Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
I když ne každý přivítal, že ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil předložil návrh nového trestního zákoníku k veřejnému připomínkování,Nehodlám zjišťovat, kdo to byl, ale jeho počínání nechápu. Co může bát lepšího, než možnost pomoci vylepšit zákony (na které sami často nadáváme)?
Paneboze... Ono nestaci, kdyz ty zakony lidovou tvorivosti "vylepsuji" poslanci, ted je asi bude "vylepsovat" kazdej... P.S. Stale tady chybi zvracejici smajlik ala iDnes.
Někteří posílali zjevně neprůchodné návrhy (znovuzavedení trestu smrti, snížení trestní odpovědnosti na 12 let, sčítání trestů apod.)Pokud sčítání trestů ve smyslu někdo provedl tři trestné činy, tak se mu tresty sečtou do jednoho a odsedí si všechno, tak bych byl docela pro. (AFAIK je to momentálně, že dostane jen ten nejvyšší trest, ale IANAL
AFAIK je to momentálně, že dostane jen ten nejvyšší trest, ale IANAL
Ano, je to tak:
Odsuzuje-li soud pachatele za dva nebo více trestných činů, uloží mu úhrnný trest podle toho zákonného ustanovení, které se vztahuje na trestný čin z nich nejpřísněji trestný
Současně ale platí:
Při výměře trestu se jako k přitěžující okolnosti přihlédne zejména k tomu, že pachatel
...
k) spáchal více trestných činů
...
Takže by se měly (teoreticky) tyto případy trestat přísněji. Jaká je praxe, je samozřejmě jiná věc.
A hlavně, těžko říct, kde je hranice mezi politickým a administrativním pohledem.
Tu hranici přeci pochopitelně určuje Ministerstvo pro administrativní záležitosti :).
A to teda znamená, že ti politici jsou úplně tupí? Že vlastně jsme je volili a voni pak nevěděj, co chtěj prosadit a potřebujou se na to zeptat?Ano, mnoho politiků je úplně tupých, protože žijí už řadu let jen v politice a o reálném životě vědí kulové. Typickým představitelem této skupiny je např. Marek Benda (ODS, původně KDS), ten je (kromě krátkého období) ve sněmovně od roku 1989 (kooptován, v roce 1990 pak zvolen) a nic než politiku prakticky nezná.
Ať si takovejhle průzkum udělá ODS a co se jí bude pozdávat zapracuje do svého programu a pak až přijde na ministerstvo to předhodí těm ouřadům, aby z toho udělali zákon.ODS si průzkum udělat může, ale ve vládě/parlamentu je to k ničemu. Nemá totiž většinu a proto se musí v mnohém podřídit koaličním stranám.
Je sepsanej nějakej návrh zákona, v pokročilým stádiu rozpracování a chcou, aby tam lidi posílali své návrhy a připomínky? No a někdo je z toho nadšenej, že může poslat dopis, že chce zavést trest smrti nebo snížit trstní odpovědnost. Šaškárna pro lidi to je, nic jinýho.Takže podle tebe je lepším řešením to, když úředníci připraví návrh zákona, ten v tichosti projde ministerstvem a vládou až do sněmovny a tam je (třeba s nějakými pozměňovacími návrhy) schválen - a to se všemi chybami. Takže ve zbrusu novém trestním zákoníku bude pár paragrafů, které při první příležitosti zruší ústavní soud, jiných pár paragrafů naprosto bezzubých, kterým se zločinci budou smát, a některé další, které pošlou do lochu lidi, kteří tam nepatří. Bude to tak v pořádku?
Takže podle tebe je lepším řešením to, když úředníci připraví návrh zákona, ten v tichosti projde ministerstvem a vládou až do sněmovny a tam je (třeba s nějakými pozměňovacími návrhy) schválen - a to se všemi chybami. Takže ve zbrusu novém trestním zákoníku bude pár paragrafů, které při první příležitosti zruší ústavní soud, jiných pár paragrafů naprosto bezzubých, kterým se zločinci budou smát, a některé další, které pošlou do lochu lidi, kteří tam nepatří. Bude to tak v pořádku?Ne, to není lepší. Já ani nepopírám, že tato akce může mít pozitivní důsledky. Ale internet a tedy efektivní a levný způsob jak doručit návrh všem zájemcům a jejich připomínky předkladatelům máme teprve pár let, ale zákony se tvoří mnohem déle než těch pár let. Znamená to, že po celý čas nebyly prostředky, jak dělat víceméně správné zákony? Nerad bych, aby se naopak návrhy zákonů po zavední veřejného připomínkování zhoršily, protože by někdo prostě doufal, že to "opraví lidi", a ještě by veřejnost za přijaté zákony nesla svůj dil odpovědnosti. Stěžuješ si na chybu? Všaks měl možnost ji opravit.
Gratuluju.Díky
Spise me prekvapilo, jak malo navrhu prislo. Pry jen par set.Prý asi 330 připomínek, z toho bylo 27 zapracováno.
I když zákony připravují ti nejlepší odborníci, často se stává, že se do textu dostanou nějaké chyby, a to i velmi hrubého charakteru.Tady je nějaká podstatná chyba. Že by v těch "nejlepších odbornících"? Buď jsou to profesionálové, a tím pádem mají mít postupy a prostředky, jak tyto chyby včas zachytit a objevit (už v koncepci návrhu). Anebo, což spíš, jsou to amatéři a tvorba zákonů probíhá jen tak náhodně, jak se kdo vyspí (anebo kolik od koho dostane do kapsy). Nesouhlasím s jásáním nad tím, že se závažné chyby objeví teprve v připomínkovém řízení veřejnosti, to je spíš důvod ke zděšení. Tedy kdyby to nebyl jaksi normální stav. Důsledný krok 2 by teď totiž byl, poslat "nejlepší odborníky" na pracák a tvořit nové zákony formou Wiki
prý snad máme dokonce nejvíc zákonů na 1 obyvateleCo to je za bláznivý přepočet? Počet zákonů by snad měl být v průměru na jeden stát stejný, ať má kolik chce obyvatel.
... a tím pádem mají mít postupy a prostředky, jak tyto chyby včas zachytit a objevit (už v koncepci návrhu)...Obávám se, že to je trochu problém. Právní normu by asi šlo chápat jako algoritmizaci lidského chování, ale ten algoritmus postihuje příliš širokou škálu případů v poměrně abstraktní rovině (a navíc nemá jednotnou syntaxi, někdy je dokonce algoritmus zcela nejednoznačný, takže vstupuje do hry judikatura), takže ten algoritmus nelze strojově debugovat (nebo to spíš neumíme). Pokud by to někdo dokázal, asi by tím vydělal dost velké peníze, a i kdyby ne, tak by IMHO minimálně nějaký matematicko-algoritmicko-programátorský náhled byl pro normotvorbu docela užitečný. Momentálně ale to debugování bude +- takové, že se návrh té normy nechá číst lidem, kteří právo (nebo jeho konkrétní výsek) už dostatečně dlouho dělají a dostatečně do hloubky ovládají, a spolehne se na to, že ti lidi mají načteno tolik, že jim ty "bugy" při čtení prostě dojdou. Ale jsou to pořád jenom lidi (nikdo z nich nemá načteno všechno) a navíc ti nejlepší z nich zpravidla nejsou ministerští zaměstnanci.
Ten zákoník má momentálně téměř 7500 řádek. Nejsem programátor, ale IMHO napsat srovnatelně rozsáhlý program bez chyb taky není žádná sranda (pokud to vůbec jde)Nikdo netvrdí, že profesionální příprava zákonů musí být nějaká sranda. Od toho tam jsou snad profesionálové, aby bylo zajištěno, že jejich výstup bude dostatečně kvalitní - jinak můžete nechat návrhy zákonů dělat pomocným personálem jen tak od oka (mám podezření, že to tak ve skutečnosti je). Vždycky, když se setkáte s nekvalitní prací, můžete argumentovat tím, že to či ono není žádná sranda. Argument je to ovšem velice chabý.
Navíc existuje několik desítek tisíc platných právních norem. Kterákoli z nich může (hypoteticky) kolidovat s nějakým ustanovením TZ.To tedy znamená, že tyto právní normy jsou v podstatě náhodný chaos a že nelze mít jistotu, že jednáte v souladu s nimi. Tím pádem se relativizuje pojem "právní stát" na "stát právní zvůle" a logicky vyhrává nikoliv ten, kdo "je v právu", ale ten, kdo má schopnějšího právníka (takto definováno schopnějšího kejklíře v chaosu právních norem). Z jistých zkušeností nemám iluzi, že to tak není, ale nejsem si ještě jist, jestli by tohle mělo být žádoucí normou... protože takhle je to alespoň sranda, když už kvalitní právní normy sranda nejsou?
V tom případě by nebylo fér podle právních norem širokou škálu případů lidského chování, navíc v poměrně abstraktní rovině, ani posuzovat.... a tím pádem mají mít postupy a prostředky, jak tyto chyby včas zachytit a objevit (už v koncepci návrhu)...Obávám se, že to je trochu problém. Právní normu by asi šlo chápat jako algoritmizaci lidského chování, ale ten algoritmus postihuje příliš širokou škálu případů v poměrně abstraktní rovině
Momentálně ale to debugování bude +- takové, že se návrh té normy nechá číst lidem, kteří právo (nebo jeho konkrétní výsek) už dostatečně dlouho dělají a dostatečně do hloubky ovládají, a spolehne se na to, že ti lidi mají načteno tolik, že jim ty "bugy" při čtení prostě dojdou. Ale jsou to pořád jenom lidiJenomže to nesmí být náhodné, ale řízené (pokud to má být profesionální) - ostatně to jsem myslel těmi postupy, které zajišťují kvalitní výsledek. Že jsou to "lidi", to neomlouvá skutečnost, že teprve laická veřejnost po nich musí opravovat podstatné chyby. Nehledě na to, když kvůli nekvalitní právní normě vznikne někomu značná škoda na majetku, zdraví apod. Rád bych viděl vás, jak si taháte auto ze škarpy a se slovy "automechanici jsou taky jen lidi" si s úsměvem na rtech sám dotahujete brzdy. Anebo by měl každý servis povinně vystavit opravená auta na veřejnost, ať to náhodní kolemjdoucí, kteří mají zájem, zkouknou a případně doopraví? Stejně tak když si zadáte u prográmatora zakázku, budete chtít, aby vám jeho program plnil požadované zadání, když mu za to platíte. Navrhnu vám jinou interpretaci pro "jsou taky jen lidi", a to: "nejsou to lidi na svém místě". P.S. Právě v tomto kontextu vypadá momentálně tolik omílaná "odpovědnost odborníků" za jakoukoliv otázku týkající se "brdského radaru" velice trapně.
Od toho tam jsou snad profesionálové, aby bylo zajištěno, že jejich výstup bude dostatečně kvalitní - jinak můžete nechat návrhy zákonů dělat pomocným personálem jen tak od oka (mám podezření, že to tak ve skutečnosti je).Myslím, že si moc neumíte představit, kolik (odborné) práce se skrývá za tím, aby návrh TZ byl alespoň v takové podobě, v jaké je dnes (tj. včetně takovýchto chyb). Děláte, jakoby tohle byla od počátku jediná chyba, která v tom návrhu čekala na objevení, já si spíš myslím, že 98% obdobně hrubých chyb bylo vychytáno dřív, než se ten návrh vůbec dostal do veřejné diskuse (a 100% to nebude nikdy, s tím se prostě smiřte). Vemte jed na to, že pomocný personál by tam měl mnohem horší chyby, a tipuju, že by jich tam bylo několik set. Už se vám někdy stalo, že po několikadenní práci na mnohastránkovém elaborátu vás šéf vyhodil z kanceláře, protože mu během vteřiny padla do oka hrubá chyba, které jste si ani po dvacátém přečtení nevšiml (z čehož usoudil, že zbytek nemá cenu číst, protože bude určitě stejně odfláknutý)? Nebo jiný příklad: Možná jezdíte jako vedoucí na dětské tábory (a pokud ne, určitě znáte někoho, kdo jezdí). Zkuste děckám vytvořit volební řád do táborové rady. Takový, aby každý věděl, jak přesně bude volba probíhat, kdo za jakých okolností bude zvolen, na základě jakých pravidel budou řešeny případné spory, případně možnost zániku mandátu příslušného radního. Samozřejmě by se jednalo o volbu pomocí hlasovacích lístků, ať to má trochu fazónu (a ať si děcka v rámci hry vyzkouší, co obnáší zastupitelská demokracie, když k opravdovým volbám nemůžou). Anebo víte co? Raději to ani nezkoušejte. Ne že bych podceňoval vaši inteligenci, ale asi byste rychle zjistil, že vám to nestojí za tu dřinu. Já kdysi něco podobného zkoušel. A docela jsem se divil, jaká je to fuška. A to je pořád nevinná sranda oproti takové normě, jako je TZ (o OZ a ObchZ ani nemluvě). Zkrátka objevit chybu (i hrubou) a nadávat na jejího původce je něco úplně jiného, než takovouhle normu bezchybně napsat (já vím, že to chápete, ale připadne mi, že pořád argumentujete, jako byste to nechápal).
To tedy znamená, že tyto právní normy jsou v podstatě náhodný chaos...Někdy se to tak může jevit, možná bych to spíš označil za příliš komplexní systém s nenulovým počtem kolizí (tam pak dochází k chaosu, i když obecně uznávaná právní teorie jim v některých případech dokáže předcházet). K chaosu dochází i díky tomu, že lokálně ten systém vždy komplexní není (a pak se všichni modlí, aby se někdo s někým začal soudit a aby to došlo až k nejvyššímu soudu, protože z té normy prostě nevyplývá, co se smí, a co už ne).
...a že nelze mít jistotu, že jednáte v souladu s nimi.To opravdu ne. Jen za loňský rok obsahuje sbírka zákonů 626 číslovaných norem (zčásti to budou novely starších právních norem, ale i tak je to dost). Celkem přes 8500 stran. Kolik z nich jste přečetl?
Tím pádem se relativizuje pojem "právní stát" na "stát právní zvůle" a logicky vyhrává nikoliv ten, kdo "je v právu", ale ten, kdo má schopnějšího právníka (takto definováno schopnějšího kejklíře v chaosu právních norem).Souhlas, ale to, že vyhraje ten, kdo má schopnějšího právníka, ani zdaleka nesouvisí pouze s tím, jak je náš právní řád rozsáhlý. Spravedlnost si u nás často můžete koupit (pokud na to máte, je to samozřejmě dost drahá komodita), o tom si nedělám iluze.
V tom případě by nebylo fér podle právních norem širokou škálu případů lidského chování, navíc v poměrně abstraktní rovině, ani posuzovat.Zatím nikdo nic lepšího nevymyslel, a nějaké právo společnost mít musí.
Rád bych viděl vás, jak si taháte auto ze škarpy a se slovy "automechanici jsou taky jen lidi" si s úsměvem na rtech sám dotahujete brzdy. Anebo by měl každý servis povinně vystavit opravená auta na veřejnost, ať to náhodní kolemjdoucí, kteří mají zájem, zkouknou a případně doopraví?To možná není úplně nejšťastnější příklad, lepší paralelu bych viděl např. s OSS. Ani ten není psán bez chyb (kdyby byl bez chyby, neexistovala by IMHO bugzilla ;). Pár updatů do měsíce má nálepku "security" (to by se dalo označit za hrubou chybu, že?;). A nezřídka OSS píšou placení vývojáři. I tady zasahuje veřejnost do procesu tvorby v případě chyb. Někdo pošle patch, někdo dokáže poslat jen bugreport, ale i když na chybu narazím, neznamená to, že si o vývojářích automaticky myslím, že jsou to pitomci, kteří po sobě nedokážou zkontrolovat kód a pořádně otestovat aplikaci. Je to zkrátka příliš komplexní záležitost, takže kdejakej jouda může po pěti minutách práce s programem objevit chybu, kterou profi vývojáři neodhalili (jouda samozřejmě nebude schopen chybu opravit, ale zanadávat by si mohl ;). P.S.: To samozřejmě neznamená, že by se mi víc nelíbil spravedlivý jednoduchý stručný a jednoznačný právní řád nebo bezchybný OSS. Jenom nevím, jak toho dosáhnout.
Nikdo však, bohužel, neví, co s tím.Ale ví. V první řadě nedělat kvůli každé kravině nový zákon. Tak třeba trestní zákon - měli jsme jednu novelu "drogovou", jednu "sprejerskou", jednu "řidičskou", jednu "antarktickou" atd. atd. Policie něco není schopna stíhat? Lup ho, přidáme nový trestný čin. Nebo novou pravomoc. Nebo rozšířímu nějakou existující. Totéž i v případě mnoha jiných zákonů. Některé vznikly, aby byly po 14 dnech účinnosti zrušeny, protože někdo nedomyslel všechny aspekty. Ano - rychlé schvalování nových zákonů může vypadat, že politici jsou akční a řeší problémy okamžitě. Ale že při tom nasekají mnoho nových problémů (často mnohem horších), je druhá věc. Ještě k té paralele s automechanikem. Když automechanik blbě opraví brzdy a někdo se kvůli tomu zraní/zabije, automechanik ponese trestní odpovědnost. Když někdo přijde o život nebo o zdraví kvůli chybě v zákonu, nikdo za to odpovědnost nenese (kromě odpovědnosti politické, ale to je zase jiná kapitola).
V první řadě nedělat kvůli každé kravině nový zákon.S tím souhlasím, ale dovoluji si podotknout, že nejenže se tak už dávno děje, ale že to mj. v souvislosti s členstvím EU bude spíš horší a horší. BTW snaha zjednodušit právní řád tu v minulosti byla, jmenovalo se to "právnická dvouletka" (1948-50) a (i pokud pominu ideologické konsekvence) nedopadlo to úplně nejlépe, někdy se až dodatečně zjistilo, že podle těch zjednodušených norem se prostě nedá soudit.
Tak třeba trestní zákon - měli jsme jednu novelu "drogovou", jednu "sprejerskou", jednu "řidičskou", jednu "antarktickou"Tady možná trošičku mícháte hrušky s jabkama. Ty novely v podstatě nevyjadřují to, že se kvůli "každé kravině dělá nový zákon", ale spíš to, že ten původní (trestní) zákoník tyhle "blbosti" (chybně) neobsahoval. Teď nechci obhajovat "drogovou", "sprejerskou" nebo "řidičskou" novelu (tu "antarktickou" neznám
Policie něco není schopna stíhat? Lup ho, přidáme nový trestný čin. Nebo novou pravomoc. Nebo rozšířímu nějakou existující.Ano, to mě samotného taky hodně štve, a považuji to za velmi nebezpečnou tendenci. Ale, bohužel, nálada ve společnosti je taková, že spousta těchhle věcí bez problému prochází, zřejmě podle hesla "vykládej volovi o sobotě..." S tím zbytkem naprosto souhlasím. Ten příměr s automechanikem je jen smutnou připomínkou toho, že se státní mocí prostě hrajeme betla (už z principu).
S tím souhlasím, ale dovoluji si podotknout, že nejenže se tak už dávno děje, ale že to mj. v souvislosti s členstvím EU bude spíš horší a horší. BTW snaha zjednodušit právní řád tu v minulosti byla, jmenovalo se to "právnická dvouletka" (1948-50) a (i pokud pominu ideologické konsekvence) nedopadlo to úplně nejlépe, někdy se až dodatečně zjistilo, že podle těch zjednodušených norem se prostě nedá soudit.Nejde ani tak o to, že ty zákony musí být vždy nutně jednodušší (i když například daňové zákony jsou skutečně zbytečně složité - proč se třeba odpisy počítají tak komplikovaně?). Mnohem horší je to, že se velmi často mění, takže si je nikdo (ani soudci, policisté apod.) nemůže pamatovat v aktuální podobě.
Ty novely v podstatě nevyjadřují to, že se kvůli "každé kravině dělá nový zákon", ale spíš to, že ten původní (trestní) zákoník tyhle "blbosti" (chybně) neobsahoval.O tom by se dalo velmi polemizovat. Mnoho těch přídavků je v podstatě "záplata" pro jeden speciální případ. Až se objeví jiný takový, vytvoří se další záplata. Zrovna sprejerský paragraf je typickým případem. Proč má být trestán odlišně ten, kdo postříká sklo v MHD (těžší delikt), a ten kdo toto sklo rozbije nebo poškrábe (lehčí delikt)? Trestnost držení drog pro vlastní potřebu je zase zjevná berlička pro represi. Policie nebyla schopna zajišťovat důkazy proti dealerům, tak se (zejména aktivitou politiků KDU-ČSL, kteří z drog podporují jen alkohol) zavedla trestnost držení (v množství větším než malém) pro vlastní potřebu.
Dám jiný příklad - najděte si definici úvěrového nebo pojistného podvodu. ... Když jsem se teď díval do toho vládního návrhu, zjistil jsem, že dokonce přibyla oproti stávajícímu trestnímu zákoníku nová skutková podstata "dotační podvod". Asi je zbytečné vysvětlovat proč.Takže místo lepší formulace pro obecný podvod se vygenerují tři nové skutkové podstaty. A až se objeví nějaká další forma podvodu, bude se generovat další. Podobně třeba §118a (jako podmnožina §118) a některé další případy.
Zrovna sprejerský paragraf je typickým případem. Proč má být trestán odlišně ten, kdo postříká sklo v MHD (těžší delikt), a ten kdo toto sklo rozbije nebo poškrábe (lehčí delikt)?jsem naprosty pravni ignorant a laik, ale nerozumim, proc vsechno musi byt explicitne vyjmenovane, proc nestaci treba trestny cin umyslne poskozeni ciziho majetku s trestem umernym hodnote toho majetku a moznosti jeho snizeni v pripade promptni nahrady skody pred zacatkem hlavniho liceni? A je jedno jestli je to poskozeni zasprejovana zastavka MHD, rozkopana zastavka MHD nebo spaleny senik nebo auto.
jsem naprosty pravni ignorant a laik, ale nerozumim, proc vsechno musi byt explicitne vyjmenovane, proc nestaci treba trestny cin umyslne poskozeni ciziho majetku s trestem umernym hodnote toho majetku a moznosti jeho snizeni v pripade promptni nahrady skody pred zacatkem hlavniho liceni?Protože je špína zažraná (a nikoli jen v prádle)! A protože sprejér frajér je nepřítel státu. Pořádek musí být - ve jménu Říše!
Mnoho těch přídavků je v podstatě "záplata" pro jeden speciální případ. Až se objeví jiný takový, vytvoří se další záplata.Ano, do značné míry je to pravda. Ale někdy to ani nejde dělat jinak. Právo je souborem norem reagujícím na nějakou společenskou situaci. Ta se poměrně dynamicky mění, právo vždy reaguje s určitým zpožděním. Většinou je problém vizionářsky dostatečně přesně odhadnout budoucí potřeby společnosti. Takže se záplatuje a záplatuje. Někdy lépe, někdy jsou to zmetky. BTW mi kdysi kdosi vykládal o německém trestním zákoníku a dost jsem se tenkrát divil, co všechno může někdo do zákoníku dát jako speciální skutkovou podstatu. Na příklad si nevzpomenu, už je to hodně dávno, ale pořád si myslím, že náš TZ ještě stále patří k těm abstraktnějším.
Proč má být trestán odlišně ten, kdo postříká sklo v MHD (těžší delikt), a ten kdo toto sklo rozbije nebo poškrábe (lehčí delikt)?Protože se jedná o nešvar, který je dlouhodobě silně rozšířen. A je dost otravný. Až si koupíte barák v ulici, která je spojnicí mezi dvěma diskotékami a každou neděli budete z fasády sundávat pár nasprejovaných kosočtverců, možná budete mít jiný názor. A teď řekněme, že specializovaná firma si za vyčištění jednoho kosočtverce vezme pětikilo, přičemž hranice pro spáchání trestného činu je pět tisíc (takže jeden sprejer by vám jich musel udělat deset, aby byl stíhatelný za poškozování cizí věci. Takže postih za "sprejerství" je přísnější v tom, že:
Trestnost držení drog pro vlastní potřebu je zase zjevná berlička pro represi.Jednak to a jednak je to velmi ožehavé politikum (viz např. výroky poslance Severy). Proto se tomuto tématu snažím vyhnout v diskusi o technických kvalitách TZ. A navíc nemá smysl diskutovat o něčem, v čem se shodneme
Takže místo lepší formulace pro obecný podvod se vygenerují tři nové skutkové podstaty.Tak tu formulaci schválně zkuste.
Podobně třeba §118a (jako podmnožina §118)§118a je přísnější než §118 v tom, že tam chybí to hledisko "většího rozsahu" (=nemusí se prokazovat) a jsou tam přísnější sazby. Ale to už je do značné míry otázka vkusu - jestli vás pobuřuje, že stát je přísnější (např.) na nějaké mafiánské casino a méně přísný (např.) na někoho, kdo ve svém obýváku na černo provozuje zakázkové krejčovství, tak já osobně s tím problém nemám. Nebo vám jde o něco jiného?
Na příklad si nevzpomenu, už je to hodně dávno, ale pořád si myslím, že náš TZ ještě stále patří k těm abstraktnějším.Abych se přiznal, německý trestní zákon (ani jiné cizí) bohužel neznám, proto nemohu srovnávat. Někde jsem četl rozbor německého paragrafu pro vraždu - prý je tam rozpětí trestů 1 rok až doživotí. Ale to jsem si jen vzpomněl, o pravdivosti mi není nic známo.
Protože se jedná o nešvar, který je dlouhodobě silně rozšířen. A je dost otravný.Podobně rozšířeným a velmi otravným nešvarem je také rozbíjení skel. Na zastávkách MHD, na schodištích (metro, podchody/nadchody apod.), u různých vitrín, ve dveřích domů a na různých dalších místech. Oproti sprejerství je dokonce nebezpečnější, protože se někdo může o střepy pořezat.
A navíc nemá smysl diskutovat o něčem, v čem se shodnemeJasná věc
Tak tu formulaci schválně zkuste.Tak dobrý zase nejsem, abych si na to troufl
Ale to už je do značné míry otázka vkusu - jestli vás pobuřuje, že stát je přísnější (např.) na nějaké mafiánské casino a méně přísný (např.) na někoho, kdo ve svém obýváku na černo provozuje zakázkové krejčovství, tak já osobně s tím problém nemám. Nebo vám jde o něco jiného?Mohl bych uvádět x důvodů, proč na ten či onen druh podnikání dát vyšší trestní sazbu, ale je to blbost. O nějaká mafiánská kasina nejde, ta jsou provozována zcela legálně, s požehnáním ministerstva financí. Spíš lze podle §118a postihnout někoho, kdo zorganizuje pár sázek v hospodě o zanedbatelné částky.
prý je tam rozpětí trestů 1 rok až doživotíKdysi jsem viděl do češtiny přeložený holandský TZ. U žádného t.č. (vraždu nevyjímaje) není vůbec spodní hranice sazby.
Podobně rozšířeným a velmi otravným nešvarem je také rozbíjení skel.Pokud je to škoda nad 5000 (a to u těch velkejch skel možná i bude, zvlášť když přitom zničí i osvětlení reklamy), tak není problém. Jinak je to otázka do diskuse. Možná, že se to jednou v TZ objeví, v tomto konkrétním případě bych osobně byl pro.
Spíš lze podle §118a postihnout někoho, kdo zorganizuje pár sázek v hospodě o zanedbatelné částky.Pokud je to o zanedbatelné částky, mezi známými a organizátor na tom nevydělává, tak bych se toho nebál (viz §3 odst. 2) a 4) TZ).
Možná, že se to jednou v TZ objeví, v tomto konkrétním případě bych osobně byl pro.Jenže jakmile se tam objeví rozbíjení skel, co s plexiskly (která se místo skel často objevují a jsou také rozbíjena)? A když tam budou plexiskla, co výplně z jiných plastů (laminát, polykarbonát, polyuretan, PVC...)? A co třeba dřevovláknité výplně, sádrokarton atd.? Takhle by se dalo pokračovat stále dál...
Jsou tři možnosti - 1) smíříme se se sprejery (budeme je stíhat jen za přestupky, z čehož budou mít leda tak srandu), 2) odbouráme hranici 5000 plošně, 3) vytvoříme "sprejerský" paragraf.A pak je tu ještě možnost čtvrtá. A sice, že při opětovném spáchání v posledních např. 3 letech nebude hranice platit, a to plošně. Velmi podobné je to i u krádeží, kde už se o tom dokonce uvažovalo, a některých u dalších skutků. Tento návrh má ovšem jeden problém. O postižení za přestupek se zatím nelze nijak jednoduše dozvědět. Pokud vím, je v plánu registr přestupků (který je tedy sám o sobě dost kontroverzní - i když pokud by fungoval jen v režimu jako rejstřík trestů, neviděl bych v tom problém), který by to řešil.
Ona ta vaše čtvrtá možnost u krádeže existuje , ne že se o ní jen uvažovalo (§247 odst. 1) písm. e) TZ)To není ono. Pokud byl někdo za něco "odsouzen nebo potrestán", automaticky vylučuje, že to bylo za přestupek (čl. 39 LZPS).
Problém vidím v tom, že o jednom skutku jednou rozhoduje správní orgán a podruhé o (typově) tom samém skutku rozhoduje soud, přičemž rozhodnutí správního orgánu je součástí skutkové podstaty t.č. ... A teď se schválně podívejte, co v tom ustanovení stojí a uveďte, co byste jako advokát obviněného soudci na toto téma řekl A to nemluvím o případu, kdy se "orgán" při vypisování bloku přepíše a dá tam špatný odkaz na ustanovení přestupkového zákona (přece jen nikdo nenosí přestupkový zákon v hlavě a sebou v terénu IMHO taky ne a ani vy si nebudete mít jak ověřit, že je ten blok vypsaný správně, dokonce i tu maximální výši pokuty, kterou může "orgán" v blokovém řízení vyměřit, mu většina lidí bude muset prostě uvěřit).Ano, je to složité. Netvrdím, že řešení, které jsem navrhl, je nejlepší. Na druhou stranu, i dnes je tam řada "nerovností". Například ta, že když někdo spáchá jedinou krádež se škodou 5000 Kč, je potrestán. Kdežto ten, kdo spáchá libovolný počet prostých krádeží se škodou 4999 Kč, je pokaždé jen postižen za přestupek (a pokud nemá majetek, v podstatě se mu nemůže nic stát).
Pro takovýho mladýho hajzlíka, kterej čmárá lidem po fasádách kosočtverce, může být tím nejvýchovnějším opatřením právě to, když bude muset pár těch kosočtverců vlastnoručně odstranit.Hmmm, až na to, že většina těch domů je soukromých, čili přímo takový trest uložit nelze. Totéž se týká třeba souprav metra, vlaků apod. (jsou v majetku obchodních společností, byť se 100% podílem města, resp. státu). Mohli by odstraňovat maximálně to něco málo, co je na skutečně veřejném majetku (z některého - třeba ohavných betonových zákoutí - bych to neodstraňoval vůbec
Otázka zní: stojí za to se do toho pouštět? A proč vlastně? Protože jsou sprejeři znevýhodněni oproti těm, kdo rozbíjejí výplně zastávek? Aby bylo trestání (ať už správní nebo trestní) spravedlivější? A může se to vůbec podařit? Nebo se do toho pustíme jen proto, aby byl TZ tak nějak systémovější? Nebo jen abstraktnější? A může se nám to vůbec podařit? Bude to pak opravdu lepší (spravedlivější, srozumitelnější, přehlednější, účelnější)? Odpovědi vám nedám. Jednak si v mnoha věcech sám nejsem jist a druhak to tu nepíšu proto, abych na vás mistroval, ale proto, abyste měl možnost přemýšlet o těchhle věcech v širších souvislostech (když už o nich vůbec přemýšlíte), protože to umíte, a protože vaše myšlení za to stojí.Také si nejsem jist optimálním řešením. Nicméně mít trestní zákon, který bude rozlišovat krádež holou rukou a v rukavici, vraždu nožem a tyčí, opilství pivem a vodkou, vlastizradu s komunistickým a nacistickým státem, nebo ohrožování hepatitidou a AIDS, to bych tedy opravdu nechtěl.
Děláte, jakoby tohle byla od počátku jediná chyba, která v tom návrhu čekala na objevení, já si spíš myslím, že 98% obdobně hrubých chyb bylo vychytáno dřív, než se ten návrh vůbec dostal do veřejné diskuse (a 100% to nebude nikdy, s tím se prostě smiřte).Ne, s tím se prostě nesmířím, protože když vyrobíte zmetek, tak vyrobíte zmetek. Omlouvat to složitostí úkolu můžete pouze v případě, že jste dobrovolníkem, anebo že po vás kvalitní produkt nikdo nepožaduje, takže ten zmetek je lepší než nic. Obojí by IMHO nemělo při návrhu zákonů přicházet v úvahu. Úkolem profesionála zkrátka je, aby našel cestu, jak výrobu zmetků eliminovat. Je-li to tak, tak tedy standardní součástí všech návrhů zákonů by mělo být povinně veřejné připomínkové řízení (samozřejmě s přehodnocením role těch, kteří údajně konají onu vysoce odbornou práci - aby na ně taky něco zbylo). Aplikujme totéž např. na soudcovské výroky a vůbec veškerou činnost státní a soudní správy, policii apod. Vždyť přece všude to jsou jenom lidi - a vida, máme tu přímou demokracii
Zmetek se od bezvadného výrobku liší pouze tím, že první má parametry mimo toleranci, druhý je má v toleranci. Zkuste si někde nastavit toleranci na 0 %, a budete mít jen samé zmetky. Je pak otázka, kde si stanovíte tu toleranci u zákona – 95 %? 99? 99,9? Navíc byste nejdřív musel dokázat měřit nějaký parametr bezchybnost zákona, což jde taky asi jen dost těžko.Citát autora blogu:
Tam se v odst. 1, písm. c, hovoří o porušení tajemství neveřejného přenosu počítačových dat v rámci počítačových systémů, včetně elektromagnetického vyzařování. To je sice hezké, ale kouká z toho zjevná nedůslednost. Úplně stejně totiž mohou komunikovat i jiná zařízení než počítače - třeba telefony v rámci neveřejné (např. vnitrofiremní) sítě. Čili za současné podoby by nebylo trestné zachytit vnitrofiremní telefonický hovor a prodat ho do médií či konkurenční firmě.Tipněte si: Původní znění zákona navrhoval a) odborník na právo v oblasti telekomunikací, případně ten, kdo nechal návrh alespoň nahlédnout někoho, kdo oblasti trochu rozumí b) ignorant, který ví o přenosu dat jen to, co náhodou uvidí kolem, a přesto se neobtěžuje konzultovat problematiku s odborníkem Můžete se jistě přít o procenta "zmetkovitosti", ale kvalitu zákona lze posuzovat např. z vnitřní logiky a/nebo jako tady jeho praktické použitelnosti, tj. stačí si jen představit některé aplikace - což jak vidno zvládne i laik. Na tomhle příkladu např. zřetelně vidím, že jsem měl velice scestnou představu o tvorbě zákonů: měl jsem za to, že takový zákon vzniká jednak na základě řady precedensů (tj. že se ukazuje jako potřebný), a jednak jako výsledek aspoň teoretického uvážení eventulních možností, které může a nemůže v tom kterém znění pokrýt. Výše uvedený "zmetek" vznikne podle mě v případě, že máte nejasné zadání "udělat něco s tím tajemstvích přenášených dat" a zároveň si dokážete představit jen jednu jedinou formu ("v rámci počítačových systémů"), jinými slovy návrh tohoto zákona působí jako ad hoc reakce na nějaký jeden případ porušení tajemství při přenosu dat v počítačové síti, tj. jednoduchá záplata. Takový návrh může udělat skutečně každý, k tomu není třeba odborníka - ani na právo, ani na oblast, k níž se právní předpis vztahuje. P.S. Jistěže netvrdím, že se objevují chyby, jen poznamenávám, že to rozhodně není stav, se kterým je třeba se smířit a tvářit, že mizerně vypracované zákony jsou "norma", podle které se bude měřit (protože je dávají dohromady "jen lidé"). V kontextu iniciativy autora blogu jistě všechna čest - ovšem zároveň obava z toho, co obsahují všechny ty zákony, které nikdo takto nepřipomínkoval...
Tipněte si: Původní znění zákona navrhoval a) odborník na právo v oblasti telekomunikací, případně ten, kdo nechal návrh alespoň nahlédnout někoho, kdo oblasti trochu rozumíOdborník na právo v oblasti telekomunikací IMHO nemusí být nějaký zvláštní technický expert. V technické oblasti se prostě spolehne na to, že tomu rozumí někdo jiný, a bude především vědět, které normy upravují zrovna oblast telekomunikací. Po technické stránce to může být klidně naprosté dřevo, které dokáže porozumět leda tak čudlíkům na dálkovém ovladači televize. Ono je to obecně problém - mezi právníky se technické typy dost obtížně hledají - příliš mnoho jich šlo na práva proto, že je otravovala matematika a fyzika. Mezi těmi techniky se zase obtížně hledá někdo, kdo by dokázal pochopit, jaké nároky na úplnost a přesnost vyjadřování na něj právník má, když potřebuje dát dohromady takovýhle zákon (nebo třeba i jen trošičku složitější smlouvu), technici bývají často přesní jen tehdy, pokud uvádějí rozměry, množství nebo složení (čehokoli), jinak bývají skoupí na slovo a když jim právník řekne "ale tohle jste mi vůbec neřekl" tak odpoví "no to se snad myslelo samo sebou".
Právník a logik by samozřejmě měli být v každém zákonotvorném týmu.Logik? Myslíte někoho, kdo je odborníkem v této veskrze formální vědecké disciplíně, která má jen pramálo společného s logikou věcí a vztahů, jak ji běžně chápeme? Anebo jste myslel spíš "filosofa" anebo člověka, co dokáže dát dohromady v sobě konsistentní text? Jinými slovy bych vynechal z vašeho seznamu "logika" a přidal požadavek, že všichni zúčastnění by na to prostě měli jít "logicky"
Logik? Myslíte někoho, kdo je odborníkem v této veskrze formální vědecké disciplíně, která má jen pramálo společného s logikou věcí a vztahů, jak ji běžně chápeme?Ano, logik. Právě logik totiž může být schopen odhalit formální chyby a nedostatky (chybné konstrukce, kolize, duplicity apod.).
Anebo jste myslel spíš "filosofa" anebo člověka, co dokáže dát dohromady v sobě konsistentní text?Nejlepší by bylo, kdyby i tito byli členy týmu (hlavně člověk, který dá dohromady konzistentní a srozumitelný text).
Jinými slovy bych vynechal z vašeho seznamu "logika" a přidal požadavek, že všichni zúčastnění by na to prostě měli jít "logicky"To je podobně zábavný požadavek jako: "Při používání ustanovení o mezích základních práv a svobod musí být šetřeno jejich podstaty a smyslu. Taková omezení nesmějí být zneužívána k jiným účelům, než pro jaké byla stanovena." (LZPS)
Ne, s tím se prostě nesmířím, protože když vyrobíte zmetek, tak vyrobíte zmetek. Omlouvat to složitostí úkolu můžete pouze v případě, že jste dobrovolníkem, anebo že po vás kvalitní produkt nikdo nepožaduje, takže ten zmetek je lepší než nic.Musím vám odpovědět citací sebe sama:
To možná není úplně nejšťastnější příklad, lepší paralelu bych viděl např. s OSS. Ani ten není psán bez chyb (kdyby byl bez chyby, neexistovala by IMHO bugzilla ;). Pár updatů do měsíce má nálepku "security" (to by se dalo označit za hrubou chybu, že?;). A nezřídka OSS píšou placení vývojáři.Proč jsou např. ve Firefoxu security bugy, když ho píší placení vývojáři (kteří navíc kontrolují a sestavují příspěvky těch dobrovolníků)? Protože po nich nikdo nepožaduje kvalitní produkt? Ne. Protože napsat takový kus softu bez chyby zkrátka není v lidských silách. Napsat tak rozsáhlou právní normu, jakou je trestní zákon, a garantovat, že bude bez chyby, taky není v lidských silách. Jestli si myslíte, že to jde, navrhněte jak. Opravdu si myslím, že byste na tom zbohatnul, kdybyste vymyslel nějaký schůdný způsob. A tohle už není tak úplně právničina, tohle IMHO opravdu souvisí spíš s nějakou exaktní algoritmizací a navíc ještě s řízením procesů. Ono by možná opravdu prospělo věci, kdyby se na takovém úkolu nepodíleli jen právníci (mají svoji provozní slepotu jako kdokoli jiný), tak jakoby IMHO našemu zdravotnictví prospělo, kdyby konečně někdo našel odvahu a nechal tenhle resort řídit někoho jiného než lékaře. Ale zbohatnul byste i na tom, kdybyste vymyslel, jak psát bez bugů podobně rozsáhlý soft, jako je ten Firefox. Zatím ani jedno ani druhé nikdo neumí. Je to prostě příliš komplexní problém. Takže zatím se s tím opravdu smiřte
Je-li to tak, tak tedy standardní součástí všech návrhů zákonů by mělo být povinně veřejné připomínkové řízeníOno by to opravdu nebylo tak úplně na škodu
samozřejmě s přehodnocením role těch, kteří údajně konají onu vysoce odbornou práci - aby na ně taky něco zbyloA to se zas nebojte, zbude toho pořád dost. Vy mi pořád nevěříte, ale poskládat to aspoň do takového tvaru, v jakém je to teď, fakt není žádná sranda, to neudělají dva řadoví referenti za odpoledne. Nekecám
Aplikujme totéž např. na soudcovské výroky a vůbec veškerou činnost státní a soudní správy, policii apod. Vždyť přece všude to jsou jenom lidi - a vida, máme tu přímou demokracii
Opravovat budou navíc jen ti, kdo na správnosti té části zákona mají zájem. Pokud k tomu někdo nemá schopnosti nebo prostředky, bude mít z pohledu svých zájmů zákon horší, zatímco ten, kdo má, bude naopak se zájmy např. zcela opačnými mít zákon lepší a pozici výhodnější?Ano, to se děje už dnes a říká se tomu lobbing. Stojí to obvykle velké peníze a provádí se to často poněkud pokoutně. Veřejné připomínkování návrhů právních norem pak dává možnost každému (a prakticky zadarmo), aby se aspoň malilinkým lobbistou na chvíli stal. A zcela transparentně.
A především tady pořád visí ve vzduchu jeden předpoklad - že výsledkem budou lepší zákony. Chtělo by ověřit, jestli by platil, kdyby se tato metoda uvedla do běžné praxe.Ano, chtělo by, ale nenapadá mě jak. Ačkoli - kdyby nešlo o nic jiného než o opravu takových chyb, na jaké upozornil Luk (zbytek připomínek coby odpovědný zapracovatel připomínek prostě zahodím;), tak ten výsledek musí být vždycky lepší nebo aspoň stejný, ne?
A tohle už není tak úplně právničina, tohle IMHO opravdu souvisí spíš s nějakou exaktní algoritmizací a navíc ještě s řízením procesů. Ono by možná opravdu prospělo věci, kdyby se na takovém úkolu nepodíleli jen právníciTohle by právě mělo odlišovat profesionály od amatérů. Amatér není totiž jednak zodpovědný za výsledek, ale hlavně ani za užití spolehlivého procesu, který k výsledku vedl, hlavně že to nějak doflikuje. Profesionál by za to zodpovědný být měl a měl by garantovat, že používá takový postup, který vede řízeně k žádoucímu (tj. kvalitnímu) výsledku podle zadání. Podle čeho jinak chcete poznat, co je profesionální práce a co ryzí amatéřina? K vašemu příkladu z vývoje SW: ten má tu chybu, že s takovýmto modelem vývoje (resp. debuggování) přímo počítá, tj. že se vědomě vydává nedokonalý produkt, v nejlepším případě dokonce s analýzou toho, co mu do dokonalosti chybí - to by bylo v případě zákonů jen to povinné veřejné připomínkové řízení na základě kvalitního rozboru účelu a oblasti platnosti zákona. Kdybyste zadal ale zakázku na webový prohlížeč a dostal bez bližšího vysvětlení dodán kus software, který zobrazuje text na webových stránkách, ale už ne obrázky (prostě na to autor nemyslel nebo mu to nepřipadalo důležité, protože on stejně používá nejraději textové prohlížeče), jistě byste si pomyslel o profesionalitě autora svoje. To je ekvivalent zákona o porušování tajemství v elektronickém přenosu dat, který zahrne pouze komunikaci mezi počítači. Takový špatný návrh zákona tedy může vzniknout jednak nekvalitním zadáním, kdy není zcela vyjasněné, co vlastně by měl řešit, a zároveň nekvalitním zpracováním, které pouze mechanicky odpovídá na nekvalitní zadání. Tenhle proces je ale blbě nastaven, protože pravděpodobně objednavatel předpokládá, že podrobnosti a doladění vyřeší navrhovatel, ale ten se bude hájit tím, že zakázku splnil podle (nanicovatého) zadání. V tomhle případě dopadne špatně software stejně jako zákony.
A to se zas nebojte, zbude toho pořád dost. Vy mi pořád nevěříte, ale poskládat to aspoň do takového tvaru, v jakém je to teď, fakt není žádná sranda, to neudělají dva řadoví referenti za odpoledne. NekecámJá ale právě nikde netvrdím, že by to sranda být měla. Právě naopak.![]()
K vašemu příkladu z vývoje SW: ten má tu chybu, že s takovýmto modelem vývoje (resp. debuggování) přímo počítá, tj. že se vědomě vydává nedokonalý produkt...Počítá se s tím IMHO proto, že dokonale to napsat nejde. Znovu opakuji - psal jsem o security buzích (to je hrozné skloňování slova "bug" :-O ), ne o chybějících vlastnostech, které patří spíš na wishlist.
... v nejlepším případě dokonce s analýzou toho, co mu do dokonalosti chybí - to by bylo v případě zákonů jen to povinné veřejné připomínkové řízení na základě kvalitního rozboru účelu a oblasti platnosti zákona.Tady vám nerozumím, co má veřejné připomínkové řízení společné s analýzou toho, co chybí zákonu k dokonalosti (ve smyslu toho, aby postihoval to, co postihovat má, a aby byl z technického hlediska konzistentní)?
Takový špatný návrh zákona tedy může vzniknout jednak nekvalitním zadáním, kdy není zcela vyjasněné, co vlastně by měl řešit, a zároveň nekvalitním zpracováním, které pouze mechanicky odpovídá na nekvalitní zadání. Tenhle proces je ale blbě nastaven, protože pravděpodobně objednavatel předpokládá, že podrobnosti a doladění vyřeší navrhovatel, ale ten se bude hájit tím, že zakázku splnil podle (nanicovatého) zadání.No to se samozřejmě stává a nejednou už jsem se s tím setkal i v komerční sféře. Další možností je to, že to samotné zpracování není dokonale technicky zvládnuté (ať už kvůli lajdáctví nebo kvůli tomu, že úkol je příliš komplexní). A IMHO to většinou bývá mix všech těchhle příčin.
Tiskni
Sdílej: