Byla vydána (Mastodon, 𝕏) první RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Eugen Rochko, zakladatel Mastodonu, tj. sociální sítě, která není na prodej, oznámil, že po téměř 10 letech odstupuje z pozice CEO a převádí vlastnictví ochranné známky a dalších aktiv na neziskovou organizaci Mastodon.
Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
DR má své workflow rozděleno na sedm Page (obrazovek?): Media, Cut, Fusion, Edit, Color, Fairlight a Deliver.
Media Page slouží k organizaci, přehledu a inspekci zdrojů použitých v projektu. Jedná se typicky o soubory obsahující video, zvuk, stills(obrázky).
Cut Page (přidaná ve verzi 16) je orientovaná na rychlý střih a editaci.
Fusion Page vychází z integrace nástroje Fusion sloužícího pro pokročilou kompozici obrazu (například částicová fyzika, 3D, ..). Jde o produkt, který před několika lety BMD získal akvizicí společnosti eyeon Software, Inc a zakomponoval jej do DR. Produkt je stále dostupný i jako samostatný produkt (licenční USB dongle pro DR kupodivu funguje i na něj).
Edit Page je tradiční stránka pro editaci a střih.
Color Page je asi nejslavnější část DR, místo kde se odehrává ona barevná magie (nebo vlastně BlackMagic....). Sloužící ke korekci, gradaci barevného podání obrazu, jeho stabilizaci, odšumování (omezeno na Studio) atd.
Fairlight Page se zabývá zpracováním zvuku, opět jde výsledek v minulosti získané společnosti(nástroje) Fairlight což umožnilo z původně na color-grading orientovaného nástroje učinit kompletní(úplnější) nástroj pro postprodukci.
Deliver Page slouží k nastavení parametrů výstupního renderingu rozlišení/formátu. V případě H.264/HEVC (ve Studio edici) se spoléhá na NVENC, takže je asi vhodnější využít k exportu ideálně lossless formát a konverzi do cílového HEVC/H.264 provést kvalitnějším nástrojem.
Ukázka rozhraní (Edit Page) v DualScreen modu. 5MB png v rozlišení 11520x3240 (nad trojicí UHD LCD se ještě nahoře "ve tmě" skrývá FullHD monitor).
Screenshot zobrazuje probíhající detekci scén(střihů) v modálním okně zcela vpravo, jde o funkci v rámci Media Page kdy se na vstupu použije scény obsahující materiál. Výsledkem detekce je sada samostatných scén(záběrů), které se následně snadněji využívají při editaci v novém projektu (nemusí se v souvislém materiálu pracně dohledávat začátky a konce scén). Pro detekci scén využil DR mj. výkonu GPU (vytížení GPU mezi 30-60%).
Příště podrobněji k Media Page (předtím možná malá vsuvka o formátech).
Tiskni
Sdílej:
bash -c "QT_DEVICE_PIXEL_RATIO=2 QT_AUTO_SCREEN_SCALE_FACTOR=true /opt/resolve/bin/resolve" %UI když při jeho využití užitečná plocha pro panely, timeline, nahledy atd. odpovídá FullHD, myslím že množství bodů v náhledových oknech odpovídá UHD nikoli FullHD. Viz příklad se 720p projektem (kde v náhledovém okně zabírajícím na výšku 1/3 LCD je zobrazených 1280x720 v 1:1 mappingu), to by při nativním FullHD rozlišení nebylo možné docílit. Viz screenshot. BMD doporučuje v Linuxu 1080p/1440p monitory kde je velikost popisů/ovládacích prvků na 100% asi ještě dostatečná, ale to je možná jen "damage control" chybějící podpory scalingu UI. UI bude nejspíše naprogramováno dost natvrdo, pokud by šlo o omezenou změnu kódu asi by po létech poukazování na tento problém došlo k nápravě (myslím, že někdo na Redditu s notebookem s UHD panelem se zastavil na hodnotě scalingu 3x
). Zajímalo by mne jak velký je podíl Linux uživatelů DR (celková uživatelská základna free/placené edice DR se odhaduje údajně na 2 miliony, srovnatelné s komunitou placeného FinalCutPro). Možná, že v profesionálních studiích i s ohledem na pravděpodobný výskyt místo zabírajících BDR panelů se většinou osazují 40"+ LCD.