Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie).
V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 12.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.
Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 155 (pdf) a Hello World 27 (pdf).
Hyprland, tj. kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, byl vydán ve verzi 0.50.0. Podrobný přehled novinek na GitHubu.
Patrick Volkerding oznámil před dvaatřiceti lety vydání Slackware Linuxu 1.00. Slackware Linux byl tenkrát k dispozici na 3,5 palcových disketách. Základní systém byl na 13 disketách. Kdo chtěl grafiku, potřeboval dalších 11 disket. Slackware Linux 1.00 byl postaven na Linuxu .99pl11 Alpha, libc 4.4.1, g++ 2.4.5 a XFree86 1.3.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.
Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.
Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapy a AI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.
Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).
Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Tak neděl, ale násob - test rovnosti ("rovnici") k_AB == k_CD můžeš vyjádřit jako (y_B - y_A)/(x_B - x_A) == (y_D - y_C)/(x_D - x_C), což je ekvivalentní (y_B - y_A)*(x_D - x_C) == (y_D - y_C)*(x_B - x_A) (což je ekvivalentní nulovému skalárnímu součinu normály prvního vektoru a druhého vektoru, jak jsem poznamenal v odpovědi Platonixovi)
Ovšem, také záleží, co máš na vstupu.
Neni to sice idealni reseni, ale rozhodne nejjednodussi a v realnych aplikacich je to asi uplne jedno.
Jen je potreba zvolit vhodny odstup delty a presnosti reprezentace realneho cisla v zavislosti na poctu operaci, aby chyba nikdy nepresahla velikost delty.
Toto je standardne riesenie ktore sa uci aj na numerickej matematike, proste sa treba zmierit s konecnou presnoustou cisel s poh. rad. ciarkou. Ked to chces presne tak to rataj symbolicky cez zlomky..
Nebylo by jednodušší napočítat směrové vektory obou úseček (to pomocí rozdílu souřadnicí jejich bodů). Potom stačí provést skalární součin těchto vektorů. Je-li roven nule, jsou kolmé, je-li roven 1 jsou rovnoběžné. Je-li něco mezi, tak jsou obecně různoběžné.
je-li roven 1 jsou rovnoběžné.
Co třeba (1,1) a (-1,-1)? Ne, tohle by se testovalo přes normálový vektor - pokud je normálový vektor prvního vektoru kolmý na druhý vektor (tedy skalární součin druhého vektoru a normály prvního je roven nule). Normálový vektor (a,b) = (-b,a)
Ale jinak dobrý - už jsem chtěl v předešlém vlákně odpovědět, jak řešit situaci se zlomky - tohle je o poznání elegantnější.
I když - je to vlastně to samý, co jsem chtěl navrhnout, jenom jinak vyjádřený.
Není třeba testovat přes normálový vektor. Skačí, když malinko opravím ten svůj návrh: bude se počítat absolutní hodnota skalárního součinu. Jo jinak je samozřejmě třeba vektory normovat!
Tedy celý vzoreček by byl asi takovýto:
1. najdu směrové vektory pomocí rozdílu souřadnic obou bodů
2. spočítám výraz: (skalární součin 1 a 2 vektoru)^2/((skalární součin 1 a 1 vektoru)^2*(skalární součin 2 a 2 vektoru)^2)
3. je-li výsledek 1 - rovnoběžné, 0 - kolmé, něco mezi jsou obecně různoběžné svírají úhel = acos(sqrt(výsledek))
No, ale těm operacím bych se radši vyhnul - narůstá časová složitost a dochází k nepřesnostem (normála je levná).
Nevím, co je na normále tak super. Samozřejmě musíš ty vědět, jaké funkce má ten program poskytovat. Já navrhuji řešení, které je robustní (neselže při vyšším počtu rozměrů) a je naprosto standardní (opírá se o definice skalárního součinu a příslušné věty). Alternativně můžeš na 0 testovat skalární součin obou vektorů a zároveň jednoho vektoru a normálového k druhému. Přijde mi to ale zbytečné, když se vše dá ošetřit jedním vzorečkem.
Časová složitost je stejná.
Jo a nedoporučuji normálový vektor používat protože pro více dimenzí je problém s jeho definicí (je nejednoznačný). Např.: Jaký bude normálový vektor k vektoru (1,1,1). Je to totiž celá normálová rovina.
Ty vole! Tyhle problémy bych chtěl mít!
(By - Ay)(CyDx - CxDy) - (Dy - Cy)(AyBx - AxBy) y = --------------------------------------------- (By - Ay)(Dx - Cx) - (Dy - Cy)(Bx - Ax)
Nevim proc presne to neproslo tobe, ale v tom modu -pedantic si to zkus nejdriv zkompilovat na progtestu v sekci prekladace. Muze ti to na tvym systemu hazet jiny warningy nez u nich a uz to neprojde..
Z bodů zjistím k a q pro rovnici přímky y = kx + qTímto tvarem rovnice nejsi schopen popsat přímky rovnoběžné s osou y - ty chyby by mohly být pokusy počítače o dělení různých čísel nulou (ale nejsem programátor, takže netuším, jestli je to správný výklad). Blbuvzdorný tvar rovnice přímky v rovině je:
ax + by +c = 0
, kde "a" a "b" jsou pořadnice normálového vektoru k úsečce a c je konstanta, která se dopočítá dosazením souřadnic bodu ležícího na přímce za "x" a "y".
Ve tří- a vícerozměrném prostoru ti pak nezbyde, než přímky vyjadřovat parametrickými rovnicemi {x}T = {a}T + {b}Tt
, kde vektor "x" jsou souřadnice libovolného bodu na přímce, vektor "a" souřadnice známého bodu ležícího na přímce, vektor "b" souřadnice směrového vektoru přímky a "t" je parametr.
0x = 0
(úsečky leží na jedné přímce, je potřeba spočítat překryv) a 0x != 0
(úsečky leží na dvou různých rovnoběžných přímkách).
vektorový součin = 0 -> rovnoběžné/na společné přímce c1 == c2 -> na společné přímce A, B na CD nebo C na AB -> překrývají se jinak ne jinak rovnoběžné skalární součin směrových vektorů = 0 -> kolmé jinak různoběžné ze soustavy průsečík (jako "zlomek", abych mohl přesně zjišťovat, jestli leží na úsečce) průsečík na AB a CD -> průsečík úsečekHlavní je, že to funguje, jenom by to asi příště chtělo pořádnou analýzu, což nemám rád
Hlavní je, že to funguje, jenom by to asi příště chtělo pořádnou analýzu, což nemám rádHm, tak v tomhle se informatika od stavařiny moc neliší. Když se člověk vybodne na pořádnou analýzu, tak potom vycházejí v lepším případě nesmysly a v horším správně se tvářící úplně špatné výsledky...
Tiskni
Sdílej: