abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:55 | Nová verze

    Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 00:33 | Komunita

    Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 23:22 | Pozvánky

    Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou

    … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    včera 22:33 | IT novinky

    Dle plánu dnes končí služba Skype. Uživatelé mohou pokračovat v Microsoft Teams.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:44 | IT novinky

    Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:33 | Zajímavý projekt

    Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:11 | Pozvánky

    Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.5. 21:44 | Komunita

    Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.5. 14:22 | IT novinky

    Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 31
    3.5. 22:33 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (58%)
     (1%)
     (8%)
     (22%)
     (4%)
     (2%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 530 hlasů
     Komentářů: 22, poslední včera 10:06
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek

    Vložit další komentář
    Marcela* avatar 6.1.2011 23:40 Marcela* | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    ceny šly dolů
    Jsem si nějak nevšimla... :-)

    Nejvyšší myšlenka je vždy ta, která obsahuje radost...
    6.1.2011 23:49 Jan Jílek | skóre: 6 | blog: Strider
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Já ano, auta, počítače, jiné spotřební zboží.
    Čas od času jsem sražen k zemi. Ale vždy vstanu a nedovolím nikomu držet mě na zemi.
    Dalibor Smolík avatar 7.1.2011 09:30 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Potraviny jdou nahoru, elektronika dolu. Nahoru jdou všechny služby (nájemné, parkovné, vodné-stočné, energie). Zhodnotit spotřební koš není úplně jednoduché, protože různé skupiny obyvatelstva mají ten koš jiný. Ale co se týká inflace, jsem přesvědčen, že nízké procento (2 - 5%) není jev, nad kterým bychom měli úplně lamentovat. Záleží na tom, jaký faktor se na míře inflace podílí.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    7.1.2011 11:14 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Pane, vy se skutecne nechate radostne okrast kazdy rok o 2-5% svych uspor?
    To jste s prominutim pekny..
    Inflace je proste jenom dalsi skryta dan.
    Dalibor Smolík avatar 7.1.2011 11:49 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Takhle se to nedá vytrhnout z konextu. Míra inflace ovlivňuje výši mezd, souvisí s úrokovou mírou u vkladů apod. Pokud je ekonomika aspoň trochu zdravá, reálná hodnota příjmů stále malinko stoupá. I přes tu inflaci. Nehodnoťme situaci v době krize.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    7.1.2011 12:40 Tomáš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Pane jo, něco si o problému zjisti.

    Mzdy jsou dány trhem. S inflací to možná souvisí, ale spíš nepřímo. Reálná hodnota mezd je dána spíš technickým pokrokem--víc vyrobím, víc prodám, víc vydělám.

    Kdyby nebyla inflace, mzdy by rostly taky. Nominálně asi míň, ale reálná hodnota by se taky zvyšovala. Ale každému podnikateli by se líp dělaly odhady budoucích nákladů a výnosů, protože by nemusel odhadovat, co s cenami udělá inflace.
    Dalibor Smolík avatar 7.1.2011 13:01 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Díky za poučení, to je jasné, že inflace přímo výši mezd neovlivňuje. Mluvím o celkově dlouhodobém trendu. Technický pokrok právě mírné inflaci napomáhá, protože je u novinek možné nasadit vyšší cenu .. vyšší zisk umožňuje firmám vyplatit i vyšší mzdy atd. To samo o sobě inflaci negeneruje, ale ta se v kolotoči ekonomického rozmachu schová.
    Ale každému podnikateli by se líp dělaly odhady budoucích nákladů a výnosů, protože by nemusel odhadovat, co s cenami udělá inflace.
    Určitě souhlas. Pokud je inflace stálá a nízká, výpočet zas tak složitý není.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    7.1.2011 13:14 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Spatne spatne spatne.
    Ve vetsine odvetvi s technologickym pokrokem snizujete naklady, tim cenu a dostanete co?
    DEFLACI!
    7.1.2011 13:44
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Kdopak neví, co je inflace,

    tak tu máme poradce,

    Jenda Jílků,

    poradce všech oborů

    dnes 08:09 Jan Jilek | skóre: 6 | blog: Strider

    Tady jsem našel zajímavý článek

    Inflace versus deflace
    Dalibor Smolík avatar 7.1.2011 13:56 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Špatně, ale u vás. Vždy s novým produktem cena prudce stoupá, postupně klesá, jak se výrobek okouká. Čím více technických novinek, tím vyšší cenová hladina. Kolik stálo video, když začínalo, kolik DVD přehrávač, rekoreder, iPhone, atd. Snižování nákladů na výrobu tím, že to umím lépe vyrábět (což je případ technologických odvětví) nepřispívá k deflačním tlakům. Ten vzniká, jakmile musím přiškrtit zisk, abych vydržel konkurenci, ale i tohle tvrzení není zcela přesné. Těch vlivů je víc.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    7.1.2011 14:21 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Doufam, ze si na blba jenom hrajete.
    "Vždy s novým produktem cena prudce stoupá" je cistocista lez.
    Klidne si projdete grafy cen na czc.cz za poslednich 5 let. Cena novinky je na zacatku dana a jde pomalu k zemi. Sasem se zaplati vyvoj a nauci se ji vyrabet levneji. Zvyseni ceny najdete pouze u nedostupneho zbozi.
    Pamatuje dobu, kdy novy pocitac stal 100kKc? To bychom podle Vas dnes byli nekde u milionu za novinku!
    Dalibor Smolík avatar 7.1.2011 14:35 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Aha, tak to jsme si jenom nerozuměli. Samozřejmě, že v celkovém trendu za dlouhé období jde technika dolu, to je bez diskuze. V krátkodobém však postupuje ve skocích, novinka je vždycky drahá, postupně její cena klesá. Až zase vyjde něco nového. Uvažoval jsem období 1 - 2 let. Ale pokud porovnávám třeba ceny z roku 1992 (kdy jsem měl první PC), jsme někde jinde.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    7.1.2011 15:02 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Jasne, vy rikate novinka nove technologii, vsichni ostatni novemu vyrobku.
    7.1.2011 15:04 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Ovsem v pripade nove technologie nemuzete tvrdit nic o cene "pred", protoze nic takoveho neexistovalo.
    A porad neplati vase veta o narustu ceny. Cena je pri uvedeni vysoka kvuli nakladum na vyvoj.
    Dalibor Smolík avatar 7.1.2011 15:13 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Nový výrobek a nová technologie .. někdy tyto pojmy splývají nebo se výrobci snaží prezentovat, že jde o novou technologii :-)
    Náklady na vývoj se musí zaplatit, o tom žádná. Výrobci však využívají (logicky) zájem o něco nového, cenu si nadsadí. Jakmile se stane výrobek běžným, cena rychle klesá. Je to logické a fungovalo to od počátku průmyslové revoluce. Proto jsem tvrdil, že nové technologie zpomalují cenový propad, ale zastavit je nemohou. To beru.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    7.1.2011 15:19 Tomáš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Zase špatně

    Novinka je tak drahá, jak to dovolí trh. Výrobce nastřelí cenu a pak se uvidí, jak se ujme. Cena se pak může pohnout oběma směry (Jenom pár firem, pokud vím, si může dovolit cenami daného typu produktu nehýbat, například Apple, ale to sem nepatří).

    Pokud je výrobek lepší, než konkurenční výrobek, prodá se i dráž. Pokud lidi stojí frontu na celou noc, tak se dá prodat dráž (pokud si myslíš, že mluvím zase o Apple, tak ne, tentokrát mám na mysli socialistické Škodovky).

    Ale uvědom se, že za těch víc peněz dostaneš lepší výrobek (což u té socialistické škodovky zase tak neplatilo). Technickým pokrokem se tak vlastně všechno zlevňuje. Počítač z letošního roku je lepší, než počítač z před 10 let, přitom stojí méně (a to i nominálně). Jediný problém je, že ten starší výrobek už není konkurenceschopný, levněji se nedá vyrobit, proto se přestane vyrábět.
    Dalibor Smolík avatar 7.1.2011 15:30 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Technickým pokrokem se tak vlastně všechno zlevňuje. Počítač z letošního roku je lepší, než počítač z před 10 le
    Tak o tom snad nikdo nepochybuje :-). A souhlasím se vším, co tu teď bylo napsáno. Jediné, co tvrdím je to, že atraktivní výrobek má nadsazenou cenu. Komparativní výhoda prvního nasazení na trh rychle vyprchává, to je fakt. Nicméně příjde zase něco jiného a od někoho jiného. Tyto faktory ženou ceny vzhůru, byť velmi dočasně. (O Škodovkách za socialismu nemluvím, to nebyl volný trh ..)
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    7.1.2011 17:49 jilek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Já taky se vším souhlasím, pochopil jsem a změnil názor. V našem rodě je to naše přirozená vlastnost.
    Dalibor Smolík avatar 8.1.2011 11:49 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Jílku, Jílku. Tahle narážka je dost mimo. Nejde o měnění názorů. Jen je třeba si vyjasnit výchozí podmínky toho, o čem je řeč. Jeden argument lze vyložit různými způsoby tak, aby vyzněl vytržený z kontextu jako pravidivý, ale ve skutečnosti může být součástí kvalitní demagogie .. Ale to je asi moc složité k chápání, že ..;-)
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    7.1.2011 13:46 qué?
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Míra inflace ovlivňuje výši mezd

    No no, až takhle natvrdo?
    7.1.2011 12:12 jilek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Jenda investuje svůj kapitál do aut :-) :-) ??? Tak ještě řidičák a může kapitalizovat :-).
    6.1.2011 23:53 Rita
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Poslední auto, které si Jenda kupoval, bylo levnější, než to předposlední.
    7.1.2011 01:09  
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    amiga se smichy vali
    7.1.2011 01:09  
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    penzi jeho otci dali
    7.1.2011 01:09  
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    kocicka mu chcipne dnes
    7.1.2011 01:10  
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    rikal novej Daguv pes
    7.1.2011 01:16 xxx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    -1000!!!!!!!
    6.1.2011 23:52
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    0
    7.1.2011 01:06  
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    1
    7.1.2011 00:47 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Ekonomové úspěšně zamlžili pravý zdroj inflace především díky tomu, že si upravili k obrazu svému samotnou definici tohoto slova. Dnes prakticky všichni věří, že inflace znamená rostoucí ceny, takže když ceny nerostou, neexistuje inflace.
    Tohle je typicka ukazka toho, jak je P. Schiff (a nekteri dalsi ekonomove rakouske skoly) mimo. Vyznam slova 'Inflace' jako kazdeho jineho slova zavisi pouze na spolecenske konvenci a neni zadny 'spravny' vyznam, je to ciste zalezitost zvoleneho systemu definic. A zatimco prakticky vsichni vice ci mene mainstreamovi ekonomove (od neoklasickych pres monetaristy po keynesiance) a stejne tak laicka populace definuje termin 'inflace' jako rust cenove hladiny, ekonomove rakouske skoly definuji inflaci jako rust penezni zasoby. Nasledne pak rozpor prezentuji pomalu jako nejake spiknuti ('Dnes prakticky všichni věří, že inflace znamená rostoucí ceny') a nezkusenemu ctenari (ktery nema dostatecnou matematickou prupravu aby mu bylo hned jasne, ze na slovech vubec nezalezi, ze dulezite jsou jevy, ktere ta slova oznacuji) pak predstavuji 'prekvapiva tvrzeni' typu: "Jenže rostoucí ceny jsou pouze důsledkem inflace! Inflace samotná znamená zvyšování peněžní zásoby".

    Jinak co se tyce vazby penezni zasoby na cenovou hladinu, ta je velmi volna. Napriklad cca zdvojnasobeni menove baze (penez emitovanych centralni bankou) behem nedavne krize v USA ci krize v Japonsku v 90. letech melo na cenovou hladinu prakticky minimalni vliv.
    7.1.2011 01:04 Jan Jílek | skóre: 6 | blog: Strider
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Já s vámi nepolemizuji, mě jen zajímá názor jiné školy, než je rakouská, ale musím říct, že zatím v tuhle chvíli je mi jako laikovi nejvíc sympatická. ta rakouská škola.
    Čas od času jsem sražen k zemi. Ale vždy vstanu a nedovolím nikomu držet mě na zemi.
    7.1.2011 01:23  
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    rakouska skola, kyho vyra
    7.1.2011 01:23  
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    jen nova chimara, nova vira
    7.1.2011 01:24  
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    inflace blogu, inflace cen
    7.1.2011 01:25  
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    na abc-linuxu ... inflace zen
    7.1.2011 11:33 Rita
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Jendo, naucil ses z te stati jeste neco jineho nez obrat *rakouska skola*?
    7.1.2011 13:06
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    jako laikovi nejvíc sympatická. ta rakouská škola.

    Jak jinak - habsbursky model odpovida casove poslednimu vzdelani, ktere pan konzulent nabyl, resp. mohl nabyt.
    7.1.2011 07:36 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    A duvod, proc to takouska skola tak dela? Cim si vysvetluji inflaci (rust cen) nezavisly na zvyseni penezni zasoby (pokud si ho vysvetluji)?
    7.1.2011 08:09 Jan Jílek | skóre: 6 | blog: Strider
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Tady jsem našel zajímavý článek

    Inflace versus deflace
    Čas od času jsem sražen k zemi. Ale vždy vstanu a nedovolím nikomu držet mě na zemi.
    Marcela* avatar 7.1.2011 09:26 Marcela* | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Z toho vyplývá, že se nevyplatí spořit. Investice do akcií taky ne. I proto možná tolik vystoupala cena nemovitostí a ani při krizi jejich cena výrazně neklesá. /U nás/.

    To "roztáčení inflační spirály", jak by řekl V. Klaus, má tedy i nehezký psychický dopad na povědomí "občanů". Není divu, že nebyla motivace spořit, v současné době už ani není z čeho.
    Nejvyšší myšlenka je vždy ta, která obsahuje radost...
    7.1.2011 11:53 esterajchiše šúle
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Co je na tom zajimavého? To je obyčejné konstatování faktů, žádná nová myšlenka. Jako že to čteš Jendo poprvé v životě? To není ale zajímavé, ani překvapivé podle tvých dosavadních poznámek.
    7.1.2011 11:49 jilek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Když my Jílkovci neumíme odpovědět, uděláme krok stranou odkazem na něco jiného. A protože jsou všichni ostatní blbí bolševici, možná taky vypitý, tak si toho nevšimnou!!!

    Tuto a další podobné metody jsme studovali na PPF a dalších akreditovaných vysokých školách.
    7.1.2011 12:39 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    A duvod, proc to takouska skola tak dela?

    Ono to je asi historicky. Nasel jsem o tom zajimave pojednani: On the Origin and Evolution of the Word 'Inflation', muj zaver z nej je takovy, ze v podstate jde o historicky vyvoj jak moznosti zkoumani, tak slozitosti a dynamiky zkoumene ekonomiky a postupne se to vyvijelo zhruba takto:

    1) Inflace jako zvyseni penezni zasoby (adekvatni definice v davnych dobach, kdy ekonomika a bankovnictvi byla primitivni, hospodarsky rust (s kterym klasicke teorie moc nepocitaly) minimalni, takze existovala tesna vazba mezi cenovou hladinou a penezni zasobou, a statisticke zjistovani cenove hladiny neexistovalo).

    2) Inflace jako zvyseni penezni zasoby relativne k potrebam trhu (ekonomicky rust sam o sobe vytvari deflacni tlaky (na pokles cenove hladiny), takze penezni zasoba prestava byt majoritnim vlivem, a s rozvojem bankovnictvi a papirovych penez zacina by mene jasne, co vlastne je 'penezni zasoba', a navic neni jasne jak rozumne vyhodnotit 'potreby trhu')

    3) Inflace jako zvyseni penezni zasoby, ktere zpusobi rust cenove hladiny (ale jak rozumne vyhodnotit, ktere faktory jsou v dane chvili majoritni pro rust cenove hladiny)

    4) Inflace jako rust cenove hladiny (to jde efektivne zkoumat statisticky, ale uz se nikdo neshodne na tom, co vlastne je v modernim bankovnictvi 'penezni zasoba').

    Pojeti, jak ho prezentuje Schiff, odpovida 1), moderni pojeti je 4) a k prechodu dochazelo uz nekdy zacatkem 20. stoleti.
    7.1.2011 08:33 Jirka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Vybavilo se mi slovo hacker a jeho chapani mainstreamem
    7.1.2011 13:40 pedro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Hmm, ja v tom nic zarazejiciho nevidim. Mozna jsem spal na nejake prednasce. Co se vam nelibi na terminu "penezni zasoba", inflacni vyvoj s ni evidentne silne koreluje, byt ne nutne ze 100%. Ja to vidim tak, ze rakouska skola zkouma vztah pricina-nasledek, zatimco termin "rust cenove hladiny" je v podstate nevedecka deskripce.

    Jako uvedeny argument s krizi v USA a chovanim centralnich bank je zavadejici, protoze v realu doslo omezeni peneznich zasob vetsiny firem i domacnosti bez ohledu na tuto politiku CB...
    7.1.2011 14:53 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Co se vam nelibi na terminu "penezni zasoba"
    Existuje nekolik ruzne sirokych klasifikaci toho, co se povazuje za 'penize' od menove baze (penize emitovane centralni bankou), pres M1, M2 (zahrnuti ruznych typu 'bankovnich penez' jako bezne ucty, terminovane vklady) a dalsi.
    inflacni vyvoj s ni evidentne silne koreluje, byt ne nutne ze 100%
    Snad nikdo nepopira, ze z dlouhodobeho hlediska ma 'penezni zasoba' vliv na cenovou hladinu. Evidentne ale nejde o jediny vyznamny dlouhodoby faktor a kratkodobych faktoru je mnohem vic a vyznamnejsich. Treba pro predstavu - od 1980 do 2005 doslo k 2.26 nasobnemu narustu cenove hladiny, zatimco obezivo narostlo 6.6*, M1 vzrostlo 3.5* a M2 vzrostlo 4.3*.
    zatimco termin "rust cenove hladiny" je v podstate nevedecka deskripce
    To je oznaceni pro empiricky pozorovany jev. Definice nejsou ve vede od toho, aby neco vysvetlovaly, od toho jsou teorie.
    USA a chovanim centralnich bank je zavadejici, protoze v realu doslo omezeni peneznich zasob vetsiny firem i domacnosti bez ohledu na tuto politiku CB
    Coz ukazuje hlavne na to, ze nejde jen o velikost penezni zasoby, ale take na to, jak je rozdelena mezi ruzne aktery (nebot ruzni akteri maji ruznou ochotu penize drzet ci utracet, coz se projevi v ruzne souhrnne rychlosti jejich obehu).
    7.1.2011 15:43 pedro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Rovnou rikam, ze se tady nechci handrkovat, chci slusne diskutovat, protoze to mi prijde zajimavejsi.

    Problem definice inflace jednoduse jako rustu cenove hladiny je v tom, ze takto definovana inflace muze popisovat prakticky neomezene mnozstvi realneho deni v ekonomice, kde jakymsi vnejsim znakem je narust cenove hladiny. Takove pojmy obecne povazuji za prazdna slovicka. Rozumejme si, pokud chci hovorit o cenovych hladinach, pak tedy prosim mluvim o cenovych hladinach a neni jediny duvod toto nazyvat inflaci.

    Z tohoto duvodu mi proste prijde mnohem lepsi pristup rakouske skoly, kde termin inflace má striktně monetární význam. V takto definovaném smyslu má význam mluvit o inflaci; je to totiž jasneji definovaná, specifická situace. Já s tebou samozřejmě souhlasím v krátkém a středním horizontu existují i další faktory /nejen tedy zasoba penez v ekonomice/ ovlivnujici cenove hladiny. Toto ale nelze pouzit jako kritiku rakouske skoly, protoze rakouska skola takto inflaci nechape.
    7.1.2011 16:51 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Problem definice inflace jednoduse jako rustu cenove hladiny je v tom, ze takto definovana inflace muze popisovat prakticky neomezene mnozstvi realneho deni v ekonomice,
    Takto definovana inflace (cenova) popisuje prave tento jasne definovany [*] jev narustu cenove hladiny, ktery muze mit znacne mnozstvi nejruznejsich pricin (a dusledku).

    Stejne tak druha definice (menove) inflace popisuje (jiny) jasne definovany [*] jev narustu penezni zasoby. Tento jev take muze mit znacne mnozstvi nejruznejsich pricin a dusledku.

    Oba ty jevy jsou objektivne existujici. Tedy, pokud nekdo ma v predpokladech svych ekonomickych teorii zahrnuty predpoklad neutrality penez, pak mu vychazi, ze cenova inflace je jen vnejsi pseudo-jev bez realnych dusledku. Ale pokud absolutni neutralitu penez nezahrneme mezi predpoklady, pak je cenova inflace uplne stejne 'prvotridni' jev s dusledky pro realnou ekonomiku.

    Nerozumim, v cem by menova inflace mela byt jasnejsi a specifictejsi nez cenova inflace.

    [*] oba ty pojmy teda nejsou zas tak jasne definovane - u cenove inflace je vhodne specifikovat konkretni variantu (CPI, GDP deflator, ...) u menove zas konkretni miru penezni zasoby (obezivo, MB, M1, M2, M3 ...).
    Rozumejme si, pokud chci hovorit o cenovych hladinach, pak tedy prosim mluvim o cenovych hladinach a neni jediny duvod toto nazyvat inflaci
    Coz lze uplne stejne otocit - pokud chceme hovorit o penezni zasobe, pak tedy mluvme o penezni zasobe a neni jediny duvod toto nazyvat inflaci.

    Tedy presneji receno v obou pripadech nejake duvody jsou - v druhem pripade historicke (tak se ten termin puvodne pred vice nez 100 lety puvodne pouzival), v prvnim pripade prakticke (tak ho dnes pouziva prevazna vetsina ekonomu i laicke populace).
    Toto ale nelze pouzit jako kritiku rakouske skoly, protoze rakouska skola takto inflaci nechape.

    Ja jsem nekritizoval ani tak obecne rakouskou skolu, natolik s ni nejsem seznamen. Kritizoval jsem spis formu Schiffova vyjadreni (ktera me ale napadne pripominala podobna vyjadreni jinych priznivcu rakouske skoly.

    Zatimco v normalni mainstreamove ucebnici ekonomie bude uvedeno neco ve stylu "Pro narust cenove hladiny pouzivame pojem cenova inflace, pro narust penezni zasoby pouzivame pojem menova inflace. Samotne oznaceni inflace se obvykle pouziva pro cenovou inflaci", z ktereho je kazdemu jasne, jak se pojmy pouzivaji a navic v souladu s jejich laickym vyznamem.

    Proti tomu Schiffovo vyjadreni: "Dnes prakticky všichni věří, že inflace znamená rostoucí ceny, takže když ceny nerostou, neexistuje inflace. Jenže rostoucí ceny jsou pouze důsledkem inflace! Inflace samotná znamená zvyšování peněžní zásoby" ctenare akorat zmate - micha definice se zavery a snazi se prezentovat definice (ktere jsou 'z definice' informaceproste) jako nejake prevratne zjisteni.
    7.1.2011 16:28 Atom321 | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Napriklad cca zdvojnasobeni menove baze (penez emitovanych centralni bankou) behem nedavne krize v USA ci krize v Japonsku v 90. letech melo na cenovou hladinu prakticky minimalni vliv.
    To protože inflaci způsobily už půjčky dávané kdekomu. Do oběhu se tak dostala spousta peněz, lidi začali nakupovat, ceny začaly růst. Průšvih nastal, když dlužníci neměli na splácení. Bez zásahu by banky zkrachovaly, vkladatelé by přišli o úspory, přestali utrácet a cenová hladina by klesla. K tomu ale nedošlo, protože centrální banka zatáhla nekryté úvěry emisí nekrytých peněz.
    7.1.2011 09:21 MVR
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Neco mi na tom clanku nesedi, asi tomu dost dobre nerozumim. Nejsem ekonom, psycholog ani politik, takze se predem omlouvam, mozna mi to nekdo po lopate vysvetli.

    V recesi lide zacnou skrtit penize, prestanou utracet za 'zbytecnosti', strkaji je do banky na jiste procento uroku. Banka ma tim padem rezervy. Pokud mam dlouhodoby kontrakt pred pocatkem recese na penize v bance napr. 5% a banka ve snaze prilakat zajemce o pujcky snizi uroky na 3%, prozatim neztracim nic. naopak-puvodni vklad lety akumuluje.

    Sklady jsou plne, ceny spotrebniho zbozi, nemovitosti jdou dolu protoze lide setri, nekupuji, prestoze by meli delat pravy opak. Oproti tomu jdou nahoru ceny elektriny, plynu, verejne dopravy, verejnych sluzeb a pod. Recese netrva den dva, spise dekadu nebo dve. Stat prodelava, v prvni rade napari poplatnikum, firmam vyssi dane. Takze pojem 'inflace' je pro me prave to neustale zvysovani dani, zvysovani cen elektriny, plynu atd. ne tim ze ceny spotrebniho zbozi narustaji, protoze dopokud se sklady nevyprazdni ceny zasadne klesaji.
    7.1.2011 11:25 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Mate ve sve teorii nekolik zasadnich chyb.
    Banky v krizi zvysuji uroky, protoze roste riziko nesplaceni. Uz Bata to krasne popsal: „Některé banky se podobají půjčovně deštníků. Nabízejí půjčku, když svítí slunko a chtějí ji zpět, když začne pršet.“
    Lide vedi, ze banky v krizich krachuji a spis vybiraji, nez by vkladali. V extremech dochazi k "runu na banku".
    V soucasnem systemu castecnych rezerv je to jeste komplikovanejsi, protoze pri krachy banky muze dojit ke "zniceni penez", ktere si predtim dotycna banka "z niceho" vyrobila.
    Recesi, ktera by trvala dve dekady, se rika deprese. Normalne je totiz pomerne kratka.
    Dalibor Smolík avatar 7.1.2011 11:58 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    „Některé banky se podobají půjčovně deštníků. Nabízejí půjčku, když svítí slunko a chtějí ji zpět, když začne pršet.“
    Velmi vtipné, ale dnes tak úplně to neplatí. Stačí se dnes, v době deprese, podívat na inzeráty na půjčky. Banky i nebankovní organizace se mohou přetrhnout, aby poskytly půjčku. Stále (i přes riziko) je to dobře výdělečná činnost.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    7.1.2011 12:56 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Dnes uz je trh malinko jinde. Ale
    http://www.patria.cz/Zpravodajstvi/1297294/zajem-o-pujcky-od-cnb-klesa-mezibankovni-a-dluhopisovy-trh-zamrzl.html
    http://www.ekonomika-finance.cz/uvery-pro-podnikatele-zamrzly-7/
    se podle Vas vlastne vubec nestalo?
    Jinak lichva tu byla vzdycky. Lide jsou i dnes schopni rucit milionovou nemovitosti za dluh sto tisic. To je posledni duvod, proc jim nekdo jeste pujci.
    Diskuze s Vami je ztrata casu, dal odpovidat nebudu.
    Dalibor Smolík avatar 7.1.2011 13:02 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Lide jsou i dnes schopni rucit milionovou nemovitosti za dluh sto tisic.
    To nepopírá moje tvrzení.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    7.1.2011 13:13 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Prostudujte si laskave ty odkazy.
    Jasne popiraji Vase tvrzeni, ze banky v krizi pujcuji.
    Dalibor Smolík avatar 7.1.2011 14:42 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    První odkaz je z října 2008, druhý odkaz nevím .. Fakt je, že součaná krize začala čistě finanční, bankovní krizí. Nastalo dost zděšení, právě v uvedené době. Ale fakt, že banky již dneska nerady půjčují firmám ve ztrátě, je celkem logický.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    gtz avatar 7.1.2011 14:59 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    nebankovní organizace

    tam si půjčují jen lidé co neumí číst malým písmem. Spousta z nich jsou gauneři
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Dalibor Smolík avatar 7.1.2011 15:03 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Nebo lidé, kteří sice v obraze jsou, ale u kterých nastala taková krize, že ony podmínky akceptují.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    gtz avatar 7.1.2011 17:31 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Jak mám říkat podnikatelům, kteří lákají lidi na půjčky a pak jim nic nedají? Nebo ti, kteří peníze půjčí, ale úrok == lichva. Takže samý gauner kam se podíváš.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Dalibor Smolík avatar 8.1.2011 13:25 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Tomu říkám "podnikatelská kultura". Ta je u nás v počátcích, samý Klodike. Ve vyspělých zemích je situace úplně jiná. Nemá to nic společného s levicí nebo pravicí (Drobil, Jančík, Gross ..), ale s vyspělostí našeho národa ..Bohužel.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    8.1.2011 00:06 MVR
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Lide vedi, ze banky v krizich krachuji a spis vybiraji, nez by vkladali. V extremech dochazi k "runu na banku".

    Vklady v bankach jsou do jiste hodnoty, nekdy neomezene hodnoty pojisteny statem ktery vklady jisti statni rezervou. Samozrejme, kdyz vlastnim podily komercni banky ktera se blizi 'krachu', coz se muze stat v kriticke situaci ktera prozatim neexistuje, tak urcitou cast penez (investovanou v podilech) ztratim. Mirna recese muze trvat i ty dve dekady, pohybovat se nahoru/dolu, k depresi muze dojit a nemusi. Indikator deprese je ocividne zrejmy, banky zacnou investovat do ekonomii jinych zemi.

    V extremech dochazi k "runu na banku".

    Ano, pokud se recese zmeni v depresi a stat rezervy nema, panika dela divy ale neni nic platna. Blackout je totalni.

    8.1.2011 12:12 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    "Vklady v bankach jsou do jiste hodnoty, nekdy neomezene hodnoty pojisteny statem ktery vklady jisti statni rezervou."
    Jasne. Jak to dopadne uz videli na Islandu a v Irsku.
    7.1.2011 12:21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Sláva, sláva, sláva,

    děda Jílek rady dává.
    7.1.2011 16:06  
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Kapitalismus si sam pod sebou podrezava vetev.

    prof. (skutecny) Josef Sima
    7.1.2011 16:10  
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    obecne principy obcas nefunguji obecne

    Ing.(Oec) Dalibor Smolik
    7.1.2011 16:13  
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    uvarila jsem vytecny gulas

    Rita (titul neznamy)
    Dalibor Smolík avatar 7.1.2011 16:19 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Hezké myšlenky! Ještě mnohem chytřejší člověk, než jsme my, prohlásil "Vím, že nic nevím" :-)
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    7.1.2011 16:32 xx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    a poznej sam sebe... první krok k moudrosti
    7.1.2011 17:45
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    a poznej sam sebe... první krok k moudrosti

    Prosím, prosím, já vím - to bude určitě strejda Jílek, on je tak moudrý a zdělaný...
    mkoubik avatar 9.1.2011 00:22 mkoubik | skóre: 5 | blog: lorem_ipsum | Praha 8 - Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Nemohl by se tenhle onanym trochu krotit v počtu počtu "příspěvků"? Kdo to má scrollovat?
    9.1.2011 00:33 Jan Jílek | skóre: 6 | blog: Strider
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ekonomické bajky II Ponaučení
    Stačí neotvírat. :-)
    Čas od času jsem sražen k zemi. Ale vždy vstanu a nedovolím nikomu držet mě na zemi.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.