To druhé je trochu jiné kafe a žádný elegantní způsob mě nenapadá.SamotnýNějak mi uniká k čemu by to jako mělo být dobré.dieumožňuje aj iný parameter ako scalardie new XYZ::Exception;Ono, aj catch sa dá implmentovať štýlomtry {} catch qr/aaa/ => {} catch 'AAA::Exception' => {} ...Btw, keď spomínatelocal, také jeho použitie na "dočasné" prekrytie ľubovoľnej funkcie môže byť zaujímavéOd včera mi bohužiaľ panikári kernel, takže len naznačím rozpracovanú myšlienku:
sub try (&;@) { my (my ($try, %subs) = @_; return new Exception::Block ($try, \ %subs) if defined wantarray; ... } # priklad použitia my $block = try { ... } catch A => { ... } catch qr/B) => { ... }; $block->('www.abclinuxu.cz'); $block->('www.example.com'); $block->catch (A => sub { ... })->('...');
Nějak mi uniká k čemu by to jako mělo být dobré.Napr situácia, keď funkcia/metóda štandardne ošetruje niektoré/všetky výnimky, správne pre 90% použití. Zvyšných 10% definuje svoje vlastné ošetrenia.
with. To taky není žádný velký problém a dělalo by to přibližně tohle. Pak my přijde jako čistější vytvořit potomka příslušného objektu.
Tiskni
Sdílej: