abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 18:11 | IT novinky

    Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:22 | Komunita

    V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:00 | Nová verze

    Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 12:22 | Pozvánky

    Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.

    jose17 | Komentářů: 0
    včera 04:44 | IT novinky

    Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    19.5. 23:22 | Zajímavý software

    Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    19.5. 22:22 | Zajímavý software

    V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    19.5. 13:11 | Zajímavý článek

    Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    19.5. 12:44 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 3.0.4 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    19.5. 12:33 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 7.4 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 136. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (58%)
     (25%)
     (8%)
     (2%)
     (0%)
     (0%)
     (6%)
    Celkem 48 hlasů
     Komentářů: 5, poslední včera 20:57
    Rozcestník

    Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.


    NAVRCHOLU.cz
    Aktuální zápisy

    Česká pošta ztrácí dokumenty

    12.11.2008 12:14 | Přečteno: 2459× | Ze života | poslední úprava: 12.11.2008 12:51

    Nedávno jsem psal o tom, že jsem si pořídil elektronický podpis od České pošty. To jsem ale ještě nevěděl, že to bude mít policejní dohru. Česká pošta totiž ztratila část dokumentů souvisejících s pořízením elektronického podpisu (nejen mého, ale i mnoha dalších lidí). Může mít člověk důvěru v to, že nedojde ke zneužití jeho elektronického podpisu získaného od České pošty nebo k nějaké jiné krajně nepříjemné věci?

    V pátek mi přišla obálka s červeným pruhem. Ty člověk málokdy vidí rád, většinou znamenají problémy - zejména tehdy, když je jako odesílatel uvedena Policie České republiky (v tomto případě to bylo MO PČR Praha - Barrandov). V první chvíli mě napadla jediná věc: jde o nějaký dopravní přestupek, kterého jsem se dopustil na Praze 5 (v posledních měsících jsem se tam vyskytoval docela často, žádného přestupku jsem si ale nebyl vědom). Po otevření obálky bylo ale jasné, že je všechno úplně jinak.

    V obálce bylo usnesení (viz obrázky níže), ze kterého jsem v první chvíli nebyl vůbec moudrý. Dokonce jsem chvíli pochyboval, jestli je to vůbec pro mě. Teprve při pečlivém čtení mi začalo svítat. Ano, stal jsem se zřejmě obětí trestného činu, byť nejsem nikde na onom usnesení uveden (nejspíš proto, že seznam všech poškozených by byl velmi dlouhý). Jde o to, že Česká pošta ztratila balík dokumentů, mezi kterými byly i dokumenty související s elektronickým podpisem - byť zřejmě "jen" některé osobní údaje (včetně "identifikátoru MPSV"), nikoli citlivé údaje použitelné pro zneužití elektronického podpisu (např. heslo k tajnému klíči - to by se sice teoreticky nemělo dostat mimo generující aplikaci Postsignum Tool, ale čert tomu věř...).

    Ztracený balík byl nalezen v areálu barrandovských ateliérů. Jak se tam dostal, nikdo neví. Kvůli tomu byl také případ odložen, protože se nepřišlo na to, kdo je za to zodpovědný (pokud máte zájem, přečtěte si onen dokument a všimněte si, jak vymakaný systém Česká pošta má - přesto nelze nic zjistit; takhle se tam může ztratit naprosto cokoliv), čili kdo je tedy pachatelem onoho trestného činu. Text usnesení je těžko stravitelný (klasická ukázka policejní mluvy), ovšem můj závěr z něj mi telefonicky potvrdila i paní vrchní policejní inspektorka Miškovová, která záležitost vyšetřovala.

    Mohu být nyní v klidu? Dost těžko. Poště se ztratilo toto, mohlo se jí ztratit i něco úplně jiného, bez ohledu na to, jak přísné podmínky zákon stanoví pro poskytovatele zaručeného elektronického podpisu. Pak se může stát, že bude někdo jednat mým jménem a já proti tomu budu prakticky bezmocný (je to sice krajně nepravděpodobné, ale zcela to vyloučit nelze). Co tedy dělat? Zneplatnit okamžitě podpis a nový si již nepořizovat (zejména ne u České pošty)? Nejbezpečnější řešení by to bylo, ale co dělat později v případě, až nějaký pomatenec prosadí do zákona povinně elektronické podávání daňových přiznání (jako že to k tomu směruje - bez ohledu na to, zda je ministrem financí Sobotka nebo Kalousek)? Podat ústavní stížnost?

    V tuto chvíli mohu udělat jen jediné - doporučit každému, kdo uvažuje o pořízení elektronického podpisu, aby si to důkladně promyslel. A aby zejména promyslel to, od koho si tento podpis pořídí. Je to příliš vážná věc, než aby se člověk odevzdal do rukou nezodpovědných hazardérů.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Obrázky

    Česká pošta ztrácí dokumenty, obrázek 1 Česká pošta ztrácí dokumenty, obrázek 2

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    12.11.2008 12:26 miro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Pak se může stát, že bude někdo jednat mým jménem a já proti tomu budu prakticky bezmocný. Co tedy dělat? Zneplatnit okamžitě podpis a nový si již nepořizovat (zejména ne u České pošty)?

    K pořízení zaručeného el. podpisu u České pošty je zapotřebí vydat z ruky soukromý klíč?

    Luk avatar 12.11.2008 12:48 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Nejspíš ne, ovšem copak já vím, co s tím ta jejich superaplikace dělá? Už jim nevěřím vůbec nic. Heslo na zneplatnění certifikátu ovšem každopádně k dispozici mají, takže mi teoreticky někdo může můj certifikát zneplatnit bez mého vědomí.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    12.11.2008 13:30 miro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    O certifikátech České pošty tu kdysi proběhla nějaká diskuse, ze které vyplynulo, že by snad k vygenerování žádosti měl stačit openSSL, tudíž by ta jejich superaplikace nemusela být nezbytně nutná (snad, nezkoušel jsem to, sám zatím žádný certifikát nemám). To, že certifikát nevydají (jak jsem z vašeho příspěvku pochopil) bez bianco vystavené revokace, je věc druhá. Popravdě si ale neumím představit, jak by se jinak řešila situace, kdy certifikační autorita dodatečně zjistí, že vydala certifikát někomu, komu neměla (např. na ukradenou občanku). Ale ten revokační certifikát zřejmě neopouští síť ČP, takže v nějakém balíku s dokumenty se pravděpodobně nevyskytne.
    Heron avatar 12.11.2008 13:52 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Ano, k vygenerování požadavku na certifikát (pro ČPoštu) stačí klasické OpenSSL. Soukromý klíč si necháváte u sebe.
    Luk avatar 12.11.2008 14:18 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Ano, k vygenerování požadavku na certifikát (pro ČPoštu) stačí klasické OpenSSL.
    To je dobře. Aspoň není potřeba používat tu jejich "čertovskou aplikaci" nebo dokonce její on-line verzi.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    12.11.2008 14:19 miro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Díky za potvrzení, nevíte, jestli k tomu existuje nějaký cnf soubor, podle kterého by bylo nejlíp tu žádost vygenerovat?
    Heron avatar 12.11.2008 16:31 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    To nevím, ale jeden takový (resp. žádost z něho vzešlou), který mi pošta přijala a odpověděla certifikátem, se mi někde válí. Zkusím pohledat a dám jej sem.
    12.11.2008 16:45 miro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    To by bylo super, do Postsignum tool se mi dvakrát nechce. Díky.
    Heron avatar 12.11.2008 16:56 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Příloha:

    Dám to do přílohy tak jak je. Není tam nic tajného ani důvěrného. Měl by být v kódování ISO-8859-2 (protože chtěli plně české jméno).

    # Klíč (bez hesla - jinak je třeba jej zadat při startu třeba apache)
    openssl genrsa -out mmr.key 1024
    # Požadavek vytvoříme příkazem: 
    openssl req -new -key mmr.key -config ssl.cnf -out mmr.csr
    # Vytvořený požadavek je možné prohlédnout: 
    openssl req -noout -text -in mmr.csr
    

    To se pak nasype z hora do pošty, kde to 14 dnů bude zrát a vypadne spodem certifikát (z requestu) + kořeny CA. To se pak dodá indiánovi a do prohlížeče se naimportují CA crt. Pak to funguje.

    12.11.2008 16:02 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Ano, to se tu resilo a dokonce na to pry maji i navod, jak prijmout pozadavky vygenerovane z OpenSSL, takze by to nemel byt problem.
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    12.11.2008 14:57 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Ovšem to heslo je (pravděpodobně zašifrované) uložené v nějaké databázi, a tady se jim ztratily nějaké papíry. Ne že by ztráta dokumentů s osobními údaji byla nějaká prkotina, ale to, co se tady stalo, podle naskenovaného dokumentu nijak přímo nesouvisí s poskytováním certifikačních služeb – souhlas se zpracováním údajů podepisujete všude možně. A s principem elektronického podpisu jako takového to nesouvisí už vůbec, princip certifikátů a certifikačních autorit umožňuje odlišit kdykoli, i kdyby došlo ke kompromitaci privátního klíče CA, co bylo podepsáno pravým klíčem a co falešným. U podpisu na papír stačí skener nebo kopírka, a nikdo nic nepozná.
    Luk avatar 12.11.2008 15:08 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Ne že by ztráta dokumentů s osobními údaji byla nějaká prkotina, ale to, co se tady stalo, podle naskenovaného dokumentu nijak přímo nesouvisí s poskytováním certifikačních služeb – souhlas se zpracováním údajů podepisujete všude možně.
    Nejde mi o to, co přesně se ztratilo. Jde o to, že tam mají zjevně příšerný bordel a lze opravdu čekat téměř cokoliv.
    U podpisu na papír stačí skener nebo kopírka, a nikdo nic nepozná.
    To není pravda. Nic se nepozná jen na první pohled. Znaleckými rozbory lze zjistit, zda je nějaký podpis zkopírovaný nebo ručně zfalšovaný.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    12.11.2008 15:25 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Nejde mi o to, co přesně se ztratilo. Jde o to, že tam mají zjevně příšerný bordel a lze opravdu čekat téměř cokoliv.
    Ze spisu jsem nepochopil, zda je jasné, kde se to vlastně ztratilo – zda na poště nebo u CA. Ta první varianta by mne ani moc nepřekvapila.
    To není pravda. Nic se nepozná jen na první pohled. Znaleckými rozbory lze zjistit, zda je nějaký podpis zkopírovaný nebo ručně zfalšovaný.
    Jenomže i zkopírovaný podpis může být pravý. Myslíte, že na nejrůznější obchodní nabídky nebo faktury se vám podepisuje generální ředitel banky nebo telekomunikačního operátora osobně?
    Luk avatar 12.11.2008 15:56 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Ze spisu jsem nepochopil, zda je jasné, kde se to vlastně ztratilo – zda na poště nebo u CA. Ta první varianta by mne ani moc nepřekvapila.
    Ono to není příliš podstatné. PostSignum QCA je součástí firmy Česká pošta, s.p., byť je to jiná organizační jednotka než ta, která doručuje balíky. Jak fungují vnitřní procesy ČP mě v podstatě nezajímá, podstatné je, jak to vypadá navenek.
    Jenomže i zkopírovaný podpis může být pravý.
    Pokud jde o zákonné požadavky, tak mnohdy zkopírovaný podpis použít nejde. Například zákon o účetnictví vyžaduje "vlastnoruční podpis", čili např. účetní doklad (nebavíme se o daňových dokladech - faktura je většinou jen daňovým dokladem, nikoli účetním - kde podpis být nemusí) "podepsaný" zkopírovaným podpisem není platně podepsán. Podobně u mnoha jiných případů úředního charakteru. Obecně sice občanský zákoník připouští náhradu vlastnoručního podpisu mechanickými prostředky, pokud je to obvyklé, ale pro mnoho právních úkonů je výslovně potřeba podpis. Čili pro obchodní nabídky lze zkopírovaný podpis použít, ale už ne třeba k podepsání daňového přiznání.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    12.11.2008 16:10 Milan Horák | skóre: 24 | blog: strange blog | Havlíčkův Brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    To není pravda. Nic se nepozná jen na první pohled. Znaleckými rozbory lze zjistit, zda je nějaký podpis zkopírovaný nebo ručně zfalšovaný.
    Navíc pravý (ruční) podpis zanechává na papíru i tlakovou stopu, kterou scanerem zatím nenapodobíte :-)
    Každý dobrý skutek bude po zásluze potrestán. Ale ten pocit ... ;o)
    Luk avatar 12.11.2008 16:22 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Ano, to je jeden ze znaků. Dále samozřejmě barva (inkoust tiskárny je jiný než inkoust v tužce; o tonerech nemluvě).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    12.11.2008 16:17 miro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    princip certifikátů a certifikačních autorit umožňuje odlišit kdykoli, i kdyby došlo ke kompromitaci privátního klíče CA, co bylo podepsáno pravým klíčem a co falešným

    To ovšem předpokádáte, že bude snadné rozeznat který klíč je pravý, a který falešný. Pokud ale je certifikát CA podepsaný sám sebou, tak to bude IMHO spíš nemožné.

    12.11.2008 13:29 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    K pořízení zaručeného el. podpisu u České pošty je zapotřebí vydat z ruky soukromý klíč?
    Určitě ne, soukromý klíč k zaručenému el. podpisu z ruky vydat nesmíte, bylo by to porušení zákona.
    § 5 Podepisující osoba je povinna zacházet s prostředky, jakož i s daty pro vytváření zaručeného elektronického podpisu s náležitou péčí tak, aby nemohlo dojít k jejich neoprávněnému použití.
    Luk avatar 12.11.2008 14:18 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Takže by snad měla být ta aplikace (Postsignum Tool) napsaná tak, aby klíč ukládala pouze lokálně. Doufám.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    12.11.2008 14:21 miro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Ony jsou k tomu zdrojáky? Nekoukal jsem do toho, ale soukromě jsem to tipoval na bytecode.
    Luk avatar 12.11.2008 15:08 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Zdrojáky k tomu nejsou. Při troše štěstí by to mohlo jít dekompilovat, snad je to opravdu čistý bytecode.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    12.11.2008 16:03 Kverulant
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Česká pošta ztrácí dokumenty
    Pošty (SK,CZ) raz stratia aj same seba...

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.