Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
V přihlašovací obrazovce LightDM KDE (lightdm-kde-greeter) byla nalezena a již opravena eskalace práv (CVE-2025-62876). Detaily v příspěvku na blogu SUSE Security.
Byla vydána nová verze 7.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Tor Browser byl povýšen na verzi 15.0.1. Další novinky v příslušném seznamu.
Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla dnes ČNB v tiskové zprávě.
Apple představil iPhone Pocket pro stylové přenášení iPhonu. iPhone Pocket vzešel ze spolupráce značky ISSEY MIYAKE a Applu a jeho tělo tvoří jednolitý 3D úplet, který uschová všechny modely iPhonu. iPhone Pocket s krátkým popruhem se prodává za 149,95 dolarů (USA) a s dlouhým popruhem za 229,95 dolarů (USA).
Byla vydána nová stabilní verze 7.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 142. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.7 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Pokud to chcete vyzkoušet jen nad souborem (který připojíte přes loop), tak můžete postupovat třeba takto:
# pro zacatek hromada promennych
secure_filesize=100
secure_file="~/secure/securedisk01.img"
secure_key="~/secure/securedisk01.key.gpg"
secure_loop="/dev/loop0"
secure_dm="securedisk01"
secure_mountpoint="~/secure/securedisk01"
secure_keysize=256
secure_hash="sha256"
secure_cipher="aes-cbc-essiv:sha256"
# vygenerovani klice a jeho zasifrovani pomoci GPG
head -c 2880 /dev/urandom | uuencode -m - | head -n 65 | tail -n 64 | gpg -c --cipher-algo AES256 > ${secure_key}
# vytvoreni souboru, ktery budu mountovat
dd if=/dev/urandom of=${secure_file} bs=1M count=${secure_filesize}
# nahozeni loop nad vytvorenym souborem
losetup ${secure_loop} ${secure_file}
# nahozeni sifrovaneho zarizeni nad loopem
gpg -q --cipher-algo AES256 --decrypt ${secure_key} | cryptsetup -v -h ${secure_hash} --key-size=${secure_keysize} --cipher=${secure_c
ipher} create ${secure_dm} ${secure_loop}
# vytvoreni filesystemu na sifrovanem zarizeni
mke2fs -j -m0 /dev/mapper/${secure_dm}
# primountovani sifrovaneho zarizeni
mount -t ext3 -o noatime /dev/mapper/${secure_dm} ${secure_mountpoint}
Tak jeste jednou ten postup vytvoreni kryptovaneho souboru a jeho primountovani, tentokrat s pouzitim tagu <pre>
# pro zacatek hromada promennychsecure_filesize=100 secure_file="~/secure/securedisk01.img" secure_key="~/secure/securedisk01.key.gpg" secure_loop="/dev/loop0" secure_dm="securedisk01" secure_mountpoint="~/secure/securedisk01" secure_keysize=256 secure_hash="sha256" secure_cipher="aes-cbc-essiv:sha256" # vygenerovani klice a jeho zasifrovani pomoci GPG head -c 2880 /dev/urandom | uuencode -m - | head -n 65 | tail -n 64 | gpg -c --cipher-algo AES256 > ${secure_key} # vytvoreni souboru, ktery budu mountovat dd if=/dev/urandom of=${secure_file} bs=1M count=${secure_filesize} # nahozeni loop nad vytvorenym souborem losetup ${secure_loop} ${secure_file} # nahozeni sifrovaneho zarizeni nad loopem gpg -q --cipher-algo AES256 --decrypt ${secure_key} | cryptsetup -v -h ${secure_hash} --key-size=${secure_keysize} --cipher=${secure_cipher} create ${secure_dm} ${secure_loop} # vytvoreni filesystemu na sifrovanem zarizeni mke2fs -j -m0 /dev/mapper/${secure_dm} # primountovani sifrovaneho zarizeni mount -t ext3 -o noatime /dev/mapper/${secure_dm} ${secure_mountpoint}
Způsob generování klíče je docela šílenost. Proč používáte pro získávání dat pseudonáhodné (urandom) namísto náhodného (random) zařízení?
Protože používáte na klíč 256b hash, mělo by teoreticky stačit 32 B zcela náhodných dat. Jako paranoik jich vezmu pro jistotu 64 B.
dd if=/dev/random bs=1 count=64 | gpg...Není mně jasné, proč zadáváte key-size, když klíč negenerujete z nekonečného zařízení. Parametr key-size slouží, když se např. klíč čte z /dev/random pro šifrování swapu. BTW Osobně používám na hashování hesla raději SHA512.
Key-size sem zadával jen pro jistotu, abych na to nezapomínal v případě že bych někdy v budoucnu zvolil klíč jiné délky, který by byl třeba delší (zatím sem si s tím jenom hrál).
Co se týče /dev/random a /dev/urandom, tak tam jsem nikdy přesně netušil jak to s tím je. Věděl sem jen že /dev/random by mělo produkovat zcela náhodná data (narozdíl od pseudo-náhodných u /dev/urandom), ale jejich vygenerování mi přišlo že trvá moc dlouho (holt asi než se "nahromadí" dostatek entropie... ježiš fuj, to je ale hnusně a blbě formulovaný, ale teď mě nenapadá jak to formulovat lépe
) a jelikož jsem si s tím jen hrál, použil sem /dev/urandom.
Tiskni
Sdílej: