Byla vydána verze 4.0.0 programovacího jazyka Ruby (Wikipedie). S Ruby Box a ZJIT. Ruby lze vyzkoušet na webové stránce TryRuby. U příležitosti 30. narozenin, první veřejná verze Ruby 0.95 byla oznámena 21. prosince 1995, proběhl redesign webových stránek.
Všem čtenářkám a čtenářům AbcLinuxu krásné Vánoce.
Byla vydána nová verze 7.0 linuxové distribuce Parrot OS (Wikipedie). S kódovým názvem Echo. Jedná se o linuxovou distribuci založenou na Debianu a zaměřenou na penetrační testování, digitální forenzní analýzu, reverzní inženýrství, hacking, anonymitu nebo kryptografii. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Vývojáři postmarketOS vydali verzi 25.12 tohoto před osmi lety představeného operačního systému pro chytré telefony vycházejícího z optimalizovaného a nakonfigurovaného Alpine Linuxu s vlastními balíčky. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Na výběr jsou 4 uživatelská rozhraní: GNOME Shell on Mobile, KDE Plasma Mobile, Phosh a Sxmo.
Byla vydána nová verze 0.41.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.
Byla vydána nová verze 5.5 (novinky) skriptovacího jazyka Lua (Wikipedie). Po pěti a půl letech od vydání verze 5.4.
Byla vydána nová verze 5.4.0 programu na úpravu digitálních fotografií darktable (Wikipedie). Z novinek lze vypíchnout vylepšenou podporu Waylandu. Nejnovější darktable by měl na Waylandu fungovat stejně dobře jako na X11.
Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.3 s kódovým jménem Zena. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že nástroj Systémová hlášení (System Reports) získal mnoho nových funkcí a byl přejmenován na Informace o systému (System Information). Linux Mint 22.3 bude podporován do roku 2029.
GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 17.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.
Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.
FW a editor je něco úplně jiného. FW se stará pouze o zobrazení (plus výběr komponent či vkládání pomocných čar, jakýchsi fólií, nad zobrazený model), zatímco editor se již o zobrazení nestará a plní jen editovací příkazy.
Je to tak trochFW a editor je něco úplně jiného. FW se stará pouze o zobrazení (plus výběr komponent či vkládání pomocných čar, jakýchsi fólií, nad zobrazený model), zatímco editor se již o zobrazení nestará a plní jen editovací příkazy.
Je to tak trochu rozsekaný a hybridní model-view-controller. Cílem je standardizovat model, aby k němu mohl kdokoli, kdykoli a jakkoli (žádné uzavřené formáty a problémy konverzí) a standardizovat práci s tímto modelem (klávesová zkratka pro „zoom“ vyvolá zoom v jakémkoli okně).
V reakci na Váš příklad bych byl ovšem opatrnější, protože FW jsou opravdu spíš jen o ovládání desktopu, než o nasazení v databázích, distribuovaných objektech, nebo informačních systémech. Mel bych ale jiný příklad: Dejme tomu, že budete psát bakalářskou práci. Modelem je textový dokument. Jedním FW se na tento model podíváte jako na kontinuální text s XHTML značkami, kterým budete současně chtít editovat a proto si na toto okno „přilepíte“ editor textu, který vám umí doporučovat dokončení tagů a hlídá i syntaktickou správnost. Současně si chcete být jist, že píšete správně česky a přilepíte na toto okno ještě jeden editor kontrolující pravopis. Dalším oknem si otevřete tentýž model, ale nyní v zobrazení výsledného dokumentu. Ještě jedním oknem se podíváte jak vypadá současná osnova, seznam použitých obrázků, tabulek a grafů, citace a podobně. A hlavně si otevřete okno, které vám bude ukazovat kolik ještě znaků musíte napsat, aby jste splnil limit. u rozsekaný a hybridní model-view-controller.
, ale tento text mi hodně připomíná naše matematická skripta (PřF MU), která sotva trávíme my studenti. Člověk, jehož znalosti matematiky končí u malé násobilky to zahodí -- a řekněme si na rovinu: ten koncept je sice zajímavý, ale svou složitostí je odsouzen k zániku. Možná by to bylo ochotno používat pár nadšenců, kteří mají doktorát na FI MU, ale těžko by se to dostalo dál. Dokud to nebude zabaleno do podoby s obrázkem složky a čudlíkem s nápisem "Start"
nepředpokládám, že se toho někdo chytne.
Čiste teoreticky by to takto chodiť mohlo. Otázne je však, čo by sa s tým dalo reálne robiť (moc veľa vecí asi nie) a aká by bola efektivita a ergonómia ovládania takéhoto systému (pri trochu sofistikovanejšej práci tiež nevalná). A práve to je kameň úrazu.
Záver - tento prístup sa hodí iba pre jednoduché použitie pre aplikácie, ktoré spracovávajú súčasne iba malé množstvo súborov bez nejakej komplexnejšej práce s dátami v reálnom čase. Takto sa dá urobiť napríklad telefónny zoznam, textový editor či jednoduchý prehrávač multimédií, ale na serióznejšiu netriviálnu prácu s počítačom (CAD, profi audio, relačná databáza, grafika, riadenie výrobných procesov v reálnom čase atď ...) sa príliš nehodí. Bolo by to asi tak použiteľné ako auto so štyrmi volantami a sadou pedálov pre každé koleso zvlášť ....
Chyba je teda úplne na začiatku celého konceptu.
Celý koncept má svoju logiku a je dobre prepracovaný, ale základná téza, od ktorej sa odvíja, je chybná. GUI má spúšťať aplikácie, NIE SNAŽIŤ SA NAHRADIŤ ich funkcionalitu. To proste nejde, každá aplikácia je špecifická svojou štruktúrou a spôsobom, akým manipuluje s dátami. Nedá sa napísať GUI, ktorý nahradí rovnako dobre Oracle, AutoCad, ProTools, DreamWeaver, MS Office, Photoshop atď ... Vývoj GUI by sa mal snažiť práve to spúšťanie aplikácií čo najviac priblížiť človeku.
Sorry, nechcel som sa ťa dotknúť ani sa vysmievať. Iste si tomu konceptu obetoval hodne času a to si treba vážiť. Len sa tú vec snažím podrobnejšie analyzovať z hľadiska použiteľnosti.
Tiskni
Sdílej: