abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 18:55 | Nová verze

    Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:44 | Nová verze

    U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.

    Martin Tůma | Komentářů: 1
    včera 09:22 | Nová verze

    Monado, tj. multiplatformní open source implementace standardu OpenXR specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR), bylo vydáno ve verzi 25.1.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:44 | Nová verze

    Byla vydána listopadová aktualizace aneb nová verze 1.107 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.107 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.12. 19:22 | Zajímavý článek

    Pornhub zveřejnil podrobné statistiky za rok 2025. V části věnované zařízením a technologiím se lze dočíst, že 87 % přenášených dat směrovalo na telefony, 2 % na tablety a 11 % na desktopy. Operační systém Linux běžel na 6,3 % desktopů. O 22,4 % více než před rokem. Firefox má na desktopu 8,4 % podíl.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    10.12. 13:11 | Pozvánky

    Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak dorazte na prosincovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. O čem budou tentokrát strahováci referovat? Téměř každý už si všiml významného zdražení RAM a SSD, jsou zde ale i příjemnější zprávy. Průša uvádí

    … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    10.12. 12:55 | Bezpečnostní upozornění

    Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) podporuje vyjádření partnerů ze Spojeného království, kteří upozorňují na škodlivé aktivity společností Anxun Information Technology (též „I-S00N“) (pdf) a Beijing Integrity Technology (též „Integrity Tech“) působících v kyberprostoru a sídlících v Čínské lidové republice (ČLR). Tyto společnosti jsou součástí komplexního ekosystému soukromých subjektů v ČLR,

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    10.12. 04:55 | IT novinky

    Společnost Pebble představila (YouTube) prsten s tlačítkem a mikrofonem Pebble Index 01 pro rychlé nahrávání hlasových poznámek. Prsten lze předobjednat za 75 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    10.12. 04:22 | IT novinky

    Společnost JetBrains v listopadu 2021 představila nové IDE s názvem Fleet. Tento týden oznámila jeho konec. Od 22. prosince 2025 již nebude možné Fleet stáhnout.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    9.12. 21:22 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 146.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 146 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (34%)
     (48%)
     (19%)
     (17%)
     (22%)
     (15%)
     (24%)
     (15%)
     (17%)
    Celkem 456 hlasů
     Komentářů: 19, poslední včera 20:04
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    12.11.2008 12:26 miro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Pak se může stát, že bude někdo jednat mým jménem a já proti tomu budu prakticky bezmocný. Co tedy dělat? Zneplatnit okamžitě podpis a nový si již nepořizovat (zejména ne u České pošty)?

    K pořízení zaručeného el. podpisu u České pošty je zapotřebí vydat z ruky soukromý klíč?

    Luk avatar 12.11.2008 12:48 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Nejspíš ne, ovšem copak já vím, co s tím ta jejich superaplikace dělá? Už jim nevěřím vůbec nic. Heslo na zneplatnění certifikátu ovšem každopádně k dispozici mají, takže mi teoreticky někdo může můj certifikát zneplatnit bez mého vědomí.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    12.11.2008 13:30 miro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    O certifikátech České pošty tu kdysi proběhla nějaká diskuse, ze které vyplynulo, že by snad k vygenerování žádosti měl stačit openSSL, tudíž by ta jejich superaplikace nemusela být nezbytně nutná (snad, nezkoušel jsem to, sám zatím žádný certifikát nemám). To, že certifikát nevydají (jak jsem z vašeho příspěvku pochopil) bez bianco vystavené revokace, je věc druhá. Popravdě si ale neumím představit, jak by se jinak řešila situace, kdy certifikační autorita dodatečně zjistí, že vydala certifikát někomu, komu neměla (např. na ukradenou občanku). Ale ten revokační certifikát zřejmě neopouští síť ČP, takže v nějakém balíku s dokumenty se pravděpodobně nevyskytne.
    Heron avatar 12.11.2008 13:52 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Ano, k vygenerování požadavku na certifikát (pro ČPoštu) stačí klasické OpenSSL. Soukromý klíč si necháváte u sebe.
    Luk avatar 12.11.2008 14:18 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Ano, k vygenerování požadavku na certifikát (pro ČPoštu) stačí klasické OpenSSL.
    To je dobře. Aspoň není potřeba používat tu jejich "čertovskou aplikaci" nebo dokonce její on-line verzi.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    12.11.2008 14:19 miro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Díky za potvrzení, nevíte, jestli k tomu existuje nějaký cnf soubor, podle kterého by bylo nejlíp tu žádost vygenerovat?
    Heron avatar 12.11.2008 16:31 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    To nevím, ale jeden takový (resp. žádost z něho vzešlou), který mi pošta přijala a odpověděla certifikátem, se mi někde válí. Zkusím pohledat a dám jej sem.
    12.11.2008 16:45 miro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    To by bylo super, do Postsignum tool se mi dvakrát nechce. Díky.
    Heron avatar 12.11.2008 16:56 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Příloha:

    Dám to do přílohy tak jak je. Není tam nic tajného ani důvěrného. Měl by být v kódování ISO-8859-2 (protože chtěli plně české jméno).

    # Klíč (bez hesla - jinak je třeba jej zadat při startu třeba apache)
    openssl genrsa -out mmr.key 1024
    # Požadavek vytvoříme příkazem: 
    openssl req -new -key mmr.key -config ssl.cnf -out mmr.csr
    # Vytvořený požadavek je možné prohlédnout: 
    openssl req -noout -text -in mmr.csr
    

    To se pak nasype z hora do pošty, kde to 14 dnů bude zrát a vypadne spodem certifikát (z requestu) + kořeny CA. To se pak dodá indiánovi a do prohlížeče se naimportují CA crt. Pak to funguje.

    12.11.2008 16:02 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Ano, to se tu resilo a dokonce na to pry maji i navod, jak prijmout pozadavky vygenerovane z OpenSSL, takze by to nemel byt problem.
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    12.11.2008 14:57 Filip Jirsák | skóre: 67 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Ovšem to heslo je (pravděpodobně zašifrované) uložené v nějaké databázi, a tady se jim ztratily nějaké papíry. Ne že by ztráta dokumentů s osobními údaji byla nějaká prkotina, ale to, co se tady stalo, podle naskenovaného dokumentu nijak přímo nesouvisí s poskytováním certifikačních služeb – souhlas se zpracováním údajů podepisujete všude možně. A s principem elektronického podpisu jako takového to nesouvisí už vůbec, princip certifikátů a certifikačních autorit umožňuje odlišit kdykoli, i kdyby došlo ke kompromitaci privátního klíče CA, co bylo podepsáno pravým klíčem a co falešným. U podpisu na papír stačí skener nebo kopírka, a nikdo nic nepozná.
    Luk avatar 12.11.2008 15:08 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Ne že by ztráta dokumentů s osobními údaji byla nějaká prkotina, ale to, co se tady stalo, podle naskenovaného dokumentu nijak přímo nesouvisí s poskytováním certifikačních služeb – souhlas se zpracováním údajů podepisujete všude možně.
    Nejde mi o to, co přesně se ztratilo. Jde o to, že tam mají zjevně příšerný bordel a lze opravdu čekat téměř cokoliv.
    U podpisu na papír stačí skener nebo kopírka, a nikdo nic nepozná.
    To není pravda. Nic se nepozná jen na první pohled. Znaleckými rozbory lze zjistit, zda je nějaký podpis zkopírovaný nebo ručně zfalšovaný.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    12.11.2008 15:25 Filip Jirsák | skóre: 67 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Nejde mi o to, co přesně se ztratilo. Jde o to, že tam mají zjevně příšerný bordel a lze opravdu čekat téměř cokoliv.
    Ze spisu jsem nepochopil, zda je jasné, kde se to vlastně ztratilo – zda na poště nebo u CA. Ta první varianta by mne ani moc nepřekvapila.
    To není pravda. Nic se nepozná jen na první pohled. Znaleckými rozbory lze zjistit, zda je nějaký podpis zkopírovaný nebo ručně zfalšovaný.
    Jenomže i zkopírovaný podpis může být pravý. Myslíte, že na nejrůznější obchodní nabídky nebo faktury se vám podepisuje generální ředitel banky nebo telekomunikačního operátora osobně?
    Luk avatar 12.11.2008 15:56 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Ze spisu jsem nepochopil, zda je jasné, kde se to vlastně ztratilo – zda na poště nebo u CA. Ta první varianta by mne ani moc nepřekvapila.
    Ono to není příliš podstatné. PostSignum QCA je součástí firmy Česká pošta, s.p., byť je to jiná organizační jednotka než ta, která doručuje balíky. Jak fungují vnitřní procesy ČP mě v podstatě nezajímá, podstatné je, jak to vypadá navenek.
    Jenomže i zkopírovaný podpis může být pravý.
    Pokud jde o zákonné požadavky, tak mnohdy zkopírovaný podpis použít nejde. Například zákon o účetnictví vyžaduje "vlastnoruční podpis", čili např. účetní doklad (nebavíme se o daňových dokladech - faktura je většinou jen daňovým dokladem, nikoli účetním - kde podpis být nemusí) "podepsaný" zkopírovaným podpisem není platně podepsán. Podobně u mnoha jiných případů úředního charakteru. Obecně sice občanský zákoník připouští náhradu vlastnoručního podpisu mechanickými prostředky, pokud je to obvyklé, ale pro mnoho právních úkonů je výslovně potřeba podpis. Čili pro obchodní nabídky lze zkopírovaný podpis použít, ale už ne třeba k podepsání daňového přiznání.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    12.11.2008 16:10 Milan Horák | skóre: 24 | blog: strange blog | Havlíčkův Brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    To není pravda. Nic se nepozná jen na první pohled. Znaleckými rozbory lze zjistit, zda je nějaký podpis zkopírovaný nebo ručně zfalšovaný.
    Navíc pravý (ruční) podpis zanechává na papíru i tlakovou stopu, kterou scanerem zatím nenapodobíte :-)
    Každý dobrý skutek bude po zásluze potrestán. Ale ten pocit ... ;o)
    Luk avatar 12.11.2008 16:22 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Ano, to je jeden ze znaků. Dále samozřejmě barva (inkoust tiskárny je jiný než inkoust v tužce; o tonerech nemluvě).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    12.11.2008 16:17 miro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    princip certifikátů a certifikačních autorit umožňuje odlišit kdykoli, i kdyby došlo ke kompromitaci privátního klíče CA, co bylo podepsáno pravým klíčem a co falešným

    To ovšem předpokádáte, že bude snadné rozeznat který klíč je pravý, a který falešný. Pokud ale je certifikát CA podepsaný sám sebou, tak to bude IMHO spíš nemožné.

    12.11.2008 13:29 Filip Jirsák | skóre: 67 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    K pořízení zaručeného el. podpisu u České pošty je zapotřebí vydat z ruky soukromý klíč?
    Určitě ne, soukromý klíč k zaručenému el. podpisu z ruky vydat nesmíte, bylo by to porušení zákona.
    § 5 Podepisující osoba je povinna zacházet s prostředky, jakož i s daty pro vytváření zaručeného elektronického podpisu s náležitou péčí tak, aby nemohlo dojít k jejich neoprávněnému použití.
    Luk avatar 12.11.2008 14:18 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Takže by snad měla být ta aplikace (Postsignum Tool) napsaná tak, aby klíč ukládala pouze lokálně. Doufám.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    12.11.2008 14:21 miro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Ony jsou k tomu zdrojáky? Nekoukal jsem do toho, ale soukromě jsem to tipoval na bytecode.
    Luk avatar 12.11.2008 15:08 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Zdrojáky k tomu nejsou. Při troše štěstí by to mohlo jít dekompilovat, snad je to opravdu čistý bytecode.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    12.11.2008 16:03 Kverulant
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Pošty (SK,CZ) raz stratia aj same seba...

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.