abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 12:22 | Zajímavý software

    BarraCUDA je neoficiální open-source CUDA kompilátor, ale pro grafické karty AMD (CUDA je proprietární technologie společnosti NVIDIA). BarraCUDA dokáže přeložit zdrojové *.cu soubory (prakticky C/C++) přímo do strojového kódu mikroarchitektury GFX11 a vytvořit tak ELF *.hsaco binární soubory, spustitelné na grafické kartě AMD. Zdrojový kód (převážně C99) je k dispozici na GitHubu, pod licencí Apache-2.0.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 1
    včera 17:00 | IT novinky

    Podvodné reklamy na sociálních internetových platformách, jako je Facebook, Instagram nebo X, vytvořily loni v Česku jejich provozovatelům příjmy 139 milionů eur, tedy zhruba 3,4 miliardy korun. Proti roku 2022 je to nárůst o 51 procent. Vyplývá to z analýzy Juniper Research pro společnost Revolut. Podle výzkumu je v Česku zhruba jedna ze sedmi zobrazených reklam podvodná. Je to o 14,5 procenta více, než je evropský průměr, kde je podvodná každá desátá reklama.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 15:44 | Nová verze

    Desktopové prostředí KDE Plasma bylo vydáno ve verzi 6.6 (Mastodon). Přehled novinek i s videi a se snímky obrazovek v oficiálním oznámení. Podrobný přehled v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 03:22 | Nová verze

    Czkawka a Krokiet, grafické aplikace pro hledání duplicitních a zbytečných souborů, byly vydány ve verzi 11.0. Podrobný přehled novinek v příspěvku na Medium. Od verze 7.0 je vedle frontendu Czkawka postaveného nad frameworkem GTK 4 vyvíjen nový frontend Krokiet postavený nad frameworkem Slint. Frontend Czkawka je už pouze v udržovacím módu. Novinky jsou implementovány ve frontendu Krokiet.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 22
    včera 02:00 | Zajímavý článek

    Jiří Eischmann na svém blogu publikoval článek Úvod do MeshCore: "Doteď mě radioamatérské vysílání úplně míjelo. Když jsem se ale dozvěděl, že existují komunity, které svépomocí budují bezdrátové sítě, které jsou nezávislé na Internetu a do značné míry taky elektrické síti a přes které můžete komunikovat s lidmi i na druhé straně republiky, zaujalo mě to. Když o tom přede mnou pořád básnili kolegové v práci, rozhodl jsem se, že to zkusím taky.

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    16.2. 22:55 | Nová verze

    Byla vydána verze 0.5.20 open source správce počítačových her na Linuxu Lutris (Wikipedie). Přehled novinek v oznámení na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.2. 12:44 | IT novinky

    Peter Steinberger, autor open source AI asistenta OpenClaw, nastupuje do OpenAI. OpenClaw bude převeden pod nadaci a zůstane otevřený a nezávislý.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    16.2. 03:11 | Zajímavý článek

    Společnost Backblaze zveřejnila statistiky spolehlivosti pevných disků používaných ve svých datových centrech za rok 2025. Ke konci roku 2025 vlastnila 349 462 pevných disků. Průměrná AFR (Annualized Failure Rate), tj. pravděpodobnost, že disk během roku selže, byla 1,36 %. V roce 2024 to bylo 1,57 %. V roce 2023 to bylo 1,70 %. V roce 2022 to bylo 1,37 %.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    15.2. 21:55 | Zajímavý software

    Nástroj sql-tap je proxy mezi aplikací a databází, které zachytává všechny SQL dotazy a zobrazuje je v terminálovém rozhraní. Zde lze téměř v reálném čase zkoumat dotazy, sledovat transakce a spouštět SQL příkaz EXPLAIN. Podporované databázové systémy jsou pouze PostgreSQL a MySQL. Zdrojový kód je dostupný na GitHubu, pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    15.2. 13:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.2 textového editoru Vim (Vi IMproved). Přináší vylepšené doplňování, podporu schránky ve Waylandu, podporu XDG Base Directory (konfigurace v $HOME/.config/vim), vylepšené Vim9 skriptování nebo lepší zvýrazňování změn. Vim zůstává charityware. Nadále vybízí k podpoře dětí v Ugandě. Z důvodu úmrtí autora Vimu Brama Moolenaara a ukončení činnosti jím založené charitativní organizace ICCF Holland projekt Vim navázal spolupráci s charitativní organizaci Kuwasha.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (27%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
     (12%)
     (27%)
    Celkem 893 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    4.11.2012 12:28 Bhua
    Rozbalit Rozbalit vše EULA
    Byla tam Windows EULA pri prvnim spusteni?
    Bluebear avatar 4.11.2012 13:13 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: EULA
    Ano, byla.
    To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
    4.11.2012 18:36 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: EULA
    Schválně zda půjde vrátit :-D.
    předinstalovanými Windows 8, která se snaží uživatele nikam jinam nepustit
    MS dělá všechno proto, aby byl prošetřován EU za bundlování? Zajímavé.
    Bluebear avatar 5.11.2012 01:40 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: EULA
    Schválně zda půjde vrátit

    Omlouvám se, ale to mi za ty nervy nestojí :-( Hádám, že v tomto případě (laptop poměrně značně drahý :-( ) jsou relativně zanedbatelnou položkou.
    To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
    5.11.2012 10:36 Bhua
    Rozbalit Rozbalit vše Re: EULA
    Ja mam rad EULU, protoze umoznuje laptop si vyzkouset a pak pripadne vratit.
    xkucf03 avatar 4.11.2012 12:32 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zápas s (U)EFI na Samsung 900X
    Přidáno do výběru.

    A díky za informace, taky mne tohle v blízké době čeká (snad se mi tam ale jednou podaří rozchodit coreboot).
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    4.11.2012 18:40 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zápas s (U)EFI na Samsung 900X
    Na stejném čipsetu?
    xkucf03 avatar 5.11.2012 00:46 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zápas s (U)EFI na Samsung 900X
    S jiným (AMD 990FX/SB950), ale taky s UEFI. Nevím, jak to dopadne, ale IMHO je potřeba se aspoň pokusit – podporu nových desek a procesorů by to fakt chtělo.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    5.11.2012 01:32 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zápas s (U)EFI na Samsung 900X
    Tak UEFI v corebootu nehraje roli, jakmile vypájíš flash čip :-D (nehledě na to, že dneska by to mělo jít In Circuit, nebo patice).
    Grunt avatar 4.11.2012 12:53 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zápas s (U)EFI na Samsung 900X
    Ne. Odmítám.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    4.11.2012 15:07 Ondra
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zápas s (U)EFI na Samsung 900X
    tusite jak na tom budou novy distra (jako Fedora 18, atp)?

    bude ta instalace na UEFI stejne jednoducha/blbuvzdorna jako doted na tradicnim PC, nebo odted uz budu muset pro nainstalovani GNU/Linuxu delat tohle picovani okolo?

    konkretne by me zajmalo, jestli budou umet automaticky bez nastavovani bootovat z USB flashky, kdyz ji strcim do PC s UEFI (aby se nenabootovalo Win8 nebo co tam bude na disku/SSD).
    Bluebear avatar 4.11.2012 15:25 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zápas s (U)EFI na Samsung 900X
    tusite jak na tom budou novy distra (jako Fedora 18, atp)?

    Věřím, že to brzy bude zase dobré. Implementace UEFI jsou ve skutečnosti asi tři, výrobci si je sice můžou upravit, ale to je práce a ta, jak známo, smrdí, takže stačí vyrobit bootovací médium, které podchytí odlišnosti těchto tří a bude zase dobře. :-)
    To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
    4.11.2012 18:34 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zápas s (U)EFI na Samsung 900X
    Implementace UEFI jsou ve skutečnosti asi tři
    Hmm aneb pro lepší kompatibilitu všechno :-D.
    Bluebear avatar 5.11.2012 01:45 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zápas s (U)EFI na Samsung 900X
    Ne, v tomto případě na tom nic zlého není - UEFI má standardizované chování i ABI a tři výrobci dělají své implementace (zatím tedy vím jen o dvou, plus jedna otevřená od Intelu ("Tiano"), ale myslím, že ještě nějaký výrobce se asi objeví).

    Název souboru, ze kterého se bootuje, Samsung dodržel přesně - v tom standardu se píše (prý, zatím jsem ho nečetl), že \EFI\BOOT\BOOTx64.EFI je default, ale je na implementátorovi, zda použije nějaký jiný nebo více možností.
    To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
    5.11.2012 02:45 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zápas s (U)EFI na Samsung 900X
    No ale pokud mám jeden mrtvej komp a půjčím si od kámoše bootovací disk, tak mě dost nasere, pokud to to bude zrovna ta druhá implementace :-D.
    4.11.2012 18:38 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zápas s (U)EFI na Samsung 900X
    Jak je velkej UEFI flash čip? Je to pořád ve stejným švábu jako non UEFI BIOSy?

    Mohl bys udělat flash dump? :-D
    xkucf03 avatar 5.11.2012 00:50 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zápas s (U)EFI na Samsung 900X
    Někde je to 8 MB (64 Mbit) a šváb je to stejný. Dump možná ani nepotřebuješ – např. Asus to má normálně na svém webu mezi aktualizacemi BIOSů.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    5.11.2012 01:35 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zápas s (U)EFI na Samsung 900X
    Njn asi jsem už moc paranoidní, například by byla sviňárna zalejt ten čip do epoxy (nebo podobně) a LPC piny táhnout vnitřní vrstvou desky.
    xkucf03 avatar 5.11.2012 07:46 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zápas s (U)EFI na Samsung 900X
    To jsem si taky říkal, ale zatím doufám, že se výrobci budou chovat rozumně: když si zákazník špatně aktualizuje BIOS/UEFI nebo udělá chybu výrobce, tak se deska pošle do servisu, tam vymění švába za jiného (nebo přeflashují jinde) a je opraveno. Kdyby to nešlo, tak se musí měnit celá deska (ve značkovém servise se s tím nikdo pájet nebude, to by vypadalo neprofesionálně) a buď to zaplatí výrobce nebo zákazník – a pak hrozí, že si novou desku desku koupí u konkurence.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    gtz avatar 5.11.2012 20:48 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zápas s (U)EFI na Samsung 900X
    No mně něco podobného udělala grafárna (umřel BIOS) a tehdy jsem to poslal do servisu a dostal jsem nazpět novou lepší kartu. Co jsem si tehdy četl diskse někde na serverech tak se to některým kartám stávalo dost často (tehdy to tuším byl nějaký Gainward s Nvidií). No dnes myslím to nikdo moc nezkoumá ve VO se na to někdo podívá zjistí, že je to mrtvé a pošle to dodavateli. No a dodavatel to jednou měsíčně pošle dodavateli venku :-) Takže takové začarované kolečko.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    4.11.2012 19:12 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zápas s (U)EFI na Samsung 900X
    Hmmm, takže je to podobné jako na embedded ARM deskách - tam první oddíl musí být FAT (i když většinou jen FAT16) a na určitém místě (většinou rovnou v rootu) musí být nainstalovaný určitým způsobem pojmenovaný soubor, kerý je buďto rovnou jádro, nebo bootloader.

    Dobrá věc je to, že to jde kompletně vypnout, včetně (U)EFI, přístup Samsungu je v tomto případě poměrně pragmatický - Microsoft nemůže nic namítat, přesto je možné instalovat alternativní OS bez toho, aby se museli dělat složité brikule typu vyndání disku nebo nahrávání podepsaného botooloaderu a jeho klíče.

    PS: Docela se těším na popis toho, jak komplikované bude dostat Linux (nebo Android) do microsoftího tabletu Surface ... osobně tipuju, že do Vánoc to určitě někdo stihne.
    4.11.2012 19:42 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zápas s (U)EFI na Samsung 900X
    osobně tipuju, že do Vánoc to určitě někdo stihne.
    Nerovná se to vlastně cracknutí UEFI ochrany pro ARM?
    Bluebear avatar 5.11.2012 02:04 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zápas s (U)EFI na Samsung 900X
    Nerovná se to vlastně cracknutí UEFI ochrany pro ARM?

    Řekl bych, že podle toho, jakým postupem to cracknou. Pokud se někomu podaří podvrhnout nepodepsaný nebo "jinak podepsaný" bootloader (což implikuje, že daná implementace UEFI ten podpis špatně kontroluje, resp. se dá zmást natolik, že nebere v úvahu podpis), tak by to skutečně bylo cracknutí dané verze dané implementace UEFI.
    To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
    5.11.2012 02:47 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zápas s (U)EFI na Samsung 900X
    Zato pokud to půjde třeba přes JTAG, tak je zase secure boot zbytečnej :-D.
    msk avatar 5.11.2012 14:32 msk | skóre: 27 | blog: msk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zápas s (U)EFI na Samsung 900X
    fuj

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.